Permalänk
Medlem

Överklockning av Intel i7 5960x

Hej!

Ska köpa ny jobbdator för CAD och 3D-rendering och är lite sugen på den 8-kärniga Intel i7 5960x... Då den "bara" går på 3 GHz från fabrik känns det nästan obligatoriskt att överklocka den, då många verkar få den att gå stabilt runt 4,5 GHz. Jag värderar dock stabilitet och livslängd högre än max-prestanda, så jag skulle nog nöja mig med att klocka upp mot 4,3 eller så kanske.

Jag har inte tidigare överklockat någon processor, så mina frågor är:

1. Bör jag relativt enkelt och utan större risk kunna klocka upp till en "säker" nivå på 4,2-4,3?
2. Skulle följande uppställning för datorn i övrigt kunna hantera överklockningen? (Gäller väl främst kylaren, strömförsörjning och minnet)

Permalänk
Medlem

Komponentlistan är för övrigt baserad på Kompletts "Office iSeven"-paket: https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10939 ifall någon undrar varför jag valt just de komponenter jag valt...

Permalänk
Medlem

Bilden i första inlägget syns inte för mig

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Ah, crap... Nu ska det fungera tror jag!

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta nätagg och kylare i alla fall, sedan så om priset på 28000kr stämmer så tycker jag det verkar väldigt högt.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Testa vilken maxklock du kan uppnå stabilt. Verkligen maxklock.
Rekommenderar dig att köra alla möjliga stresstester, codectester och liknande också.
Där har du en klock som säkert är konsumentstabil.
Anteckna på vägen vilka volt du behöver för att vara stabil för varje 100 MHz.
När du är färdig klockar du ner 200 MHz och lägger dig på säg 0.015 volt över vad du antecknade som stabilt. Då bör du ha en ruggigt stabil OC

Det hade varit mitt angreppssätt.
Alltid efter vad jag konstaterat varit stabil OC så har jag efter en period, kanske 2 månader, råkat ut för någon blåskärm. Men då har jag gått efter max OC. Därför ser jag personligen bara stresstest som en fingervisning över stabilitet och hade inte vågat lita på det för arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Jag skulle byta nätagg och kylare i alla fall, sedan så om priset på 28000kr stämmer så tycker jag det verkar väldigt högt.

Jag funderar på om nätagg och kylare blir lite klent kanske... Men jag har ingen riktigt referensram här. Nätagg kan jag välja nått kraftigare i listan, men kylare har jag redan plockat den som verkar bäst av de modeller jag har att utgå ifrån i detta Komplett-paket. Får väl komplettera med extra kylning ifall det skulle behövas kanske...

När det gäller priset så är 28k mycket, men bara processorn ligger ju på 9-10k, så det plockar snart på... Men om du tycker jag valt någon komponent som är onödigt dyr så får du gärna peka på den. Jag är dock inne på att köpa från Komplett, eftersom jag denna gång inte vill bygga själv och jaga delar från alla håll och kanter. Har inte hittat någon annan sida som kan låta mig bygga ihop en dator på detta vis, till bättre pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Testa vilken maxklock du kan uppnå stabilt. Verkligen maxklock.
Rekommenderar dig att köra alla möjliga stresstester, codectester och liknande också.
Där har du en klock som säkert är konsumentstabil.
Anteckna på vägen vilka volt du behöver för att vara stabil för varje 100 MHz.
När du är färdig klockar du ner 200 MHz och lägger dig på säg 0.015 volt över vad du antecknade som stabilt. Då bör du ha en ruggigt stabil OC

Det hade varit mitt angreppssätt.
Alltid efter vad jag konstaterat varit stabil OC så har jag efter en period, kanske 2 månader, råkat ut för någon blåskärm. Men då har jag gått efter max OC. Därför ser jag personligen bara stresstest som en fingervisning över stabilitet och hade inte vågat lita på det för arbete.

Låter väldigt vettigt tycker jag! Ganska precis något i den stilen som jag funderar på... Med tanke på att det är jobbdator så är stabiliteten viktig, så jag är verkligen inte ute efter varje GHz. Men samtidigt känns det löjligt att inte klämma ut mer än de 3 GHz som denna processor levereras med!

Permalänk

Jag har den processorn och är inte någon mästare på överklockning men har provat lite grann och kan säga som så att om du ska kunna köra alla 8 kärnorna på max i överklockat läge får du vara beredd på att ha riktigt bra kylning.

De setups jag sett som kört i 4+ GHz har alla haft vattenkylning med 240mm-radiator.

Själv har jag bara kommit upp i 3,5 GHz med luftkylning (NH-D15) - det kanske går att få ut lite till men det är inte värt besväret för mig. Normalt kör jag oklockat då jag föredrar en tyst dator framför en där fläktarna går på max.

