Skrivet av Curik:
Det finns inget som heter att en "motor" inte "stödjer" 60Hz.
Nja, det är nu inte sant. Fallout 4's spelmotor är ett strålande exempel. Man har knutit en massa fysik till frame-rates, vilket gör att saker uppför sig felaktig om man går över X FPS. Anledningen till att man gjort så kan vara diffus, troligtvis var det en enkel genväg, man valde att lägga sig på en nivå man förutsatte att spelarna skulle försöka uppnå, och fick därmed en (felaktig) utgångspunkt för all denna fysik. Fallout 4's grafikmotor går att pressa upp långt över 60FPS, men det sker helt på egen risk, då fysiken ballar ur...
Skrivet av Gambit_2K:
Om innehållet (fysikdelarna i detta fall, som är en del av motorn) inte är designade att fungera vid högre fps än 60 skulle man säga att det inte stöds, eller hur? Jag och de flesta utvecklarna jag känner skulle argumentera att allt som faller utanför vad det designats för anses vara ngt som inte stöds?
Rimligtvis är det så. Vill man kan man pressa mjukvaran utanför parametrarna som utvecklarna har satt, men då får man själv ta konsekvenserna av det.
Jag har i grund och botten inget problem med att man valt att göra så här, även om det är till att göra det väl lätt för sig. Min fysik borde inte påverkas av hur hög FPS jag har, min FPS kan jag strypa om jag tycker att fysiken gör något för svårt. Men nu har de valt att låta dig ändra svårighetsgraden "on the fly" med, så det känns som om det kvittar.
Största problemet med Fallout 4 är inte varken buggarna, eller spelmotorn. Det är Bethesda. Varför i helvete gjorde de inte ett Fallout spel? Inga signifikanta dialogalternativ, vad man än väljer, påverkar inget i spelet. Tittar vi tillbaka på tidigare speltitlar så ser man att man kunde göra val som signifikant förändrade spelet, och världen man spelade i. Fallout 4 är i sammanhanget ett ned-dummat skitspel för massorna. Det är helt enkelt profithungern som har fått styra. De tidigare Fallout-spelen har varit för nischade, och inte sålt till tillräckligt många, antar jag... Men det är ett tema som har varit ganska genomgående de senaste åren, olika spelutvecklare har gjort sina försök att bli mer... för den breda grå massan.
Det verkar som om ett riktigt bra spel är ett spel helt utan val, där spelaren leds genom en massa icke-väljande dialoger, där spelaren ges en klen uppfattning om att denna har valt, något, och sedan tvingas genomföra vissa moment för att handlingen ska gå vidare. Misslyckas man med momenten, ska man automatiskt få en respawn på senaste save-punkt, och försöka igen, nu är momentet dessutom lite enklare. Skitspel.
Tyvärr.
B!