Hur länge bör man stresstesta innan man vet att processorn är stabilt klockad?

Permalänk
Medlem

Hur länge bör man stresstesta innan man vet att processorn är stabilt klockad?

Halllå! som rubriken lyder-hur länge ska jag stresstesta min processor med AIDA64 innan jag vet att jag har fått en stabil överklockning? Just nu medan jag skriver detta har jag stresstestat i cirka 8 minuter. Räcker det att stresstesta i 10-20 minuter eller ska det testas flera timmar? Tacksam för svar så snabbt som möjligt så klart!

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

När jag klockar brukar jag stresstesta i kanske 10-20 minuter, för om det är något som är helt tokigt fel så brukar det visa sig rätt snabbt. Sen när jag är nöjd brukar jag låta den köra över t ex natten för att sen se nästa morgon om den fortfarande går. Sen behöver inte en krasch efter t ex 5 timmar innebära att det är en dålig överklockning i sig. Det kan fortfarande fungera felfritt till arbete, surf eller spel!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Själv glömde jag prime 95 på i flera dagar direkt när jag skaffade datorn, blev i alla fall varmt i rummet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Halllå! som rubriken lyder-hur länge ska jag stresstesta min processor med AIDA64 innan jag vet att jag har fått en stabil överklockning? Just nu medan jag skriver detta har jag stresstestat i cirka 8 minuter. Räcker det att stresstesta i 10-20 minuter eller ska det testas flera timmar? Tacksam för svar så snabbt som möjligt så klart!

Brukar stresstesta i kanske 30 minuter. Som en "vanlig spel-session" när man lirar med polarna.

Är klocken ostabil så kommer det visa sig, förr eller senare.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Själv glömde jag prime 95 på i flera dagar direkt när jag skaffade datorn, blev i alla fall varmt i rummet.

haha hur kan man glömma ett stabilitetstest?? Du gav mig ett gott skratt

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Än så länge efter cirka 40 minuuter AIDA64 kör min dator fortfarande på full fart! Förresten glömde säga: Om jag ska stresstesta bör jag också stressa lokala hårddiskar och grafikkort eller kan jag låta dom vara? Är ju bara cpun jag vill ha stabil just nu

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk

Jag brukar köra minst 8 timmar. Har hör att man helst ska köra 24 timmar för att vara helt hundra men tycker det verkar lite overkill

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Gu vad nöjd jag ä! Jag har lyckats fått en jättestabil överklockning! Jag körde AIDA64 i en timme sen stängde jag av. Processorn verkar vara jättestabil! Ja, jag kanske ändå skulle köra ett dygn men kan inte eftersom att min dator står i mitt sovrum. Blir lite oväsen att sova med. Jag kan ju inte ens sova med laptopen på! Det räcker med att jag hör hårddisken i den för att jag inte ska kunna sova!!! Dumma mig! Möjligtvis att jag kan köra i 4 timmar max i morron. Just nu hinner jag inte. Ses

/dennis

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Jag använder endast prime/aida för att se om det blir instant bsod. Det riktiga stresstestet är att använda datorn, dvs spela.
Jag har haft överklockningar som fungerat timtals i prime för att krascha efter 5 mins spelande.

Permalänk
Inaktiv

Minimum ska en dator klara 8h Prime95 In-place Large FFT, gärna 12h-24h om du har tid. Klarar den det så vet du mest troligt att klocken är rock solid.

Finns många dåliga program så som ROG Realbench som inte pressar CPUn hårt nog och verkar stabil vid en markant lägre spänning. Stresstestar man bara med det så blir det mest troligt någon mindre rolig blåskärm mitt i en match någon gång.

Permalänk
Inaktiv

Från prime95s FAQ:
I recommend running it for somewhere between 6 and 24 hours. The program has been known to fail only after several hours and in some cases several weeks of operation. In most cases though, it will fail within a few minutes on a flaky machine.

Min har sagt åt mig att öka Vcore inom 1h, därefter brukar aldrig något inträffa. (BSOD 101, osv)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy:

När jag klockar brukar jag stresstesta i kanske 10-20 minuter, för om det är något som är helt tokigt fel så brukar det visa sig rätt snabbt. Sen när jag är nöjd brukar jag låta den köra över t ex natten för att sen se nästa morgon om den fortfarande går. Sen behöver inte en krasch efter t ex 5 timmar innebära att det är en dålig överklockning i sig. Det kan fortfarande fungera felfritt till arbete, surf eller spel!

Det kan fortfarande gå åt helvete och i värsta fall så förlorar du mot dryga 12åringar när du sitter och spelar bara för att din dator inte är stabil.

Testa någon timma eller under en natt sedan klocka ner 0.1ghz skulle jag rekommendera, temperaturer och spänning etc kan ändras i spel när mer än enbart cpun belastas.

Permalänk
Medlem

24h för prime95 och det är vad skaparen själv har rekomenderat som minimum.

Kan säga av erfarenhet att 6-7h är INGET, rätt prgram som sätter stress på rätt komponent så kan datorn krasha efter 30 minuter om det senare visade sig att den falerade efter 6-7h i prime95 så det kostar bara MER tid att inte testa ordentligt från början. Självklart testar man inte 24h innan man hittat en klock man tror kan vara stabil utan 15 minuter kanske räcker bara för att se OM man kanske kan pressa den lite till sedan när den visar sig instabil och man inte får den att klara 10-15 minuter backar man tillbaks kanske 200Mhz till inställningar man tror är stabila sedan börjar man långtidstesta dessa och eventuellt laborerar med Vcore och annat för att nå 24h.

Sedan skadar inte 24h memtst86+ på det och ett par timmars intel linpack i alla fall också men som sagt i lägden sparar det MYCKET strul då 95% av alla datorer som överklockas men aldrig stresstestas enligt min erfarenhet har fler OC relaterade krascher än mjukvarurelaterade som sedan skylls på OS,Spel och drivrutiner av användaren.

Jag har överklockat sedan K6-2 tiden, igen mästare på OC men stabilitet är allt jag bryr mig om när det gäller OC och det dikterar frekvensen jag når och pga mina rätt hårda och långa tester så klockar jag ofta under snittet då jag finner att saker och ting inte klockar så högt som man ofta får tron att det gör i artiklar, forum och recensioner när man väl börjar pressa skiten ur grejorna.

Numera tittar jag även på hur olika kärnor beter sig frekvensmässigt så att dom faktiskt gör vad dom är tillsagda att göra i BIOS/UEFI sedan testar jag extra hårt HT kapabla processorer då dessa sätter extra press på processorn då strömförbrukningen går upp en 10% då fler delar av CPU'n är aktiv jämfört med en utan HT typ i5 så det påverkar ofta stabiliteten och resultatet en 200Mhz negativt.

Med HT är inte benchmark resultatet så noggrant utan att pressa processorn att dra mycket kräm, 2st instanser av intel linpack gör det jobbet bra tex och en effekt mätare i väggen kan ge en bra fingervisning om processorn jobbar hårdare när HT nyttjas eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag brukar stresstesta någon timme. Den bästa testen är att använda datorn som vanligt och köra lite krävande spel för att se om allt är stabilt. Du kommer att märka ganska snabbt vid normal användning om grejorna inte funkar som de ska.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Dubbelt så länge som tiden du kan förlora på den. Dvs tar det 4h att rendera en video för dig så stresstesta 8h minimum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag lånar tråden lite:

Jag vill inte stresstesta datorn för att jag har klockat den, utan för att utesluta problem med framför allt PSU, eftersom datorn har stängt av sig några gånger när jag spelat.

Kan man köra t.ex 3DMark och Prime95 samtidigt?

Permalänk

Jag har dator till att spela på och sådant så stress test gör jag inte. Kör ett par BF4 spelrundor så märker man om det är stabilt eller inte. Och är det inte det så får man göra om och göra rätt lätt som en plätt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag lånar tråden lite:

Jag vill inte stresstesta datorn för att jag har klockat den, utan för att utesluta problem med framför allt PSU, eftersom datorn har stängt av sig några gånger när jag spelat.

Kan man köra t.ex 3DMark och Prime95 samtidigt?

Testa OCCT eller FurMark(ta bort allt ögongodis och låt den maxa antalet FPS,).
FurMark kan få det på 230VAC sidan att lägga sig på 1k5-1k6 watt konstant på spelburken om jag tar en låg upplösning och fimpar ögongodis. Om FPS börjar sjunka efter en stund i FurMark men temperaturen ser bra ut, "be" grafikkortsdrivrutinen att lägga en 50% högre power limit(i alla fall i Catalyst).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Testa OCCT eller FurMark(ta bort allt ögongodis och låt den maxa antalet FPS,).
FurMark kan få det på 230VAC sidan att lägga sig på 1k5-1k6 watt konstant på spelburken om jag tar en låg upplösning och fimpar ögongodis. Om FPS börjar sjunka efter en stund i FurMark men temperaturen ser bra ut, "be" grafikkortsdrivrutinen att lägga en 50% högre power limit(i alla fall i Catalyst).

Jag ska testa något av dem. Tack för tipset!

Permalänk

Brukar köra med OCCT 5 minuter. Kraschar den inte då så klockar jag ned 300 mhz. Rock solid mao.

Permalänk
Medlem

24 timmar är det som gäller för mig för att verkligen vara säker på att klocken är stabil. Har varit med om att Prime95 har blåskärmat efter 21 timmar, vilket är lite roligt såhär i efterhand.

"Om klocken är ostabil märker man förr eller senare" var det någon som skrev. Men genom att stresstesta så länge som 24 timmar så kan man i princip garantera sig själv att klocken kommer att fungera tills det att man byter CPU. Har man däremot stresstestat i 5 timmar så kan man inte vara säker på att klocken faktiskt kommer att hålla så länge som man vill. En CPU vill generellt ha mer volt med tiden om man har överklockat den. Så att endast testa i 5 timmar innebär inte för min del att en processor är stabil efter 2 år med samma konfig.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju en fråga om vad du ska göra, är det för spel, testa några minuter och funkar det så funkar det, ska du köra tunga uträkningar som absolut inte får avbrytas så 1; Varför gör du det på en klockad Desktop! 2; Då kanske 24 timmar + är bra.

Men för enbart lir så är det mest bara tuta och köra tills det spricker, du kan bencha och stresstesta i år utan minsta fel, sedan laddar du upp t.ex. Dragon Age Inq. och då är det bara ner på knä typ Vissa titlar gör saker som är väldigt känsliga, saker som aldrig testas i bench eller stress test. Jag kör t.ex. mitt 390 stabilt på klocken i sign i ALLA spel utom just DAI, där måste jag sänka till 1125/1650 annars är det krash inom 5 min.

För vanlig desktop kan du köra på modellen GDSGD (Går Det Så Går Det) och måste du sänka för en viss titel eller att alla är instabila så sänk, simple as that

Renderar du 3D modeller i dagar, ja då kan det ju vara värt att testa mer men då är som sagt frågan varför du ens kör OC då.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Rent trams att man bara kan tuta och köra med OC för spel. Körde 24h prime95 på en speldator för många år sedan, fallerade inte.
Grafidrivrutinerna kraschade random, ofta med några timmar i mellan men spelade man en helg så 1-2 gånger på en dag om man satt där.

Tillslut drog jag till med Intel linpack, 15 minuter sedan så fallerade den. Sänkte klockfrekvensen från 4Ghz till 3.8Ghz sedan klarade den intel linpack och inga mer drivrutiner kraschade på den datorn inte.

Så REN skit snack att man bara kan testa 5 minuter eller köra några rundor i ett spel. Många spel är ostabila som dom är och slumpmässiga krascher är inte helt ovanligt i nya titlar.
Fallout 4 är en titel som jag kommer att tänka på nu tex.
Hur i helsike ska man veta om det var en bug som orsakade krashen eller om det var överklocknigen om man inte testat så hårt att man är 99.9% säker på att datorn är stabil?

Nej lathet vid testande av OC ger bara huvudvärk i längden och är inte en genväg. Jag skulle aldrig lita på någons dator som inte kört MINST 24h prime95, i mitt fall ska det gärna köras 1-2h intel linpack med och stödjer den HT så ska det vara 2st instanser och sedan ska det köras minst 2 rundor memtest86+.

Detta har jag lärt mig den hårda vägen sedan Socket 7 eran så detta är från erfarenhet inte något jag läst mig till. Har fler exempel där datorer varit ostabila trots långt men inte lågt nog testande. Inte ens när man testar grundligt och hårt så kan man alltid upptäcka alla potentiella problem OC kan leda till.

Om någon säger att dom enkelt kan klocka så högt och tycker dom är duktiga så frågar jag hur dom stabilitetstestat. 9 fall av 10 har dom knappt testat så i min värld är 90% av all OC ostabil, helt enkelt för "vet man inte" så kan man anser att den är ostabil och stabil samtidigt, vetenskapligt faktum.
Därför extrem överklockning inte intresserar mig ett skit då stabilitetstester som i prin cip garanterar fabriksstabilitet ej körs eller kan köras.

När jag testar min primärrigg körs det 32h memtest86+, 32h prime95, 2h intel linpack med 2st instanser.
Men innan detta görs körs samma testar stock på systemet för att utesluta problem med hårdvaran.
Rent slöseri med tid att klocka ett system som inte var stabilt stock, råkat ut för detta så lärt mig den hårda vägen.
Efter detta körs systemet stock i en eller två veckor minimum för att garantera att OS, drivrutiner, program mm inte har buggar som systematiskt visar sig och är det fallet så patchas dom bort till systemet är rock solid och inga irrelevanta uppdateringar görs annat än patcha buggar som påverkar systemet enbart för att få ett riktvärde på stabiliteten.
På så vis märker man om datorn beter sig annorlunda vid OC och då vet man att man har ett problem antigen prime95, linpack eller memtest86+ kan påvisa detta eller ej.

Förts efter detta överklockas det och folk som tycker det är slöseri med tid att ödsla 48-72h på testrundor lurar bara sig själva.
Under dom 3-4 år jag har systemet så sparar jag in denna tiden på att slippa felsöka varje litet fel som kanske kan härledas till OC då jag vet med hög säkerhet att OC inte är problemet och alla gånger jag testat om OC varit en faktor så har fallet ej varit detta med mina långtidstester.

Jag lämnar ibland intel linpack på 1-2h för en test datorn ett par gånger om året eller kör memtest86+ någon gång om året när tid finnes men detta gör jag på alla mina system, OC eller ej och även vid service av datorer åt folk bara för att kolla systemets hälsa.

Jag sparar tid genom ORDENTLIGT testande för nåt jag lärde mig är att spendera 6 timmar i prime95 för att stabilitetstesta är 6st helt bortslösade timmar och att testa om 6 timmar igen och inte hitta instabiliteten OC skapat är också bortslösade. Lika bra att spendera 24h och vara 99.9% säker att man inte har problem än att spendera 6 timmar och ha odds på 25% att datorn är helt stabil.

Snabbtest räcker med 15 minuter sedan kan man öka klocken tills den fallerar och backa tillbaks sedan måste man långtidstesta annars är det värkligen slöseri på tid.
Antigen testar man ordentligt eller så ger man fan i det och kan man inte leva med en ostabil överklockning villket man får anta att man har om man inte testar ja då ska man inte klocka för att stabilitetstesta det är en MYCKET stor del av vad OC innebär som hobby och ännu mer om det ska användas i drifts miljöer.

Haft system som klarade 6 timmar, kraschade vid video encoding efter 30 min 2 gånger i raken med vattenkyld CPU.
Körde prime95 igen, 7h in kraschade det, andra testet kraschade det igen runt 7 h.
Sänkte klocken och den klarade 24h i prime95 och encoda filmen gick fint efter det.

Som jag nämnde inte ens 24h prime95 är en garanti men det är i princip 95% säkert att den är stabil speciellt i senare versioner av prime95 som stödjer nyare instruktionsett och sätter mer stress på processorn. Men oavset att enbart köra ett stresstest är lika illa som att köra för korta stress test.
2st för processorn är att rekommendera för ett testa kan utan problem missa att en CPU är instabil i ett vist scenario.

Hade ett x58 system som passerade memtest86+, prime95 och intel linpack men ändå random rebootade det vid idle var 3:e dag eller så då det stog på 24/7 så vaknade ofta upp till inloggningsrutan.
Fick ändra lite med spännigsmatnigen till Minneskontrollern vill jag minnas men ändå visade den inga stabilitetsproblem vid last varken på minne eller kärnor i prime95 eller intel linpack oavset hur länge jag testat utan enbart vid idle. Skumt men så var det och jag var inte ensam om fenomenet annars hade jag nog inte hittat lösningen.
Men jag visste att OC'n var felet, inte OS eller mjukvara då jag testat systemet stock i flera veckor och så fort jag gick tillbaks till stock slutade den reandom reboota vid idle.

Mitt mål är alltid OC som upplevs lika stabilt som en frisk dator som kör stock frekvenser.
System som inte testats hårt nog enligt mina krav anser jag inte stabila, jag ger inte heller 100% garantier att mina system är stabila men dom ska i alla fall bete sig lika dant som stock och stock ska dom inte heller ha stabilitetsproblem, i ett fall fick jag byta ut ett defekt moderkort som var instabilt och orsakade problem i både spel, program och prime95.

Igen ide att överclocka en CPU bara för den klarar frekvensen om moderkortet ändå är kasst rätt ur lådan och inte ens är stabilt stock.

Jag är igen mästerklockare när det gäller att pusha frekvenserna då jag söker balans mellan Prestanda, ljudnivå, temperatur och framförallt bibehållen stabilitet.
Men jag är bra på att stabilitetstesta, mest pga erfarenhet efter 15 år med OC vet jag att det finns INGA genvägar till en stabil OC och gillar man OC så skaffar man sig tålamodet att stresstesta ordentligt med.
Finns igen anledning att glo på skärmen och vänta på resultat. Bättre att skruva på något annat projekt dom dagarna datorn testas och man behöver ju inte göra det när man är hemma heller, sova, jobba och annat är ypperliga tider att låta datorn testas.

Sedan måste man alltid leta efter nya program och metoder och tillvägagångssätt att stressa processorer med då dessa blir mer och mer avancerade hela tiden vilket betyder att gårdagens tester inte alls behöver vara hårda nog för dagens processorer.

Uthållighetsöverklockning skulle jag kalla detta eller Endurance OC, helt enkelt OC som är så nära stock stabilitet en amatör kan komma.

Varför syssla med OC om man inte vill göra det ordentligt liksom? Då är man i fel hobby och ska nog leta efter nåt annat man tycker är kul att göra ordentligt.

Permalänk
Medlem

@pa1983
Vet helt ärligt inte vad du vill ha sagt mer än att du verkar anse att alla inte platsar i din värld, men att stresstesta i timmar för spel ganska värdelöst då t.ex. spel som du själv säger kan ha programmering som inte gör samma saker som de stresstest du gör eller buggar som är känsliga. Så om du kan köra t.ex. BF4 (som är det spel du vill spela) med den OC du har men kan inte köra OCCT i 5 dygn, anser du att man inte ska köra BF4 i det då utan enligt dig MÅSTE man klocka ner och testa med OCCT i flera dygn?

OC som hobby, ja alla vill ju ha ut olika saker av det? Som jag skrev beror det på vad du ska göra med det men t.ex. Extreme OC med flytande kväve är ju inte direkt om att köra 24/7 eller? Att du sedan finner det underhållande att försöka hitta den exakta max gräns som gäller för alla applikationer med din hårdvara, visst go for it men det är sällan det som folk är ute efter utan man jagar snarare de där extra FPS:en eller liknande och då är överdrivna stabilitetstester onödiga.

Du kör på linjen "detta är vad jag gör/tycker" och ser inte till vad andra anser, att sådana som jag inte kvalificerar in i "din" hobby *skrattar* ja du lider med dig, learn to deal ^^ Jag har suttit och testat så som du gjort sedan jag hade min första 286:a, jag har pressat allt från CPU, GPU, RAM, nord och syd bryggor, ARM, PICs, skärmar osv med men numera ger det mig inte mycket utan gör som jag känner för, speciellt inte på PC sidan och jag kommer inte sluta med det bara för du anser det. Du får självklart mer än gärna sitta vid din dator och testa den i år om du så vill, berör mig inte ett dugg medan jag själv väljer att testa några minuter och sedan faktiskt göra annat med datorn

Så jo man kan tuta och köra med det som fungerar och korrigera i det fall att det behövs, det går att köra som jag med flera olika OCs som man växlar mellan beroende på vad man gör för att få ut max för just det osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Alltså det är ju en fråga om vad du ska göra, är det för spel, testa några minuter och funkar det så funkar det, ska du köra tunga uträkningar som absolut inte får avbrytas så 1; Varför gör du det på en klockad Desktop! 2; Då kanske 24 timmar + är bra.

Men för enbart lir så är det mest bara tuta och köra tills det spricker, du kan bencha och stresstesta i år utan minsta fel, sedan laddar du upp t.ex. Dragon Age Inq. och då är det bara ner på knä typ Vissa titlar gör saker som är väldigt känsliga, saker som aldrig testas i bench eller stress test. Jag kör t.ex. mitt 390 stabilt på klocken i sign i ALLA spel utom just DAI, där måste jag sänka till 1125/1650 annars är det krash inom 5 min.

För vanlig desktop kan du köra på modellen GDSGD (Går Det Så Går Det) och måste du sänka för en viss titel eller att alla är instabila så sänk, simple as that

Renderar du 3D modeller i dagar, ja då kan det ju vara värt att testa mer men då är som sagt frågan varför du ens kör OC då.

Just pga detta som jag slutat överklocka GPU, det är i princip alltid en ostabil överklock som bara inte visar sig i de flesta spel.

Permalänk
Medlem

En ganska vanlig attityd är "det är inte så noga. Jag skiter i att stabilitetstesta ordentligt, jag ska bara spela spel" och så kör man Prime95 i en halvtimma, och skiter sen i det.
Man tycker att det inte är så noga, krashar det är det ju trots allt bara ett spel.
Problemet med att tänka på det viset är att inte all instabilitet orsakar en krash. Det kan lika gärna vara små skitsaker som i förlängningen gör skit av dina data på hårddisken. Har du möjligen något du vill spara där, men slarvar med backupper? Trist i det läget...

Själv kör jag Prime95 i minst 24 timmar innan jag lämnar ifrån mig en dator, oftast det dubbla.
Vanligtvis börjar jag med Prime95, och kör sen Furmark, avslutar med Spinrite.
Då vet jag att jag fått testat det mesta, även om man aldrig testat allt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@pa1983
Vet helt ärligt inte vad du vill ha sagt mer än att du verkar anse att alla inte platsar i din värld, men att stresstesta i timmar för spel ganska värdelöst då t.ex. spel som du själv säger kan ha programmering som inte gör samma saker som de stresstest du gör eller buggar som är känsliga. Så om du kan köra t.ex. BF4 (som är det spel du vill spela) med den OC du har men kan inte köra OCCT i 5 dygn, anser du att man inte ska köra BF4 i det då utan enligt dig MÅSTE man klocka ner och testa med OCCT i flera dygn?

OC som hobby, ja alla vill ju ha ut olika saker av det? Som jag skrev beror det på vad du ska göra med det men t.ex. Extreme OC med flytande kväve är ju inte direkt om att köra 24/7 eller? Att du sedan finner det underhållande att försöka hitta den exakta max gräns som gäller för alla applikationer med din hårdvara, visst go for it men det är sällan det som folk är ute efter utan man jagar snarare de där extra FPS:en eller liknande och då är överdrivna stabilitetstester onödiga.

Du kör på linjen "detta är vad jag gör/tycker" och ser inte till vad andra anser, att sådana som jag inte kvalificerar in i "din" hobby *skrattar* ja du lider med dig, learn to deal ^^ Jag har suttit och testat så som du gjort sedan jag hade min första 286:a, jag har pressat allt från CPU, GPU, RAM, nord och syd bryggor, ARM, PICs, skärmar osv med men numera ger det mig inte mycket utan gör som jag känner för, speciellt inte på PC sidan och jag kommer inte sluta med det bara för du anser det. Du får självklart mer än gärna sitta vid din dator och testa den i år om du så vill, berör mig inte ett dugg medan jag själv väljer att testa några minuter och sedan faktiskt göra annat med datorn

Så jo man kan tuta och köra med det som fungerar och korrigera i det fall att det behövs, det går att köra som jag med flera olika OCs som man växlar mellan beroende på vad man gör för att få ut max för just det osv.

Läser du ens trådskaparens post eller rubrik?
Det gjorde jag i alla fall.

Frågan var inte hur man slår världsrekord i OC, om man nu gillar att se vilken max frekvens man kan få POST på eller köra EN 3D mark runa eller liknande. Denna form av OC faller ju knappast under "stabilt" eller?
Problemet med den form av OC är att den egentligen bara visar hur snabb CPU'n skulle varit OM den var fabriks stabil i den frekvensen. Problemet är att igen CPU kan köra den frekvensen 24/7 så ja det är ett drag race som i sig är kul för man kan se hur det "hade kunnat prestera" men i praktiken är det irrelevant för dagliga sysslor för slutanvändare så det förblir en sport och hobby där stabilitet inte sträcker sig lägre än vad testet man vill köra kräver.

Så varför postar ni värdelösa tips mer lämpliga för en 3D mark runda än för någon som vill enligt rubrik ha "stabilitet"?

