Corsair sp2500 slog upp eld

Permalänk
Medlem

Corsair sp2500 slog upp eld

Hejsan mina högtalare var helt döda när jag kom hem å efterso m jag gillar å pula och greja själv så öppnade jag upp subbwofern.

Tänkte först nu är väll kondensatorerna slut då jag lagat bland annat en tv som hade det problemet men nej dem såg fina ut hittade istället en glassäkring på 4 amper som brunnit av, så fixa en ny 4 amper exakt lika dan i hopp att det skulle funka men då slog det upp en låga istället från kortet där strömkabeln går in.
för
Så min fråga kan man köpa kortet löst för då lär högtalarna fungera igen finns ju inte å köpa längre ;/ mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Min gissning lutar ett ett starkt nope.
Om du inte hittar nåt dyrt på ebay/tradera/blocket vill säga.

Sen bör du inte anta att allt kommer funka med utbyte av förstärkaren då det beror helt på hur och vad som har dött.
I värsta fall så skickade det ut DC under en lång tid innan nåt brann upp helt och DC är extremt bra på att döda högtalare/elementen (det är det som kan hända när förstärkare klipper och det kan räcka med några få millisekunder för att döda elementet).
Det kanske även bara vart en kort stöt av betydligt högre spänning (AC) under en kort tid men även det kan döda element.
Så utan att koppla in elementen på en annan förstärkare och lyssna på dom så är dte omöjligt att veta om dom klarat sig (troligen har dom dock klarat sig).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Min gissning lutar ett ett starkt nope.
Om du inte hittar nåt dyrt på ebay/tradera/blocket vill säga.

Sen bör du inte anta att allt kommer funka med utbyte av förstärkaren då det beror helt på hur och vad som har dött.
I värsta fall så skickade det ut DC under en lång tid innan nåt brann upp helt och DC är extremt bra på att döda högtalare/elementen (det är det som kan hända när förstärkare klipper och det kan räcka med några få millisekunder för att döda elementet).
Det kanske även bara vart en kort stöt av betydligt högre spänning (AC) under en kort tid men även det kan döda element.
Så utan att koppla in elementen på en annan förstärkare och lyssna på dom så är dte omöjligt att veta om dom klarat sig (troligen har dom dock klarat sig).

okej :/ Försöker nog ändå få tag på begagnade så kan man ju spara annars får det nog bli edifier s730.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

okej :/ Försöker nog ändå få tag på begagnade så kan man ju spara annars får det nog bli edifier s730.

Tjena min säkring gick också sönder idag tänkte beställa ny fram tills jag läste den här tråden, var beställde du din säkring ifrån.

Min som small var en T4AL250V.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Tjena min säkring gick också sönder idag tänkte beställa ny fram tills jag läste den här tråden, var beställde du din säkring ifrån.

Min som small var en T4AL250V.

Köpte ifrån en vanlig bildelsbehör firma i detta fall meca i kumla.

Vill veta om du fick igång det sen

Kanske var vanligt fel eftersom dem slutade tillverka det hmm ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan mina högtalare var helt döda när jag kom hem å efterso m jag gillar å pula och greja själv så öppnade jag upp subbwofern.

Tänkte först nu är väll kondensatorerna slut då jag lagat bland annat en tv som hade det problemet men nej dem såg fina ut hittade istället en glassäkring på 4 amper som brunnit av, så fixa en ny 4 amper exakt lika dan i hopp att det skulle funka men då slog det upp en låga istället från kortet där strömkabeln går in.
för
Så min fråga kan man köpa kortet löst för då lär högtalarna fungera igen finns ju inte å köpa längre ;/ mvh

Hej pompa_kumla,

Tråkigt att höra att ditt system lagt av, tyvärr så gäller inte garantin om man själv öppnar subwoofern och börjar försöka laga själv. Tyvärr har vi heller inte tillgång till att sälja ett löst kretskort.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan