HTC Vive skjuts på framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Vat vet man/tror ni, kommer det bli titlar gjorda för Vive och titlar för Riften eller är spel/program "VR-komplatibla" och funkar med olika headset?

Garanterat eftersom att Oculus gör spel in house och eftersom att de finansierar flera spelutvecklare, framför allt indie. Jag tror att indiespel kan bli coolt då spel som då spel som Dear Ester och gone home ofta görs av indieutvecklare.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ett problem för dom då är att deras SDK är öppet, vem som helst kan utveckla för det och väljer själv kanal att sälja det genom.

Jag tror Facebook kommer tjäna pengar genom deras store, dels plocka en % på allt som säljs men även till viss mån kontrollera konkurrenter med liknande kommunikationstjänster som deras egna inom det egna ekosystemet. Använder man deras store så kommer dom veta en hel del om dig, förutom personuppgifter så vet dom vad du gör med din rift, det innebär att dom kommer kunna sälja informationen för att kunna ge riktad reklam. Precis såsom Google Play och Appstore gör. Men precis som Google Play och Appstore så kommer det krävas ditt medgivande för att samla in och dela denna informationen. Jag tror dock att det kommer bli hyffsat enkelt att kringgå det, köp inte spel och program i deras store.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Alltså. Jag tycker detta med VR har varit "på tapeten" i E V I G H E T E R. Det kommer ju aldrig till handeln. Bara massa nyheter om hur de uppgraderar sin hårdvara hela tiden, eller att saker blivit uppskjutna, eller hur kraven på PC blir högre, osv osv. men inga färdiga produkter någonstans. Eller?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Alltså. Jag tycker detta med VR har varit "på tapeten" i E V I G H E T E R. Det kommer ju aldrig till handeln. Bara massa nyheter om hur de uppgraderar sin hårdvara hela tiden, eller att saker blivit uppskjutna, eller hur kraven på PC blir högre, osv osv. men inga färdiga produkter någonstans. Eller?

Det finns produkterter men de är inte färdiga.
Tekniken och programvaran var inte klar för släpp helt enkelt. Men det kommer i början av nästa år

Permalänk
Medlem

Insider information

Lite insider information:
Throwaway for obvious reasons. I cannot say who I am or what my motivations are without making it easy for certain companies to identify me. I apologize for that. I have been keeping this to myself in the hopes it would get out organically, but recent events have shown that hope to be foolish. This is my story. It is 90 percent true, with slight falsehood edits to protect identifiable information and some informed guessing/rumors.

1- HTC has known about the delay for many months. The June shareholder report was hotly debated internally. Cher Wang, the CEO, already had to apologize for missing targets, losing money, and killing wearable projects after investing millions. They already knew they would miss their holiday target, but announcing a delay for Vive - one of only two brights spots in the company, along with the iPhone clone Hero phone - was deemed too risky with HTC stock at an all time low. They decided to wait until after their stock buyback propped up the share price.

2- The delay crept further and further, but project managers tried their best to hide that from subordinates and leadership, fearing a leak or termination. Few people knew about the delay, or the reasons for it, even HTC employees working hard on the project. The reasons are as follow:

---2.1 The displays are not ready. I do not know all the details, but HTC and Valve both wanted to ship the same resolution as Oculus for compatibility and performance reasons. Oculus tried to keep the resolution of Crescent Bay confidential, but Valve-friendly developers with prototype hardware were happy to help with anything that would ensure easy multiplatform support. Their displays have the same resolution as Oculus, but have a critical flaw: pixel consistency. On low brightness and low contrast scenes, a lack of uniform pixel brightness leads to a rainbow speckle pattern on the image that moves with your head, like screen door effect, but much finer and all different colors. The dev units have this issue a little bit, but the panels used are binned to select for only the panels with the best performance, much like binned CPUs that overclock with more reliability.

---2.2 The camera system is not ready. HTC is working with an external partner on the camera. This partner made bold claims about what they system could do, but could not deliver. HTC is now left with decision: Reduce cost by removing the camera and going back on their announcement, or including the camera and relying on future software updates for full feature operations.

---2.3 Build quality is not ready. The new ergonomic design is comfortable, but much harder to manufacture. Many moving parts all conspire to break often. They can still ship, but only knowing that many Vives will fail in homes and need replacing. This is a very expensive way to ship a device, because purchase price has to cover warranty as well! And the next part...

--2.4 The cost is more than expected. Now that the design is final, HTC knows what it costs to build. The building cost is similar to Oculus, because they use similar components. If HTC decides and announces price now, they don\'t know what will happen, and everyone might go crazy. It is safer to wait for Oculus to announce, see what the price is, see if customers like the price, then decide how much profit they can afford. They can bundle free movies or games to make Vive appear even more attractive. This part is only a guess: HTC might have to do something crazy if Oculus announces a price that is too low, like removing a Lighthouse or the camera.

---2.5 The audio quality is great, but when controllers are held close to headsets, sometimes there are static noises.

---2.6 HTC is asking Vive developers to please release their VR games in April when the Vive comes out, and saying that if they want to distribute games before April, to do it for free through Vive developer sharing channels. They do not want VR games to start selling when only Oculus will be on the market. Vive was built with Valve licensed technology, and can only function with the Valve store, so they are very worried about Valve store customers and impatient gamers deciding to buy Oculus and play both Oculus games and Valve games. Especially because of the last part...

