Råd val av skärm till 14 årig CS lirare

Permalänk
Medlem

Råd val av skärm till 14 årig CS lirare

Hej,

Jag har i uppdrag att köpa ny skärm till svågern. Han är 14år, lirar CS och heartstone just nu bara.

Hans dator är med spec: i7 4770, Nvida 760 och 8 gig ram. Idag har han en riktigt gammal skärm 60hx som börjar göra sitt.

Pengar är av vikt och en skärm med g-sync är därför inte aktuellt.

Jag har själv tittat på två olika

AOC g2460Fq 24" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2607943

och

Asus VG248QE http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860

Vilken rekommenderar ni? Finns det hållbara argument att gå upp till 27"?

Tacksam för all hjälp jag kan få så inköpet blir rätt och alla blir nöjda.

/Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Asus skärmen är mycket bättre än Aoc tack vare lightboost. En större skärm gör det alltid lättare att se små fiender långt borta. Har för i övrigt en hel del vänner som bojkottar valve just nu. Förhoppningsvis så blir det mycket CS för svågern din med skärmen.

God jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Asus skärmen är mycket bättre än Aoc tack vare lightboost. En större skärm gör det alltid lättare att se små fiender långt borta. Har för i övrigt en hel del vänner som bojkottar valve just nu. Förhoppningsvis så blir det mycket CS för svågern din med skärmen.

God jul.

Tack för rådet. Lightboost ska jag läsa på om.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Inaktiv

[Ghosting]
Alla LCD skärmar lider utav ghosting. Ju längre tid det tar för pixlarna att byta färg desto mer ghosting har skärmen. Moderna skärmar kan ha en fördröjning så lågt som 1ms grått till grått. Men i praktiken så spelar det ingen roll, eftersom skärmen kan gå från svart till svart och då har skärmen en betydligt högre fördröjning.

Ghosting uppkommer på grund av att LCD skärmar tar en lång tid på sig att ändra pixlarna medans en bild ritas. Användaren hinner se övergången mellan pixlarna och under denna perioden så är allt en otydlig suddig röra på skärmen.

[ULMB / Lightboost / Benq Blur Reduction]
Har en skärm 3ms fördröjning för att ändra pixlarna, så är det bara att blunda 3ms för att slippa se den ghosting som uppstår. Lightboost och BBR gör detta åt dig igenom att släcka bakgrundsbelysningen på skärmen innan en ny bild visas. För att sedan tända bakgrundsbelysningen när bilden har ritats klart. Allt detta görs för att dölja övergången mellan bilderna. I praktiken så kan man via detta eliminera all form av ghosting i utbyte mot en högre fördröjning.

[Spelar Ghosting någon roll för mig?]
Det beror på vad man använder skärmen för. Om man surfar och ser på film så påverkas man inte mycket utav ghosting. Det är främst för att filmer idag redan har motionblur, vilket i praktiken ser lika dant ut som ghosting. När man läser ett dokument eller en webbsida så står det dokumentet oftast still. När allt står still så behöver inga pixlar ändras och där med så kan ingen ghosting uppstå.

[Spelar Ghosting någon roll i spel?]
Ghosting har precis samma effekt i spel som motionblur. Vid rörelse så blir allt suddigt på skärmen med motionblur. Ju fortare något rör sig desto suddigare blir det. Spel renderar oftast inte något motionblur och där med så finns det mer detaljer att se i rörelse. Utan ghosting så kommer du att kunna läsa text i rörelse, urskilja detaljer i rörelse t.ex grässtrån i snabba bilspel.

[Spelar den extra fördröjningen i från Lightboost, ULMB och BBR någon roll?]
Eftersom skärmen är släckt så ser man bilden senare med BBR och Lightboost igång. Men den fördröjningen på några millisekunder spelar ingen roll. Eftersom att bilden som inte ses är för otydlig för att tyda och agera utifrån.

[Vart kan jag läsa mer?]
www.blurbusters.com så kan du läsa mer om ULMB, BBR och Lightboost. Där finns det även gott om information om hur du aktiverar och optimerar.

Permalänk
Medlem

Asusskärmen skall han ha. Har den själv och är verkligen jättenöjd. Spelar CS med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tack för råden. Asus blir det då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk

@anon185723: Kanske lite offtopic men varför bojkottar dina vänner Valve?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@fxfighter: Kanske lite offtopic men varför bojkottar dina vänner Valve?

Om det är rätt agerat eller moget bryr jag mig inte om. De bojkottar Valve eftersom de är olyckliga med ändringarna i spelet Counter-Strike Go. De är nog så att de gillar spelet för mycket.

God jul!

Permalänk