Permalänk
Medlem

Kompanjon till R9 Fury tri-x - Köptips?

Hallå kungar!

Jag köpte för en månad sedan in ett Radeon R9 Fury tri-x. Vad jag märkte dock är att jag blir flaskhalsad med min i5 3450 efter att ha kikat på diagram under hårdare press. Jag tänkte därför åter igen fråga efter lite köpråd angående moderkort samt processor som kompanjon till min GPU? Satsar på en prisklass runt 3000 för moderkort samt processor.

Alla tips och råd uppskattas enormt. Vad bör man leta efter i dagens processorer? Jag håller inte på med någon professionell formgivning och sådant. Endast gaming.
Tackar!

Permalänk
Medlem

i5 4690k +Asus Z97-P

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort idag? Leta efter en i7 3770k om ditt moderkort stödjer det. Den bör kosta 1000-2000kr beg. Att köpa nytt är onödigt. Med tanke på att Ivy bridge är ganska kraftfulla grejer. 3770k ligger på 3,5ghz bas och 4 i turbo så den är ganska snabb även oöverklockad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Tack för tipset! Det har varit min tanke en lång period, problematiken har blivit att få tag på en 3770. Jag har hållt på en månad säkert utan framgång. Därför så ligger tanken i att ge tjejen mitt moderkort+processor och att köpa nytt istället själv. Om du skulle köpa nytt idag, vad skulle det bli? De andra två kommentarerna verkar tycka att i5 4690K är ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

@jOnÄTÄn: Tack för tipset! Det har varit min tanke en lång period, problematiken har blivit att få tag på en 3770. Jag har hållt på en månad säkert utan framgång. Därför så ligger tanken i att ge tjejen mitt moderkort+processor och att köpa nytt istället själv. Om du skulle köpa nytt idag, vad skulle det bli? De andra två kommentarerna verkar tycka att i5 4690K är ett bra val.

Jo antagligen en haswell i5 om jag skulle köpt nytt för de pengarna men skulle valt en i7 om pengar fanns känns ju som att en i7 kommer hålla sig längre än en i5. Skylake är inte lika prisvärd om man bara tänker på spel.
Det finns ett gäng I7 3770 i ex tyskland om du kikar på ebay dock ganska höga priser även 2600k och 2700k lär ju fungera i din dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ständigt denna hets på Sweclockers att inte uppgradera för att en gammal processor är god nog. Sanningen är att det är väsentliga skillnader mellan de som är 3-5 år gamla och dom nyare modellerna idag.

Om TS har råd och lust, köp nytt, det är både roligare och mindre mödosamt.

Jag hade satsat på en 4790K med Z97 moderkort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ständigt denna hets på Sweclockers att inte uppgradera för att en gammal processor är god nog. Sanningen är att det är väsentliga skillnader mellan de som är 3-5 år gamla och dom nyare modellerna idag.

Om TS har råd och lust, köp nytt, det är både roligare och mindre mödosamt.

Jag hade satsat på en 4790K med Z97 moderkort.

Mvh

Ok varför "hetsar" du själv ts till att köpa en två generationer gammal processor då?
Kan man få nästan samma prestanda bara genom att uppgradera en processor är ju det mindre mödosamt än att byta moderkort också, då åker man ju dessutom på att installera om datorn.
Men visst är det kul att byta till nytt ibland helt upp till personen i fråga jag kom bara med lite råd om hur jag skulle gjort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fick välja en i5 3470 istället vilket är snäppet över i5 3450.. känns inte direkt som om en 3770 kommer att göra underverk i alla spel direkt, rätta mig gärna om jag har fel?
http://www.anandtech.com/bench/product/702?vs=551

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless