AMD Bristol Ridge är Carrizo för sockel AM4

Permalänk
Melding Plague

AMD Bristol Ridge är Carrizo för sockel AM4

Processormakaren AMD:s nästa generation processor med integrerad grafik heter Bristol Ridge och blir av allt att döma en uppfräschning av Carrizo, som redan släppts för bärbara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir detta i början av 2016 då tro, eller iaf första halvan? Läste rykten om att AM4-korten ska hitta ut så tidigt som mars-april, och då passar ju det bra tillsammans...
Men men, den som lever får se.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bristol verkar ju stödja H265 decode istället för bara H264 från Carrizo, så någon skillnad är det!

Permalänk
Medlem

Dessa är alltså fortfarande 28 nm? Eller kan det vara Glo-Fo:s 14 nm? nä.. eller?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

*Gäääääääsp*

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Xaves: Ja för duopol är mycket tråkigare än monopol.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xyllian:

Bristol verkar ju stödja H265 decode istället för bara H264 från Carrizo, så någon skillnad är det!

Carrizo har faktiskt stöd för H.265, vet inte varför det står H.264 i den tabellen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det vart ju lite (original joke inbound) ZENt påkommet! Höhöhö

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se fler påkostade ultrabooks med AMD-plattform. Köpt en A8 toll mor för några år sen och den har varit klockren för lätt gaming och surf/office.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vrf inte quad channel?!!? Inte heller ser ja jätte höga minnes-frekvens stöd!

Så i princip en kaveri refresh refreshed -.-

Hoppas minnes frekvensen kan klockas högre än 3000mhz på denna plattform..

Vrf inte jaguar cores ??? Hahah blir så jävla förvirrad när amd håller på såhär

Refreshed jaguar cores, quad channel, stöd för högre minnes frekvens vore verkligen win för amd men nej.. Fuck around it is är tydligen viktigare ..

4 jaguar refreshed cores 3ghz unlocked(15w), quad channel upp till minst 3000mhz med 512 streamprocessorer för gpu (~50w) och lansering utav nano/pico itx moderkort med liggande ddr4 och med inbyggt psu(~120wattare) = hade varit receptet för att ta kål på intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Vrf inte quad channel?!!? Inte heller ser ja jätte höga minnes-frekvens stöd!

Så i princip en kaveri refresh refreshed -.-

Hoppas minnes frekvensen kan klockas högre än 3000mhz på denna plattform..

Vrf inte jaguar cores ??? Hahah blir så jävla förvirrad när amd håller på såhär

Refreshed jaguar cores, quad channel, stöd för högre minnes frekvens vore verkligen win för amd men nej.. Fuck around it is är tydligen viktigare ..

4 jaguar refreshed cores 3ghz unlocked(15w), quad channel upp till minst 3000mhz med 512 streamprocessorer för gpu (~50w) och lansering utav nano/pico itx moderkort med liggande ddr4 och med inbyggt psu(~120wattare) = hade varit receptet för att ta kål på intel.

I den lilla nischen med BRIX och Mac Mini?
Jag tror inte Intel skulle bry sig så mycket. Intel hade ändå haft bättre CPU-prestanda, men AMD hade ju tagit de som vill spela förstås.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

I den lilla nischen med BRIX och Mac Mini?
Jag tror inte Intel skulle bry sig så mycket. Intel hade ändå haft bättre CPU-prestanda, men AMD hade ju tagit de som vill spela förstås.

Grejen är att just den nischen hade blivit så mycket mer eftertraktad ifall det fanns nog med spelprestanda i det formatet:)

Alla hade börjat bygga typ skärmar med en inbyggd liten speldator som faktiskt går att lira på, bärbara datorer hade blivit mycket smidigare osv iaf min lilla fantasi

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Grejen är att just den nischen hade blivit så mycket mer eftertraktad ifall det fanns nog med spelprestanda i det formatet:)

Alla hade börjat bygga typ skärmar med en inbyggd liten speldator som faktiskt går att lira på, bärbara datorer hade blivit mycket smidigare osv iaf min lilla fantasi

Hmm, det kan du ha rätt i.

Bygga skärmar med en dator i verkar bara fungera för Apple.
Men det finns redan smidiga, bärbara "spel"datorer med bättre prestanda än 512 GCN-"kärnor". Hittade 14-tummare med GTX 970M och fyrkärniga i7:or på Prisjakt
Men det hade ju hjälpt AMD att få in en fot i mellansegmentet, de finns ju tyvärr bara i budgetlaptopar just nu.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Hmm, det kan du ha rätt i.

Bygga skärmar med en dator i verkar bara fungera för Apple.
Men det finns redan smidiga, bärbara "spel"datorer med bättre prestanda än 512 GCN-"kärnor". Hittade 14-tummare med GTX 970M och fyrkärniga i7:or på Prisjakt
Men det hade ju hjälpt AMD att få in en fot i mellansegmentet, de finns ju tyvärr bara i budgetlaptopar just nu.

Tänk på priset också!:) amd datorn hade varit betydligt billigare haft längre batteritid och ändå bra spelprestanda i 1080p..

Lr vrf inte en brix/nuc liknande dator som är överklockad/tweaked? Det hade varit sjukt mkt prestanda per kvadratcentimeter med relativt bra pris:)

Som sagt folk hade blivit mer och mer intresserade tror jag iaf:)

Hemmabyggare hade också blivit glada över detta kan ja tänka mig!:)

För mig är det downsizing som gäller nu.. Diminished returns blir bara värre o värre för varje cpu generation och vi behöver inte mer ipc/cpu kraft än vad som finns i sandy bridge/ivy bridge:)

Tycker det är viktigt att också lägga ner mer fokus på tdp och wattage samt att börja lansera mindre moderkort! Även att göra allt detta billigare och mer effektivt:)

De väljer ju att inte gå över till annat material eller andra slags metoder att bygga cpuer på som tex quantum cpuer .. Lite som bil industrin gör när elmotorn nått nästan 99% effektivitet men fortfarande ges en massa skit bara för att fortsätta sin produktion och säljande utav bränsle motorer som knappt kommer upp till 40% effektivitet(vill inte ens nämna de andra nackdelarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Vrf inte quad channel?!!? Inte heller ser ja jätte höga minnes-frekvens stöd!

Så i princip en kaveri refresh refreshed -.-

Hoppas minnes frekvensen kan klockas högre än 3000mhz på denna plattform..

Vrf inte jaguar cores ??? Hahah blir så jävla förvirrad när amd håller på såhär

Refreshed jaguar cores, quad channel, stöd för högre minnes frekvens vore verkligen win för amd men nej.. Fuck around it is är tydligen viktigare ..

4 jaguar refreshed cores 3ghz unlocked(15w), quad channel upp till minst 3000mhz med 512 streamprocessorer för gpu (~50w) och lansering utav nano/pico itx moderkort med liggande ddr4 och med inbyggt psu(~120wattare) = hade varit receptet för att ta kål på intel.

Varför jaguar framför Excavator? Sen ligger 4 jaguar -kärnor i 2ghz redan på 25w enligt wiki så 15w 3ghz känns ju inte rimligt.

Sen varför quadchannel när du prata om sff/itx? Blir väl lite väl tight, mängden minne lär man inte behöva heller. Är det för bandbredden mot apun så ser jag hellre någon form av hbm lösning, men vill man då ha en apu med så låg tdp lär man inte få någon vidare grafikprestanda ändå då den lär begränsas rejält av tdp:n. Tyvärr får man nog välja mellan något i nuc-formfaktorn eller något med spelprestanda, både och är nog omöjligt i dagsläget och även när de går till 14/16nm.

Ser hellre att de släpper någon form av komplett itx/nano-itx lösning (bga typ) med zen-apu och hbm på en 100w så man får en enkortslösning med spelprestanda i nivå med konsoler för entusiaster och oems (steammachines osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför jaguar framför Excavator? Sen ligger 4 jaguar -kärnor i 2ghz redan på 25w enligt wiki så 15w 3ghz känns ju inte rimligt.

Sen varför quadchannel när du prata om sff/itx? Blir väl lite väl tight, mängden minne lär man inte behöva heller. Är det för bandbredden mot apun så ser jag hellre någon form av hbm lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt säker på att en förfinad jaguar core kan uppnå mycket högre hadtigheter än bara 2ghz..

Om det inte vore för limitationerna i am1 plattformen så är jag säker på att jaguar cores hade krossat excavator cores i allt, speciellt ipc och effektivitet.

Enligt mig är jaguar cores amds bästa 28nm arkitetur men som de kvävde rätt mycket..

En förfinad jaguar core med högre hastighet runt 3ghz, dual channel (quad för entusiaster) och förfinad plattform med prestanda i fokus hade nog förintat piledriver/steamroller/excavator cores på alla plan.

Visst att quad channel kanske inte hjälper jätte mycket gpu mässigt men det är ju inte enbart det som bandbredd hjälper med.. De har redan visat sig kunna göra bättre nytta utav högre minneshastighet med steamroller cores.. Och det hade nog gett lite extra igpu prestanda.

Och ja för pico/nano så kanske quad channel inte hade varit den smartaste iden.. Men för mitx,matx och atx så borde det finnas enligt mig.

Nu vet jag inte ang hbm, om det hjälper med högre banbredd lr inte.. Jag är inte insatt alls på hbm:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Rätt säker på att en förfinad jaguar core kan uppnå mycket högre hadtigheter än bara 2ghz..

Om det inte vore för limitationerna i am1 plattformen så är jag säker på att jaguar cores hade krossat excavator cores i allt, speciellt ipc och effektivitet.

Enligt mig är jaguar cores amds bästa 28nm arkitetur men som de kvävde rätt mycket..

En förfinad jaguar core med högre hastighet runt 3ghz, dual channel (quad för entusiaster) och förfinad plattform med prestanda i fokus hade nog förintat piledriver/steamroller/excavator cores på alla plan.

Visst att quad channel kanske inte hjälper jätte mycket gpu mässigt men det är ju inte enbart det som bandbredd hjälper med.. De har redan visat sig kunna göra bättre nytta utav högre minneshastighet med steamroller cores.. Och det hade nog gett lite extra igpu prestanda.

Och ja för pico/nano så kanske quad channel inte hade varit den smartaste iden.. Men för mitx,matx och atx så borde det finnas enligt mig.

Nu vet jag inte ang hbm, om det hjälper med högre banbredd lr inte.. Jag är inte insatt alls på hbm:/

Jaguar är så bra som den är för att den är nischad. Du kan inte skala upp den till 3GHz utan att göra avkall på effektivitet. Då blir den inte så effektiv mot Excavator som är snabbare med GPU och allt på ynka 35W, dessutom med integrerat chipet. Och quadchannel är riktigt dyrt. Kräver dyrare moderkort dessutom. Och processorn är för svag för att nyttja bandbredden i DDR4 ändå. Grafikdelen får nog endast en mindre vinst. Det skulle göra processorn för dyr för sin nisch för en obetydlig fördel helt enkelt.

Och nä, det är inte bara en Kaveri refresh refresh. Den har kraftig höjning av både IPC och Hz/W. Så man ser tiotals procent högre prestanda än motsvarande Kaveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jaguar är så bra som den är för att den är nischad. Du kan inte skala upp den till 3GHz utan att göra avkall på effektivitet. Då blir den inte så effektiv mot Excavator som är snabbare med GPU och allt på ynka 35W, dessutom med integrerat chipet. Och quadchannel är riktigt dyrt. Kräver dyrare moderkort dessutom. Och processorn är för svag för att nyttja bandbredden i DDR4 ändå. Grafikdelen får nog endast en mindre vinst. Det skulle göra processorn för dyr för sin nisch för en obetydlig fördel helt enkelt.

Och nä, det är inte bara en Kaveri refresh refresh. Den har kraftig höjning av både IPC och Hz/W. Så man ser tiotals procent högre prestanda än motsvarande Kaveri.

Håller tummarna för det sista!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Bristol verkar ju stödja H265 decode istället för bara H264 från Carrizo, så någon skillnad är det!

Men Carrizo ska ju stödja h.265 enligt AMD:

29% more transistors in nearly the same die size as its predecessor, “Kaveri”;
New “Excavator” x86 cores provide an uplift in instructions-per-clock at 40% less power;
New Radeon GPU cores with dedicated power supply;
Dedicated, on-chip H.265 video decode;
Double digit percentage increases in both performance and battery life;
Integrated Southbridge for the first time on an AMD high-performance APU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Carrizo har faktiskt stöd för H.265, vet inte varför det står H.264 i den tabellen.

Kanske tabellen är fejk? Jag såg det här igår på overclock, tror jag det var, och tänkte direkt att det var otillförlitligt med såna banala fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle vilja se fler påkostade ultrabooks med AMD-plattform. Köpt en A8 toll mor för några år sen och den har varit klockren för lätt gaming och surf/office.

Jag satte ihop en A8-7600 till dottern. Lätt gaming, SIMS etc. Klockren, tycker jag, och priset var rätt. Carrizo borde vara rätt för HTPC, kan jag tycka. Passivt kyld, h.265, i ett litet chassi, och klarar lättare games. Men då krävs kanske ett HDCP2.2 kapabelt moderkort för att maximera användningsområdet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av gadgety:

Kanske tabellen är fejk? Jag såg det här igår på overclock, tror jag det var, och tänkte direkt att det var otillförlitligt med såna banala fel.

Såna "banala fel" är extremt vanliga i internt material, oavsett om det kommer från AMD eller något annat företag. Visst går det inte utesluta att allt är bluff och båg, men av erfarenhet stämmer dock bilderna till punkt och pricka in på hur AMD:s interna presentationer brukar se ut.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Var ett klick ifrån att hoppa på 1151-tåget på Black Friday, men om detta stämmer kan man kanske börja bygga sitt Zen-system redan i Mars-April och sedan bara byta ut prosessorn mot en Zen när denna släpps i slutet av året.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

jag är faktiskt lite impad av att toppmodellen tycks landa in på en TDP på 65w. Nu är ju iofs inte TDP och strömförbrukning samma sak, men cirka 30-35% bättre prestanda per watt är ju faktiskt riktigt bra med tanke på att dessa med största sannolikhet fortfarande ska göras med gammal 28nm-teknik. Personligen hade jag hellre sett toppvarianten med TDP på 95w och 30% ökning av prestandan istället.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Blir helt klart uppgradering i Mars då. Då ryker min 3570K ut. In med AM4 kort och en Bristol Ridge i väntan på Zen. Har inga problem med att köpa en extra processor under tiden jag väntar. Det kan de behöva. Lär bli samma sak för flickvännens 8350 och HTPCns A8 6600K.

Skrivet av jacozz:

jag är faktiskt lite impad av att toppmodellen tycks landa in på en TDP på 65w. Nu är ju iofs inte TDP och strömförbrukning samma sak, men cirka 30-35% bättre prestanda per watt är ju faktiskt riktigt bra med tanke på att dessa med största sannolikhet fortfarande ska göras med gammal 28nm-teknik. Personligen hade jag hellre sett toppvarianten med TDP på 95w och 30% ökning av prestandan istället.

Tänk ockdå då 10-15% högre IPC. Tror det var 55% högre prestanda per watt i Cinebench.
Måste närma sig dubbel prestanda per watt över Piledriver. Piledriver som hade 10% högre IPC och 10% högre frekvens vid samma Watt som Bulldozer.

Bulldozer må vara en grov felsatsning. Men de har visat på grym optimeringsförmåga sedan dess. Den kompetensen på en i grunden stark arkitektur (Zen) kommer nog bli riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Blir helt klart uppgradering i Mars då. Då ryker min 3570K ut. In med AM4 kort och en Bristol Ridge i väntan på Zen. Har inga problem med att köpa en extra processor under tiden jag väntar. Det kan de behöva. Lär bli samma sak för flickvännens 8350 och HTPCns A8 6600K.Tänk ockdå då 10-15% högre IPC. Tror det var 55% högre prestanda per watt i Cinebench.
Måste närma sig dubbel prestanda per watt över Piledriver. Piledriver som hade 10% högre IPC och 10% högre frekvens vid samma Watt som Bulldozer.

Bulldozer må vara en grov felsatsning. Men de har visat på grym optimeringsförmåga sedan dess. Den kompetensen på en i grunden stark arkitektur (Zen) kommer nog bli riktigt nice.

Jag ser verkligen fram emot amds nya grejer!!!:):)

Man blir nästan lite pirrig i magen haha KOM IGEN AMD FÖRFAN!!! XD

känns som om amd har detta på rätt väg:)

Permalänk
Medlem

AMD har inte imponerat på mig sen x2 6000+ tiden, sen dess tycker jag dem bara skapat skit, eller ja, produkter för budget segmentet. tycker inte de har presterat särskilt väl i spel (mycket spikar i fps, inte samma stabila som intel har tex).
Lirar fortfarande med gtx970 samt sandybridge prollar i mina system och känner fortfarande inget behov av uppgradering då jag forfarande maxxar 60 fps på alla mina spel

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A