970 + PredatorXB270HU = slumpmässig "no signal" vid start

Permalänk
Medlem

970 + PredatorXB270HU = slumpmässig "no signal" vid start

Skaffade ny skärm, Acer Predator XB270HU, för cirka två veckor sedan. Skärmen fungerar bra med undantag för att den med ojämna mellanrum visar "no signal" när jag startar datorn. Problemet går att avhjälpa genom att dra ur Display Port-kabeln ur grafikkortet och sätta in igen. Jag har inga problem när jag väl har bild och spel mm fungerar som de ska.

Har aldrig haft detta problem med min förra skärm (DVI-anslutning). Har uppdaterade drivrutiner. Har testat att byta kabel utan resultat. Har inte haft möjlighet att testa skärmen med ett annat grafikkort dock.

Har någon haft liknande problem? Finns en permanent lösning eller ska jag skicka tillbaka skärmen? Tacksam för kommentarer.

Konfiguration i övrigt är:

Gigabyte GA-Z97X-Gaming
SSD 180GB Intel 530
16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold,
Win 10 Home

Permalänk
Medlem

Kan bara konstatera att jag lider med dig!
Med min Benq 2720Z och gigabyte 970 så uppstod samma fenomen, Det var första gången jag använde Displayport istället för DVI.
Har efter det provat både XB270HU och Asus MG279Q men det har fungerat felfritt.
Har du provat att avinstallera drivrutinerna helt en gång?

Edit:
Kommer tyvärr inte på att jag gjort något annat. Men det borde rimligtvis ha att göra med ett förhandsval av anslutningsport på grafikkortet.

Jag hade precis uppgraderat ifrån det integrerade grafikkortet till ett GTX 970 och så händer detta!! HDMI-DVI konverter till min TV hade aldrig detta problem.

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem

Ok, låter på dig som att det åtminstone inte är skärmen som felar. Vill helst undvika att skicka tillbaka den då det är litet av ett projekt. Går det att påverka förhandsvalet på något sätt?

Jag ska testa ditt tips om att avinstallera drivrutiner helt. Se om det gör någon skillnad. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Testat med en annan dp-kabel?

Permalänk

Jag köpte en likadan skärm under blackfriday och har samma "problem". när jag startar datorn så står det NO signal och allt syns på den sekundära skärmen. Men den återfår signalen Så fort Windows är påväg att starta och allt fungerar som vanligt. Det är samma sak varje gång jag startar datorn.

Det kanske är något som alltid händer med den skärmen eller inte. Kanske kan vara värt att prata med Acer support om du tror att skärmen är defekt.

Permalänk
Medlem

Borttagning/ren installation av drivrutiner gjorde ingen skillnad, likaså byte av DP-kabel. Har under dagen också fått "No Signal" i spel (Fallout 4). Skickar tillbaka den här skärmen och går tillbaks till min gamla. För mkt strul för att det ska vara värt det :-/

Permalänk
Medlem

vad vill du ha för skärmen?

Tycker att det var en grymt bra skärm. Men valde MG279Q då den i stort sett var likvärdig, men du fick inte G-sync, såklart.

Jag sitter på min bärbara Macbook, kan tyvärr inte vara så behjälplig i att felsöka problemen. Man blir helt tokig på att läsa alla träffar man får av Google på fenomenet "no signal".

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem

Har ganska lik burk som din och även jag har en XB270HU och har ej detta problem. Kör jag med två skärmar (en med DP, en med DVI) så visar BIOS bild endast på DVI skärmen. Kopplar jag ut DVI och kör endast DP visas bilden där.

Nu verkar det ju dock som att du har andra problem också då det hände för dig i Fallout 4, dock har jag aldrig haft det felet i FO 4 eller annat spel. Däremot kan det ibland hända att GSYNC blir disablat efter att skärmen går i viloläge. För att få tillbaka GSYNC måste jag då stänga av strömmen till både skärmen och datorn (går enkelt via ett grenuttag).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P