Permalänk
Medlem

Byt från 60hz till 144hz

Hallå hallå! Sitter just nu på en benq rl2450h 60hz skärm. Och folk tjatar på mig att jag måste skaffa 144hz. Då gör jag väl det! Frågan är nu vilket skärm man ska ha? Jag har läst mycket om olika skärmar, och det talas om dåliga färger osv. Jag kollar endel på film och lirar CSGO. Det jag söker är en ungefär exakt likadan skärm som jag har nu fast med 144hz. Tips? MVH
EDIT: Mitt grafikkort är ett Nvidia GTX 760.

Permalänk
Inaktiv

Vad är problemet/felet med den skärmen du har idag bortsett från det uppenbara?

Om folk tjatar på dig om att du ska hoppa från en bro skulle du göra det då?

Tycker du inte behöver skaffa en ny om du inte har något fel på den, men jag kan inget om skärmar.

Själv kör jag med 60 och skulle antagligen inte se skillnad på 144. Dock kör jag en 42" TV för spel på datorn.

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag är näst högsta ranken på på CSGO, och jag fösöker bli den högsta. Och fps är tydligen väldigt viktigt. Många jag spelar med säger att 60hz och 144hz är som dag och natt.@anon183825:

Permalänk

@Elvez:

Skillnaden mellan 60hz och 144hz är som dag och natt flytet är så mycket skönare och går du tillbaka till 60hz efter att ha spelat med 144hz så kommer det kännas som om du lirar med 30fps. Benq XL2411Z är nog den populäraste csgo-skärmen för tillfället. Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

@Elvez: Det är som dag och natt och som fps gamer kommer du att uppskatta förändringen i spelandet. Däremot finns risken som du kommer att märka av alt som inte är i 144 hz/fps. Där till och med nyhetstittandet via tv kommer att uppfattas som en diashow.

Permalänk
Skrivet av Elvez:

Tjena! Jag är näst högsta ranken på på CSGO, och jag fösöker bli den högsta. Och fps är tydligen väldigt viktigt. Många jag spelar med säger att 60hz och 144hz är som dag och natt.@Black Zero:

Det är sant, det är precis som natt och dag! Once you go 144hz you never go back

Länkar de populäraste 144hz skärmarna! Mellan 2-3k får du vara beredd att lägga dock.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2987497&view=b

Benqen och Asusen är de vanligaste, och presterar otroligt bra! AOCen och Acern är lite billigare, men saknar pivotfunktion (alltså du kan inte höja/sänka/vrida, som de andra kan. Swift skärmen är otrolig, men kostar ju lite också Eizo skärmen använder dem i CS turneringar (rätta mig om jag har fel) och den kan över klockas till hela 240Hz! Men Benqen och Asusen är de vanligaste 144hz skärmarna

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvez:

Tjena! Jag är näst högsta ranken på på CSGO, och jag fösöker bli den högsta. Och fps är tydligen väldigt viktigt. Många jag spelar med säger att 60hz och 144hz är som dag och natt.@Black Zero:

Jag har varit uppe på global, på en IPS skärm med 8ms responstid, skärmen är inte problemet ..

MEN kan tänka mig att 144hz underlättar, vad är din budget?

Permalänk
Medlem

@Elvez Du kan ev. besöka en datorbutik i din närhet, som förhoppningsvis kan demonstrera skillnaderna mellan 60/144hz. Det enklaste är dock om du redan känner någon som har en 144hz skärm, isf åk dit och provspela lite.

Kör själv med 144hz och jag upplever en rätt stor skillnad, trots att jag inte spelar speciellt mycket fps.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte köpa en 144 Hz-skärm utan DisplayPort. Utan DP så klarar de oftast bara av 144 Hz via DVI, som håller på att försvinna. Om du köper en 144 Hz-skärm utan DP så är risken därför stor att du inte kommer kunna köra den i 144 Hz om du uppgraderar ditt grafikkort i framtiden. Som tur är så har de flesta såna skärmar DP, men just Benq XL2411Z saknar tyvärr det.