Europeiska kommissionen föreslår förbud mot geoblockering av nättjänster

Permalänk
Medlem

@Tilax: Det handlar om pengar som alltid.
Mer precist om hur mediabolagen köper det som producenten säljer. Såg en dokumentär om detta.
Se det som en sorts auktion.

Exempel:
Producenterna visar vad deras produkter (film/tv/serier/etc.)
Mediabolagen (kunderna) säger vi vill köpa den här serien av Er för att visa nästa år.
Producenterna, det kostar så här eller så här eller så här. Det finns alltså en myriad av olika prisalternativ.
Mediabolag 1 säger, oK vi vill köpa och visa den här serien först för att vi betalar mest.
Mediabolag 2 säger, ok vi köper också den serien, för en mindre summa. Därför får mediabolag 2 tillåtelse att visa den senare. Därför geoblockerar mediabolag 1 så att presumtiva kunder till mediabolag 2 inte kommer åt deras material, typ!

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

"I brist på lagliga alternativ väljer många att piratkopiera"
Om det hade funnits en helt 100% anonym tjänst där man kan betala med anonyma pengar och tjänsten inte stödjer användarfrihetsinskrenkande tekniker i grunden av HTML5-standarden (Netflix) så hade jag kunnat tänka mig använda en sådan tjänst men har inte funnit någon än.

Angående geoblockering. Dagarna efter Parisattacken blockerades "foliehattssidan" wearechange.org troligen då det publicerades en hel del information om att Frankrike hade fått flera förvarningar. Skulle det betyda att sidan inte blockerades i Frankrike eller att den blockerade för alla inom hela EU? Det pratas nu om att Tor kanske skall blockeras i Frankrike efter attacken men då geoblockering inte får förekomma så måste väl detta nätverk blockeras för hela EU?

Great Firewall of Europe växer... för vår säkerhet? I Kina är befolkningen säker bakom sin brandvägg. En så tjock brandvägg att dagens unga där inte ens vet om vad som hände för 25 år sedan med upproren.

Permalänk
Medlem

Hade inte klagat på att kunna abonera på Skysports eller BeinSports streamingtjänster, men det är väll inte troligt.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är det de dom menar? Tolkade det som att det inte skulle vara tillåtet att ha olika utbud i olika EU länder, är det som du säger då är det ju en helt värdelös idee och EU har bara inneburit negativa saker för svenska internetanvändare. Jag som trodde att det äntligen kommit något positivt.

Det är så jag har tolkat lagen i fråga, ganska många nyhetssidor skriver lika.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Vet inte om någon redan nämnt det men en risk är ju att det tar ännu längre tid innan amerikanska serier och filmer kommer till EU om de inte vill att vi ska ha möjligheter till geoblockering.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det är så jag har tolkat lagen i fråga, ganska många nyhetssidor skriver lika.

Du har säkert rätt, det låter mera typiskt för EU att agera på det sättet också. Kommer ihåg när jag var yngre, då jag naivt trodde att EU skulle vara till för folket. Jädrar vad naiv jag var....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Selo:

Hade inte klagat på att kunna abonera på Skysports eller BeinSports streamingtjänster, men det är väll inte troligt.

Inte bra nyheter för Viasat detta om det nu går igenom! Finns väl inte en kotte i hela landet som skulle fortsätta sin Viaplay prenumeration om man kunde få SkySports för visserligen en marginellt dyrare peng.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Tack EU, för att ni inser att tekniken alltid kommer att vinna över politiken. Förslaget är inte perfekt, nej, men det är steg i rätt riktning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ja detta får ju för en gångs skull klassas som en positiv nyhet från EU. Ett steg mot en global marknad kan man hoppas.

Skrivet av superapan:

Äh, det klagas lite för slentrianmässigt på EU. Jag tycker de oftast står på konsumentens sida, både när det gäller utbud och personsäkerhet. Byråkratiskt, javisst, men vi har sedan DDR-Sveriges tid fått många friheter tack vare en harmonisering mot övriga Europa.

Och så har mycket styrts upp och standardiserats, vilket aldrig skulle hänt utan EU.

T ex RoHS-direktivet, direktivet om begränsning av strömanvändning för hemelektronik i standby, utfasning av glödlampor, energimärkningar på en mängd olika områden och produkter och utsläppsbegränsningar.

Putin, Thatcher och Adam Smith löser inte alla problem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tandborste:

Hur menar du?

Jag är rädd för att mina tankar ses som mer skrämmande enligt "mainstream-folket" så därav ska jag nog inte gå djupare in på de då de lär anses olämpliga och bör censureras om jag känner censur-Sverige rätt, än om jag inte brukar censurera mig så väljer jag att göra det på detta forum.

Det enda jag kan skriva är att de (FN och världsbanken bland andra) vill se alla länder som ett land, inga nationaliteter längre, en samlad, enad valuta, där inga gränser ska finnas, och det känns som detta bland annat är ett steg ditåt, det är en liten del i något mycket större.

Kan även nämna att jag ser det som under Romarrikets tid, när de hade gladiatorspel med mera, alla blev underhållna medan de inte anade vad fienden planerade och hade i görningen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av enbom:

Det är ju bra men det löser ju fortfarande inte utbudens skillnad mellan Europa och USA.

Tyvärr kommer det fortsätta så. Borta i staterna så tjänar dom mer på att geoblocka tjänster.

Skrivet av Wiinis:

Helt bisarrt att innehåll på internet styrs över var du bor.
Sen har jag väldigt svårt att se hur företag kan gynnas av det finns restriktioner. De borde gynnas av att vi är en värld och inte 193 plus...

Enligt film/serie makarna är det vinstdrivande modell. Dock undrar jag lite om det är någon vinst att göra så på sikt (klagas enormt på piratkopieringen), men den lever än just för geoblocking gör det svårare att se serier/filmer lagligt på smidigt vis.

Olagliga är bättre av flera orsaker, som t.ex utbud och smidighet. Samt gratis är ju gott, kört netflix ett tag och utbudet börjar bli bättre. Men dom behöver en bättre program, webbläsarversionen är 100 gånger lättare att hitta i. Märks att den tyvärr är gjord för mobila enheter, pinsamt dock när man bara får bra kvalité och ljud genom appen (behöver knappast 5.1 ljud på mobil/surfplatta).

Skrivet av RazerBlader:

Jag är rädd för att mina tankar ses som mer skrämmande enligt "mainstream-folket" så därav ska jag nog inte gå djupare in på de då de lär anses olämpliga och bör censureras om jag känner censur-Sverige rätt, än om jag inte brukar censurera mig så väljer jag att göra det på detta forum.

Det enda jag kan skriva är att de (FN och världsbanken bland andra) vill se alla länder som ett land, inga nationaliteter längre, en samlad, enad valuta, där inga gränser ska finnas, och det känns som detta bland annat är ett steg ditåt, det är en liten del i något mycket större.

Kan även nämna att jag ser det som under Romarrikets tid, när de hade gladiatorspel med mera, alla blev underhållna medan de inte anade vad fienden planerade och hade i görningen.

Vad jag vet har det pratas om det sen åtminstone vi gick med EU eller snarare när EU skapades troligen (har alltid trott att EU ska gå mer åt USA med olika stater). Men fungerar enormt dåligt i praktiken idag, Sverige har ett helt annat skyddsnät och lagkrav än resten av EU (oftast hårdare regler). Bara se kraven för EL, andra EU länder ser elsäkerhet som ett skämt mer eller mindre. Sen internetutbyggnaden är riktigt dålig i andra länder jämfört med Sverige (så vi har det rätt bra här än så länge).

Men vi har fått sänka kraven/lättat på många regler på gott och ont. Att få hit utländska chaufförer med blankslitna sommardäck på våra isgator är ju ett mindre lyckat t.ex.

Men det sista du skriver är att ta i, allt jag sett EU stå för sen början är att ena alla länder. Sen har dom ju hjälpt till enormt mycket med att få ner energiförbrukningen, annars hade vi inte haft energisnåla tvätt/disk/kyl/frysmaskiner, även dammsugare ska få krav på sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I korthet innebär förslaget att samtliga nättjänster ska finnas tillgängliga i hela Europa

Hmm, jag är skeptisk, väldigt bred formulering, ska regeln vara teknikneutral? Ska svenska bolag tvingas erbjuda tjänster till andra EU länder (dvs sälja tjänst till ex en polsk medborgare)? Jag antar och hoppas att det finns en tydligare formulering där man inriktar sig på storbolag som erbjuder sina tjänster i flera länder annars finns risken att det här slår fel

Permalänk
Medlem

Vilka tokigheter, om jag vill blockera personer från min websida baserat på vart de befinner sig så är det väl min ensak? Det finns även lagar i vissa länder som UK till exempel som gör att om min sida innehåller nått som anses "obrittiskt" enligt den nya lagen som Theresa May tog fram så kan man dömas för att sprida "obritiska värderingar" till den brittiska almänheten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Hmm, jag är skeptisk, väldigt bred formulering, ska regeln vara teknikneutral? Ska svenska bolag tvingas erbjuda tjänster till andra EU länder (dvs sälja tjänst till ex en polsk medborgare)? Jag antar och hoppas att det finns en tydligare formulering där man inriktar sig på storbolag som erbjuder sina tjänster i flera länder annars finns risken att det här slår fel

Det är inte att de ska erbjuda utan det är att ifall du vistas i t ex. Tyskland då ska du fortfarande ha tillgång till t ex. SVT play. Större bolag så som Viasat som erbjuder redan nu tjänster till flera olika länder(norden och baltiska länder samt polen) kommer vara fritt för andra länder. Det intressanta med detta är att Viasat och andra större mediebolag kommer behöva ändra reglerna av abonnemangsavtalen. Likt hur Steam prissätter sina spel i olika regioner så gör ju även mediebolagen detta. Eurosportplayer t ex. kostar i Sverige 49 kronor i månaden. I Polen får du ett helt år för omkring 200-300 kronor ungefär.

Geoblockering hindrar konsumenter i EU att kunna köpa tjänster från andra länder då mediebolagen begränsar tillgången av tjänsten utanför en region. Med hur EU är utformat och vilka grundstenar den bygger på så är detta inte något som hör hemma i EU. EU förespråkar fri marknad mellan medlemsländer och högre konkurrens mellan olika länders produkter samt fria gränser mellan medlemsländerna. Geoblock av tjänster passar inte riktigt ihop med detta och därför så är det bara positivt.

Just tv streamingtjänster kommer bli intressant att se hur det kommer utvecklas då det har länge agerat lite oligopol aktigt där begränsat antal större mediebolag äger rättigheter till många olika tv serier samt sport rättigheter och tar ut premieavgifter för sina differentierade tjänster och det blir ju i slutändan dyrt för konsumenten att utnyttja båda tjänsterna. Med förbud mot geoblock då har man som konsument större möjligheter att kunna välja ut ett utbud från många olika mediebolag.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Det är knappast Netflix som vill ha det så. Utan det är svenska kanaler etc som har rättigheter över serier m.m som sätter stop för att vissa saker visas i sverige via Netflix.

Bra beslut av EU men samtidigt så kan man ju fråga sig om vi ska lägga ber den svenska staten i framtiden för det känns ju som allt mer bestäms av EU?
Dom lägger sig i för mkt tex datalagringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Ja detta får ju för en gångs skull klassas som en positiv nyhet från EU. Ett steg mot en global marknad kan man hoppas.

Det är just det som inte är fallet. Lobbyisterna från mediabolagen har helt urvattnat förslaget. Det ända detta "underbara" förslag gör är att om du köper netflix i Sverige ska du komma åt den även när du är utomlands (vilket du oftast gör hur som helst). Pris- och utbudskillnader kommer bestå dock så detta ändrar absolut ingenting. Bara ännu ett bevis på hur korrupt hela EC är och att det är lobbyister som skriver lagar och förslag.

Tycker att Sweclockers borde göra lite mer arbete med sådana artiklar i stället för att svälja all skit som EC producerar (liknande roaming lagen som är den med urvattnad som fan och i utbyte fick ISP separera internet i betalda nivåer).

Permalänk
Medlem

Alltså jag har läst alla inlägg här i tråden men blir inte klokare, är det ett förbud mot geo-blockering inom EU, eller är det bara att jag ska komma åt mina t.ex Svenska tjänster i hela EU?
Några verkar ha uppfattat det som det första och några som det andra? Eller är det bägge delarna?
Är det första alternativet är det superbra, är det andra alternativet är det mera "vem bryr sig?"

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

@Broken-arrow:
om du följer med sen det jag skrev innan så syftar jag även på Den nya världsordningen och Agenda 2030 även, för övrigt så tänker jag inte trilskas med att svara då jag inte anser det vettigt och skäligt att lägga ner tid på argument över internet då jag inte känner folk härifrån IRL, delar bara mina tankar, vilket jag anar att du även gör med dina, kändes skönt att vädra sig i alla fall som skrivet.

Jag skulle ha för snedvridna tankar för folk att hantera i det långa loppet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

WOHOOOO! FY FAN VAD BRA!
Äntligen kanske man kan börja köpa MP3'er från firmor som har ett rejält utbud, typ Amazon.de!

Detta är precis vad EU ska ägna sig åt: slå ihjäl idiotier som roaming och geoblockering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hallelujah, EU gör nytta för en gångs skull. Dock känner jag att Europa inte har några intressanta tjänster att erbjuda varandra tack vare våra språkskillnader. Det är ju först och främst de amerikanska tjänsterna som man vill åt, och vi vet ju vilka rövhål Hollywood är när det kommer till geoblockering. Men men, det är åtminstone ett steg i rätt riktning.

Något som är positivt då.
Sen är det här en inskränkning i upphovsrätten så skulle inte förvåna mig om det kommer en ny avgift typ privatkopieringsersättning. Maffian är stark och har ett stort motstånd men de har oftast vunnit sina strider i längden.
Upphovsmännen/tingsrätter mm brukar prata om att de flesta, i allmänhet, alla förstår ju. Det är deras syn men flertalet(gissar på 98%) tycker tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Helt bisarrt att innehåll på internet styrs över var du bor.
Sen har jag väldigt svårt att se hur företag kan gynnas av det finns restriktioner. De borde gynnas av att vi är en värld och inte 193 plus...

Det är inte helt självklart tycker jag. Det kan krävas infrastruktursatsningar och en supportorganisation, troligen på det språk som pratas i landet.

Tex så kan det bli väldigt fel om italienare vill använda svensk Netflix och klagar på att betaltjänsten de använder laggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det är inte helt självklart tycker jag. Det kan krävas infrastruktursatsningar och en supportorganisation, troligen på det språk som pratas i landet.

Tex så kan det bli väldigt fel om italienare vill använda svensk Netflix och klagar på att betaltjänsten de använder laggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska italiernarna använda "svenska" netflix?
Poängen var att vi alla ska ha samma utbud oavsett land. Sen hur Netflix löser det är upp till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför ska italiernarna använda "svenska" netflix?
Poängen var att vi alla ska ha samma utbud oavsett land. Sen hur Netflix löser det är upp till dem.

Eftersom Netflix inte finns i Italien. Geoblockering innebär ju att man blir blockerad i andra länder än den där tjänsten avses att användas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Eftersom Netflix inte finns i Italien. Geoblockering innebär ju att man blir blockerad i andra länder än den där tjänsten avses att användas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok visste inte att Italien inte ens hade Netflix. Oavsett tycker jag det är upp till Netflix att bestämma var och hur de ska tillgängliggöra sitt innehåll och inte någon annan.

Permalänk
Medlem

tråkigt, netflix's svenska utbud är inte tillräckligt bra för mig och kommer nog avsluta min prenumeration ifall jag inte kommer kunna använda amerikanska.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Jag vet att tråden är ett år gammal men det har kommit ett slags beslut.

"EU:s ministerråd beslutade i dag om att ta bort omotiverad geoblockering,
något som hittills har hämmat internationell e-handel."

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.670541/eu-beslut-e-hand...

Sedan får vi väl se om/hur det påverkar t ex streaming och liknande tjänster.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |