Spotify problem. snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Spotify problem. snälla hjälp

hej jag har varit en Spotify användare ett bra tag nu men senaste 3-4 veckorna så har jag stött på lite problem. varje gång som Spotify startas eller när jag startar Spotify så vägrar han å starta. det enda som kommer fram är ett installations fönster och efter ca 5 sec så kommer ett fel meddelande fram och säger
"Det går inte att installera Spotify eftersom filerna som installationsprogrammet behöver skriva till används av en annan process. Kontrollera att Spotify inte redan körs och försök igen (felkod 18)". efter att jag tryckt på okej knappen fortsätter den bara att ladda utan stop. Det enda alternativ jag hittade var att installera om spotify men efter några dar händer samma sak igen. kan någon vara snäll och hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förra året, låg kvar nån uppdateringsfil eller liknande i installationsmappen, typ newspotify.exe som används vid uppdatering. Minns inte om jag körde den manuellt eller om jag löste det ed att whipa hela mappen och installera om.

Permalänk
Medlem

avinstallera o gå in C:\Users\USERNAME\AppData\Roaming
markera Spotify-mapp o DELETA
ev. även rensa temp-mapp WIN+R %temp% DELETA allt med CTRL+A utan några program igång.
reboot
installera om spotify

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

%appdata% är enklare att köra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hade samma problem förra året, låg kvar nån uppdateringsfil eller liknande i installationsmappen, typ newspotify.exe som används vid uppdatering. Minns inte om jag körde den manuellt eller om jag löste det ed att whipa hela mappen och installera om.

kunde inte hitta någon liknande fil. Finns det något annat alternativ, förutam om att installera om programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

avinstallera o gå in C:\Users\USERNAME\AppData\Roaming
markera Spotify-mapp o DELETA
ev. även rensa temp-mapp WIN+R %temp% DELETA allt med CTRL+A utan några program igång.
reboot
installera om spotify

hittade 691 filer i den mappen men innan jag gör något. vad är alla dessa hundra filer och vad händer om dem raderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasan:

hittade 691 filer i den mappen men innan jag gör något. vad är alla dessa hundra filer och vad händer om dem raderas?

691 i %temp% antar jag? jo där lagras ju alla temporära filer som kan tömmas utan problem.
Om inte allt slängs så är det för något program är igång, och kan då inte slänga filer som används av programmet.

annars om du syftar på appdata\roaming\spotify ibland behålls filer kvar där efter en avinstall.
Så att rensa i dom mapparna är bästa sättet för o få clean program-install.
finns en hel del program som man måste gå in i appdata o rensa manuellt.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

691 i %temp% antar jag? jo där lagras ju alla temporära filer som kan tömmas utan problem.
Om inte allt slängs så är det för något program är igång, och kan då inte slänga filer som används av programmet.

ja det låg i %temp%
så inget dåligt händer med mitt system. perfekt tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasan:

ja det låg i %temp%
så inget dåligt händer med mitt system. perfekt tack för all hjälp

för mej har det aldrig hänt nåt av att rensa temporära mappar iaf.
men du kan ju prova att bara rensa appdata\roaming\spotify först.
Sedan om det forf. strular ta temp-mapp då.

har även läst på andra forum att både Itunes och nåt antivirus-program gjorde att inte spotify funkade.
men lycka T

EDIT: som t.ex Ccleaner rensar ju diverse temp-folders.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

för mej har det aldrig hänt nåt av att rensa temporära mappar iaf.
men du kan ju prova att bara rensa appdata\roaming\spotify först.
Sedan om det forf. strular ta temp-mapp då.

har även läst på andra forum att både Itunes och nåt antivirus-program gjorde att inte spotify funkade.
men lycka T

VÄNTA LITE ANTIVIRUS PROGRAM. Menar du att mitt virus program kan ha med detta å göra?

Permalänk
Medlem

Well det var Itunes och Comodo Firewall visst, gammal tråd med från start men är nya svar som är från nutid.
Men funkar det inte att avinstalla o rensa spotify-dir i appdata\roaming då?
sök efter spotify-dirs i felsäkert läge annars o rensa allt för då äre inga tjänster/processer som är igång.

Visa signatur

Alienware Aurora