Permalänk

Rengöra CPU

Vad är lämpligast att använda för att rengöra en CPU från gammal kylpasta?
Vissa säger att jag skall använda aceton o vissa säger att jag absolut inte skall använda aceton utan jag skall använda ren sprit/alkohol (minst 70%).
Har sett att det finns speciella rengöringskit på t.ex inet.
Vad har ni för tankar gällande rengöring av CPU:er.
Finns 70% sprit o köpa i bygghandeln eller färgbutiker?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/dator...

Denna kör jag med. Det funkar alldeles fint som är också enkel att använda.

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Vad är lämpligast att använda för att rengöra en CPU från gammal kylpasta?
Vissa säger att jag skall använda aceton o vissa säger att jag absolut inte skall använda aceton utan jag skall använda ren sprit/alkohol (minst 70%).
Har sett att det finns speciella rengöringskit på t.ex inet.
Vad har ni för tankar gällande rengöring av CPU:er.
Finns 70% sprit o köpa i bygghandeln eller färgbutiker?

det finns två olika sorters Aceton, kemiskt ren & vanlig. grejen med kemiskt ren aceton är att den avdunstar och ska inte lämna några rester. jag tycker Aceton är lite bättre lösa upp helt torkad kylpasta.
har ja inte kemiskt ren aceton så torkar ja av med en cutisoft efteråt för att det inte ska vara kvar nån olja.

är det pasta som inte helt torkat så finns det 70% alkohol i dom sår servetter som du kan köpa på apoteket,
https://www.apoteket.se/produkt/cutisoft-wipes-100-st-225065/

@Superlight: 2x 30 ml väldigt dyr lösning du kan få en halv liter isopropanol för 50-60kr

Skrivet av Svensktiger:

Aceton löser dock vissa plaster så bäst att undvika om man inte verkligen behöver det.

finns det plaster ovanpå en processor ? TS ska väl inte tömma ner hela flaskan på cpu´n när den sitter i socket utan ha några droppar på hushållspapper ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns två olika sorters Aceton, kemiskt ren & vanlig. grejen med kemiskt ren aceton är att den avdunstar och ska inte lämna några rester. jag tycker Aceton är lite bättre lösa upp helt torkad kylpasta.
har ja inte kemiskt ren aceton så torkar ja av med en cutisoft efteråt för att det inte ska vara kvar nån olja.

är det pasta som inte helt torkat så finns det 70% alkohol i dom sår servetter som du kan köpa på apoteket,
https://www.apoteket.se/produkt/cutisoft-wipes-100-st-225065/

Aceton löser dock vissa plaster så bäst att undvika om man inte verkligen behöver det.

Permalänk

Jag har faktiskt kemisk ren aceton hemma. Gripen i 150 ml flaska som kan köpas i dom flesta livsmedels affärer.
Får vara försiktig med aceton om den nu löser upp vissa plaster.
sårservetterna verkar vara en smidig lösning med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

gripen bensin är väl bäst?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag använder T-röd och bra hushållspapper har funkat i många år.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

gripen bensin är väl bäst?

Bensin kan ju lösa upp plast om jag inte minns helt fel. Så man kanske borde vara försiktig med bensin med (precis som aceton).

Skrivet av Jygge:

Jag använder T-röd och bra hushållspapper har funkat i många år.

T-röd var något nytt för mig. Också ett alternativ.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Saken är att lösa upp torkad pasta så man får bort den
många lösningsmedel funkar men undvik dom starka efter dom kan snabbt påverka plaster och andra känsliga delar.
kemisk ren bensin gripen bensin T-röd med fler funkar dom är inte så aggressiva av sig
aceton är ganska aggressiv av sig den ska man vara försiktig med men den funkar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Fortfarande,ofärgade kaffefilter är bäst för dom luddar inte.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Föredetting

Isopropanol, T-Röd eller nagellacksborttagning (parfymfri) är vad jag kört med i alla år. Torka med papper, kaffefilter funkar också.

Tio spänn på att hälften av alla som hetsar över vilken rengöringsmetod är bäst fingrar på IHS:en, med döda hudceller på IHS:en som följd.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns två olika sorters Aceton, kemiskt ren & vanlig. grejen med kemiskt ren aceton är att den avdunstar och ska inte lämna några rester. jag tycker Aceton är lite bättre lösa upp helt torkad kylpasta.
har ja inte kemiskt ren aceton så torkar ja av med en cutisoft efteråt för att det inte ska vara kvar nån olja.

är det pasta som inte helt torkat så finns det 70% alkohol i dom sår servetter som du kan köpa på apoteket,
https://www.apoteket.se/produkt/cutisoft-wipes-100-st-225065/

@Superlight: 2x 30 ml väldigt dyr lösning du kan få en halv liter isopropanol för 50-60kr

finns det plaster ovanpå en processor ? TS ska väl inte tömma ner hela flaskan på cpu´n när den sitter i socket utan ha några droppar på hushållspapper ?

Har haft arctics flaskor till över 10st kylarbyten på olika datorer och grafikkort så att det är "dyrt" är väl lite att överdriva och har väl 30% kvar i den ena flaskan så de räcker säkerligen 5 ggr till vilket gör att de går på runt 7kr per kylarpastabyte och fungerar sjukt bra och skadar inte dina komponenter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Har haft arctics flaskor till över 10st kylarbyten på olika datorer och grafikkort så att det är "dyrt" är väl lite att överdriva och har väl 30% kvar i den ena flaskan så de räcker säkerligen 5 ggr till vilket gör att de går på runt 7kr per kylarpastabyte och fungerar sjukt bra och skadar inte dina komponenter.

fast det blir ju som att jämföra vatten utan kolsyra på flaska för 20kr/liter med kranvattnet hemma som kanske kostar några öre/liter
spelar ju ingen roll vilket vatten du dricker men det på flaska är ju klart dyrare.

150ml kemiskt ren aceton pris 17-20kr
250 ml isopropanol 50kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Sökte lite på isopropanol och kjell o company säljer 250 ml för 50 kr. Står i beskrivningen att den kan användas att rengöra elektronik och kretskort. Så jag tror att jag kommer köra på det i framtiden.
http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray...
Tack för alla tips. Swec forum till räddning igen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz