Permalänk
Medlem

Toad II - Raspberry pi2 Emulation Station

Nu var det dags för ett litet projekt igen. Då mitt gamla Lego HTPC/Server fick heta Toad (http://www.sweclockers.com/galleri/7546-toad-lego-mini-itx) så fick den här heta Toad II (grön mario svamp istället för röd). Jag fick även lite inspiration från pwntatos galleri (http://www.sweclockers.com/galleri/13098-raspberry-pi-2) vad gäller lysdiod och resetknapp.

Tanken var att skapa en liten emulator för ROMs och ha 2 trådlösa handkontroller till. Tanken var även att den skulle vara liten och enkel att ta med sig.

Delar:
- Raspberry PI 2
- 2st Speedlink Torid gamepads (wireless)
- 32GB Kingston microSD kort
- HDMI kabel
- Deltaco strömadapter
- Tryckknapp
- 18000mcd grön lysdiod
- 200ohm motstånd
- Raspberry pi2 låda

Kostnad runt 1500kr (exkl. HDMI kabel som jag redan hade)

Burken kör RetroPI OS och jag skapade även ett eget tema till Emulator Station med Toad (se bilder) baserat på temat Simple.

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Coolt chassi! Kolla gärna in min RetroPi!

Permalänk
Medlem

väntar på min pi just nu! ska bli så sjukt kul o börja med de, hur pass svårt är de o fåtag på snes o nes emuleringar? är de endast via torrent?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Adnerhill: Det finns ganska mycket där ute. Både lagliga och mindre lagliga ROMs

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

@Adnerhill: Det finns ganska mycket där ute. Både lagliga och mindre lagliga ROMs

kan tänka mig det, är de samma rom för pc som för raspberryn? rom som rom antar jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Adnerhill: Japp, det är samma

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

väntar på min pi just nu! ska bli så sjukt kul o börja med de, hur pass svårt är de o fåtag på snes o nes emuleringar? är de endast via torrent?

Alla roms jag har velat hitta har jag kunnat hitta på Emuparadise.me

Permalänk

lust att bygga en till mig precis som du har med instalerad och klar och bara köra

Permalänk
Avstängd

Gillas klart.
Jag gav det en full pot trots borrhaveriet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Snyggt och inspirerande! 5 toads utav 5!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Fint och kul galleri, har funderat lite på nåt liknande men nu vart det att beställa direkt. Var hittade du resetknappen?

Visa signatur

Den kanske är liten, men den luktar som en stor...

Permalänk
Medlem

@magnusace: Finns på kjell & company (22kr)

Visa signatur
Permalänk

Tackar, en fråga till: kan du köra alla emulatorer med de handkontrollerna?

Visa signatur

Den kanske är liten, men den luktar som en stor...

Permalänk
Medlem

@magnusace: Har faktiskt inte provat alla än. Men de jag provat funkade bra (N64, SNES, NES, SEGA Megadrive)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

väntar på min pi just nu! ska bli så sjukt kul o börja med de, hur pass svårt är de o fåtag på snes o nes emuleringar? är de endast via torrent?

Skrivet av magnusace:

Tackar, en fråga till: kan du köra alla emulatorer med de handkontrollerna?

Skrivet av lallassu:

@magnusace: Har faktiskt inte provat alla än. Men de jag provat funkade bra (N64, SNES, NES, SEGA Megadrive)

När jag tjorvat med mina kontrollers till mitt arkadbygge (också retropie, fast med kinesiska trådbundna kontrollerkort) så hade TechTipsta på youtube alla svar jag behövde han har olika set-up videos för olika emulatorer, sjukt duktig kille och lätt att hänga med i svängarna, dessutom länkar han sitt ROM-biblotek i varje video till den emulator han går igenom!

i retropie 3.0 är det mycket mindre tjorv med kontrollerna, i 2.6:an (den lite äldre versionen) var det ett elände! Vet dock ej vilken version Toad II använder?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

När jag tjorvat med mina kontrollers till mitt arkadbygge (också retropie, fast med kinesiska trådbundna kontrollerkort) så hade TechTipsta på youtube alla svar jag behövde han har olika set-up videos för olika emulatorer, sjukt duktig kille och lätt att hänga med i svängarna, dessutom länkar han sitt ROM-biblotek i varje video till den emulator han går igenom!

i retropie 3.0 är det mycket mindre tjorv med kontrollerna, i 2.6:an (den lite äldre versionen) var det ett elände! Vet dock ej vilken version Toad II använder?

Jag kör 3.2.1 av Retropie. Senaste. Inga problem alls att få kontrollerna att fungera. De poppar upp automatiskt och man konfar dem som man vill.

Har beställt 2 USB SNES kontrollers från Kina som jag väntar på, för att få lite mer "SNES" känsla också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@lallassu:

visste inte att 3.2 kommit

via ebay elle typ dx.com? lät intressant

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

@lallassu:

visste inte att 3.2 kommit

via ebay elle typ dx.com? lät intressant

Beställde för några veckor sedan på ebay...50kr för 2st inklusive frakt. Så mina förväntningar är inte skyhöga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@lallassu:
du får hemsk gärna meddela om de är användbara, priset var ju helt klart inte sämst!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

@Kel: De var väldigt lätta och andades inte riktigt kvalité, men de funkade riktigt bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

@Kel: De var väldigt lätta och andades inte riktigt kvalité, men de funkade riktigt bra

Oki, vet du vilken ebayannos du köpte ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Precis något sånt här man själv är sugen på. Hur stora är varje spel?
Antar att N64 romarna är störst av de emulatorer du har?
Tack för inspiration

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Precis något sånt här man själv är sugen på. Hur stora är varje spel?
Antar att N64 romarna är störst av de emulatorer du har?
Tack för inspiration

Det varierar. NES är ju väldigt små medan som du säger så är N64 ganska stora. Runt 20-50MB hade jag för mig. Men med 32GB kort så får man plats med mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Grymt fint fixat!

Vart köpte du de där kontrollerna?

Jag har en standard-retropie-installation på en pi2 hemma som ska moddas till på liknande sätt med reset-knapp (och kanske save/load knapp) samt någon diod-feedback för status.
Jag också och kör med sånna SNES-kontroller och de funkar mycket bra, men sladdar, sladdar, sladdar. Man blir ju tokig på dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Grymt fint fixat!

Vart köpte du de där kontrollerna?

Jag har en standard-retropie-installation på en pi2 hemma som ska moddas till på liknande sätt med reset-knapp (och kanske save/load knapp) samt någon diod-feedback för status.
Jag också och kör med sånna SNES-kontroller och de funkar mycket bra, men sladdar, sladdar, sladdar. Man blir ju tokig på dem!

tack!

De trådlösa köpte jag på komplett och snes på ebay. Liiiite lagg med de trådlösa så trådade är nog att föredra. Vet inte om det beror på emu station eller usb drivern eller om det helt enkelt är kontrollerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur