tänkte lära mig c++, sen tog de stopp! hjälp - codeblocks

Permalänk
Medlem

tänkte lära mig c++, sen tog de stopp! hjälp - codeblocks

Hej, har ett tag funderat på att lära mig programmering, och valde ikväll att ge mig på c++ efter jag hittade https://www.youtube.com/watch?v=ahFONPNt3vY

Vet ej om de är en bra guide eller ej, men verkar för mig lätt att förstå

Dock så stötte jag problem redan vid 2a avsnittet. där man ska börja med att skriva koden i codeblocks, det lyckades jag med, men däremot ville de inte hjälpa mig att "builda" mitt program, trycker jag på Kugghjulet så händer ingenting och trycker jag på Play ikonen säger det bara " it that this file has not been build yet, do you want to build it?" kan inte trycka på ja, för då händer inget, trycker jag på nej, får jag en popup som ber mig att trycka på en valfri tangent.

Sitter på windows 10, 64bit

Om de är någon villig person som har koll och kan hjälpa mig skulle jag bli väldigt tacksam!

Tar gärna hjälp över skype om möjligt, jag heter corzaop där.
sitter väl vaken en 30 min till om någon ser mig annars är jag online större delen imorgon!

Tacksam för svar
MVH
ofCorz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ofcorz:

Hej, har ett tag funderat på att lära mig programmering, och valde ikväll att ge mig på c++ efter jag hittade https://www.youtube.com/watch?v=ahFONPNt3vY

Vet ej om de är en bra guide eller ej, men verkar för mig lätt att förstå

Dock så stötte jag problem redan vid 2a avsnittet. där man ska börja med att skriva koden i codeblocks, det lyckades jag med, men däremot ville de inte hjälpa mig att "builda" mitt program, trycker jag på Kugghjulet så händer ingenting och trycker jag på Play ikonen säger det bara " it that this file has not been build yet, do you want to build it?" kan inte trycka på ja, för då händer inget, trycker jag på nej, får jag en popup som ber mig att trycka på en valfri tangent.

Sitter på windows 10, 64bit

Om de är någon villig person som har koll och kan hjälpa mig skulle jag bli väldigt tacksam!

Tar gärna hjälp över skype om möjligt, jag heter corzaop där.
sitter väl vaken en 30 min till om någon ser mig annars är jag online större delen imorgon!

Tacksam för svar
MVH
ofCorz

Hej,

Kan det vara så att du laddat ner installationspaketet som heter codeblocks-13.12-setup.exe?
Prova att ladda ner och installera paketet som heter codeblocks-13.12mingw-setup.exe istället.

http://www.codeblocks.org/downloads/binaries

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marowak:

Hej,

Kan det vara så att du laddat ner installationspaketet som heter codeblocks-13.12-setup.exe?
Prova att ladda ner och installera paketet som heter codeblocks-13.12mingw-setup.exe istället.

http://www.codeblocks.org/downloads/binaries

tyvärr inte, har även testat att installera om ett flertal gånger men får de ej att fungera

Permalänk
Medlem

Låter lite som mitt egna problem fast ändå inte.
Visual C++ krashar vid kompilering utav hello world.
Code blocks+mingw visar en svart konsol utan innehåll vid hello world.
Har fortfarande inte löst det då jag inte använder dem två ändå men fortfarande otroligt förvirrande problem. Vardera är på rena installationer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ofcorz:

tyvärr inte, har även testat att installera om ett flertal gånger men får de ej att fungera

Fick det att funka nu, äntligen!

de var problem med hur första filen var skapad..

Jag följde guiden i första länken, där bad han mig skapa en fil i mappen på skrivbordet, istället skapade jag filen ifrån codeblocks, och då fick jag det att fungera, jag hade senare även problem med att köra exe filerna och de var pga mitt virusprogram som jag tillfälligt inaktiverade

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ofcorz:

Fick det att funka nu, äntligen!

de var problem med hur första filen var skapad..

Om du skapar en tråd och sen lyckas lösa problemet, skriv hur du löste problemet, så att det kanske kan hjälpa andra i samma situation.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.