Raspberry Pi lanserar Zero för femtiolappen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Häftigt!

De kommer sälja enheter bara för att de är så billiga nu tror jag.
Även om folk inte vet vad de skall ha dem till, så kommer mer och mer börja på enklare programering och tester med RPi.

... inkl jag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Skulle man kunna ha denna som en HTPC? Oavsett är detta riktigt fräckt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle man kunna ha denna som en HTPC? Oavsett är detta riktigt fräckt!

Givetvis, det är som en överklockad Raspberry Pi B 512MB utan inbyggt nätverk men det kan du fixa via USB.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Till exempel kostar en billig USB till ethernet-adapter 169 kr och sen behöver du en USB-adapter för en 50 kr till så behöver man en nätverksanslutning så försvinner en rätt stor del av prisskillnaden.

Kan bara nämna att det kostar 15-20kr totalt inkl frakt om man letar några sekunder på Ebay

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Christley:

det handlar inte om att dom endast ökar 10%. utan att dom tar 10% extra av orginalpriset. det jag syftar mest på är mobiler.

Fast det är långt ifrån bara processorerna som gör att priset har stuckit för mobiler. Det är allt annat som de lägger in också. Mer avancerade kameror, dyrare skärm, fler sensorer och så vidare.

Skrivet av Dimman:

Kan bara nämna att det kostar 15-20kr totalt inkl frakt om man letar några sekunder på Ebay

En USB-adapter har jag inga problem att köra från eBay, nackdelen brukar vara att man får räkna med en månad eller två i frakt. Dock hade jag inte litat på ett no-name nätverkskort som kostar 20 kr.

https://olimex.wordpress.com/2012/09/18/evaluating-low-cost-u...
http://elinux.org/RPi_USB_Ethernet_adapters

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

I slutändan blir det samma pris som en Rpi2 eftersom det krävs adaptrar till allt du ska ansluta Nöjd med min Rpi2 och 1GB RAM är trevligt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Det är nice med en billig och liten maskin. Jag hade dock gärna sett att det funnits ett NIC på den (det är väl ändå nånslags IoT-pryl?) och framför allt "rätt" kontakter från början. Jag menar, att trolla fram en mini-HDMI-adapter och micro-USB->USB-A kostar ju mer en pajen i fråga, och de kommer man ju inte ifrån.

Det är nog tänkt att den främst ska användas embedded, å för det ser den ut att vara guld tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Intressant! Klarar den t.ex. av Openelec så blir den ju intressant som superbillig mediaspelare. Själv har jag en extra mini-hdmi->hdmi och några micro-usb->usb som ligger och skräpar, så den kostnaden finns egentligen inte. En eventuell låda kan man bygga av Lego eller skriva ut hos en kompis med 3d-printer. Styra mediaspelaren kan man göra via telefonapp eller via CEC. Om man vill, och har lite extra grejer, får man då en mediaspelare för 4 LBP+en usb wifi-adapter.

Om den presterar 40% bättre än Raspberry Pi B så borde den ju funka helt okej i normala bitrates (ingen 4k förstås).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som läste "själva hjärtat i hårddisken" innan ögonen korrigerade det till "datorn"? ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Visst inte detta förrän jag läste det i en Elite Dangerous-tråd. David Braben, skaparen av Elite och efterföljare, är co-founder av Rasperry Pi.
https://www.raspberrypi.org/about/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En USB-adapter har jag inga problem att köra från eBay, nackdelen brukar vara att man får räkna med en månad eller två i frakt. Dock hade jag inte litat på ett no-name nätverkskort som kostar 20 kr.

https://olimex.wordpress.com/2012/09/18/evaluating-low-cost-u...
http://elinux.org/RPi_USB_Ethernet_adapters

Nu lär man ju få vänta minst lika länge på att lägga vantarna på en Raspberry Pi Zero så det bör väl inte vara några problem. Har för övrigt beställt saker från Hong Kong som dykt upp på 6 dagar flertalet gånger.

Vet inte vad jag ska säga om det 3 år gamla "testet", deras svar på en kommentar om varför deras hastighet är så långsam: "what we do in our test is not pure transfer but write to Flash memory stick, so it’s not just the Ethernet"... säger väl allt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det här låter spännande, men vad ska man ha Raspberry Pi Zero till? Kan jag få lite bra förslag på sk. "use cases", tack?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@General Nord:
Hade jag fått tag på en så hade jag gjort detta
http://int03.co.uk/blog/project-coffee-espiresso-machine/

Perfekt att vara utan allt jag ej behöver

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

Jag köpte en sådan här för att köra på en Windows-maskin:
http://www.ebay.com/itm/3-Ports-USB-3-0-Gigabit-Ethernet-Port...

Har bara kunnat testa den över USB2 men då kom nätverket upp till ~450Mbit/s och allt verkar 100 procent stabilt. Men vet ju inte om/hur den fungerar med en Pi.

För övrigt är jag mest imponerad över storleken, vanliga Pi 1/2 har alltid upplevts som lite för stor för miniprojekt. Den enda frågan nu är strömförbrukningen som tyvärr var alldeles för hög på första generationen då processorn verkade sakna vilolägen. Eller om det var Raspbian som inte tillät det?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakro807:

@Zotamedu:

Jag köpte en sådan här för att köra på en Windows-maskin:
http://www.ebay.com/itm/3-Ports-USB-3-0-Gigabit-Ethernet-Port...

Har bara kunnat testa den över USB2 men då kom nätverket upp till ~450Mbit/s och allt verkar 100 procent stabilt. Men vet ju inte om/hur den fungerar med en Pi.

För övrigt är jag mest imponerad över storleken, vanliga Pi 1/2 har alltid upplevts som lite för stor för miniprojekt. Den enda frågan nu är strömförbrukningen som tyvärr var alldeles för hög på första generationen då processorn verkade sakna vilolägen. Eller om det var Raspbian som inte tillät det?

Antar att du halkade lite på tangenterna, du borde få upp mot ~350-400 Mbit/s med Ethernet över USB2. Är totalt 480 Mbit/s kapacitet över USB2, men inom detta ska all form av signalering, synkronisering etc också gå. Det är också 480 Mbit/s som delas för båda riktningarna (ändrat i USB3 som precis som Ethernet har separata kanaler i varje riktigt).

Vidare delas dessa 480 Mbit/s av alla enheter på varje kontrollkrets. Så att RPi/RPi2 "bara" har 100 Mbit/s Ethernet är i slutändan ett rätt väl avvägt val så länge Ethernet sitter på en USB2-buss som delas av alla USB-enheter kopplad till enheten.

Vet man med sig att man vill göra något som genererar väldigt mycket Ethernet trafik kan man titta på kort som Banana Pi där Ethernet är integrerad i systemkretsen och sitter på en intern buss. I praktiken når BPi 700-800 Mbit/s över sitt integrerade 1 Gbit/s Ethernet. Tyvärr är även detta kort lika kinkigt med SD-kort som RPi, så man måste vara noga med sitt val och precis som @Jfqvist nämner måste man se till att strömförsörjning håller rimligt nivå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Det är nice med en billig och liten maskin. Jag hade dock gärna sett att det funnits ett NIC på den (det är väl ändå nånslags IoT-pryl?) och framför allt "rätt" kontakter från början. Jag menar, att trolla fram en mini-HDMI-adapter och micro-USB->USB-A kostar ju mer en pajen i fråga, och de kommer man ju inte ifrån.

Gissningsvis är denna mer avsedd för embedded, snarare än en desktop/HTPC-maskin. Det är ju inte omöjligt att din IoT-enhet pratar Zigbee eller annan form av radio med en central kopplad mot nätet, snarare än ethernet.

Tycker det är kul med alternativ, men som du säger så är inte detta rätt enhet om man tänkte använda sig av just USB och ethernet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

Nu lär man ju få vänta minst lika länge på att lägga vantarna på en Raspberry Pi Zero så det bör väl inte vara några problem. Har för övrigt beställt saker från Hong Kong som dykt upp på 6 dagar flertalet gånger.

Vet inte vad jag ska säga om det 3 år gamla "testet", deras svar på en kommentar om varför deras hastighet är så långsam: "what we do in our test is not pure transfer but write to Flash memory stick, so it’s not just the Ethernet"... säger väl allt.

Jag säger inte att det garanterat kommer krångla men du kan inte räkna med att ett nätverkskort från eBay för 20 kr kommer fungera felfritt. Pi är lite grinig med vad det tar och grejer från Kina kan vara ganska exakt vad som helst. Inte sällan är det klonad hårdvara och då har du verkligen ingen aning om vad du får. Såg ett test där de provade 4 enheter som såg likadana ut varav två fungerade.

Skrivet av hakro807:

@Zotamedu:

Jag köpte en sådan här för att köra på en Windows-maskin:
http://www.ebay.com/itm/3-Ports-USB-3-0-Gigabit-Ethernet-Port...

Har bara kunnat testa den över USB2 men då kom nätverket upp till ~450Mbit/s och allt verkar 100 procent stabilt. Men vet ju inte om/hur den fungerar med en Pi.

För övrigt är jag mest imponerad över storleken, vanliga Pi 1/2 har alltid upplevts som lite för stor för miniprojekt. Den enda frågan nu är strömförbrukningen som tyvärr var alldeles för hög på första generationen då processorn verkade sakna vilolägen. Eller om det var Raspbian som inte tillät det?

Ja det är ju det som är problemet. Saker som fungerar på Windows behöver nödvändigtvis inte fungera på Linux och tvärt om. Sen är det kanske lite surt att lägga dubbelt så mycket på nätverkskortet som själva datorn kostade. Känns som att det är smidigare och säkrare att bara köpa en vanlig Pi direkt om man vet att man behöver nätverk.

Ja det verkar helt klart som den är designad för att vara ett alternativ till Arduino och liknande. Gissar att många hackers och makers blev glada över den här lanseringen.

Jag är faktiskt lite förvånad över att de inte släppt en Pi med integrerat WLAN än. Finns ju mängder av SoCar med inbyggd radiodel för trådlöst nätverk och blåtand. Någon som har koll på hur priserna skiljer sig? Antar att det är en stor hög med licenser som ökar priserna en del.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu Jag tror det kostar en del med radioprovning och elsäkerhetsprovning som behövs enligt teleterminaldirektivet för att kunna CE-märka om de integrerar en wifi-modul så det kan vara anledningen att de skippar detta. Av någon mysko anledning (eller snarare en kvarleva från tiden då teleterminaler ansågs kopplade till telefontrådar) så gäller lågspänningsdirektivet utan undre spänningsgräns för produkter som faller inom teleterminaldirektivet. Jag tror alltså man skippar wifi för att kunna sälja den till lägre pris eftersom CE-märkning blir billigare och enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Gissningsvis är denna mer avsedd för embedded, snarare än en desktop/HTPC-maskin. Det är ju inte omöjligt att din IoT-enhet pratar Zigbee eller annan form av radio med en central kopplad mot nätet, snarare än ethernet.

Tycker det är kul med alternativ, men som du säger så är inte detta rätt enhet om man tänkte använda sig av just USB och ethernet.

Gissar också på det. Ska placera en sådan i min Pi-fågelholk till våren. Räcker med en Wi-Fi-dongel till den och det är ju genomförbart med en USB-kontakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Intressant! Klarar den t.ex. av Openelec så blir den ju intressant som superbillig mediaspelare. Själv har jag en extra mini-hdmi->hdmi och några micro-usb->usb som ligger och skräpar, så den kostnaden finns egentligen inte. En eventuell låda kan man bygga av Lego eller skriva ut hos en kompis med 3d-printer. Styra mediaspelaren kan man göra via telefonapp eller via CEC. Om man vill, och har lite extra grejer, får man då en mediaspelare för 4 LBP+en usb wifi-adapter.

Om den presterar 40% bättre än Raspberry Pi B så borde den ju funka helt okej i normala bitrates (ingen 4k förstås).

Vet inte hur just den här är men kjell o co har en som klarar 4k, I paket så går den på 999:- men har då tillbehör för laddare, sd-kort med operativ, låda och en remotekontroll för att styra den. De har en mindre instruktionsfilm också för nybörjaren. Det är då en PI 2 B.
Den har även wifi i sig. Filmer får man hämta från sin NAS och streama ut. Youtube ska gå att visa.

Det är full HD som är gränsen.
Medföljer en HDMI-kabel också.
Finns på
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/mediaspelare/diy-...

Permalänk
Medlem

@abki:

Raspberry Pi 2 B klarar INTE 4k streaming.
Grafikkretsen är den samma som äldre Pi varianter och det går enbart att få 4k upplösning på desktop, inte i videostreams enligt deras forum...

Permalänk
Medlem

De har fått ner strömförbrukningen en hel del på zero jämfört mot vanliga gamla a/b.
http://www.midwesternmac.com/blogs/jeff-geerling/raspberry-pi...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

De har fått ner strömförbrukningen en hel del på zero jämfört mot vanliga gamla a/b.
http://www.midwesternmac.com/blogs/jeff-geerling/raspberry-pi...

Artikeln är uppdaterad efter att det visade sig att de mätt fel.
Zero drar ungefär lika mycket som Raspberry Pi A+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Artikeln är uppdaterad efter att det visade sig att de mätt fel.
Zero drar ungefär lika mycket som Raspberry Pi A+.

Här är den nya (förhoppningsvis mer korrekta) datan.
https://github.com/geerlingguy/raspberry-pi-dramble/wiki/Powe...

Som du säger drar zero lika mycket som en A+ vid idle, men då har också båda klockat ner sin CPU, gissar jag på. En lustig detalj är att den verkar dra mindre ström än A+ när de anslutit en usb-enhet.

Gissningsvis är det precis samma hårdvara som innan, möjligtvis har det blivit något bättre yield på CPUn så man kan leverera den i 1GHz istället för 700MHz som på A+.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Här är den nya (förhoppningsvis mer korrekta) datan.
https://github.com/geerlingguy/raspberry-pi-dramble/wiki/Powe...

Som du säger drar zero lika mycket som en A+ vid idle, men då har också båda klockat ner sin CPU, gissar jag på. En lustig detalj är att den verkar dra mindre ström än A+ när de anslutit en usb-enhet.

Gissningsvis är det precis samma hårdvara som innan, möjligtvis har det blivit något bättre yield på CPUn så man kan leverera den i 1GHz istället för 700MHz som på A+.

Hittade en ny artikel från Phoronix:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=raspberry-...

Citat:

When looking at the power consumption of these two ARM devices for many different CPU tests, the Raspberry Pi Zero averaged out to 2.7 Watts with a peak of 2.9 Watts. The Raspberry Pi 2 was at 3.5 Watts with a peak of 4.1 Watts.

Men å andra sidan presterade Raspberry Pi 2 mycket bättre än zero så man fick mer prestanda per watt med raspberry pi 2.

Citat:

Overall these results were interesting. In terms of raw performance, the Raspberry Pi 2 was performing in some CPU-bound tests better than the Celeron D 320 (2.4GHz) processor but in no test did a Raspberry Pi beat out the old Pentium 4 C NetBurst processor. When it came to power efficiency, the Raspberry Pi devices shined and were many times more efficient than these old Socket 478 processors. However, when comparing the results to newer Broadwell and Bay Trail processors, not only was the modern Intel hardware faster but it was also more power efficient than the two tested Raspberry Pi development boards.

Tyvärr såg jag inga resultat av effektförbrukning i vila i den artikeln. Raspberry Pi 2 kan nog trots allt vara mer prisvärd än Zero med tanke på att den presterar så pass mycket bättre. Den blir färdig med uppgiften snabbare. Vitsen med Zero är väl att den är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hittade en ny artikel från Phoronix:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=raspberry-...
Men å andra sidan presterade Raspberry Pi 2 mycket bättre än zero så man fick mer prestanda per watt med raspberry pi 2.
Tyvärr såg jag inga resultat av effektförbrukning i vila i den artikeln. Raspberry Pi 2 kan nog trots allt vara mer prisvärd än Zero med tanke på att den presterar så pass mycket bättre. Den blir färdig med uppgiften snabbare. Vitsen med Zero är väl att den är mindre.

Det förutsätter att man ska göra något "tungt" med enheten. Ska den bara ligga och idla, läsa någon sensor ibland och dra iväg ett datapaket så är det nog inte mer effektivt med tvåan. Fast skulle jag vilja göra något extremt strömsnålt hade jag kanske inte satsat på en raspberry 1 heller.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB