Permalänk
Medlem

Hjälp med tv köp.

Eftersom jag inte är så insatt när det gäller tv apparater så undrar jag om man kan få lite tips och råd vilken tv jag ska välja mellan följande:

Jag kommer använda tvn mest till sport och spelande på min PS4.

http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/65UF772V/lg-6...

http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/UE65JU7005XXE...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sitter själv å vänta på att Samsungen gå ner till 18000;- som den låg på för ett tag sen.
Den har ju fått bra betyg överallt ser de ut som.

Permalänk
Medlem

Kommer du verkligen att använda 4k ?
Inga konsoller är ju ens i närheten av att klara spelande i 4k.
Och ytterst lite 4k material sänds ju, och det som streamas håller sämre kvalitet än vanlig BRD.
Skippar du 4k kan du ju potentiellt få en betydligt bättre TV för lägre pris.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Länka några tv apparater som är bättre än dem jag länkade utan 4k runt samma prisklass på 20K.

Permalänk

Bilden skalas fortfarande upp till 4k från 1080p, så det blir bättre skärpa i vilket fall som helst!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlirre:

@Svensktiger: Länka några tv apparater som är bättre än dem jag länkade utan 4k runt samma prisklass på 20K.

OLED TVn LG 55EG910V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266845

Missade att de var 65":are. Fast jag gav upp LCDs. Jag orkade inte spela panellotteri i en evighet tills jag fick en med ingen/godkänd clouding.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sten sax påse:

Bilden skalas fortfarande upp till 4k från 1080p, så det blir bättre skärpa i vilket fall som helst!

Uppskalning ger inte bättre bild än att visa det på en 1080p-TV.

Visa signatur

///M4

Permalänk

20 000 för en LCD känns som rätt mycket pengar idag. Visst, har du gott om pengar så spelar det väl ingen större roll men jag gissar på att du inte direkt badar i slantar som Farbror Joakim, då hade du redan haft en bra TV.

Skulle satsa på en 55-tums OLED istället. Kan du leva med att den är lätt kurvad så fanns en LG-modell (ja det är bara de som säljer OLED-TV än så länge...) med 4K-upplösning för 25 000.

Förenklat så kan man säga att LG-LCDer vinner när det kommer till betraktningsvinklar då de har IPS-paneler, medan Samsung vinner när det gäller svärta då det sitter PVA-paneler i deras apparater. Det är dock inte samma sak som att svärtan är bra överlag, den är bara mindre usel.
Vill du ha bra svärta i alla lägen så måste du köpa en OLED.
Bättre rörelseskärpa, bättre betraktningsvinklar - OLED.

Givetvis spelar också inställningarna roll när det gäller vissa saker, det får man inte glömma.

Vill du trots allt ha en LCD så kan du hitta recensioner via Konsumentguiden.se
Skriver du in UF772 så hittar du bara en enda, men ta bort sista siffran och det blir genast fler testade modeller.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Bakåtsträvande blandat med överhypande av en viss omogen teknik, som vanligt på Sweclockers alltså. Är bara att applicera de "råd" som givits på vanliga datorskärmar så ser man att de flesta är helt och cyklar. Kanske bättre TS frågar på minhembio.com istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Bilden skalas fortfarande upp till 4k från 1080p, så det blir bättre skärpa i vilket fall som helst!

Det blir inte högre upplösning för det, dessutom skapar skalning alltid någon form av (mer eller mindre märkbara omärkbara) artefakter. Dock är väl inte det ett problem i sig.

Edit: Artefakter syns inte såvida skalningen inte är skitdålig.

slarv
Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

dessutom skapar skalning alltid någon form av (mer eller mindre märkbara) artefakter

Nej.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag rekommenderar att undvika LG för att deras support är under all kritik.

Har för övrigt varit trogen LG kund och alltid varit nöjd tills jag kontaktade deras support och har mer eller mindre blivit ignorerad samt att dom inte tar problemen jag har med min Tv på allvar och skyller på handhavande fel.

Permalänk
Medlem

Tänk på att köpa en TV med låg input lag. Annars kommer du slita ditt hår när du tror att det är konsollen som laggar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ok, inte märkbara då. Beror ju på vilken skalningsalgoritm som används eller?
I fall med tv apparater är de väl inte märkbara, antar att det är bra skalning men om man inte ska spela i > 1080p så är det väl onödigt att ha en 4k tv även om skalningen är bra?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Ok, inte märkbara då. Beror ju på vilken skalningsalgoritm som används eller?
I fall med tv apparater är de väl inte märkbara, antar att det är bra skalning men om man inte ska spela i > 1080p så är det väl onödigt att ha en 4k tv även om skalningen är bra?

Har en Flatpanelsrecension uppe just nu där de skrev om det.

"TV channels look good, too, but picture quality obviously mostly depends on whether the specific channel broadcasts in SD or HD. Scaling is good on CX7 but not great and de-interlacing is above average. But just to be clear; a 4K panel does not improve picture quality on a HD or SD channel. This story that most of the TV manufacturer try to sell us is not true. If you want better picture quality compared to HD you simply need a better source. Period.

Panasonic CX7 review

As there are no TV channels broadcasting in 4K yet, CX7 is not any better for watching TV channels than last year’s Full HD model AS600. In fact, a 4K upscaler can sometimes make TV channels look worse than on a HD TV (not the case on CX7). With that being said, scaling works as intended on CX7 and it does a better job than UF8500 that failed to scale a 1080p correctly (visible on a 1:1 pixel pattern). The same pattern still looks 1:1 (each black and white dot taking up 4 pixels instead of 1) on CX7 after scaling it to 4K resolution."

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Köp en Sony.

Visa signatur

Data...