Elite Dangerous: Horizons systemkrav för virtuell verklighet slår alla rekord

Permalänk
Medlem

@Friterad:

Behöver väl inte vara? Så länge man kan mata ETT 980 fullt ut så är ju kravet rimligt. Och för just den applikationen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Friterad:

Jag förstår heller inte definitionen "minimikrav" längre. Förr i tiden var minimikrav synonymt med den lägst presterande hårdvara som spelet/programmet kunde startas/köras på. Detta spel kommer alltså kunna startas och spelas på en AMD FX-4350, men inte på en Intel Core i7-2600.

Permalänk
Medlem

Ska vara rik överklass ha råd med svindyr dator svindyra spel eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska bara rik överklass ha råd med svindyr dator svindyra spel eller?

Hmm, jag jobbar ca. 50% (vikariat) och tjänar runt 12.000:- (beroende på övertid) efter skatt, men min dator klarar ändå av minimikraven.

Hade ingen aning om att jag klassades som "rik överklass".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Friterad:

Behöver väl inte vara? Så länge man kan mata ETT 980 fullt ut så är ju kravet rimligt. Och för just den applikationen.

Så du tycker att det är rimligt med FX 4350 som minimumkrav för AMD medan för Intel är det en 3770K? Ljusår långt ifrån varandra när det gäller prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hmm, jag jobbar ca. 50% (vikariat) och tjänar runt 12.000:- (beroende på övertid) efter skatt, men min dator klarar ändå av minimikraven.

Hade ingen aning om att jag klassades som "rik överklass".

Beror på vad man lägger pengarna på. Har man ingen annan kostsam hobby, man reser inte utomlands, bor billigt och inte äter ute ofta så är det ju inga problem även med en låg lön.

Permalänk
Medlem

Härligt foto!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Åfan Skulle ju varit riktigt häftigt med virtuell biograf där sakerna kommer flygande mot en osv.

Think bigger.

Något av det jag ser fram emot mest är filmer där man befinner sig i mitt sceneriet och kan se sig omkring i 360°. Bara en åktur i en av rälsbilarna man ser i Jurassic Park lär ju vara världens upplevelse. Definivt något jag kommer investera i när det finns lite aktörer som tillverkar 360°-kameror för filmproduktion.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SonicHighway:

Tycket att det alltid pratas om revolutionerande prestanda när det ska släppas nya grafikkort, men hur ofta slår det in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visserligen sant, men det var ett tag sen dom gick ner i tillverkningsstorlek senast så lär bli ett större hopp än normalt i och med 16nm i Pascal.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Räknas överklockat 970?

Nix, kör du igång med ditt kort så kommer det att implodera in i ett svart hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Beror på vad man lägger pengarna på. Har man ingen annan kostsam hobby, man reser inte utomlands, bor billigt och inte äter ute ofta så är det ju inga problem även med en låg lön.

Min poäng exakt; allt handlar om prioriteringar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Detta blir ju kanon, då kan man sälja sin Intel processor och mb och köpa en snorbillig amd istället och lägga pengarna på grafikkortet, blir nog inte så dyrt det här ändå.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nix, kör du igång med ditt kort så kommer det att implodera in i ett svart hål.

Attans då! Blir till att uppgradera till ett 980 då. Man vill ju liksom inte slukas av ett svart hål nu när det är så många bra spel på väg.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

16Gb minne har jag men annars räcker nog inte min i5 och 670 till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska vara rik överklass ha råd med svindyr dator svindyra spel eller?

Är vad som krävs, systemkraven blir inte magiskt lägre bara för att hårdvaran som krävs är dyr.
Vore det enkelt att få ner prestandakraven så fler skulle ha råd så hade de nog gjort detta.

Min maskin bör äta de där kraven till frukost och jag är knappast Rik Överklass.

Permalänk
Medlem

Inga problem då, trevligt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Trevligt, då borde min burk klara det.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kass exponering på 50-talet? Vad är det för amatörbilder du har tittat på egentligen? Den mest legendariska svartvita filmen Tri-X släpptes första gången på 40-talet och dök upp i 35 mm 1954. Färgfilmen började också dyka upp på allvar under 30 och 40-talet.

Här har du en bild på London 1949 tagen med Kodachrome, en filmtyp som släpptes 1935.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/London_%2C_Kodachrome_by_Chalmers_Butterfield_edit.jpg

Jag tror du tänker på 1850-talet och inte 1950-talet.

Finns för övrigt färgbilder från tidigt 1900-tal också men den tekniken är lite dassig i färgerna. Här är en bild från första världskriget.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Guetteur_au_poste_de_l%27%C3%A9cluse_26.jpg

Det är bilder med stil och kvalité

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Processorkraven var ju minst sagt förvånande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om mitt R9 390 klarar spelet.

känns som att kortets 8gb vram kommer spela in en del här

Permalänk
Medlem

Agde Oculus DK2 ett tag, korde lite elite dangerous men det ar alldeles for pixligt. Behovs minst 4k for att VR ska fungera bra enligt min personliga asikt. Vilket skulle krava ca 4 Titan X i dagslaget.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Och Sony utvecklar VR till playstation? Jo men visst, det kommer nog funka

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Egentligen är systemkraven helt godtyckliga. Vi spelade bra spel för tio år sedan på Pentium 4 och Athlon64-datorer - Så bra spel går definitivt att göra utan dessa absurda systemkrav om man bara gör grafiken lite enklare.

EDIT: Sen är ju Gear VR och Cardboard bra exempel på att det går att göra med mycket mindre kraft.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Har de inte anget vilket AMD kort som krävs?

Det är väl ingen idé att göra, dom tenderar ändå att förändra prestandan över tid med nya drivers.

Nvidias prestanda är lite mer statiskt.
Opraktiskt att behöva ange "allt mellan 380 - och 390x, beroende på när du läser detta".
Folk med AMD brukar ha koll på vad dom har för "motsvarande nvidia-kort" för stunden

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Min poäng exakt; allt handlar om prioriteringar.

Ja, som man ofta kommer in på i sådana här trådar : att ha dator som hobby är mycket billigare idag än för 20-30 år sedan. Då kostade en simpel PC glatt 20-30000 och byta grafikkort fick man göra varje år eller oftare... :-/ Tur man hade Amiga så man slapp den värsta uppgraderingshetsen ett tag, fast å andra sidan gick ju Amigan i konkurs, håhåjaja.

Jag är glad att dagens ungdomar/lågbetalda ändå har helt andra möjligheter än en själv hade att köpa rimlig hårdvara. Sommarjobbade en halv sommar bara för att kunna köpa en (1) hårddisk på 80 Megabyte. (tjänade ca 5k per månad). Sen jobbade jag helger för att ha råd med modemräkningarna resten av året. Bredband är snorbilligt i jämförelse. Ångrar inte en sekund, men som sagt, skönt idag med så billig hårdvara. Antar dock att det varit lite hets på mobilfronten de senaste åren, men det tycks ha lugnat sig nu - varför ska man ha en snabbare/nyare telefon än Samsung Galaxy S4 typ?

/stofilen

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SonicHighway:

Tycket att det alltid pratas om revolutionerande prestanda när det ska släppas nya grafikkort, men hur ofta slår det in?

Skickades från m.sweclockers.com

Första Titan kortet var ju ganska kraftigt när det kom ut med nästan 50% bättre prestanda än 680/7970. Visst det var dyrt men prestandan var ju iallafall imponerande

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Avstängd

Problemet är väl att dessa krav, liksom kraven på oculus och steam vr, kommer göra VR lika populärt som 3DVision, 3D skärmar och alla andra tidigare 3d lösningar.

Visst, VR är mer immersive och bjuder på rejält bättre upplevelse men inte så att den stora massan kommer köpa datorer för att kunna köra VR och då blir det ju bara nishat precis som tidigare lösningar.

Om VR inte blir mainstream lär inga storfilmer göras för VR, det lär inte komma VR lösningar för semesterorter, det lär inte dyka upp någon VR kamera på ISS, det lär inte komma ut billiga VR kameror för vanligt folk ...etc som folk drömt om.

Vore ju tragiskt om det tar ytterligare ett decennium för VR att bli mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har provat VR med Samsung Gear VR med Galaxy S6 som har 1440p.
Det var skitdåligt.
Jag såg rutnätet och blev illamående på bara några minuter.

Men just nu är vi i VR vad foto var på 1950-talet. Med svartvitfotografik och kass exponering. Helt uruselt och värdelöst. Men nu är foto bra. VR kommer att bli bra, men just nu suger det fortfarande.

Najs! Då har jag tid att spara pengar till en riktig dunderburk för VR när jag är 95

Permalänk
Medlem

Hmm, vettfan om min kommer palla med, 6700K och 390 8GB

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se hur många VR titlar som utnyttjar att i SLI/Crossfire rendera varje öga på ett eget kort. I så fall kan nog min 2 R9 290 vara helt ok ett tag. Men om VR skall rullas på ett kort så blir det nog tungt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P