Permalänk
Medlem

Ingen DVI signal...

Har äntligen fått tummen ur och investerat i en ny dator, installationen har gått fint utan några problem, dock så stötte jag på trubbel i(eventuellt) windows..
Har en HDMI som går från grafikkortet till skärmen och allt funkar fint, men vill, för att komma upp i 144hz använda mig av en DVI kabel. När jag väl kopplar in DVI kabeln så står det "No signal".

Samma med VGA, det verkar som att sladden/sladdarna från GPUn registreras men signalen från moderkortet via DVI/VGA inte riktigt vill komma fram, någon som har varit med om något liknande.

Kan förövrigt säga att alla drivrutiner är uppdaterade(Moderkort, CPU, GPU, etc)

Tack på förhand om någon kunde skina lite ljus på problemet.

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att lista grafikkort och skärm.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Står det No signal redan när du startar datorn eller bara när Windows laddat?

Det är inte så enkelt att du måste byta till DVI manuellt med hjälp av knapparna på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

Samma med VGA, det verkar som att sladden/sladdarna från GPUn registreras men signalen från moderkortet via DVI/VGA inte riktigt vill komma fram, någon som har varit med om något liknande.

Har du DVI-kabeln kopplad i moderkortet eller hur menar du nu?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

@ASUSG15: Japp, DVI kabeln sitter i moderkortet pga inget DVI uttag på GPUn, det är så kablarna från moderkortet som inte ger någon signal till skärmen, både VGA och DVI.

Permalänk
Medlem

@muppens: Var trött och otydlig igår :P, till Grafikkort ha jag ett Radeon XFX R9 nano, skärmen är en BenQ 24" XL2411Z, och om moderkortet kan hjälpa så är det ett MSI Gaming 3.

Permalänk
Medlem

@dunis90: Naj, om jag switchar med knapparna på skärmen så får jag samma meddelande, "no signal"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jullerom:

@ASUSG15: Japp, DVI kabeln sitter i moderkortet pga inget DVI uttag på GPUn, det är så kablarna från moderkortet som inte ger någon signal till skärmen, både VGA och DVI.

Det är förmodligen så att datorn automatiskt avaktiverat den inbyggda grafiken på moderkortet eftersom du har ett annat grafikkort. Du kan inte använda kontakterna på moderkortet, använd de som sitter på grafikkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Aa, helt förståeligt, men det finns ingen annan lösning? har bara hdmi och DP på grafikkortet och bara VGA, DVI å HDMI på skärmen, vill ju komma upp i 144hz men det funkar ju inte med HDMI(iallafall inte med kabeln jag har).

Permalänk
Medlem

@jullerom: Kopplar du till moderkortet så nyttjar du inte grafikkortet alls.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Det du behöver är en Display port to Dual DVI-D adapter.

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem

@Eisenschwein: Låter som en bra ide :D, men adaptern kommer att låta mig köra 144hz då eller, eller kommer den sega ner?

Permalänk
Skrivet av jullerom:

@ASUSG15: Japp, DVI kabeln sitter i moderkortet pga inget DVI uttag på GPUn, det är så kablarna från moderkortet som inte ger någon signal till skärmen, både VGA och DVI.

Du kan köra 1080p i 144hz via displayporten men du måste använda en DP 1.2 kabel för att det skall fungera. Om du vill använda DVI så måste du använda DVI-D (dual link) kabel samt att porten måste vara en DVI-D kontakt inte en DVI-I vilket är vanligast. HDMI 1.4 fungerar bara i 120hz i 1080p inte ens HDMI 2.0 klarar 144hz idag men den klarar 4k i 60hz

Testa att ta bort GFX kortet och se om du får bild då via moderkortet.

http://www.avadirect.com/blog/displayport-vs-hdmi-vs-dvi-vs-v...

Permalänk
Bildexpert 📺

@jullerom - du kommer inte få ditt grafikkort och din skärm att lira ihop i annat än 60 Hz, vare sig nu eller inom snar framtid eftersom skärmen kräver DVI-DL för att nå 144 Hz:

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Du kan inte koppla via moderkortet eftersom du då inte kommer åt kraften i ditt grafikkort.

Det finns alltså ingen lösning annat än att byta skärm eller grafikkort. Jag skulle definitivt byta skärm till något modernare som använder Displayport för 144 Hz.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det var ju jävligt tråkigt men aja, tack så mycket

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

@jullerom - du kommer inte få ditt grafikkort och din skärm att lira ihop i annat än 60 Hz, vare sig nu eller inom snar framtid eftersom skärmen kräver DVI-DL för att nå 144 Hz:

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Du kan inte koppla via moderkortet eftersom du då inte kommer åt kraften i ditt grafikkort.

Det finns alltså ingen lösning annat än att byta skärm eller grafikkort. Jag skulle definitivt byta skärm till något modernare som använder Displayport för 144 Hz.

Håller helt med. DisplayPort är det självklara valet för högre uppdateringsfrekvenser än 60Hz. Att det alls tillverkas skärmar med 144Hz som inte har DP är för mig en gåta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av giplet:

Håller helt med. DisplayPort är det självklara valet för högre uppdateringsfrekvenser än 60Hz. Att det alls tillverkas skärmar med 144Hz som inte har DP är för mig en gåta.

Benq XL2411Z är en populär storsäljare som reas ut. Men den är också ett par år gammal.