Det är ungefär lika stabilt och användbart som en dragracing bil med 8500Hp vars motorblock håller ca 10 race alltså 40-50 sekunders körning totalt. Skitkul för att nån 400Kmh+ snabbast men totalt värdelöst att bruka till något produktivt eller ens för ett lägre nöje utan är enbart bra för det korta nöje det var byggt för och inget annat.

OC som inte kan stabilitetstestas eller inte kräver testning faller inte inom ramen för trådskaparens frågeställning och OC som ej testas noggrant kan inte inte antas vara stabil då man inte med någon hög sannolikhet kan garantera detta.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om du slarvar sett från mina krav om dina mål är annorlunda dessutom. Men om någon ställer en fråga jag anser ha svaret på eller en syn på från erfarenhet och dom händelsevis inte gillar svaret för dom tex tycker det är för "jobbigt" att testa för man är otålig ja då tycker jag nog man ska avstå från det man ville uppnå om man inte är beredd att offra det som krävs för att nå målet då man helt enkelt har val fel mål för intresset man har i fråga.
Folk som lyckas är dom som gör vad som krävs och en stabil OC kräver att man lägger ner tid på testande.
Är man ute efter att klocka utan att testa stabiliteten så kanske man bara ska klocka för att benchmarka och annat tex.

Vem som helst kan med en stor fläns nog, påkostat moderkort nog får en dator att posta med OC, OS att boota och spel och program att starta på en hög överklockad CPU, en helt annan sak för denna CPU att köra detta stabilt och än mer att passera hårda stresstester.

Jag föreslog också när man kan testa för att slippa den tråkiga väntan vilket för mig är en del av planeringen vid OC.

Tyvärr är avsaknaden av ordentligt stabilitetstestning mer ett symtom på att folk är lata, dom vill klocka, helt enkelt nå en hög frekvens med minimal ansträngning och ha prestandan men gärna ha kvar kakan med så att stabilitetstesta skippas gärna för det anses tråkigt och motiveras som "onödigt".

Sedan kan folk säga vad dom vill men det är enkla förklaringen oavset man vill erkänna det eller ej och detta är tyvärr sanningen med OC för många användare och folk i allmänhet. Men genvägar kommer ofta med ett pris därför talar jag om vad som kan hända om man tar genvägar då jag sysslat med OC i 15 år och lärt mig den hårda vägen att OC plus lathet är likamed instabilitet och är stabilitet målet så kan man inte vara lat när man sysslar med sådan form av OC.

Permalänk

Jag kan iallafall säga att det var säkert hundra år sen jag senast fick en blåskärm. Även fast jag inte kört stresstest i en hel vecka som vissa verkar tro att man måste göra.

Säger det igen jag har datorn till att spela på surfa titta på film osv osv. Synd att ni som stressar i triljoner timmar slösar bort er tid på en dator som inte funkar bättre för det jösses.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Att överklocka och få en dator stabil under stresstest vanligvis = hög load är ingen konst, trixet och det ibland svåra är att få datorn OC stabil under alla belastningar.
Prime95 är för övrigt helt värdelöst som stresstest, visst man kan få den enkelt helt prime95 stabil då prime95 håller en hög men också helt jämn belastning, men inte till mycket nytta om den kraschar hejvilt bara du öppnar en webbläsare eller liknade efter.
Eller utsätter datorn för mycket besvärligare och varierande last än vad prime95 gör.

IBT eller AIDA64 är bättre iallafall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Det beror helt på vad man använder datorn till. De som säger att instabilitet inte är något allvarligt utan det märker man senare, är exempel på personer som ej gör något viktigt på datorn utan kan tåla en dataförlust.
Men man kan även använda fler maskiner, en dator för spel som är lite instabil och en för arbete som är stabilare. Gör man på detta sättet så kan faktisk det vara bra att inte optimera en dator för att kunna köra "100%" i en månad i sträck, när man ändå inte kommer göra detta på den aktuella datorn.

Nå jag uppfattar att branschstandarden för lite mer seriösa aktörer är 24h burntest när all hårdvara körs i orginalklock, där man även får med ett papper och intyg om detta. Ju mer överklock, ju längre tid och noggrannare ska det testas. Men som sagt, man kan göra seriöst arbete på en helt annan dator. Målet är ju för en själv att få en så bra dator som möjligt för det arbete som man gör på denna.

Angående blåskärmar, program som kraschar etc, så kan fel uppstå utan att användaren märker av detta och dessa fel är för många de allra allvarligaste då de kan resultera i att data blir förstörd utan att man vet detta.