Permalänk

clocka i7 920

Hej
Jag har en dator som är gammal men som jag är nöjd med.
Processor i7 920
extreme II rampage
12 gb i ram
970 strix

Nu vill jag överklocka.
få högre fps i cs

hur gör jag

Permalänk
Medlem

En av trådarna man får om man söker... :

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1139087-kan-man-overklo...

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Den har några år på sig, men kan även vara bra att läsa.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Hej igen
är det samma pricedur om jag vill överklocka min i7 950?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Hej igen
är det samma pricedur om jag vill överklocka min i7 950?

Skickades från m.sweclockers.com

yes, det är samma processorserie.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

då sk jag fylla i de siffrorna idag
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade näst intill den setupen för 5-6 år sedan. Borde gå snoka reda på vad jag donade med genom o söka mina inlägg.

4.5Ghz har ja för mig gick.. minnet sviket.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Skrivet av magican:

Hade näst intill den setupen för 5-6 år sedan. Borde gå snoka reda på vad jag donade med genom o söka mina inlägg.

4.5Ghz har ja för mig gick.. minnet sviket.

wow de måste ja prova
hade du vattenkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

wow de måste ja prova
hade du vattenkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Nix..

- Corsair Dominator 3x2 GB
- ASUS Rampage II Extreme
- Noctua NH-U12P SE1366
- i7 920
- Corsair HX620W

Svårt å hitta info om mig själv, verkar som ja körde 4Ghz 24/7 på luft, och kan nog bootat runt 4.5-4.6, dock totalt oanvändbart

Men här är så bra specs jag kan bjuda på, med oavstående prylar.

Batch samt stepping - 3838B467 C0/C1
Klockfrekvens CPU - 4.0 Ghz (24/7)
DRAM frequency - 1600
CPU ratio setting (multipel) - 20
BCLK - 200
CPU voltage - 1.29v
CPU PLL voltage - 1.81
QPI/DRAM voltage - 1.38
DRAM bus voltage - 1.64
Hyperthreading off
Turbo Off
Temperatur vid belastning - 70
Stabilitetstest (Program, tid) - OCCT 4timmar
Kylning - Noctua NH-U12P SE1366

HT ON/OFF hade stor betydelse på min vill ja minnas. Iaf när man börjar nosa på maxklock.

Börjar vara några år på nacken dessa grejer, men vill påstå att dom står sig bra än idag. SSD & vettigt grafikkort så. Nu börjar ja undra var min maskin tog vägen.. ohwell.. får ja aldrig veta.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Jag har Rampage Gene II med en 920, så vi borde har ganska lika förutsättningar.
Jag nådde 4.0Ghz med låga temps/ljudnivå vilket är en 50% överklockning. Gamla slitvargen kan än

Jag har egentligen bara höjt BCLK och sedan höjt Vcore i små steg till det blev stabilt. Sedan höjt BCLK ett snäpp till, rinse and repeat.
Glöm inte uppdatera BIOS till senaste innan du sätter igång.
Tänk även på att OCCT eller annan stresstest belastar CPUn enormt och du får högre temps än vid normal användning. Nehalem har ett tak på 100C innan den trhottlar men du bör nog inte höja Vcore mer än att den blir 90C vid benchmark, det bör ge 70-80 grader vid gaming.
När du väl höjer Vcore lite grann kommer nordbryggan även den att gå varm, och den passiv. Jag monterade en liten fläkt på kylflänsen
och jag rekommenderar dig att göra likadant.

Jag följde denna guiden, mycket matnyttig info. Lycka till!
http://www.overclock.net/t/538439/guide-to-overclocking-the-c...

Permalänk
Medlem

Det finns två olika versioner av i7 920. Den gamla, stepping C0/C1 och den lite nyare D0/D1. Jag hade den gamla C0/C1 och det gick att få upp i typ 3.9GHz som mest, men körde den på runt 3.6 för enkelhetens skull. Har man en D0/D1 så bör man kunna komma upp i ca 4.3-4.4GHz om jag minns rätt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det finns två olika versioner av i7 920. Den gamla, stepping C0/C1 och den lite nyare D0/D1. Jag hade den gamla C0/C1 och det gick att få upp i typ 3.9GHz som mest, men körde den på runt 3.6 för enkelhetens skull. Har man en D0/D1 så bör man kunna komma upp i ca 4.3-4.4GHz om jag minns rätt.

Ja det stämmer och guiden här på SWE är har jag för mig för den äldre versionen av 920, så man tänker på det om man har tex nyare 920 eller 930+ som alla är av den nyare versionen.

Dom nyare kräver mindre vcore och går också svalare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

oj det var mycket spännande läsning samt stt det ger hopp om en snabbare dator
Då ska jag prova följa guiden.
jag har en 920 på rampage II
och en 950 på ett gigabyte moderkort, båda har vattenkylning och 12 gb i ram. den ena ett 970 strix och den andra har Evga 780ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går sweclockers guide att applicera på en I7 960 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Går sweclockers guide att applicera på en I7 960 också?

Givetvis. Men det är som alltid. Låt säga jag läser en guide för 6700k. Finns inget som säger att deras värden o resultat stämmer in på min. Däremot kan de va en riktlinje som är snäppet bättre än generella.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

@Larskrister: Specifika inställningar varierar från model och även idividuella exemplar. Men grunderna är den samma,
Jag kylde min i7 920 med en H70 kylare, men en effektiv luftkylare borde funka lika bra.
Jag körde min i 3.8GHz i ca fem år. Den gick att klocka högre, men då drog tempen iväg över vad jag känner mig trygg med.
En timma Prime95 och mina temps stannade under 70 grader, det var jag nöjd med.

Jag skänkte bort hela riggen till en kompis för två år sedan och hans son kör den som speldator med samma överklockning än idag.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Själv körde jag på en 920 D0 med en gigabyte ga-x58udr3 och kom upp till 4ghz, sedan orkade jag inte lägga mer krut på överklockningen

Gamla tider det

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Givetvis. Men det är som alltid. Låt säga jag läser en guide för 6700k. Finns inget som säger att deras värden o resultat stämmer in på min. Däremot kan de va en riktlinje som är snäppet bättre än generella.

Skrivet av Turbonisse:

@Larskrister: Specifika inställningar varierar från model och även idividuella exemplar. Men grunderna är den samma,
Jag kylde min i7 920 med en H70 kylare, men en effektiv luftkylare borde funka lika bra.
Jag körde min i 3.8GHz i ca fem år. Den gick att klocka högre, men då drog tempen iväg över vad jag känner mig trygg med.
En timma Prime95 och mina temps stannade under 70 grader, det var jag nöjd med.

Jag skänkte bort hela riggen till en kompis för två år sedan och hans son kör den som speldator med samma överklockning än idag.

Jag har läst runt lite och förstått att det kan vara väldigt olika på hur högt man kan komma. Har gått i tankarna att testa överklocka, men då jag aldrig har gjort det känns det bra med någon typ av fingervisning.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått nu då?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

finns till och med en artikel som kan vara värd att läsa.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

jag körde alSuite och fick min 3.4 till 4.2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

jag körde alSuite och fick min 3.4 till 4.2

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant! Vilken Vcore, multiplier på CPU:n och Base Clock kör du med då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

samt vad har du använt för att testa stabiliteten?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

jag är n00b på detta så jag vet ej hur man gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smörgubben:

jag är n00b på detta så jag vet ej hur man gör?

Skickades från m.sweclockers.com

stress testa med prime 95 eller intel burn test. checka också temperaturerna med hw monitor eller everest osv.

Permalänk

det ska jag göra

tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ai suit extreme II rampage

Hej
Jag har försökt klocka min dator men fattar inte trots guider
Nu tänkte jag använda mej av Aisuit och jag har win 8.1 men det funkar inte.
På min andra asus dator funkar det att klocka med det programmet från 3.5 till 4.2 med ett knapptryck

Finns det olika suit program?

Skickades från m.sweclockers.com