Permalänk
Medlem

hjälp med värdering behövs.

Nu tänker jag sälja min trogna speldator och undrade om nån skulle kunna hjälpa mig värdera datorn lite.
Är själv väldigt kunnig inom datorer och tycker datorn är värd 4500-5000kr utan några tillbehör såsom skärm och tangentbord.
Vad tycker ni?

Datorn har följande i sig:

Processor, Amd FX 8320 åtta-kärnig 3.5 ghz (vatten kyld med slutet system som inte behöver något underhåll).
Ram: 8gig 1600mhz men kan lätt uppgraderas till mer då det finns två ddr3 platser kvar.
Grafikkort. Gtx geforce 680 4 gig (klarar allt jag provat på höga inställningar och är nog det mesta prisvärda kortet som finns).
Hårddiskar: 120 gig ssd från Samsung med 500+ mb/s i läs hastighet plus en 1tb hdd för att lagra saker på men hårddiskar går ju självklart sätta i fler.
nättagg, 700 watt så det finns utrymme för att uppgradera till ett bättre g-kort om ett par år när det börjar behövas.
Moderkort, ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Datorn har lite fel med det inbyggda internetkortet så jag har kopplat in ett separat 100/10 kort istället som funkar felfritt.
Datorn har en riktig version av Windows 7 home premium.

Permalänk
Medlem

Hej

Dessvärre rätt gamla grejer

Men skulle du sälja styckvis följer c:a priser nedan
Jobbar inom sälj av nya o beg datorer o delar
Plus på hobby nivå hela tiden

CPU 700-900kr
Minne 300kr
Moderkort 300kr
Grafik 800kr
ssd 120 GB 300-350kr

Detta är priser om du har flyt

Sälja den komplett 3000kr högst

Lycka till

Permalänk
Medlem

Lite bristfälliga specifikationer (nätagg i synnerhet).

Om vi värderar det lite restriktivt:

cpu + moderkort + ram 1500kr.
gtx680 1000kr.
ssd 300kr.
hdd 200kr.
nätagg ~400kr (grovt uppskattat, beror helt på modell och kvalite).
chassi + OS lägg till några hundringar.

Tror inte 3.5-4k är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad nytt kostar idag så skulle jag nog också tippa på en 3000-3500. Du får hitta någon som inte orkar sätta ihop sakerna själv. Enbart det kan ju vara värt 500 kr för "rätt" person.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och frågar vad min dator skulle vara värd på ett ungefär idag. Har ingen koll längre på vad komponeterna är värda tyvärr.

CPU: Intel core i7 2600k
GPU: Gtx 580 1.5GB
RAM: Corsair Vengeance CL9 4x4gb 1600MHz
SSD: x25-M 120GB
HDD: 1TB 7200 rpm av något slag
Moderkort: Asus p8p67 PRO
Kylare: Corsair H50
Nätagg: Corsair TX850
Chassi: Fractal design r3
Sedan har jag en gammal Benq 24" 1080p skärm.

Vad tror ni man skulle kunna få för det?

Tack på förhand