3- This is not the last delay. HTC knows that it is better to avoid bad news for as long as possible. A small delay is not seen as so bad, but a big delay that puts them far behind competition is very dangerous for HTC. So the problem keeps going: Managers tell only the best case scenario to look good, not accounting for the problems that always come! In the best scenario, nothing will go wrong, solutions to all problems will be discovered, and Vive starts shipping some amount in April. I hope so, but they know it is almost impossible, and it makes me very sad to see this keep going.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Alltså. Jag tycker detta med VR har varit "på tapeten" i E V I G H E T E R. Det kommer ju aldrig till handeln. Bara massa nyheter om hur de uppgraderar sin hårdvara hela tiden, eller att saker blivit uppskjutna, eller hur kraven på PC blir högre, osv osv. men inga färdiga produkter någonstans. Eller?

VR är verkligen inget man vill stressa ut. Man har under dessa år gjort enorma framsteg för att bland annat minska åksjuka och gjort VR-upplevelsen i sin helhet betydligt bättre. CV1 och Vive kommer vara mycket bättre än vad DK1 var när den släpptes, och jag tycker helt klart att väntan varit värt det.

Och ang att Vive skjuts upp så var det inte så oväntat. Spelstödet är inte direkt imponerande, och Valve har fortfarande en hel del saker att fixa med SteamVR innan man kan släppa Vive skarpt. Bättre att vänta och få något som fungerar än att sitta där med ett VR-headset som är obrukbart.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Wow. Väldigt intressant. Dock går det ju inte att veta sanningshalten men ändå..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Khenke: Intressant

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Varken WhatsApp eller Instagram har väl blivit sämre för att Facebook köpte dom?
Jag har inte märkt något i alla fall.

Instagram har numera reklam i flödet.

On topic så ser jag inga som helst problem med att Facebook äger Oculus. Som tidigare argumenterat; hur kan det vara en nackdel att ett företag med så stort kapital som Facebook sponsrar?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

För egen del bryr jag mig inte speciellt mycket om förseningen, har inga planer på att införskaffa VR förrän det finns ett antal olika modeller att jämföra. Oculus går dock bort pga anledningar som @Ozzed redan har tagit upp - Ja, oavsett om det i slutändan är det bästa headsetet. Vissa företag behöver inte mer pengar och inflytande.

Är ni verkligen så otåliga att ni måste hoppa på VR-tåget så fort som möjligt? Visst, ser personligen *verkligen* fram emot det, men väntar hellre ett halvår/år extra så man vet vad som ger mest bang for the buck.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Är ni verkligen så otåliga att ni måste hoppa på VR-tåget så fort som möjligt? Visst, ser personligen *verkligen* fram emot det, men väntar hellre ett halvår/år extra så man vet vad som ger mest bang for the buck.

Det beror jo helt på hur mycket man vill ha det och det är jo från person till person som med allt annat.
Någon vill ha en xbox vid release, någon annan köper det 3 år efter

Jag kommer köpa en oculus direkt vid release för det är den jag tror mest på och vill ha VR direkt när det släpps

Permalänk
Medlem

@Spawnbadboy:
Jo, är väl så... Är nog framför allt åksjukebiten som motiverar min vilja att vänta egentligen. Har heller ingen erfarenhet av VR hittills, så skulle det vara så att man är känslig mot det så vill man ju ha bästa förutsättningarna för att slippa. Men det kanske är löst till release... Var väl HTC/Valve som lovade att ingen skulle bli åksjuk? Eller har jag förväxlat dem med nån annan?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd

Vill man absolut testa VR med spel idag kan man ju göra en DIY lösning, en bra (nyare) telefon, google cardboard eller plastvariant av denna, appar som till exempel Intugame VR och Tridef Ignition. Krävs dock en hyfsad maskin också för att inte lagga som tokig.

Permalänk
Medlem

@plygv92:

Väntar hellre

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Bra, det är inte bara spelutveckling som kan ha/få tekniska fel som man absolut inte vill ska träda kraft på realese. Försena det bästa till sist.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Bra, det är inte bara spelutveckling som kan ha/få tekniska fel som man absolut inte vill ska träda kraft på realese. Försena det bästa till sist.

Hårdvara är ju dessutom lite knepigare att patcha i efterhand!

Nu kommer jag nog av ekonomiska skäl inte köpa någon av dessa i första taget, men har absolut inget emot att vänta om alternativet är att det blir en halvdan produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Valve i ett nötskal. Tänkte väl att det var lite väl ambitiöst att släppa det i år, men dom fick ju bra PR för det.

Själv kommer jag säkert köpa både Oculus och Vive, så för mig spelar det ingen större roll. Det som bromsar båda just nu är väl att ha ordentliga release-titlar istället för prototyper och demos. Stöd för Oculus har ju iaf patchats in i en mängd spel redan, så dom ligger nog i framkant fortfarande.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Många verkar inte vara medveten om att vissa grafikmotorerdrog drog in sitt stöd i samband med att Oculus köptes upp.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB