Permalänk
Medlem

VPS + CDN?

Hej allihopa,

Jag driver ett webbprojekt där vi har runt 17-20 000 unika besökare i månaden. Detta ökar successivt och vi vill nå ca 100 000 unika om cirka ett år. Just nu kör vi WordPress och vill migrera till Django istället och köra VPS för mer frihet.

Det som mina frågetecken är kring om vi ska köra en push till CDN eller ska man köra allt direkt på VPSen? Jag antar att man ska köra till CDN för att öka prestandan internationellt.

Skulle vilja ha lite klarhet i detta och vilka alternativ det finns där ute. Har kikat en del på Rackspace då dem erbjuder VPS och CDN vilket kan vara skönt möjligtvis att köra på samma host.

Tack på förhand!

Visa signatur

En gång är ingen gång, två gånger är ett script.

Permalänk
Medlem

Både och är väl bäst om du har råd alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4rkan:

Hej allihopa,

Jag driver ett webbprojekt där vi har runt 17-20 000 unika besökare i månaden. Detta ökar successivt och vi vill nå ca 100 000 unika om cirka ett år. Just nu kör vi WordPress och vill migrera till Django istället och köra VPS för mer frihet.

Det som mina frågetecken är kring om vi ska köra en push till CDN eller ska man köra allt direkt på VPSen? Jag antar att man ska köra till CDN för att öka prestandan internationellt.

Skulle vilja ha lite klarhet i detta och vilka alternativ det finns där ute. Har kikat en del på Rackspace då dem erbjuder VPS och CDN vilket kan vara skönt möjligtvis att köra på samma host.

Tack på förhand!

Ett CDN ett relativt enkelt och billigt alternativ för att förbättra användarupplevelsen för besökare som befinner sig långt ifrån datacentret som servar er webbplats. Det avlastar även huvudservern/-servrarna. Använd ett CDN om ni vill minska trycket mot era servrar och latensen för era användare.

Istället för att pusha upp data till ett CDN kan ni använda er av ett pull-baserat CDN som helt enkelt hämtar ocachade resurser.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Du skulle eventuellt kunna få bra svar i Server-delen av forumet, fundera på om du vill flytta tråden dit (anmäl ditt eget inlägg).

Du kan även prova Rackspace gratis: https://developer.rackspace.com/

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Ett CDN ett relativt enkelt och billigt alternativ för att förbättra användarupplevelsen för besökare som befinner sig långt ifrån datacentret som servar er webbplats. Det avlastar även huvudservern/-servrarna. Använd ett CDN om ni vill minska trycket mot era servrar och latensen för era användare.

Istället för att pusha upp data till ett CDN kan ni använda er av ett pull-baserat CDN som helt enkelt hämtar ocachade resurser.

Ja, det låter rimligt att köra CDN. Men grejen är att 20GB som t.ex. finns på VPS räcker inte på långa vägar för att lagra datan lokalt. Vi kommer behöva 1TB eller betydligt mycket mer och gärna så att man kan expandera med mer diskutrymme successivt.

Därför undrar jag nu om inte en push till CDN är ett bättre/billigare alternativ då? Då slipper man dessutom kanske att betala diskutrymme i samma mängd på båda servrarna (VPS samt CDN)? Massor av frågetecken här. Kan man lagra ocachade resurser på CDN? Kan man flytta filerna om det nu skulle vara så i framtiden?

Skrivet av tomle:

Du skulle eventuellt kunna få bra svar i Server-delen av forumet, fundera på om du vill flytta tråden dit (anmäl ditt eget inlägg).

Du kan även prova Rackspace gratis: https://developer.rackspace.com/

Grymt, jag tackar! Ska skriva ett inlägg där.

Visa signatur

En gång är ingen gång, två gånger är ett script.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4rkan:

Grymt, jag tackar! Ska skriva ett inlägg där.

Cross-posting är inte tillåtet så du kan inte posta samma fråga i den forumdelen.

För CDN, kolla på Cloudflare, gratis för standardfunktioner.
För servrar med mycket disk, kolla hetzner server auctions, online.net, soyoustart.
Kanske dyrare än en VPS men ska du ha 1TB+ disk så blir det svårt med VPS.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Cross-posting är inte tillåtet så du kan inte posta samma fråga i den forumdelen.

För CDN, kolla på Cloudflare, gratis för standardfunktioner.
För servrar med mycket disk, kolla hetzner server auctions, online.net, soyoustart.
Kanske dyrare än en VPS men ska du ha 1TB+ disk så blir det svårt med VPS.

Läste fel. Men jag trodde du menade att skriva i Rackspace forum. Men flytta gärna denna tråden om det passar bättre någon annanstans.

Visa signatur

En gång är ingen gång, två gånger är ett script.