Bethesda rullar ut PC-patch för Fallout 4

Permalänk
Avstängd

Får se om man kan spela det nu. Tröttnade efter 26 spelade timmar efter att jag återigen fastnat i en terminal.

Känner egentligen inget sug efter att spela det igen. Vet inte riktigt vad det är. Saknar karma och reputation som tidigare spel hade.

Det som är bra i spelet är gunplay och miljöerna. Storyn har jag knappt spelat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Man bör väl alltid vänta med att spela spel med så här mycket content. När man får höra om buggar i dagens spel brukar jag tänka "det var bättre förr". Sedan minns jag att många av mina favoritspel (bland annat Baldur's Gate-serien) hade mängder av buggar vid release varav många till slut fixades av en engagerad Community när supporten från studion slutade.

Jag funderar på att testa det här med soff-gaming framför TVn med handkontroll och vet inte om första spelet blir Fallout 4 eller en re-run av Skyrim.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBorg:

Kört kanske 25h. Har fungerat bra för mig - det enda problem jag har haft är

- Delay på musrörelser (Löste detta genom att fippla i konfig-filer)
- HUD/Vapen försvinner ibland (löser detta genom ladda om senaste save)

Settlements verkar jobbigt så har inte börjat med dessa ännu. Bara utforskar metodiskt hela kartan, vänster till höger, höger till vänster. Har dock börjat horda junk-items och power armors för att ev. uppgradera saker i framtiden. Gillar även perk-systemet då man längtar lite efter att levla upp för att testa lite nya saker. Kört minimalt med mainquest.

Är fortfarande underhållande och hittar nya saker hela tiden : )

60FPS @ 2560 x 1440

Detta inlägget visar väl lite hur dåligt ställt det är med nya släpp. När någon anser att ett spel funkar bra samtidigt som det ändå är två stycken rätt stora (enligt mig) problem enligt samma post.

Ingenting riktat i negativ mening emot postaren men det får fram rätt bra hur det ligger till.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Terminalbuggen var ju helt vansinnig, vad tusan har dom testat på för maskiner?

Utöver den har jag tappat bort vapnet etc. ett antal gånger, det har kraschat ett antal gånger medans jag försökt starta det, dock bara 1-2 krascher medans jag spelat.

Så i det stora hela har det väl gått bra, dock kan man ju säga en del om Settlements, som att det är menlöst och man kunde ha byggt en och sen kanske räddat/hjälpt andra settlements men alla de onödiga uppdragen som dom kastar över en hela tiden kan dom ju sticka upp någonstans, jag menar, hur många gånger kan 5 ghouls 1/3 karta bort ställa till problem för en settlement? Svaret är många!

På slutet kändes spelet mest som ett jobb så jag blev tvungen att göra en rusch och klara ut huvuduppdraget.

Permalänk
Medlem

Tog ju ett år innan EA/ DIce fick lite ordning på BF4, jämfört med det så var ju F4 ett dröm släpp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBorg:

Kört kanske 25h. Har fungerat bra för mig - det enda problem jag har haft är

- Delay på musrörelser (Löste detta genom att fippla i konfig-filer)
- HUD/Vapen försvinner ibland (löser detta genom ladda om senaste save)

Settlements verkar jobbigt så har inte börjat med dessa ännu. Bara utforskar metodiskt hela kartan, vänster till höger, höger till vänster. Har dock börjat horda junk-items och power armors för att ev. uppgradera saker i framtiden. Gillar även perk-systemet då man längtar lite efter att levla upp för att testa lite nya saker. Kört minimalt med mainquest.

Är fortfarande underhållande och hittar nya saker hela tiden : )

60FPS @ 2560 x 1440

Att vapnet försvinner ur sikte löser man också med att gå in och ur 3e personsvyn. En lätt scroll fram och tillbaka med musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Att vapnet försvinner ur sikte löser man också med att gå in och ur 3e personsvyn. En lätt scroll fram och tillbaka med musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exakt, mycket bättre än att behöva ladda om spar hela tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är på god väg till 200 timmars spelande men har ännu inte drabbats av någon allvarlig bugg, bara kosmetiska småsaker. Patchen gjorde ingen skillnad för min del, men så har jag förstås heller inte råkat ut för något av problemen den ska fixa.

Förvånansvärt stabilt jämfört med hur Bethesdaspel brukar vara.

Tillägg: ok, en bugg är mer än kosmetisk och ganska irriterande. Det är felsummeringen av resurser i ens settlements som kan uppstå efter man gjort en fast travel direkt därifrån, vilket bland annat resulterar i att happiness kan sjunka kraftigt.

Men en work-around som hittills fungerat 100% är att springa utanför områdesgränsen för en settlement innan man gör fast travel. I Sanctuary springer jag t.ex. alltid över träbron till andra sidan innan jag gör fast travel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Känner egentligen inget sug efter att spela det igen. Vet inte riktigt vad det är. Saknar karma och reputation som tidigare spel hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kände tvärtom med karman. Hela grejen med att typ sno saker utan att någon ser det är ju just det, att ingen "får reda på det" Kändes konstigt att massa folk var fientligt inställda pga det utan att de visste något om vad jag gjort.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Har efter 158 timmars spelande bara stött på tv buggar. Den osynliga vapenbuggen som löser sig med att scrolla till och från tredjeperson och en mindre sidoquest som inte går att avsluta på ett tillfredställande sätt då konversationen fastnar.

Betydligt stabilare än vad jag är van vid från Falloutspelen och ett mycket, mycket bra spel. Faktiskt det bästa jag spelat på flera år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Så fort man installerade modden som visar den riktiga dialogen istället för bara antydande till vad man kommer säga så blev spelet helt okej. Tråkigt att typ alla man möter automatiskt är fientliga dock.

Exempelvis så gick jag igenom "BADTFL" igår kväll och när jag först gick in i byggnaden satt två raiders bakom ett skrivbord och tog skydd från en turret samtidigt som de pratade om hur det ju var "Bureau of Alcohol, Drugs, Tobacco, Firearms and Lasers" och att det måste finnas bra loot där om de bara kunde slå av alla turrets.

När de sen såg mig sprang de ut och blev skjutna omedelbart. Bryter inlevelsen kraftigt.

Permalänk
Medlem

Oj, vilket anti-klimax. Känns lite som att de säger "Vi vet att det är många problem med titeln, vi släpper därför en patch. Denna patch innehåller rättstavning av vissa dialoger" typ.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

De tekniska svagheterna i motorn lär de inte kunna göra något åt, men det går att leva med, om man inte har så mycket emot att hålla reda på config filer. Tråkigare är det att nästan inga val man gör påverkar världen och att de inte gjort mer för atr åtminstone hålla illusionen uppe. Att spela en gång till med en annan karaktär är nästan meningslöst. Många timmars underhållning ändå förståss, men man börjar nästan längta efter en remake på Fallout 1 & 2. Bethesdas skaparkraft är ju ändå till synes döende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte föll för hypen och köpte denna till synes gravt överskattade spel som jag gjorde med skyrim.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av scara:

Tur att jag inte föll för hypen och köpte denna till synes gravt överskattade spel som jag gjorde med skyrim.

Det finns många spel som jag skulle skriva den kommentaren om men Skyrim och fallout 4 är inte nån av dem.
Det betyder dock inte att de är perfekta.
Att säga att de är grovt överskattade spel är dock att ta i.

Permalänk
Medlem

Har väl spelat i typ 25 timmar totalt och har redan börjat ledsna.
Hade inte ledsnat om man kunde lira tillsammans med en polare eller två, det hade varit så jävla kul, bygga bas ihop göra quests tillsammans. Nu har man ingen nytta av att bygga en skitball bas när ingen ändå kommer se den. :/
Mysigt spel med bra story men ångrar dock att jag köpte det för den överfeta prislappen.

Permalänk
Medlem

Om ni har problem med moddar.

1) Open Nexus Mod Manager (you will need this!)
2) launch your game, wait in the launcher before starting the game.
3) Renable the mods using Nexus Mod Manager (you will notice launching disables them)
4) Hit play.

Jag har själv inte provat detta än, då spelet fungerar för mig så väntar jag med denna patch.
Fixa inte det som fungerar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ni har problem med moddar.

1) Open Nexus Mod Manager (you will need this!)
2) launch your game, wait in the launcher before starting the game.
3) Renable the mods using Nexus Mod Manager (you will notice launching disables them)
4) Hit play.

Jag har själv inte provat detta än, då spelet fungerar för mig så väntar jag med denna patch.
Fixa inte det som fungerar

Finns fler sätt.
Då det är just launcher som sabbar modsen räcker det med att starta spelet genom fallout4.exe.
(Funkar)

Man kan byta namn på fallout4.exe till fallout4launcher.exe. Ska gå att starta genom steam som vanligt då.
(Inte provat själv)

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Att vapnet försvinner ur sikte löser man också med att gå in och ur 3e personsvyn. En lätt scroll fram och tillbaka med musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte lyckats lösa det med att skrolla. Hudden + pipboy blir osynlig typ. Vad jag en trixar med så kommer det inte tillbaks. Men kanske har missat något : )

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Finns fler sätt.
Då det är just launcher som sabbar modsen räcker det med att starta spelet genom fallout4.exe.
(Funkar)

Man kan byta namn på fallout4.exe till fallout4launcher.exe. Ska gå att starta genom steam som vanligt då.
(Inte provat själv)

Det har kommit en uppdatering för NMM som löser det.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Trevligt med patch.
Dock har jag själv haft i stort sett 0 problem med Fallout 4. Riktigt bra släpp.
Spelet i sig tyckte jag var riktigt bra.

väldigt skön UI eller hur?
älskar att crafta med många material och vapen det kunde absolut inte bli bättre.
Settlements är det mest smärtfria och betydelsefulla tidsfördrivet i hela spelet.
Aldrig sätt bättre laddningstider på en ssd förut.
Utmärkt level design för stealth.
utmärkt melee system.
quests och free roam är så integrerade så att du knappt märker skillnaden!
spelet fryser/crashar inte alls vid random tillfällen, speciellt när du clearat ett helt omnråde utan en save.
Är absolut inte en skyrim mod.
companions är inte irriterande och i vägen i det mesta tillfällen.

Nej du du får ursäkta mig jag har nog med salt för ett fallout irl,

back to new vegas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

oj, hade folk sådana problem?

detta har varit det överlägset minst brutna bethesda spel jag någonsin haft, efter nästan 300 timmar loggade har jag aldrig behövt använda consolen för att fixa en trasig quest, inte heller upplevt de fixes som nämndes

Det brukar vara så buggar kan te sig, vissa upplever dem men andra inte. Jag hade t.ex. inga som helst problem med Skyrim eller Fallout 3, men med Fallout 4 var det bedrövligt. Kunde inte ens göra klart main questet för att det krashade så fort jag kom nära ett visst område på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Imaculent: Motorn är såpass gammal att när den skapades fanns det inte många monitorer över 60Hz, och motorn stödjer officiellt inte över 60Hz heller har Bethesda ofta kommenterat på deras egna forum.

Det finns inget som heter att en "motor" inte "stödjer" 60Hz. Det är ingenting som måste implementeras i en spelmotor och förfarandet fungerar på exakt samma sätt som 10Hz, 144Hz eller 9999Hz. Däremot väljer Bethesda ur prestandasynpunkt att inte tillåta mer än så eftersom spelets innehåll inte är designat för så höga framerates.

Permalänk
Medlem

Alla nI som fortfarande spelar spelet och har en telefon med stor skärm eller en surfplatta, se genast till att ta hem pip-boy appen!!!!! SJUKT COOLT!!!
Den uppdaterar i realtid och man kan sköta Inventory,vapen ,stimpaks och t ex fast travel via skärmen, bara en sån grej som att se kartan medans man går...
det är bara sätta fast den så har man en pip-boy medans man spelar! (Jag har iofs min stående på bordet bredvid, 10" är för stort att tejpa fast tyvärr....)
Jag FATTAR inte varför man inte gjort mer reklam för den! Funkar SJUKT bra, jag upptäckte den av ren slump när jag bläddrade i inställningarna.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det finns inget som heter att en "motor" inte "stödjer" 60Hz. Det är ingenting som måste implementeras i en spelmotor och förfarandet fungerar på exakt samma sätt som 10Hz, 144Hz eller 9999Hz. Däremot väljer Bethesda ur prestandasynpunkt att inte tillåta mer än så eftersom spelets innehåll inte är designat för så höga framerates.

Om innehållet (fysikdelarna i detta fall, som är en del av motorn) inte är designade att fungera vid högre fps än 60 skulle man säga att det inte stöds, eller hur? Jag och de flesta utvecklarna jag känner skulle argumentera att allt som faller utanför vad det designats för anses vara ngt som inte stöds?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBorg:

Jag har inte lyckats lösa det med att skrolla. Hudden + pipboy blir osynlig typ. Vad jag en trixar med så kommer det inte tillbaks. Men kanske har missat något : )

Nej 3:e persons tricket fungerar inte för mig heller när vapen och pipboy försvinner men det tar ca 2 sekunder att ladda en quicksave så kör F5 och F9 bara.

Sedan har jag problem med att vapnen häger sig och skjuter oavbrutet tills jag trycker på musknapp ett igen vilket är mer störande än något annat. Och nej inget fel på Mitt pekdon då det fungerar i allt annat. Hade det varit fel på microbrytaren hade det ju någon gång betet sig som knappen hängt sig i andra program med men så är inte fallet.

Permalänk

Har spelat några hundra timmar nu och har aldrig haft en riktig crash, lite små buggar här o var.
Glad att jag inte haft lika mycket buggar som andra personer här i forumet.
Det jag stör mig mest på är när man ska smyga, kan tycka fienderna är lite väl duktiga på att upptäcka en.
Sen att ens follower är den sämsta AI som skapats är ju en annan sak, men man kan ju som tur är lämna dem i settlementet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

väldigt skön UI eller hur? Japp, har inga problem med den
älskar att crafta med många material och vapen det kunde absolut inte bli bättre. Älskar också craftingen, suverän
Settlements är det mest smärtfria och betydelsefulla tidsfördrivet i hela spelet. Verkligen inte, men jävligt kul.
Aldrig sätt bättre laddningstider på en ssd förut. Ok
Utmärkt level design för stealth. Japp, kör en stealthbuild och det fungerar kalas
utmärkt melee system. Håller med, det lilla jag kört Närstrid har fungerat fint.
quests och free roam är så integrerade så att du knappt märker skillnaden! Håller med
spelet fryser/crashar inte alls vid random tillfällen, speciellt när du clearat ett helt omnråde utan en save. Precis, superstabilt.
Är absolut inte en skyrim mod.Absolut inte.
companions är inte irriterande och i vägen i det mesta tillfällen. Verkligen inte, dom är suveräna

Nej du du får ursäkta mig jag har nog med salt för ett fallout irl,

back to new vegas.

Bye, Ha det så kul med New Vegas, även det är ett mycket bra spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

väldigt skön UI eller hur?
älskar att crafta med många material och vapen det kunde absolut inte bli bättre.
Settlements är det mest smärtfria och betydelsefulla tidsfördrivet i hela spelet.
Aldrig sätt bättre laddningstider på en ssd förut.
Utmärkt level design för stealth.
utmärkt melee system.
quests och free roam är så integrerade så att du knappt märker skillnaden!
spelet fryser/crashar inte alls vid random tillfällen, speciellt när du clearat ett helt omnråde utan en save.
Är absolut inte en skyrim mod.
companions är inte irriterande och i vägen i det mesta tillfällen.

Nej du du får ursäkta mig jag har nog med salt för ett fallout irl,

back to new vegas.

Hej då!

UIt, kunde varit bättre, men är klart smidigare än Skyrim/Oblivions.
Yes, crafting var riktigt bra. Dock skulle jag velat ha mer vapen.
Settlements kunde varit mycket bättre, helt klart. Men det är riktigt roligt att bygga med ändå.
Laddningstiderna har jag 0 problem med. Laddar riktigt snabbt för mig med SSD. Tar några få sekunder och sedan är jag inne, överallt.
Helt ok.
Helt ok.
Det kan jag inte hålla med om, men det finns många extremt roliga quests.
Nope, inte en enda frysning eller krash på mina snart 200 timmar.
Verkligen inte, den som säger det är bra korkad.
Som vanligt med Bethesdas companions så kan de vara bättre med pathing.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det finns inget som heter att en "motor" inte "stödjer" 60Hz. Det är ingenting som måste implementeras i en spelmotor och förfarandet fungerar på exakt samma sätt som 10Hz, 144Hz eller 9999Hz. Däremot väljer Bethesda ur prestandasynpunkt att inte tillåta mer än så eftersom spelets innehåll inte är designat för så höga framerates.

Jo. Vissa motorer stöder inte över 60 fps. Hzen är väl en skärmgrej men fpsen sköter datorn.
Testa att köra skyrim med över 60 fps, fysikmotorn skiter ner sig och kastar kittlar över rummen som kan oneshotta dina fiender osv.
I Dead Space 1 går det inte att öppna dörrar om du kör över 60 fps för fysiken skiter sig där med.

Misstänker att detta kan skapa problem i dagens lir.