SweClockers speldator för vardagsrummet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

För mycket delay antagligen. Samt att man påverkas av sin internets hastighet (rätta mig om jag har fel)

Ja jag menade streaming via lokalt nätverk, inte Internet. Då finns det i princip ingen fördröjning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Smaken är som baken, det handlar alltid om hur mycket pengar man har som individ att röra sig med.
Prioritera saker framför andra, datorkomponenter som vardagslivet.
960 är ett ganska svagt kort och knappast prisvärt måste vara det sämsta köpbara kortet med tanke på pris/prestanda från nvidia, skulle valt iaf 970"för dessa 11000" om det nu ska vara "gameing" i vardagsrummet och spart in på annat.
Tycker personligen det är ett mediokert ihopplock. Dyr burk för spontant spelande då och då." Än så länge"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, eller kanske läst slarvigt. Men chassit har en höjd av 105 mm, och Msi Gaming har väl runt 130 mm på högkant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med kalle, varför ska han lägga 11k på en halvdassig dator när han kan få en kryssbox för 3k??

Vilka jävla ockerpriser, mitt snart 2år gamla 290 kostade 3k och piskar skiten ur ett 960.
Mitt antika 2500k i 4.6ghz piskar garanterat ett i5 6500, som kostade 1600 spänn för 4 år sedan eller om det är 5 år sedan snart.

Usch fyfan, jag som skulle uppgradera snart, blir att köpa en Kryssbox eller GameStation 4a istället.
Lolz, lägger jag 9k i dag får jag en sämre dator än för drygt 2 år sedan, vilket jävla skämt prata om att utvecklingen går bakåt

Gick huvudsäkringen?

Skrivet av Mephiston:

Smaken är som baken, det handlar alltid om hur mycket pengar man har som individ att röra sig med.
Prioritera saker framför andra, datorkomponenter som vardagslivet.
960 är ett ganska svagt kort och knappast prisvärt måste vara det sämsta köpbara kortet med tanke på pris/prestanda från nvidia, skulle valt iaf 970"för dessa 11000" om det nu ska vara "gameing" i vardagsrummet och spart in på annat.
Tycker personligen det är ett mediokert ihopplock. Dyr burk för spontant spelande då och då." Än så länge"

Vilka komponenter rekommenderar du i en sådan lösning istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med kalle, varför ska han lägga 11k på en halvdassig dator när han kan få en kryssbox för 3k??

Vilka jävla ockerpriser, mitt snart 2år gamla 290 kostade 3k och piskar skiten ur ett 960.
Mitt antika 2500k i 4.6ghz piskar garanterat ett i5 6500, som kostade 1600 spänn för 4 år sedan eller om det är 5 år sedan snart.

Usch fyfan, jag som skulle uppgradera snart, blir att köpa en Kryssbox eller GameStation 4a istället.
Lolz, lägger jag 9k i dag får jag en sämre dator än för drygt 2 år sedan, vilket jävla skämt prata om att utvecklingen går bakåt

För fyra år sen, stod Dollarkursen 6,30 / 1 sek. I dag, 8,30 / 1 sek. Ca 25% Upp. Prestanda per krona/år står sig inte som jämnförelse.

Permalänk
Medlem

Men jag förstår fortfarande inte, hur man får plats med ett 130 mm på högkant kort, i ett chassi som är 105 mm högt.
Jag vill väldigt gärna veta, då mitt corsair carbide air 240, tar en max höjd på 120 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Men jag förstår fortfarande inte, hur man får plats med ett 130 mm på högkant kort, i ett chassi som är 105 mm högt.
Jag vill väldigt gärna veta, då mitt corsair carbide air 240, tar en max höjd på 120 mm.

Strunta i frågan, läslathet. Pci-e riser"

Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Sweclockers egna variant krossar Steam Machines på allas vägar!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen

Riktigt bra jobb, @JonasT – åtta rätt av åtta möjliga!

Särskilt mycket beröm för:

  • Ren SSD. Tack för att ni inte förstörde en fin dator med en skrammeldisk! (Personligen hade jag tagit en mindre SSD, men det är ju bara att välja precis den storlek man behöver.)

  • GTX 960 med dess låga värmeutveckling. Kör också ett 960 i min minimala LAN-PC.

  • Chassits formfaktor. Det är så "tunt" (10 cm) att det även funkar bra som LAN-PC på DreamHack, där utrymmet är begränsat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Med en "gamestation" eller en "kryssbox" kommer du inte kunna kräma ur mer prestanda än du har i din nuvarande rigg så uppgradering vet i tusan.

Lolz, var mer att driva det till sin spets, att utvecklingen pris/prestanda på många områden idag är sämre än för 4 år sedan.

Samtidigt är det inte helt omöjligt att min 2500k snart ger upp och frågan är om det är värt att köpa en ny CPU och mob etc till ockerpriser än att köpa en Kryssbox.
Lägger då fan inte 11k på halvdassig dator som är betydligt sämre än den jag har idag.

Kommer nog att bli ännu sämre i framtiden när AMD går i konkurs.
Att spela på PC kommer dö ut totalt om 5 år då ingen kommer att ha råd med Intels och Nvidias ockerpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Lite klent grafikkort för 1080p-spelande tycker jag. Jag hade not hellre sett ett Nvidia GTX 970 (alt. AMD 390) så att man faktiskt kommer upp i 60 fps i de flesta titlar. Visst det är en tusenlapp extra men den hade jag nog hellre sparat in på moderkort och lagring.

Moderkort kan man hitta för ner till 800kr om du skippar DDR4, som ger en minimal inverkan på spelprestanda, och inbyggt WiFi, som man kan köpa till USB för 200kr. Eller överge 1151-plattformen helt och kör på 1150 för att spara ännu mer. Det finns ingen anledning att ha de senaste standarderna på moderkortsfronten för att sedan vara dumsnål på grafikkortet. Särskilt när grafikkortet är den absolut viktigaste komponenten för spelprestanda och vi bygger en dator som är nästan uteslutande för spel.

Samma gäller för SSD. SSD är trevligt men om du är i denna prisklassen och bara har en lagringsenhet bör du överväga en SSHD istället för en SSD. Du får fortfarande bra prestanda, 4 gånger lagringsutrymmet och samtidigt sparar in ca 500kr. 500bg tar snabbt slut efter Windows, spel om 40-60gb styck, musik/musikcache och eventuella bilder och filmer. Bästa hade så klart varit en större SSD eller SSD+HDD.

Vettiga åsikter tills du kom till SSD, att inte köra SSD fullt ut är dumsnålt. Bra mkt bättre prestanda och livslängd än SSHD samt att den är ljudlös. 500GB räcker nog helt ok för de flesta.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Varför inte streaming istället?

Skrivet av strejf:

Ja jag menade streaming via lokalt nätverk, inte Internet. Då finns det i princip ingen fördröjning.

Instämmer med strejf inlägg. Kör nvidia shield androidtv kopplad till 4k tv idag som jag använder för film och spelande från soffan. Tänkte byta ut amd grafikkort i desktop till ett nvidia så jag kan streama från den till shield:en. Vill man slöspela från soffan kan man få sina spel på sin PC i bra grafik, vill man spela mer hardcore kan slå sig ner vid sin datorskärm med riktig gaming mus och tangentbord.

Får tillägga att spelstreama över internet fungerade bättre än jag trodde trots relativt tråkig telia dsl bredband. Fullhd i 30 fps fungerar hyfsat för det mesta med lite tapp emellanåt och någon enstaka gång att kvaliten sänks rejält på grund av spel eller bredbandsleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lolz, var mer att driva det till sin spets, att utvecklingen pris/prestanda på många områden idag är sämre än för 4 år sedan.

Samtidigt är det inte helt omöjligt att min 2500k snart ger upp och frågan är om det är värt att köpa en ny CPU och mob etc till ockerpriser än att köpa en Kryssbox.
Lägger då fan inte 11k på halvdassig dator som är betydligt sämre än den jag har idag.

Kommer nog att bli ännu sämre i framtiden när AMD går i konkurs.
Att spela på PC kommer dö ut totalt om 5 år då ingen kommer att ha råd med Intels och Nvidias ockerpris.

Men det du behöver nytt är ju moderkort, processor och kanske minnen om du ska ha DDR4. Sedan behövs det inte ett moderkort för 1700:- heller.
Hårddisk/SSD har du väl redan, samma med chassi och du kanske t.om kan behålla ditt nätagg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lolz, var mer att driva det till sin spets, att utvecklingen pris/prestanda på många områden idag är sämre än för 4 år sedan.

Samtidigt är det inte helt omöjligt att min 2500k snart ger upp och frågan är om det är värt att köpa en ny CPU och mob etc till ockerpriser än att köpa en Kryssbox.
Lägger då fan inte 11k på halvdassig dator som är betydligt sämre än den jag har idag.

Kommer nog att bli ännu sämre i framtiden när AMD går i konkurs.
Att spela på PC kommer dö ut totalt om 5 år då ingen kommer att ha råd med Intels och Nvidias ockerpris.

Skulle nog påstå att det är mer omöjligt än möjligt att fungerande CPU bara ger sig vips. Hänt mig kanske 2-3ggr på 20år och 500-600 datorer, då ofta efter oförsiktiga ingrepp i gamla skitsystem.

Fattar inte heller hetsen kring att köpa nytt om man sitter på Sandy Bridge/Ivy Bridge K-cpu. Lite lätt överklock så klarar de säkerligen att driva både nästa och nästnästa grafikkortsgenerationer.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Riktigt roligt initiativ. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med kalle, varför ska han lägga 11k på en halvdassig dator när han kan få en kryssbox för 3k??

Vilka jävla ockerpriser, mitt snart 2år gamla 290 kostade 3k och piskar skiten ur ett 960.
Mitt antika 2500k i 4.6ghz piskar garanterat ett i5 6500, som kostade 1600 spänn för 4 år sedan eller om det är 5 år sedan snart.

Usch fyfan, jag som skulle uppgradera snart, blir att köpa en Kryssbox eller GameStation 4a istället.
Lolz, lägger jag 9k i dag får jag en sämre dator än för drygt 2 år sedan, vilket jävla skämt prata om att utvecklingen går bakåt

Hade du förstått syftet kring projektet hade du inte svarat som du gjorde,
Hade det varit möjligt att sälja ett 290 lövblåsare med ett i5 2500k till den breda massan för det priserna eller bättre så hade man gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför inte en streaming-lösning istället. Borde vara mycket billigare och man kan utnyttja kraften i sin riktiga speldator?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja tanken är god och fungerar också mycket bra i flera fall. Dock finns det vissa kontroller som inte fungerar med streaming. Tex bilratt som är mycket trevligt att köra på stora skärmar och lämpar sig i tex vardagsrum med polare en fredag kväll.

Sedan måste ja hålla med flera ovanstående medlemmar.
Ett 960 är lite på gränsen för 1080p i flera titlar. Ett 970 utan massor med klockning hade suttit perfekt i alla lägen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med kalle, varför ska han lägga 11k på en halvdassig dator när han kan få en kryssbox för 3k??

Vilka jävla ockerpriser, mitt snart 2år gamla 290 kostade 3k och piskar skiten ur ett 960.
Mitt antika 2500k i 4.6ghz piskar garanterat ett i5 6500, som kostade 1600 spänn för 4 år sedan eller om det är 5 år sedan snart.

Usch fyfan, jag som skulle uppgradera snart, blir att köpa en Kryssbox eller GameStation 4a istället.
Lolz, lägger jag 9k i dag får jag en sämre dator än för drygt 2 år sedan, vilket jävla skämt prata om att utvecklingen går bakåt

Jaja, men du kan ju njuta av dina 10-30 fps också, dina minuter-långa laddningstider, din prenumeration av Xbox live till "ockerpris" och ditt 600:- spel du aldrig någonsin kommer kunna spela i dess fulla potential. Och glöm att det blir billigare nästa gång det är dags för "uppgradering".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men det du behöver nytt är ju moderkort, processor och kanske minnen om du ska ha DDR4. Sedan behövs det inte ett moderkort för 1700:- heller.
Hårddisk/SSD har du väl redan, samma med chassi och du kanske t.om kan behålla ditt nätagg.

Gjorde en snabb uträkning, även om jag sparade alla gammal skit så hamnar jag på minst 5400 spänn med en I5 6600.
Nästan 2 st kryssboxar.
Kommer nog aldrig byta ner mig till kryssbox mer sannolikt att jag slutar spela helt, gamepads suger.

Skrivet av Cheewie:

Skulle nog påstå att det är mer omöjligt än möjligt att fungerande CPU bara ger sig vips. Hänt mig kanske 2-3ggr på 20år och 500-600 datorer, då ofta efter oförsiktiga ingrepp i gamla skitsystem.

Hur många av de 500-600 var extremt överclockade? Kan nog vara moderkortet som ger upp först, men spelar i princip ingen roll död är död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Hade du förstått syftet kring projektet hade du inte svarat som du gjorde,
Hade det varit möjligt att sälja ett 290 lövblåsare med ett i5 2500k till den breda massan för det priserna eller bättre så hade man gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Suck, var mer ett inlägg om att utvecklingen är noll och priserna är högre idag för samma prestanda som en antik dator.
Men uppenbarligen har du svårt med läsförståelsen, annars hade du förstått syftet med mitt inlägg och inte svarat som du gjorde.
Jag skrev ingenstans att de skulle använda en 290 eller en 2500k utan att mitt antika system var betydligt billigare och presterar bättre, suck!!

Permalänk
Medlem

Tråkigt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Lite väl häftig prislapp kanske, man jämför ju naturligt mot en spelkonsoll och det blir lite väl stor skillnad för att vara ett alternativ för mig iaf. Denna dator med windows samt en handkontroll ligger ju runt en 12500:- , d.v.s en 8500:- mer än en konsoll. Det är ca 14 nysläppta 600:-titlar i skillnad.

Men det skall ju inte glömmas att man får ju även en riktigt bra multimediamaskin vilket är värt mycket för många då konsollerna idag är ganska värdelösa på denna front.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Gjorde en snabb uträkning, även om jag sparade alla gammal skit så hamnar jag på minst 5400 spänn med en I5 6600.
Nästan 2 st kryssboxar.
Kommer nog aldrig byta ner mig till kryssbox mer sannolikt att jag slutar spela helt, gamepads suger.

Hur många av de 500-600 var extremt överclockade? Kan nog vara moderkortet som ger upp först, men spelar i princip ingen roll död är död.

Ja, men du har ju använt din 2500k i 4-5 år och slår du ut kostnaden för ett nytt system under alla åren så blir inte gaming på pc så dyrt ändå. Sedan kanske inte intresset för att spela är så stort ändå så det är värt att köpa nytt för din del eftersom du planerar att lägga det på hyllan när den dör och då är det ju bara pengar i sjön.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på ett tag att byta ut lite komponenter och bygga i mina grejer i ett liknande chassi.

När kommer recension på FD 202?

Annars kan man ju alltid hoppas att man råkar vinna Deepcool Tristellar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men du har ju använt din 2500k i 4-5 år och slår du ut kostnaden för ett nytt system under alla åren så blir inte gaming på pc så dyrt ändå. Sedan kanske inte intresset för att spela är så stort ändå så det är värt att köpa nytt för din del eftersom du planerar att lägga det på hyllan när den dör och då är det ju bara pengar i sjön.

Är man inte intresserad av att spela spel online så är de det billigare alternativet. Just kostnaden för XBOX Live eller PSN är en ganska stor del.

Jag har själv aldrig använt online-funktionerna på någon av konsolerna. Har förresten inte ens anslutit dem till nätverket då jag bara har dem för att kunna spela singleplayer-spel.

Enda online-spelen jag kör finns inte ens på konsol. Tibia, Maple Story, World Of Warcraft, EVE Online.

PS2 var en väldigt prisvärd konsol med tanke på dess livslängd. Även PS3 och XBOX 360 var/är ju väldigt prisvärda. Under samma tid så har man ju fått lägga ut ganska mycket pengar på en PC för att kunna fortsätta spela de senaste spelen utan att behöva vara tvingad till minimum-inställningarna.

Permalänk

Känns som att moderkortet är lite overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Är man inte intresserad av att spela spel online så är de det billigare alternativet. Just kostnaden för XBOX Live eller PSN är en ganska stor del.

Jag har själv aldrig använt online-funktionerna på någon av konsolerna. Har förresten inte ens anslutit dem till nätverket då jag bara har dem för att kunna spela singleplayer-spel.

Enda online-spelen jag kör finns inte ens på konsol. Tibia, Maple Story, World Of Warcraft, EVE Online.

PS2 var en väldigt prisvärd konsol med tanke på dess livslängd. Även PS3 och XBOX 360 var/är ju väldigt prisvärda. Under samma tid så har man ju fått lägga ut ganska mycket pengar på en PC för att kunna fortsätta spela de senaste spelen utan att behöva vara tvingad till minimum-inställningarna.

Ja, på konsoler behöver du ju inte uppgradera för att kunna sätta in ditt spel och kunna spela men samtidigt skulle jag personligen lägga till lite extra för en PC om möjligheten fanns och även kanske kunna klämma ur bättre grafik med högre fps. Med det sagt så har jag flera äldre konsoler även om den senaste är en rätt gammal ps2. Jag förstår folk som köper en konsol men att gå ifrån att spela på PC till att helt köra konsol hade för mig känts jättekonstigt. En flera år gammal PC funkar fruktansvärt bra även i nya spel. Jag vill samtidigt inte se mig som någon utav dom som skriker "Pc master race" utan jag har gjort mitt val och sedan får andra göra vilket som vill, så länge folk har roligt med sina val. Enda för mig som lutar emot en konsol vore de exklusiva titlarna men än så länge har jag inte direkt sett något som vore värt ett par tusen för att spela.

Hade däremot valet stått emellan det som sweclockers plockat ihop och att köra en ps4/xbone (om den köptes med tanke på spel framför tvn) hade valet för egen del varit lätt - en konsol. Priset man får ge är svårt att motivera.
-----

Läste mitt inlägg och det kanske gick väldigt offtopic.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Gjorde en snabb uträkning, även om jag sparade alla gammal skit så hamnar jag på minst 5400 spänn med en I5 6600.
Nästan 2 st kryssboxar.
Kommer nog aldrig byta ner mig till kryssbox mer sannolikt att jag slutar spela helt, gamepads suger.

Hur många av de 500-600 var extremt överclockade? Kan nog vara moderkortet som ger upp först, men spelar i princip ingen roll död är död.

Hade mitt moderkort dött hade jag bytt ut det för säg 1500kr för ett nytt på eBay. 4000kr billigare än att byta ut allt och få som du skrev en sämre CPU. Att byta sin dator mot XBOX är ju lite svårare att jämföra, päron äpplen osv.

Bara förbluffande över hur folk, inte nödvändigtvis du, lägger pengar på komponenter som inte gör skillnad (i spel, som jag tror är absolut fokus för 90% av folk som har en påkostad PC).

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med kalle, varför ska han lägga 11k på en halvdassig dator när han kan få en kryssbox för 3k??

Vilka jävla ockerpriser, mitt snart 2år gamla 290 kostade 3k och piskar skiten ur ett 960.
Mitt antika 2500k i 4.6ghz piskar garanterat ett i5 6500, som kostade 1600 spänn för 4 år sedan eller om det är 5 år sedan snart.

Usch fyfan, jag som skulle uppgradera snart, blir att köpa en Kryssbox eller GameStation 4a istället.
Lolz, lägger jag 9k i dag får jag en sämre dator än för drygt 2 år sedan, vilket jävla skämt prata om att utvecklingen går bakåt

Jag håller med om att utvecklingen är tråkig men du kommer få en sämre maskin om du köper ps4 eller xbox jämfört med din nuvarande burk. Så det är ingen uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel. Är själv inne på att skrota den stora stationära och bygga en ny vardagsrums-PC. Dock utan prestanda för spelande.

Visa signatur

HTPC