Köpa 55" 4k-Tv skall användas som Datorskärm/titta på fiber Tv/Spela på..

Permalänk
Avstängd

Köpa 55" 4k-Tv skall användas som Datorskärm/titta på fiber Tv/Spela på..

Hej! som det står i rubriken så har jag funderingar kring att köpa en 55" 4k-tv, viktigast är att det inte är några släpningar eller hz/ms flimmer i övrigt måste den ha skarp bild och gärna skapligt ljud samt 3d funktion.
jag tror jag måste köpa ett nytt grafikkort i samband med att jag införskaffar mig en 4k-tv då nuvarande är ett radeon hd 7700.

Jag skulle uppskatta tips på en tv & gfx som skulle kunna klara av mina behov, Oled är för dyrt men kan tänka mig lägga cirka 10 till 13 tusen för tvn och cirka 1500 för gfx,

Alla tips är välkommna, tack!

Permalänk
Livsnjutare 😎

1500kr för ett graffikkort som klarar 4K... tjena!

Alltså att titta film på, surfa etc = ja
.. men att spela på = nej, såvida det inte är på väldigt låga inställningar alt. gamla titlar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Vad är ett rimligt pris för ett sådan gfx?

Permalänk
Medlem

14000kr om man vill ha stabil fps på 60

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd

så ett gtx 960 oc duger ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

så ett gtx 960 oc duger ej?

Beror på om/vad du ska spela. Vilket kort som helst med HDMI 2.0 räcker om du inte ska spela.

Permalänk
Medlem

Nej, även om det kostar 140000.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Räcker det att spela i 1080P? I så fall är det ca 4ggr mindre pixlar att hantera än 4K, så då funkar väl 960 acceptabelt (fast på gränsen).

Permalänk
Medlem

Kolla här, för att få en uppfattning om vad som krävs för bra fps i 4k.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

2st 980ti i sli ska väl vara ok att spela med.
Mao dyrt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

fan vad dyrt, jag får nog skita i spelandet och kolla på 4-k film och surfa istället, vad tror ni man landar då? vill ju inte att 4-k filmen ska lagga

Permalänk
Medlem

Måste du ha en tv med 4k? 4K är ju fortfarande i sin linda och är inte fullt utvecklat eller standardiserat som 1080P är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Egentligen inte men jag har ett ska-ha begär som är svårt att ignorera

Permalänk
Medlem

@rocket: I ditt fall (för 4K-spel) skulle jag köra med 2 st Fury X.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fast en 4k tv borde skala bra till 1080p pga. 4:1 förhållandet av pixlar om man spelar på konsol eller nöjer sig med Full HD från PC.

Och av det jag läst så har många 4k apprater högre input lag än full HD apparaterna, men nya modeller kommer förhoppningsvis råda bot på detta.

Är också ute efter en tv, och är i valet och kvalet mellan 4k och Full HD, men jag kommer nog att vänta tills 4k apparater med OLED, blir billigare.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maniac:

Fast en 4k tv borde skala bra till 1080p pga. 4:1 förhållandet av pixlar om man spelar på konsol eller nöjer sig med Full HD från PC.

Tyvärr är det alltså väldigt få UHD/4K-skärmar och TV-apparater som erbjuder 1:4-skalning av 1080p-signal.

Citat:

Är också ute efter en tv, och är i valet och kvalet mellan 4k och Full HD, men jag kommer nog att vänta tills 4k apparater med OLED, blir billigare.

I dagsläget med 2015-modellerna använder de bästa apparaterna 4K-paneler. FHD-modeller finns främst i mellan- och budgetsegment. Detta kommer bli tydligare under 2016 i takt med att paneltillverkning skiftar över till 4K och det kryper ned i prissegmenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr är det alltså väldigt få UHD/4K-skärmar och TV-apparater som erbjuder 1:4-skalning av 1080p-signal.

Ajdå, ja det kanske hänger på scalern också tv´n också. Teoretiskt borde det fungera bra. Har du undersökt ämnet vidare? Det är en intressant fråga så här i skarven mellan 4k och FHD

Skrivet av Laxpudding:

I dagsläget med 2015-modellerna använder de bästa apparaterna 4K-paneler. FHD-modeller finns främst i mellan- och budgetsegment. Detta kommer bli tydligare under 2016 i takt med att paneltillverkning skiftar över till 4K och det kryper ned i prissegmenten.

Ja precis, ska bli intressant att se hur nästa års modeller presterar. Om forumet ska vara någon indikation, kan vi förvänta oss ett test av tv apprater till vintern/våren? Det verkar vara rätt många som är ute efter en gaming-tv

Edit: sorry för att jag lånade tråden

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maniac:

Ajdå, ja det kanske hänger på scalern också tv´n också. Teoretiskt borde det fungera bra. Har du undersökt ämnet vidare? Det är en intressant fråga så här i skarven mellan 4k och FHD

Ja precis, ska bli intressant att se hur nästa års modeller presterar. Om forumet ska vara någon indikation, kan vi förvänta oss ett test av tv apprater till vintern/våren? Det verkar vara rätt många som är ute efter en gaming-tv

Hos alla 4K/UHD-apparater jag testar letar jag efter 1:4-skalning. Några av de första TV-apparaterna 2013-2014 hade det som specifik finess. Det försvann från ett par tillverkare under 2015. Dells UHD-datorskärmar har nästan 1:4-som normalt. Man måste kolla med lupp och fota med macroobjektiv för att avgöra. Vilket iofs kanske är tillräckligt bra. Men det där kan ju ändras. Ingen idé att ta något för givet.

Grafikkortstillverkarna borde kunna erbjuda 1:4-skalning i sina drivrutiner. Som det är nu är det är det en väldigt mjuk skalning.

Sweclockers kommer nog inte testa TV-apparater, logistiken är horribel... Men det kommer att bli mer artiklar kring just PC och TV ihop. Där finns det en hel del att skriva om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hos alla 4K/UHD-apparater jag testar letar jag efter 1:4-skalning. Några av de första TV-apparaterna 2013-2014 hade det som specifik finess. Det försvann från ett par tillverkare under 2015. Dells UHD-datorskärmar har nästan 1:4-som normalt. Man måste kolla med lupp och fota med macroobjektiv för att avgöra. Vilket iofs kanske är tillräckligt bra. Men det där kan ju ändras. Ingen idé att ta något för givet.
Grafikkortstillverkarna borde kunna erbjuda 1:4-skalning i sina drivrutiner. Som det är nu är det är det en väldigt mjuk skalning.

Där ser man, ytterligare en grej att dubbelkolla innan köp av monitor/TV.

Skrivet av Laxpudding:

Sweclockers kommer nog inte testa TV-apparater, logistiken är horribel... Men det kommer att bli mer artiklar kring just PC och TV ihop. Där finns det en hel del att skriva om.

Det kommer nog att uppskattas av många, inklusive mig

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850