SweClockers speldator för vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

tänk om sweclockers någon gång skulle köra amd gpu i datorn och ha nvidia som ett andra hands alternativ? heh skulle inte tro de va.. tråkigt

AMD har väldigt dålig energieffektivitet på både CPU och GPU rent generellt.

Viktigt i kompakta utrymmen (både i själva datorlådan, och i utrymmet där den skall stå i).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lolz, var mer att driva det till sin spets, att utvecklingen pris/prestanda på många områden idag är sämre än för 4 år sedan.

I SEK; ja (inte i $).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jason83:

Det är en jättebra tanke. Men bekvämligheten att sitta i soffan och spela väger inte upp mot totala priset man får betala för ett sånt här bygge, när det finns PS4 för en bråkdel av kostnaden.

Bara min åsikt.

Helt OK.

Det är som sagt inte för alla. Det är en stor kvalitetskillnad på PC-spelande jämfört med relativt klena och enkla konsoller som PS4/XB1.

Sedan kan man inte bara se på inköpskostnaden, utan måste se på ägandekostnaden över hela livstiden. Förutom kvalitetsökningen på grafiken i spelen så blir inköpen av spel oftast billigare för PC jämfört med konsoll. Sedan finns det ju massor av titlar rill PC som inte är så lätta att porta över till konsoll (och vissa kommer aldrig dit).

Därtill så ger ju ett system med Windows betydligt mer frihet och möjligheter jämfört med en konsoll (även om XB1 iofs kör en variant av Windows så är den betydligt mer nerlåst). Dvs du har mer frihet att köra andra saker förutom spel (tex mediarelaterade saker som passar till vardagsrummet).

Så vill man ha det enkelt och låg inital inköpskostnad så slår nog aldrig en PC en konsoll, men vill man ha kvalitet och frihet så går det nog åt andra hållet - samt lägre kostnad för inköp av spel.

Har full förståelse om priset på denna vardagsrumsdator inte passar alla plånböcker.

Inget fel att välja PS4/XB1 för de fall där det är ett vettigare val (dock inget för mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Skitbra video tycker jag, jag byggde själv ihop en htpc som också skulle klara lite spel för ett tag sedan, jag blev nöjd med den faktiskt. Gillade hur du förklarade saker så jag fattade lite bättre vad jag hade gjort men en del saker fattar jag inte ännu.
Jag undrar över något, jag satte in ett 750w för jag tyckte mitt gf kort drog en del enligt infon. Och ni har ett 500w i eran burk, så jag kollade vad ert gf kort ville ha. Det jag hittade var att det ville ha minimum 400w. Fungerar det bra ändå, andra grejjor i datorn tar väl några w dem också?
Jag frågar för jag undrar hur man ska veta storleken (w) på psu som man behöver. Om jag minns rätt så tog jag 750w för att då låg jag mycket över gränsen på minimum kravet av mitt gf kort. Hade ni kunnat köra er maskin på en 400w psu, eller hur funkar det?
Och vad händer ifall man tar en psu som har lägre w än minimum kravet på gf kortet?
Hoppas på svar hälsningar Banditen.

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk

Jag tycker att det här konceptet är superintressant och köpte en variant på "Monsterdator i Mini ITX-format" (http://www.sweclockers.com/artikel/15378-monsterdator-i-mini-...) för TV-bänken redan 2012. Har bara bytt grafikkortet mot ett GTX 980 sedan dess. Jag spelar med trådlös xbox one handkontroll (tidigare 360) och kunde inte varit mer nöjd.

Uppskattar verkligen den här typen av artiklar. Tack Jonas!

Permalänk
Medlem

Kan tycka att Sweclockers bygge är rätt märkligt. Man pratar om konsoller och 60fps, därefter plockar man ihop en dator för 10k. Lite som att klaga på en Nissan Leaf för att sen springa och köpa en Tessla Model S.

Jag säger inte att det är fel utan bara att det är märkligt om nu premissen är att bygga en konsoll-ersättare som ska klara 60fps och ligga fint under TV:n. Dessutom tar man inte med varken kostnaden för en kontroll eller operativsystem. Jag förstår varför man har valt att inte ta med det men jag tycker att en fotnot hade varit på sin plats. En kontroll + Windows 10 Pro licens är iaf 2000 kr extra.

Då tycker jag att /r/pcmr byggen erbjuder bättre inspiration för den som funderar på att bygga sin egen konsoll. Där finns dessutom olika prisnivåer på byggena. Sweclockers artikel är bra för dom som har 12k som ligger och bränner i plånboken, men för oss andra handlar det mer om att hitta en "sweet spot".

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/builds

Permalänk
Medlem

Jag har själv en "soffdator" och ett problem jag upplevde var värmeutvecklingen. Där datorn först var placerad fick datorn inte tillräckligt med luftcirkuleringen varpå värmen aldrig kom ut ordentligt. Jag fick ta bort det ovanliggande hyllplanet men tyckte inte det blev lika snyggt.

Hade velat se en bild på hur recensenten har placerat datorn i TV bänken och utifrån det mätt temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

I SEK; ja (inte i $).

Nej, prestanda per dollar är fortfarande ett jävla skämt speciellt på CPU sidan.
FX 8350 är nästan 2.5 år gammal kostar mer i dag än när den släpptes och har varit nere och vänt på 1400kr, kostar idag 1800 riksdaler i en vettig butik.
Ett jävla ockerpris och är fortfarande ett jävla ockerpris med dollarn inräknad plus att den skit processorn är 2.5 jävla år.

Ursäkta franskan..