AMD Tongas 384-bitars minnesbuss bekräftas

Permalänk
Melding Plague

AMD Tongas 384-bitars minnesbuss bekräftas

Med lanseringen av Radeon R9 380X antogs att Tonga släpps i sitt fullskaliga utförande, men nu bekräftas den 384-bitars minnesbuss det länge spekulerats kring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha? Men om det är kostnad för partnertillverkarna det handlar om så berörs ju inte AMD själva.. Mycket märkligt. Sen är det ju också så att AMD faktiskt ligger efter Nvidia just nu så det känns ju spontant som om de skulle tjäna på att inte strypa ner sina produkter så vad är det för något som pågår egentligen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jaha? Men om det är kostnad för partnertillverkarna det handlar om så berörs ju inte AMD själva.. Mycket märkligt. Sen är det ju också så att AMD faktiskt ligger efter Nvidia just nu så det känns ju spontant som om de skulle tjäna på att inte strypa ner sina produkter så vad är det för något som pågår egentligen?

Högre kostnader drabbar i slutändan priset till kund.

Men vi har ju alltid konspirationsalternativet.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

"Kunskapen om Tongas kapacitet öppnar för spekulationer kring AMD:s potentiella framtidsplaner, som möjligtvis kan innefatta en lansering av fullskaliga Tonga med en 384-bitars minnesbuss och 3 alternativt 6 GB GDDR5-minne."

Blir troligtvis i 400-serien isf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hur stor minnesbuss har egentligen 380x?
"Det fanns dock de som överraskades över att grafikkortet Radeon R9 380X endast fick en 384-bitars minnesbuss, trots att det mer eller mindre bekräftats huserar på kretsen."

Sen skriver ni att det är bekräftat att den har 384-bitars minnesbuss.. Har den 384 eller 256? Kanske bara jag som inte hänger med nu... Men fattar som den har 384-bitars fast folk är förvånade att den inte fick 384...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hur stor minnesbuss har egentligen 380x?
"Det fanns dock de som överraskades över att grafikkortet Radeon R9 380X endast fick en 384-bitars minnesbuss, trots att det mer eller mindre bekräftats huserar på kretsen."

Sen skriver ni att det är bekräftat att den har 384-bitars minnesbuss.. Har den 384 eller 256? Kanske bara jag som inte hänger med nu... Men fattar som den har 384-bitars fast folk är förvånade att den inte fick 384...

Blev också lite fundersam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hur stor minnesbuss har egentligen 380x?
"Det fanns dock de som överraskades över att grafikkortet Radeon R9 380X endast fick en 384-bitars minnesbuss, trots att det mer eller mindre bekräftats huserar på kretsen."

Sen skriver ni att det är bekräftat att den har 384-bitars minnesbuss.. Har den 384 eller 256? Kanske bara jag som inte hänger med nu... Men fattar som den har 384-bitars fast folk är förvånade att den inte fick 384...

380 kommer med 256 bitars bus, kretsen har möjlighet för utökning till 384, 480x kanske?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Högre kostnader drabbar i slutändan priset till kund.

Men vi har ju alltid konspirationsalternativet.

Ja, men det borde inte vara ett problem om det finns efterfrågan. Sen kanske det bara blir dyrare utan att märkbart förbättra prestandan och då är det ju en annan femma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Hur stor minnesbuss har egentligen 380x?
"Det fanns dock de som överraskades över att grafikkortet Radeon R9 380X endast fick en 384-bitars minnesbuss, trots att det mer eller mindre bekräftats huserar på kretsen."

Sen skriver ni att det är bekräftat att den har 384-bitars minnesbuss.. Har den 384 eller 256? Kanske bara jag som inte hänger med nu... Men fattar som den har 384-bitars fast folk är förvånade att den inte fick 384...

Skrivet av Friterad:

Blev också lite fundersam...

det är SweTrollers som är i farten som vanligt, de släpper en "nyhet" vi kommenterar och de justerar senare artikeln, där vi senare blir felaktigt citerade av andra medlemmar

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att den som skrivit artikeln har en släng av "the mondays" och behöver en kanna kaffe för att vakna ordentligt och göra om, göra rätt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hänger nog ihop med att ett kort med 384-bitars buss hade lanserats med 3GB eller 6GB vram. 3GB hade varit konstigt då lillebror har 4GB.

6GB hade då förmodligen blivit betydligt dyrare än att lansera kortet med en nedskalad variant med 4GB. Då kan partnertillverkarna dessutom återanvända samma lösning som befintliga 380-kretskorten.

Sen är det tveksamt hur mycket prestandaökning det är att gå från 4GB till 6GB. Sen hade det placerat Fury-linjen i ännu sämre ljus om deras midrangekort har mer vram.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av slusk:

Hur stor minnesbuss har egentligen 380x?
"Det fanns dock de som överraskades över att grafikkortet Radeon R9 380X endast fick en 384-bitars minnesbuss, trots att det mer eller mindre bekräftats huserar på kretsen."

Sen skriver ni att det är bekräftat att den har 384-bitars minnesbuss.. Har den 384 eller 256? Kanske bara jag som inte hänger med nu... Men fattar som den har 384-bitars fast folk är förvånade att den inte fick 384...

Skrivet av Xeno88:

380 kommer med 256 bitars bus, kretsen har möjlighet för utökning till 384, 480x kanske?

Skrivet av truedesire:

det är SweTrollers som är i farten som vanligt, de släpper en "nyhet" vi kommenterar och de justerar senare artikeln, där vi senare blir felaktigt citerade av andra medlemmar

Skrivet av twit:

Jag får en känsla av att den som skrivit artikeln har en släng av "the mondays" och behöver en kanna kaffe för att vakna ordentligt och göra om, göra rätt.

Felet upptäcktes och korrigerades, men sparades inte innan publicering. Nu går jag och brygger mer kaffe...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fredrik831:

Hänger nog ihop med att ett kort med 384-bitars buss hade lanserats med 3GB eller 6GB vram. 3GB hade varit konstigt då lillebror har 4GB.

6GB hade då förmodligen blivit betydligt dyrare än att lansera kortet med en nedskalad variant med 4GB. Då kan partnertillverkarna dessutom återanvända samma lösning som befintliga 380-kretskorten.

Sen är frågan också hur kretsen beter sig med 3 GB VRAM. Det har ju visat sig att Tonga inte alls mår bra av 2 GB men fungerar fint med 4 GB. Var går gränsen mellan fungerar bra och bråkar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Felet upptäcktes och korrigerades, men sparades inte innan publicering. Nu går jag och brygger mer kaffe...

Det är fortfarande svårläst. Eller är det jag som inte förstår: "trots att det mer eller mindre bekräftats huserar på kretsen."

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Läste nånstans att AMD 280/380 är och leker uppe med GTX780 nu dessa dagar...sjukt bra jobbat av AMD. GTX680 har ju helt stannat av tillsammans med hela 7xx-serien.

Dags för nGredia att sluta vara så arroganta och börja jobba? Personligen tycker jag nVidias drivrutiner är sjukt sega och gamla till stilen...liksom inte mycket som har hänt med utseendet sen 2004...

Visa signatur

''Playstation 4 got the power of ultra-end PC's for years to come''

-Andrew Wilson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är fortfarande svårläst. Eller är det jag som inte förstår: "trots att det mer eller mindre bekräftats huserar på kretsen."

Det borde nog stå "trots att det mer eller mindre bekräftats husera på kretsen".

Permalänk
Skrivet av BoomBox86:

Läste nånstans att AMD 280/380 är och leker uppe med GTX780 nu dessa dagar...sjukt bra jobbat av AMD. GTX680 har ju helt stannat av tillsammans med hela 7xx-serien.

Dags för nGredia att sluta vara så arroganta och börja jobba? Personligen tycker jag nVidias drivrutiner är sjukt sega och gamla till stilen...liksom inte mycket som har hänt med utseendet sen 2004...

Wow couldn't agree more.

Jag sitter på ett GTX680 och kan verkligen inte se fördelen med att uppgradera, behöver minst gå till 970 för att ens märka någon praktisk skillnad (tre jävla generationer) och nvidias drivrutiner är fruktansvärda, tar evigheter att öppna nvidia kontrollpanel, nyligen efter en uppdatering av drivrutiner slutade HDMI'n fungera på mitt graffekort.

Jag är rätt säker att det blir AMD nästa tur, köpte 680 innan jag började studera för att 'framtidssäkra mig' men om jag måste köpa nytt graffekort under studieperioden här så får det blir pris/prestanda som gäller, och där är AMD kungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jaha? Men om det är kostnad för partnertillverkarna det handlar om så berörs ju inte AMD själva.. Mycket märkligt. Sen är det ju också så att AMD faktiskt ligger efter Nvidia just nu så det känns ju spontant som om de skulle tjäna på att inte strypa ner sina produkter så vad är det för något som pågår egentligen?

Dock så vill man ju inte konkurrera med sina egna kort heller. Ett 380X med full buss och6 Gb minne kanske skulle ligga så nära ett 390 att det inte skulle vara nån som köpte 390 längre. Man matchar ju korten efter prisnivå, samt vilken nivå nVidia har ett konkurrerande kort.

Men som du säger så kanske AMD skulle tjäna på det, 380X lanserades med ett pris på 229$ och ett nästa steg är ett 390 som kostar 329$. Så kanske ett "385X" för 275$ eller liknande. Vet inte om nVidia har ngt i den prisposition i dagsläget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

"The dillema was simple enough, Tonga with a 384-bit memory bus equal to using more and thus more expensive 3GB and 6GB GDDR5 parts. "

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

det är SweTrollers som är i farten som vanligt, de släpper en "nyhet" vi kommenterar och de justerar senare artikeln, där vi senare blir felaktigt citerade av andra medlemmar

Känner igen mig nu när du säger det

Permalänk
Inaktiv

En 6GB modell hade onekligen varit trevligt, låt partnertillverkarna få designa bäst de vill då det ändå smått kvittar då nästa år får nya serier och kort. Samtidigt är det förståeligt att AMD inte vill ha en 384-bitars 380X som bråkar i de högre prestandasegmenten. Men, om jag nu inte minns helt fel, så finns det samtidigt en lucka mellan 380X och 390 att fylla så varför inte.

Något jag förvånats över är att vi inte hört något om en eller flera nya Fury-modeller som skulle kunna använda 8GB HBM2 fram tills nästa generation grafikkort tar över. Antar att HBM2 inte är klart helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dock så vill man ju inte konkurrera med sina egna kort heller. Ett 380X med full buss och6 Gb minne kanske skulle ligga så nära ett 390 att det inte skulle vara nån som köpte 390 längre. Man matchar ju korten efter prisnivå, samt vilken nivå nVidia har ett konkurrerande kort.

Men som du säger så kanske AMD skulle tjäna på det, 380X lanserades med ett pris på 229$ och ett nästa steg är ett 390 som kostar 329$. Så kanske ett "385X" för 275$ eller liknande. Vet inte om nVidia har ngt i den prisposition i dagsläget.

Rör sig dock om en betydligt mindre krets, 359mm² för Tonga mot 438mm² för Hawaii.
Så skulle det vara så att man med Tonga med 384-bits buss kunde komma nära Hawaii prestandamässigt känns det logiskt att man borde ha använt den möjligheten och fasat ut Hawaii.
Ett sådant drag skulle vara positivt även imagemässigt då det hade gett nya kretsar över hela linjen, att AMD återanvänder kretsar verkar ju vara något som många verkar störa sig på.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoomBox86:

Läste nånstans att AMD 280/380 är och leker uppe med GTX780 nu dessa dagar...sjukt bra jobbat av AMD. GTX680 har ju helt stannat av tillsammans med hela 7xx-serien.

Dags för nGredia att sluta vara så arroganta och börja jobba? Personligen tycker jag nVidias drivrutiner är sjukt sega och gamla till stilen...liksom inte mycket som har hänt med utseendet sen 2004...

Vart läste du det? Tror du missa x:en för kollar på lite prestanda index här på sweclockers nu i 1080p och då ser 680 ut att ligga runt 380 prestanda (någon stans mellan 960 och 280x). 280x/7970ghz börjar väl dock närma sig 780 (vilket är sjukt imponerande), att 380x ligger där uppe också är väl inte så häftigt då det är ett rätt nytt kort. Hawaii-korten presterar också riktigt bra i dagsläget jämfört med launch. Känns som att Amd val att använda samma övergripande arkitektur över en längre tid och få in denna i konsoler har varit en rätt lyckad strategi.

Sen tror jag tyvärr inte nvidia känner sig direkt hotade än då de säljer betydligt fler kort än Amd, som de dessutom säkert har betydligt högre marginaler på (mindre chip, mindre minne, mindre minnesbuss, mindre krav på strömförsörjning).

Skrivet av havoc:

Rör sig dock om en betydligt mindre krets, 359mm² för Tonga mot 438mm² för Hawaii.
Så skulle det vara så att man med Tonga med 384-bits buss kunde komma nära Hawaii prestandamässigt känns det logiskt att man borde ha använt den möjligheten och fasat ut Hawaii.
Ett sådant drag skulle vara positivt även imagemässigt då det hade gett nya kretsar över hela linjen, att AMD återanvänder kretsar verkar ju vara något som många verkar störa sig på.

Ja, dock är ju tonga långt efter hawaii när det kommer till prestanda så känns rätt osannolikt hur som helst, tror inte större buss hade gjort speciellt stor skillnad. Antagligen är den knappt någon flaskhalls då de valde att köra på 256-bit.

Sen vet jag inte riktigt om det är själva faktumet att de använder gamla kretsar folk stör sig på eller att de är därför 300-serien fick ett så ljummet mottagande. Majoriteten som köper kort har nog ingen koll eller bryr sig om vad det är för krets egentligen. Problemet imo är att korten i samma segment kostade och presterade likvärdigt mot föregående kort, tidigare har väl oftast gpu:er fått hoppa ner ett prestanda-segment när de rebrandas. Hade de kört tonga 370/370x, hawaii 380/380x och tahiti på 390/390x med en prislapp mer lik den idag, och dessutom pushat 380 mot 970 (alltså nuvarande 390) vid launch och verkligen marknadsfört det kortet så tror jag hela lanseringen hade fungerat mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Hade nog helst sett en R9 385 med 384-bit bus och 6GB VRAM. AMD utnyttjar ofta den sista siffran i sina modellnummer alldeles för dåligt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Datavetare

Tror detta är den riktigt stora frågan för "Tonga": skulle det bli någon relevant skillnad om man breddade minnesbussen? Tonga fick ju samma typ av minneskompression som Maxwell, så i teorin borde den kunna vara ungefär lika effektiv. 380 och 960 (fabriksöverklockade) är ju ungefär lika snabba, vilket pekar på att 128-bitars VRAM-bussen inte kan vara en gigantisk flaskhals för 960 (960 har dock något högre klockade minnen så skillnaden är mindre än 2:1).

970/980 är väsentligt mycket snabbare än 380/380X, det med 256-bitars buss dock lite högre klockade minnen, men inte alls så man kan förklara den stora prestandaskillnaden.

Bredare VRAM-buss betyder dyrare PCB och det betyder mer strömslukande kort, är ju bara värt det om prestandavinsten blir signifikant.

Man borde inte heller komma jättenära 390, den kretsen har trots allt fortfarande rejält mycket mer VRAM-bandbredd än en 384-bitars 380X (men man kan även ställa sig frågan huruvida 390 alls är begränsad av VRAM-bandbredd). 390 har också runt 30% högre beräkningskapacitet. Kikar man på testet av 380X så har 390 ca 33% högre prestanda än 380X, vilket är rätt nära skillnaden i rå beräkningskapacitet. Detta är också en vink om att minnesbandbredd kanske inte är den stora flaskhalsen i "Tonga" (tänk på att 390 har nästa dubbel kapacitet för "pixel fillrate" och nästa 50% högre "texture fillrate", att prestandaskillnaden inte är mer än 33% är snarare en positiv överraskning för 380X).

380X presterar överlag (marginellt) bättre än 280X som har 384-bitars buss. Ännu en vink om att flaskhalsen ligger på andra ställen.

Alla prestandasiffror från 1920x1080, högre upplösning är inte realistiskt med ett kort i 380/380X klass.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

380X presterar överlag (marginellt) bättre än 280X som har 384-bitars buss. Ännu en vink om att flaskhalsen ligger på andra ställen.

Kan möjligtvis flaskhalsen till viss del utgöras av det faktum att Tonga liksom andra Tahiti-baserade kort bara har 32 ROPs? Känns som Pitcairn och Hawaii/Grenada presterar rätt bra i förhållande till Tahiti och Fury. Fury har samma antal ROPs som Hawaii (64) och Pitcairn har 32.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59