AMD Arctic Islands får stöd för HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Frågan är hur free-sync är implementerad med db 1.3.

Är det fortfarande tillägg eller har dom ändrat standarden?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Adptive sync blev en frivillig del av Displayport i maj 2014. Adaptive sync är fortfarande en frivillig del av Displayport 1.3. Det är alltså fortfarande en del av standarden men den är frivillig vilket är logiskt då Displayport är relativt flexibel och det är inte alls vettigt att tvinga alla implementationer att köra adaptive synk. Det blir bara onödigt dyrt för alla inblandade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kommer man behöva ha solglasögon på när man ser på solen i spel med överdrivna bländande HDR effekter? Gunnars HDR edition?

Nä så bra skärmar fins inte, AMD får ett stort plus med att dom upmärksammar HDR to SDR överexponerings problemet vi haft i över 7 år nu hoppas bara inte dom fuckar upp och gör det ännu värre dock med dessa nya finesser, egen erfarenhet säger mig att om uvecklarna inte skulle vara så lata hade vi sluppit det i 90% av spelen eftersom dom inte tweakar HDR och bloom på rätt sätt samt att för att göra sådana effecter bäst bör det göras i composit och inte som fullscreen bloom add-on.

Permalänk
Medlem

Trevligt att utvecklingen på skärmar äntligen börjar gå framåt.
Av någon anledning verkade den stå nästan helt stilla under ett helt decennium efter att plattskärmarna kom, samtidigt som tom skärmarna på mobilerna fick skyhöga upplösningar långt över desktop skärmarna. Det fanns en hel del utveckling att ta in på.
Trevligt att se att nya skärmar är på väg.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Vart fasen är det man ska titta då? Kollat igenom alla bilder och läst artikeln både 1, 2 och 3 gånger men kan inte se något om det överhuvudtaget, varken i förkortning eller utskrivet.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/39077?l=eyJyZXNvdXJjZ...

"DRR 4K120 panels will enable 4K AMD FreeSync..."

DRR och FreeSync samlat på det sättet kan bara betyda DRR=Dynamic Refresh Rate.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du? Adptive sync blev en frivillig del av Displayport i maj 2014. Adaptive sync är fortfarande en frivillig del av Displayport 1.3. Det är alltså fortfarande en del av standarden men den är frivillig vilket är logiskt då Displayport är relativt flexibel och det är inte alls vettigt att tvinga alla implementationer att köra adaptive synk. Det blir bara onödigt dyrt för alla inblandade.

Tja kör alla det så blir det ju billig, för då blir det massproduktion. Dock blir ju kvalitén därefter, men hade sätt sista spiken i kistan för g-sync.

Jag väntar och väntar till sync förhoppningsvis blir en riktig standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Tja kör alla det så blir det ju billig, för då blir det massproduktion. Dock blir ju kvalitén därefter, men hade sätt sista spiken i kistan för g-sync.

Jag väntar och väntar till sync förhoppningsvis blir en riktig standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan bli massproduktion utan att alla måste köra det. Ser inte riktigt varför enheter som inte behöver det ska tvingas betala för funktioner som inte används.

Displayport har väl gjort sitt för att det ska bli en "riktig" standard. De kan inte göra mer än att erbjuda tekniken, sen är det upp till de som tillverkar scalers, skärmar och GPUer att implementera det. Det är inte realistiskt att tro att det ska bli en obligatorisk del av DP-standarden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

4k 120hz, tackar.
grym hårdvara nästa år

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Tja kör alla det så blir det ju billig, för då blir det massproduktion. Dock blir ju kvalitén därefter, men hade sätt sista spiken i kistan för g-sync.

Jag väntar och väntar till sync förhoppningsvis blir en riktig standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer.

En skärm som saknar A-Sync men som i övrigt matchar en skärm med borde rimligtvis väljas bort tack vare fördelarna A-Sync faktiskt ger. Tekniken är redan billig, speciellt jämfört med G-Sync vilket innebär att mer eller mindre alla skärmar lär kunna köra en sådan lösning inom något år. Det räcker ju att kolla på all annan funktionalitet, det börjar komma i några skärmar och förr eller senare har alla skärmar någon slags variant av vad det nu är.

När fler och fler tillverkare av såväl skärmar som komponenter till dessa får mer att konkurrera om kommer vi nog få se utvecklingen dra igång igen. Förhoppningsvis. Så länge produkterna klarar standardens krav så är det fritt fram för olika företag att konkurrera och utveckla nya, bättre scalers och paneler att konkurrera med. Nvidia och deras G-Sync kan inte konkurrera om något utöver en teoretiskt större marknadsandel på sålda grafikkort. Men när Intel väl fått in Adaptive Sync-stödet i deras produkter så har runt 85% av marknaden stöd den segrande standarden, Adaptive Sync.

Fortfarande en bit kvar såklart men borde inte dröja så länge innan vi får första spelskärmarna runt 2000kr med (för normalpris då). Det kan dra iväg rejält då.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Instämmer.

En skärm som saknar A-Sync men som i övrigt matchar en skärm med borde rimligtvis väljas bort tack vare fördelarna A-Sync faktiskt ger. Tekniken är redan billig, speciellt jämfört med G-Sync vilket innebär att mer eller mindre alla skärmar lär kunna köra en sådan lösning inom något år. Det räcker ju att kolla på all annan funktionalitet, det börjar komma i några skärmar och förr eller senare har alla skärmar någon slags variant av vad det nu är.

När fler och fler tillverkare av såväl skärmar som komponenter till dessa får mer att konkurrera om kommer vi nog få se utvecklingen dra igång igen. Förhoppningsvis. Så länge produkterna klarar standardens krav så är det fritt fram för olika företag att konkurrera och utveckla nya, bättre scalers och paneler att konkurrera med. Nvidia och deras G-Sync kan inte konkurrera om något utöver en teoretiskt större marknadsandel på sålda grafikkort. Men när Intel väl fått in Adaptive Sync-stödet i deras produkter så har runt 85% av marknaden stöd den segrande standarden, Adaptive Sync.

Fortfarande en bit kvar såklart men borde inte dröja så länge innan vi får första spelskärmarna runt 2000kr med (för normalpris då). Det kan dra iväg rejält då.

Har ju släppts en tn panel med sync under 2000kr i alla fall, låg på 1700kr sist jag kolla. Så det går åt rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Äntligen öppnar AMD dörren för HDR.

Jag har länge väntat på att HDR ska integreras i bildskärmar. Även om det lär dröja innan HDR-stödet är fullt implementerat så är det ett steg i rätt riktning om man vill uppleva mer realistiska filmer, bilder, spel och annan datorgrafik.
Även om vi länge kunnat ta fånga HDR-bilder/video digitalt, så har slutprodukten alltid varit platt grå, då filformat och bildskärmar inte stödjer HDR.
Nu när OLED tekniken äntligen hittat sig in på konsumentmarknaden ligger äntligen HDR inom räckhåll. Med WRGB så finns hårdvara och grundläggande mjukvara för att göra verklighet av HDR hemma i vardagsrum och datorhörnor. Nya filformat och mer OLED produkter behövs.

Nu är återstår att se hur länge det dröjer innan det kommer vettiga OLED skärmar med HDR-kompatibilitet, som vi dödliga har råd med, hittar ut på marknaden. Många av dagens OLED-TV-apparater skulle troligen redan idag kunna visa HDR med en mjukvaruuppdatering samt nya bild- och videoformat som stödjer WRGB.

Jag hoppas att det inom en inte allt för avlägsen framtid, står en färgkalibrerad OLED-skärm, på 3440x1440/120 med HDR-stöd, på mitt skrivbord.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Scalers med DDR/VRR kommer alla ha snart oberoende om skärmen är dyr eller billig. Istället jagas något annat för bättre upplevelse. Som HDR
DRR/VRR är så 2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Har ju släppts en tn panel med sync under 2000kr i alla fall, låg på 1700kr sist jag kolla. Så det går åt rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du rätt i, finns ju en del skärmar med FS/AS under 2000. Jag var lite otydlig själv men med spelskärm så syftades det på minst en 120Hz-skärm. G2460 PF (jag har en själv, riktigt trevlig spelskärm) på 2799kr är inte så långt ifrån just nu, räcker trolugen med att någon konkurrent släpper en matchande skäm för att priset skulle sjunka.

Men samtidigt, tittar man på skärmar under 2000kr så finns det A-Sync alternativ att välja på. Varför köpa en icke A-Sync skärm när de kostar lika mycket även om skärmen inte når upp till 120Hz. Även med 60Hz-paneler finns det ju fördelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Grymt. Fast det lär ta tid innan man kan spotta ut 120 FPS på 4K med en enkel GPU.

Näe rå, min dator klarar många moderna spel i över 120 fps i 4K. CS:GO, battlefield 4, GTA 5 för att nämna ett par. Kanske inte på max grafikinställningar, men det funkar. Hellre lite lägre inställningar och få 4K än maxade inställningar i uråldriga 1080p.

Edit: Single 980 ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Trevligt att utvecklingen på skärmar äntligen börjar gå framåt.
Av någon anledning verkade den stå nästan helt stilla under ett helt decennium efter att plattskärmarna kom, samtidigt som tom skärmarna på mobilerna fick skyhöga upplösningar långt över desktop skärmarna. Det fanns en hel del utveckling att ta in på.
Trevligt att se att nya skärmar är på väg.

210ppi 28" låter helt klart intressant.

Permalänk
Medlem

Ge mig OLED 4k skärm så lägger jag ut skrämmande summor för skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Vill man läsa lite mer ingående om 4:4:4 så är det här en fantastisk tråd: http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/138... Kortfattat kan man säga att om man har en HTPC vill man också ha 4:4:4.

Skrivet av 13ers3rk:

Ge mig OLED 4k skärm så lägger jag ut skrämmande summor för skärmen.

Enligt koreanska källor har LG planer att börja sälja OLED-paneler ämnat för datorbruk till 2016/2017, så vi vanliga konsumenter for fortsätta vänta ett litet tag. CES 2016 om en månad kommer bli MYCKET intressant. Du kan läsa lite mer på http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=14...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Vill man läsa lite mer ingående om 4:4:4 så är det här en fantastisk tråd: http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/138... Kortfattat kan man säga att om man har en HTPC vill man också ha 4:4:4.

http://i.imgur.com/0clBKpz.png

Enligt koreanska källor har LG planer att börja sälja OLED-paneler ämnat för datorbruk till 2016/2017, så vi vanliga konsumenter for fortsätta vänta ett litet tag. CES 2016 om en månad kommer bli MYCKET intressant. Du kan läsa lite mer på http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=14...

Hmm intressant atrikel, tror inte inbränningar är något problem, har haft min s5 skärm igång 24h+ med samma bild utan några som helst bekymmer, vill man undvika det så finns ju screen savers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8