Nästa generation X99-processorer ser också lovande ut. Om du kan vänta ett par månader lär 5960X falla i pris när lagren ska tömmas.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=L-QZXgqB3_c

Med en h110i GTX, 4,5 GHz.

https://www.youtube.com/watch?v=m2udy9ELRLc

NH-D15, 4,3 GHz

Tycker 4 GHz känns realistiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag har den processorn och är inte någon mästare på överklockning men har provat lite grann och kan säga som så att om du ska kunna köra alla 8 kärnorna på max i överklockat läge får du vara beredd på att ha riktigt bra kylning.

De setups jag sett som kört i 4+ GHz har alla haft vattenkylning med 240mm-radiator.

Själv har jag bara kommit upp i 3,5 GHz med luftkylning (NH-D15) - det kanske går att få ut lite till men det är inte värt besväret för mig. Normalt kör jag oklockat då jag föredrar en tyst dator framför en där fläktarna går på max.

Nästa generation X99-processorer ser också lovande ut. Om du kan vänta ett par månader lär 5960X falla i pris när lagren ska tömmas.

Tack för lite bra info..! För mig är nog en tyst dator inte det viktigaste då det ändå är en del ljud i min byggnad (är arkitekt åt ett inredningssnickeri). Frågan är om jag kan få Komplett att köra in en tyngre kylare eller om jag bara kan nöja mig med att sätta in ett gäng fläktar som komplement till den vattenkylare jag har i paketet ovan...

Har du någon länk till info om nästa generationer och när de släpps? Kan ju vara värt att vänta lite, men inte mer än någon månad. Pallar inte att sitta och CADa på en laptop länge till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

https://www.youtube.com/watch?v=L-QZXgqB3_c

Med en h110i GTX, 4,5 GHz.

https://www.youtube.com/watch?v=m2udy9ELRLc

NH-D15, 4,3 GHz

Tycker 4 GHz känns realistiskt

Thx... Ska kolla in dessa!

Permalänk
Inaktiv

Använde guiden nedan för att nå 4,4 Ghz stabilt med en 5820k och 1,3v.
Har Corsair h110i

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1722630/intel-god-quick-dirty-guide-4ghz-haswell.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGmetal:

Thx... Ska kolla in dessa!

En 5960x klarar minst 4,5GHz utan några större problem på normal volt 1,35 max. Kan lova dig att du inte kommer att hitta en 5960x som inte klarar 4GHz på 1,30V 100% stabilt, så dåliga exemplar existerar inte. 5960x är också en väldigt sval processor och börjar bara kräva riktigt bra kylning (240mm radiator) när du går upp till 4,5GHz eller mer. Du kan utan problem köpa en 5960X och en luftkylare för 400kr ställa in Vcore på 1,30 och klockhastigheten på 4,0GHz och vara helt säker på att du varken kommer överhetta den eller få en blåskärm orsakad av instabil cpu någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

En 5960x klarar minst 4,5GHz utan några större problem på normal volt 1,35 max. Kan lova dig att du inte kommer att hitta en 5960x som inte klarar 4GHz på 1,30V 100% stabilt, så dåliga exemplar existerar inte. 5960x är också en väldigt sval processor och börjar bara kräva riktigt bra kylning (240mm radiator) när du går upp till 4,5GHz eller mer. Du kan utan problem köpa en 5960X och en luftkylare för 400kr ställa in Vcore på 1,30 och klockhastigheten på 4,0GHz och vara helt säker på att du varken kommer överhetta den eller få en blåskärm orsakad av instabil cpu någonsin.

Som en människa som är allergisk till generaliseringar i allmänhet så var jag bara tvungen att inflicka lite tankar.

Min 5960X klarar inte 4.5 GHz på 1.35 volt stabilt (och med stabilt menar jag stabilt, nån blåskärm då och då om månaden/året är inte stabilt). Sen blir den ohyggligt varm också, till den grad att min vattenkylning inte orkar med den för att realistiskt belastas i dagar i sträck. Vet ett flertal 5960X CPUer som börjar bli ruskigt varma då spänningen börjar krypa över 1.3V och i synnerhet runt/över 1.35V. Så dåliga 5960X CPUer finns det helt klart. Fast det är ju möjligt att senare versioner av 5960X är betydligt bättre än de första utgåvorna också. Min köptes ganska kort efter den lanserades i Sverige.

Några har ju vunnit på lotteriet och kör lätt 4.6-4.8GHz eller mer på under 1.3V, inte rättvis kan jag nästan känna, hehe.

Men jag får nog hålla med om att det är osannolikt att en i7 5960X inte skulle klara av 4GHz stabilt iofs. Min CPUs sweetspot ligger på 4.3GHz

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Använde guiden nedan för att nå 4,4 Ghz stabilt med en 5820k och 1,3v.
Har Corsair h110i

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1722630/intel-god-quick-dirty-guide-4ghz-haswell.html

Kanon, den ska jag kolla in...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Som en människa som är allergisk till generaliseringar i allmänhet så var jag bara tvungen att inflicka lite tankar.

Min 5960X klarar inte 4.5 GHz på 1.35 volt stabilt (och med stabilt menar jag stabilt, nån blåskärm då och då om månaden/året är inte stabilt). Sen blir den ohyggligt varm också, till den grad att min vattenkylning inte orkar med den för att realistiskt belastas i dagar i sträck. Vet ett flertal 5960X CPUer som börjar bli ruskigt varma då spänningen börjar krypa över 1.3V och i synnerhet runt/över 1.35V. Så dåliga 5960X CPUer finns det helt klart. Fast det är ju möjligt att senare versioner av 5960X är betydligt bättre än de första utgåvorna också. Min köptes ganska kort efter den lanserades i Sverige.

Några har ju vunnit på lotteriet och kör lätt 4.6-4.8GHz eller mer på under 1.3V, inte rättvis kan jag nästan känna, hehe.

Men jag får nog hålla med om att det är osannolikt att en i7 5960X inte skulle klara av 4GHz stabilt iofs. Min CPUs sweetspot ligger på 4.3GHz

Tack för ett nyanserat svar, bra att få lite input från någon som har modellen... Tror definitivt jag kommer göra så i slutändan att jag testar fram ett "max" och sen kryper ner 0,2-0,3 eller så, kommer garanterat vara helnöjd runt 4-4,2 typ. Och med det känns det som att jag vågar nöja mig med den vattenkylning som listats ovan.

En fråga som återstår - vad tror ni om nätagget? Bör jag uppgradera lite eller ska det räcka? Har själv svårt att se att det inte räcker, men jag vill gärna ha input från någon med erfarenhet av denna CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade nog velat ha 600-650 watt åtminstone för en sådan utrustning. Ingen aning vad den typen av grafikkort drar dock.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela utan endast CADar utan att använda gpu rendering utan renderar på processorn så kan du köpa detta på inet istället, om du skulle vilja spela på datorn kan du köpa att bättre grafikkort men då det ska vara en jobbdator så valde jag ett tyst kort istället http://www.inet.se/kundvagn/visa/8880868/2015-12-11

EDIT: såg att kylaren jag valt inte passade i chassit så bytte till en annan, hade för mig att chassit klarade 360mm radiator men det stödjer bara 240/280 mm radiator så fick bli en h110i gtx i från corsair istället

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Om du inte ska spela utan endast CADar utan att använda gpu rendering utan renderar på processorn så kan du köpa detta på inet istället, om du skulle vilja spela på datorn kan du köpa att bättre grafikkort men då det ska vara en jobbdator så valde jag ett tyst kort istället http://www.inet.se/kundvagn/visa/8880665/2015-12-11http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8880665/2015-12-11

Måste medge att du knåpat ihop något som ser riktigt fint ut för samma peng! Och när det gäller GPUn så har jag precis fått veta på annat håll att Quadro tydligen är onödigt för Rhino och Flamingo, så en GTX ska tydligen vara vettigare. Ska definitivt kika mer i detalj på din lista imorrn, STORT tack för den

En fråga som dök upp direkt: hur skiljer sig X99-M från X99-A som Komplett listar i sin konfiguration? Bara mindre..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGmetal:

Måste medge att du knåpat ihop något som ser riktigt fint ut för samma peng! Och när det gäller GPUn så har jag precis fått veta på annat håll att Quadro tydligen är onödigt för Rhino och Flamingo, så en GTX ska tydligen vara vettigare. Ska definitivt kika mer i detalj på din lista imorrn, STORT tack för den

En fråga som dök upp direkt: hur skiljer sig X99-M från X99-A som Komplett listar i sin konfiguration? Bara mindre..?

Skickades från m.sweclockers.com

x99-m WS (workstation) mATX, bättre strömförsörjning på moderkortet och wifi direkt på moderkortet

sedan så har mitt paket bättre ssd, hdd, nätagg och kylare jämfört med Kompletts paket

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

x99-m WS (work station) mATX, bättre strömförsörjning på moderkortet och wifi direkt på moderkortet

sedan så har mitt paket bättre ssd, hdd, nätagg och kylare jämfört med Kompletts paket

Även minnet ser vassare ut (?) så det ser onekligen prisvärt ut! Som sagt, stort tack, ska definitivt utgå från detta istället för Komplett i mina fortsatta efterforskningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har ett ASUS X99 Deluxe tillsammans med 5820k CPU och ligger på 4.5 GHZ stabilt vid överklock, dock har jag H100i kylning som kör på rätt bra! Tror nog att du bör kunna komma upp i minst 4.2 utan vattenkylning.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av GBGmetal:

1. Bör jag relativt enkelt och utan större risk kunna klocka upp till en "säker" nivå på 4,2-4,3?
2. Skulle följande uppställning för datorn i övrigt kunna hantera överklockningen? (Gäller väl främst kylaren, strömförsörjning och minnet)
http://i167.photobucket.com/albums/u158/GBGmetal/Skaumlrmklipp_zpsax7lao2u.png

Jag köpte en Purchase A Plan till min 5960x vilket jag rekommenderar (kan få riktigt otur med OC:n) sen blir den väldigt varm vilket redan har nämnts.
Fick upp min i 4.8 på 1.32v men ville bara se vilken tur jag hade i kisel lotteriet. Sen 4 eller 4,2-4,3 är inte så jättemycket skillnad så vidare du inte tävlar i benchmarks. Satte min på performance i BIOS och den ger ungefär 4 (3,999) svalt då jag kör med NXT 440 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag har ett ASUS X99 Deluxe tillsammans med 5820k CPU och ligger på 4.5 GHZ stabilt vid överklock, dock har jag H100i kylning som kör på rätt bra! Tror nog att du bör kunna komma upp i minst 4.2 utan vattenkylning.

OK! Kör nog ändå en vettig vattenkylning för säkerhets skull. Behöver inte snåla så mycket med budgeten, bättre att vara på säkra sidan (även om jag givetvis inte vill överjobba allt för kraftigt). Men det vore ju givetvis kalas om den klarar att ligga runt 4,2 utan att belastas någon nämnvärt jämfört med fabriksläget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jag köpte en Purchase A Plan till min 5960x vilket jag rekommenderar (kan få riktigt otur med OC:n) sen blir den väldigt varm vilket redan har nämnts.
Fick upp min i 4.8 på 1.32v men ville bara se vilken tur jag hade i kisel lotteriet. Sen 4 eller 4,2-4,3 är inte så jättemycket skillnad så vidare du inte tävlar i benchmarks. Satte min på performance i BIOS och den ger ungefär 4 (3,999) svalt då jag kör med NXT 440 chassi.

Tack, det var ett bra tips... Ett par hundringar drygt för en sådan "garanti" kan ju vara skönt att ha när man ska överklocka (och därmed sabbar inets/kompletts/annans garanti på bygget).

Sen kommer ju den stora frågan bli var jag väljer att lägga mig med överklockningen i slutändan, med tanke på att jag egentligen inte kör processorn på max under så långa perioder. Oftast blir det att den går på max i lite korta stötar när jag kör mina renderingar, men då blir det kanske ett tjugotal intervall på någon minut vardera utspritt på ett par timmar... Så egentligen kan det säkert gå fint med rätt hög klockning. Men jag vill inte heller slita på det onödigt mycket, så lagom blir bäst.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en maskin avsedd för hyfsat kritiskt arbete så skulle jag även föreslå att du försöker få med en UPS, såvida det inte redan existerar en sådan vid din arbetsplats förstås.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

x99-m WS (workstation) mATX, bättre strömförsörjning på moderkortet och wifi direkt på moderkortet

sedan så har mitt paket bättre ssd, hdd, nätagg och kylare jämfört med Kompletts paket

Ser nu att moderkortets specifikationer säger:
Minneshastighet 2133MHz (Upp till 3200MHz O.C)

Minnet du la in ligger ju på 2666 MHz, betyder det att jag behöver mecka nått med moderkortets inställningar för att utnyttja minnet maximalt? Känns dumt att betala för 2666 MHz om ett par 2133-kort matchar moderkortet bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Eftersom det är en maskin avsedd för hyfsat kritiskt arbete så skulle jag även föreslå att du försöker få med en UPS, såvida det inte redan existerar en sådan vid din arbetsplats förstås.

Tack för rådet, ska överväga om jag tror jag behöver detta... Antar att det enda jag egentligen behöver titta på är att den har minst samma W som mitt nätagg, så att jag inte bromsar upp med UPS'en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGmetal:

Ser nu att moderkortets specifikationer säger:
Minneshastighet 2133MHz (Upp till 3200MHz O.C)

Minnet du la in ligger ju på 2666 MHz, betyder det att jag behöver mecka nått med moderkortets inställningar för att utnyttja minnet maximalt? Känns dumt att betala för 2666 MHz om ett par 2133-kort matchar moderkortet bättre...

det är inga problem med minnen över 2133MHz och inet monterar och ställer in minnen upp till 2666MHz för ddr4 annars hade jag lagt till ännu snabbare ram

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear