Permalänk
Medlem

Skumt problem med BneQ XL2411Z

Hej!

Fick hem min nya skärm igår, och märkte något skumt med den idag.
Efter att jag avslutade mitt cs game för någon timma sedan fick jag fram en text där det står "incorrect cable" och att jag ska använda den som följde med skärmen, vilket jag gör. Så jag startade om datorn, och tog ur och satt in kabel igen, och då var texten borta.
Men nu när jag vinklar (upp/ner/sidan) skärmen så blir bilden svart, och sen så får jag antingen fram texten "incorrect cable" eller så är bilden som vanligt.
Har en känsla av att det inte ska vara så.
Är det någon här på SweC som har haft samma problem?

Ursäkta ifall det är dåligt beskrivet osv, är väldigt trött.

Mvh //Filip

Permalänk
Medlem

Kan vara kabeln som kan vara lite defekt, du har ingen annan att testa med?
själv så blev min skärm grön efter att jag starta om datorn i morse.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan vara kabeln som kan vara lite defekt, du har ingen annan att testa med?
själv så blev min skärm grön efter att jag starta om datorn i morse.

Får leta efter en annan kabel och testa.
Det händer ju dock inte varje gång, vilket är lite skumt, så kanske kan vara att kabeln glappar när man tiltar skärmen? Fast isåfall känns det konstigt att det funkar i 60hz men inte 144hz..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blondiswe:

Får leta efter en annan kabel och testa.
Det händer ju dock inte varje gång, vilket är lite skumt, så kanske kan vara att kabeln glappar när man tiltar skärmen? Fast isåfall känns det konstigt att det funkar i 60hz men inte 144hz..

Det är normalfallet att det krånglar mer i högre frekvens. 144 Hz kräver i runda slängar mer än dubbelt så mycket datakapacitet jämfört med samma upplösning 60 Hz. Då blir det känsligare för sådana saker som kabelkvalitet och hur väl signalen överförs.