Permalänk
Medlem

4 pin vattenpump, fast rpm i bios?

Hej,

Har ett Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 moderkort och en billig vattenkylning för CPU. Den inbyggda pumpen går på 4 pin på moderkortet. Men den varierar konstant i rpm och detta hörs tydligt.
Vill fixera varvtalet till ett fast rpm men lyckas inte. Kan ställa det till Normal, Silent och Manual, varav manual är 0.75, 1.0, 1.25... av PWM-värdet. Hur jag än gör så varierar den varvtalet, bara att den går på lite lägre rpm med vissa inställningar.

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur inställningarna ser ut för detta MOBO men information om vad det är för vattenkylning mer än "billig" uppskattas och kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

Nu vet jag inte hur inställningarna ser ut för detta MOBO men information om vad det är för vattenkylning mer än "billig" uppskattas och kan hjälpa till.

Enermax LIQMAX 120S
http://www.enermax.com/home.php?fn=eng/product_a1_1_1&lv0=49&...

Permalänk
Medlem

Manualen är hjälpsam.

Från stycket om fläktar på moderkortet:
CPU Fan Speed Control (CPU_FAN Connector)
Allows you to determine whether to enable the fan speed control function and adjust the fan speed.

  • Normal - Allows the fan to run at different speeds according to the CPU temperature. You can adjust the fan speed with EasyTune based on your system requirements. (Default)

  • Silent - Allows the fan to run at slow speeds.

  • Manual - Allows you to control the fan speed under the Fan Speed Percentage item.

  • Full Speed - Allows the fan to run at full speeds.

Fan Speed Percentage
Allows you to control the fan speed. This item is configurable only when CPU Fan Speed Control is set
to Manual. Options are: 0.75 PWM value ~ 2.50 PWM value.

Från EasyTune-kapitlet:

  • The Smart Fan Auto tab allows you to specify a Smart Fan mode

  • The Smart Fan Advance tab allows you to adjust the smart fan speed. The fans will run at different speeds according to system temperatures. Using the Smart Fan option you can adjust the fan's workload according system temperatures or you can fix the fan speeds using the RPM Fixed Mode option. Click the Calibrate button and the fan speed will be shown in[ relation to overall fan workload after calibration. The Reset button can revert the fan settings back to the last saved values.

@OP: Sätt CPU Fan Speed Control (CPU_FAN Connector) till Normal och gå sedan in i EasyTune och fliken "Smart Fan Advance" och ändra till "RPM Fixed Mode".

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har inget stöd för kontroll av pumpar, du har anslutit den till en fläktkontroll.

Permalänk
Medlem

Ge fan i EasyTune, det är världens sämsta mjukvara. Jag gillar Gigabyte's hårdvara, men mjukvaran har alltid varit skräp. Du har ingen CPU_OPT-kontakt på moderkortet? Via den borde du kunna ställa pumpen på full ös, som den borde drivas?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre:
CPU_OPT är fläkt 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ditt moderkort har inget stöd för kontroll av pumpar, du har anslutit den till en fläktkontroll.

För att inte nämna att pumpen inte gillar det med största sannolikhet. Den pumpen är gjord för 12v.

EDIT: Läste fel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@klirre:
CPU_OPT är fläkt 2

Vad är det för fel på CPU_OPT?

1 x water cooling fan header (CPU_OPT)

saxat från http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4968#sp

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre:
Läs vad du själv skriver "fan header"

Permalänk
Medlem

Ja, den sitter i CPU_OPT. Och pumpen låter hemskt på full speed. Standard-läget är Normal och då varierar den i varvtal. Plus att det står ju att den är till för vattenpumpar också.

Ja, Gigabyte's mjukvara är värdelös, men får testa den och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

@jockebq:
Nej den är inte till för pumpar! Den är till för fläktar på radiatorer.
Pump-kontroll via moderkortet introducerades inte förrns nyligen med Skylake och Z170 afaik. Där det finns en tredje kontakt ned namnet PUMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@klirre:
Läs vad du själv skriver "fan header"

Jag gjorde det i efterhand... Varför kallar dem det för water cooling över huvud taget då? Jag har fått för mig att just det uttaget går att ställa om till konstant 12V, vilket pumpen kräver? Finns det fler saker som måste vara uppfyllda för att man ska kunna koppla in en pump?

Du har säkert bättre koll än mig, jag har aldrig pillat med vattenkylning pga. paranoian som uppstår när man blandar in vätskor och elektronik i samma låda...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre:
I stort sett är det en omdöpt CPU_FAN 2 för att vara med tiderna, native stöd för vattenkylare du vet! PR trickeri.

Det är en fläktkontakt och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Ja, den sitter i CPU_OPT. Och pumpen låter hemskt på full speed. Standard-läget är Normal och då varierar den i varvtal. Plus att det står ju att den är till för vattenpumpar också.

Ja, Gigabyte's mjukvara är värdelös, men får testa den och se om det fungerar.

Det är inget fel på gigabytes mjukvara för att ställa fläktar, har åtminstone funkat klockrent på mina moderkort; x79, x99 och numera z87.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Det är inget fel på gigabytes mjukvara för att ställa fläktar, har åtminstone funkat klockrent på mina moderkort; x79, x99 och numera z87.

http://i.imgur.com/1FKNWXN.jpg

Jag har då aldrig fått den att fungera, har provat vid flera tillfällen. Mjukvaran "fungerar" om du ställer in en kurva och trycker apply, men bootar du om går fläkten efter bios-kurvan igen. Då var jag tvungen att gå in i EasyTune igen, flytta en punkt på kurvan, trycka apply och vips följde fläkten rätt kurva igen.

Just nu går mina fläktar enligt "normal" i bios, allt annat gör att mina Noctua NF-A14 inte vill starta när datorn är kall.

Mitt moderkort står i sig, kan ju vara där problemet ligger också, men troligtvis är det mjukvaran som jävlas.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag har då aldrig fått den att fungera, har provat vid flera tillfällen. Mjukvaran "fungerar" om du ställer in en kurva och trycker apply, men bootar du om går fläkten efter bios-kurvan igen. Då var jag tvungen att gå in i EasyTune igen, flytta en punkt på kurvan, trycka apply och vips följde fläkten rätt kurva igen.

Just nu går mina fläktar enligt "normal" i bios, allt annat gör att mina Noctua NF-A14 inte vill starta när datorn är kall.

Mitt moderkort står i sig, kan ju vara där problemet ligger också, men troligtvis är det mjukvaran som jävlas.

Det låter ju som att våra upplevelser skiljer sig åt. Har bios-inställningar på normal och tycker att den följt programmet rätt bra faktiskt, fläktarna varvar upp när jag drar igång något krävande och håller sig lågvarvigt när jag surfar.

Permalänk
Avstängd

Har den kylaren och Gigabyte moderkort. Hasswell moderkort av billigaste sorten. Satte pumpen på fläkten till cpu (cpu_fan) och fläkten till radiatorn på fan_2. Använder System Information Viewer SIV från appcenter till att ställa in pumpen och fungerar kanoners. Tyst som en mus om man inte spelar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag har då aldrig fått den att fungera, har provat vid flera tillfällen. Mjukvaran "fungerar" om du ställer in en kurva och trycker apply, men bootar du om går fläkten efter bios-kurvan igen. Då var jag tvungen att gå in i EasyTune igen, flytta en punkt på kurvan, trycka apply och vips följde fläkten rätt kurva igen.

Just nu går mina fläktar enligt "normal" i bios, allt annat gör att mina Noctua NF-A14 inte vill starta när datorn är kall.

Mitt moderkort står i sig, kan ju vara där problemet ligger också, men troligtvis är det mjukvaran som jävlas.

Testade igår, fungerar lika dåligt för mig.
Jag ställde in Normal i bios, ändrade i System Information Viewer till fast rpm. Fungerade bra, tills jag startade om.
Nu startade inte datorn över huvud taget, fick försöka starta upp den 10 gånger innan den bootade över huvud taget.

När den väl kom igång så va den tillbaka som den var innan jag ändrade i Gigabytes mjukvara.

Så det verkar fungera väldigt dåligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Testade igår, fungerar lika dåligt för mig.
Jag ställde in Normal i bios, ändrade i System Information Viewer till fast rpm. Fungerade bra, tills jag startade om.
Nu startade inte datorn över huvud taget, fick försöka starta upp den 10 gånger innan den bootade över huvud taget.

När den väl kom igång så va den tillbaka som den var innan jag ändrade i Gigabytes mjukvara.

Så det verkar fungera väldigt dåligt!

Låter ungefär som problemen jag hade plus lite till... Håll dig borta från mjukvaran, koppla pumpen på CPU_OPT och ge den fullt ös konstant. Det är ditt enda val om du tvunget vill driva den via moderkortet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Låter ungefär som problemen jag hade plus lite till... Håll dig borta från mjukvaran, koppla pumpen på CPU_OPT och ge den fullt ös konstant. Det är ditt enda val om du tvunget vill driva den via moderkortet.

Problemet är att det inte går att ge den fullt ös konstant i BIOS. Finns Normal, Silent och Manual, varav manual fortfarande är PWM-styrt 0.75xPWM, 1.25xPWM etc.
Så hur jag än gör så varvar pumpen upp och ner med alla bios-inställningar. Riktigt dåligt tycker jag!

Permalänk
Medlem

@jockebq: Även via CPU_OPT? knasigt... Då hade jag skaffat en molexadapter och kört via nätagget.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:

Det är inget fel på gigabytes mjukvara för att ställa fläktar, har åtminstone funkat klockrent på mina moderkort; x79, x99 och numera z87.

http://i.imgur.com/1FKNWXN.jpg

Samma här men har numera gått över till Linux med samma kylare men i Windows gör man som i citatet och har pumpen kopplad till cpu_fan.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Nu startar inte ens datorn längre. Jag har gjort två saker precis innan det hände, aktivera XMP i BIOS, har Corsair Vengeance DDR3 2400mhz och har alltid kört med detta aktiverat innan. Och jag installerade fläkt programmet, Gigabyte System Information Viewer, nu är det bara CPU-fläkten som snurrar, ingen bild, ingenting. Fick upp, restore to BIOS defaults men mitt tangentbord reagerade inte så kunde inte gå vidare. Stängde av datorn och resettade BIOS genom att ta ut batteriet och kortsluta cmos. Får ingen bild, den bootar inte och endast cpu-fläkten och grafikkortets fläktar snurrar.
Har testat utan grafikkort, samt flyttat mitt ram-minne till alla platser.

Har slut på idéer nu!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Nu startar inte ens datorn längre. Jag har gjort två saker precis innan det hände, aktivera XMP i BIOS, har Corsair Vengeance DDR3 2400mhz och har alltid kört med detta aktiverat innan. Och jag installerade fläkt programmet, Gigabyte System Information Viewer, nu är det bara CPU-fläkten som snurrar, ingen bild, ingenting. Fick upp, restore to BIOS defaults men mitt tangentbord reagerade inte så kunde inte gå vidare. Stängde av datorn och resettade BIOS genom att ta ut batteriet och kortsluta cmos. Får ingen bild, den bootar inte och endast cpu-fläkten och grafikkortets fläktar snurrar.
Har testat utan grafikkort, samt flyttat mitt ram-minne till alla platser.

Har slut på idéer nu!?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska ABSOLUT INTE montera pumpen in på moderkortet...då riskerar något att gå sönder den ska monteras på en kabel från nätagget.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Nu startar inte ens datorn längre. Jag har gjort två saker precis innan det hände, aktivera XMP i BIOS, har Corsair Vengeance DDR3 2400mhz och har alltid kört med detta aktiverat innan. Och jag installerade fläkt programmet, Gigabyte System Information Viewer, nu är det bara CPU-fläkten som snurrar, ingen bild, ingenting. Fick upp, restore to BIOS defaults men mitt tangentbord reagerade inte så kunde inte gå vidare. Stängde av datorn och resettade BIOS genom att ta ut batteriet och kortsluta cmos. Får ingen bild, den bootar inte och endast cpu-fläkten och grafikkortets fläktar snurrar.
Har testat utan grafikkort, samt flyttat mitt ram-minne till alla platser.

Har slut på idéer nu!?

Skickades från m.sweclockers.com

Kortstlöt antar du menar pinnarna med jumpern? I varje fall, hur länge var den utan batteri och jag antar att den inte var kopplad till strömmen under tiden? Jag skulle gissa att det kanske är XMP som bråkar, testa ta ut en sticka.

Skrivet av str8forthakill:

@klirre:
I stort sett är det en omdöpt CPU_FAN 2 för att vara med tiderna, native stöd för vattenkylare du vet! PR trickeri.

Det är en fläktkontakt och inget annat.

Skillnad kan det vara. Vanlig fläktkontroller men förmodligen har de dragit på hur mycket ström man kan dra från den utan att bränna moderkortet. Finns begränsningar hur mycket du kan dra från en fan header, pumpar kan komma över detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Du ska ABSOLUT INTE montera pumpen in på moderkortet...då riskerar något att gå sönder den ska monteras på en kabel från nätagget.

I moderkortets manual står det att man ska använda CPU_opt till vattenpump.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kortstlöt antar du menar pinnarna med jumpern? I varje fall, hur länge var den utan batteri och jag antar att den inte var kopplad till strömmen under tiden? Jag skulle gissa att det kanske är XMP som bråkar, testa ta ut en sticka.

Skillnad kan det vara. Vanlig fläktkontroller men förmodligen har de dragit på hur mycket ström man kan dra från den utan att bränna moderkortet. Finns begränsningar hur mycket du kan dra från en fan header, pumpar kan komma över detta.

Ja precis, även tagit ut batteriet i 20 min, självklart var nätkabeln ur.
Har bara en sticka, och har testat den i alla portar.
Testade även att boota utan ram över huvud taget. Då beter den sig likadant fast rebootar automatiskt efter 5 sek. Med ramminne i så håller den på förevigt.

Okej, men jag följde ju instruktionsboken och kopplade mig på CPU_opt. Har fungerat i ett års tid, enda jag har gjort är pillat med gigabyte system info vviewer i fläktkurvor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jockebq:
Kan du citera exakt vad som står? afaik näms inte pump någonstans, enbart fläktar.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/gm9AzoNuXEA
Så här gör den vid boot, första sekunden så snurrar alla fläktar och vattenpumpen, sen slocknar några fläktar och vattenpumpen och kommer aldrig igång.

Skickades från m.sweclockers.com