Smach Z är handhållen Steam Machine på Kickstarter

Permalänk
Medlem

5M€ Stretchgoal: "We won't sell the company to Facebook, ever".

Shots fired...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Skall vara en icke än så länge lanserad APU. De får inte säga något pga NDA.

Permalänk
Medlem

Handhållen x86 maskin med fysiska spelknappar, ja tack, inte för SteamOS dock det kastas väck.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

AMDs 45nm Soc och 5h batteritid, då kan det inte finnas mycket kraft att hämta. Gissar att CPU prestandan är sämre än Intels Atom och lite bättre GPU. Prestandan kommer som bäst att vara urusel.
Jävligt coolt men kul i ca en timme.

Permalänk
Medlem

Det här konceptet är dödfött. Vill man streama spel i hemmet finns betydligt billigare lösningar såsom Nvidia Shield, som faktiskt funkar bra. Att den presterar som en laptop i 2000-kronors klassen är heller ingen bra motivation för köp.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Har den SteamOS dröjer det inte länge innan folk har stock Linux på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Har den SteamOS dröjer det inte länge innan folk har stock Linux på den.

Vad menar du med "stock Linux"? Vad jag vet kör SteamOS redan på mainline kernel?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vad menar du med "stock Linux"? Vad jag vet kör SteamOS redan på mainline kernel?

Javisst. Och därför är det nog inga problem att lägga in en Linux dist utan "steam-mode". Tex Ubuntu eller Debian.

Permalänk
Medlem

Mitt intresse för en Steam Machine har varit noll. Mesta dels för att jag inte behöver mer än en dator, men också för att jag redan har fyra konsoller och skulle jag köpa en till så vore det Wii U. Men du blir jag faktiskt lite nyfiken.

Tycker detta är helt rätt sätt väg för Steam Machines.

Permalänk
Medlem

Den behöver även touch screen också så att man installera och använda windows på den.

Skrivet av Firkraag:

Det finns gott om steam spel som inte kräver mycket alls.

Ja tex mitt senaste beroende Chroma squad. Sen lär man väl kunna köra gamla godingar som till psychonauts och grim fandango.

Skrivet av Nikolajban:

Det här konceptet är dödfött. Vill man streama spel i hemmet finns betydligt billigare lösningar såsom Nvidia Shield, som faktiskt funkar bra. Att den presterar som en laptop i 2000-kronors klassen är heller ingen bra motivation för köp.

Men the witcher on the go är väl nice?

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Vad är 1080P för upplösning? P, som i progressive. Kan man ha en upplösning som är 1080i också?
Det borde väl vara nnnn x 1080 pixelars upplösning.

Nja, du kan inte ha en upplösning på 1080i fysiskt på en skärm. En bildskärm kan dock visa formatet, men behöver då bara vara en 540p skärm rent tekniskt. För att visa en 1080p bild så behövs minst 1080 unika horisontala linjer. Och eftersom 16:9 är en vanlig standard så skriver man bara ena hållet, det andra är liksom självklart. Typ min kamera har 7 Mp, som i sammanhanget är mer intressant än att den har just precis w * h i pixlar.

Till ämnet... om syftet är att mest streama, känns det mer prisvärt att bara använda surfplatta / mobilen med en kontroller. http://www.gamevice.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men the witcher on the go är väl nice?

I 600p, allt på low och 15fps, tvek!
Den kommer att ha problem att driva Civ5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

I 600p, allt på low och 15fps, tvek!
Den kommer att ha problem att driva Civ5.

Jag menade the witcher 1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ramlösa:

AMDs 45nm Soc och 5h batteritid, då kan det inte finnas mycket kraft att hämta. Gissar att CPU prestandan är sämre än Intels Atom och lite bättre GPU. Prestandan kommer som bäst att vara urusel.
Jävligt coolt men kul i ca en timme.

Jaguar är lite snabbare än Atom på samma klockfrekvens och har en fördel på mer komplicerad kod för det är en lite mer komplicerad kärna. Generellt presterar de likvärdigt. Sen är det 28 nm och inget annat. AMD har inte tillverkat några APUer alls på 45 nm. De hade ett par ultra mobile på 40 nm fram till 2013. Resten har varit 32 eller 28 sedan 2011. GPU prestandan har hos Kabini varit betydligt bättre än Atom. Den har legat och slagits med i3. Svårt att säga exakt var prestandan landar eftersom det beror väldigt mycket på vilka klockfrevkenser de når vilket i sin tur beror på hur bra de löser kylning. Men tror att du är överdrivit pessimistisk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Häftigt koncept. Blir intressant att se vad priset hamnar på. Jag hade föredragit en kontroll mer likt Xbox layout med joystickar istället för touchpads, åandra sidan har jag inte provat steamcontroller. Men efter recensioner jag har läst så verkar en xbox kontroll att föredra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Varför skulle man vilja köpa en handhållen spelmaskin idagsläget? Vilka har behov av en sådan? Om man är en "gamer" så tar man ju med sig laptopen till sommarstugan så man kan spela lite. Om man går runt på stan och bara oj jag måste spela, sätter sig på en parkbänk och spelar lite på Smach Z 1h sedan går man hem igen tycker jag man har problem.

Regular retail price will be 349 €, standard
Regular retail price will be 599 €, pro

5500:- för pro känns väldigt mycket skulle hellre satsa på en tvkonsoll isåfall.

Du är nog inte en i målgruppen ;P

Själv ser jag fram emot att backa upp detta projekt den 23e vid lön, blir intressant att följa och se den slutgiltiga produkten då jag blev grymt exalterad när jag såg Pro-versionens specs, eventuellt(förmodligen) blir det med tillhörande retro-pads

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Priset är en väldigt avgörande faktor för en sådan här konsol. Många har dyra mobiler och budgeten för att köra en bärbar konsol är då inte alltid så stor.
jag är dock lite tveksam till om jag kommer köpa en, visst 2000kr så blir det såklart en, men jag är rädd för ett betydligt högre pris.

Precis. Priset kommer att vara jätteviktigt.
Priset på den vanliga modellen (4GB RAM, 64GB lagring) ser ut att vara runt 3000kr (325€), vilket ser fullt resonligt ut i mina ögon.

Det är ganska mycket för en bärbar konsol, men man får ju samtidigt många gånger bättre hårdvara än Sonys or Nintendos bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Själv ser jag fram emot att backa upp detta projekt den 23e vid lön, blir intressant att följa och se den slutgiltiga produkten då jag blev grymt exalterad när jag såg Pro-versionens specs, eventuellt(förmodligen) blir det med tillhörande retro-pads

Jag tror inte du kommer ha mycket användning av 8GB minne på en handhållen konsol. Du kommer ju inte precis sitta å multi-taska på den. Jämförelsevis så har PSP 512MB, medan 3DS har 64MB.. Och extra-priset de tar för +4GB RAM och +64GB lagring är inte värt det.

Skrivet av Elektron:

Blir intressant att se vad priset hamnar på.

Läs före du kommenterar för fasen
Runt 3000kr för standard (4GB RAM, 64GB lagring), 5000kr för pro (8GB RAM, 128GB lagring).

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Jaguar jämför sig med Nvidias K1? Kan va rätt intressant för de som sitter å lurar på Shield tablet (själv har jag en Nexus 9, som har en "Denver" variant av K1).

Gissningsvis så skulle jag säga att K1 har svagare CPU, men bättre energieffektivitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Jag tror inte du kommer ha mycket användning av 8GB minne på en handhållen konsol. Du kommer ju inte precis sitta å multi-taska på den. Jämförelsevis så har PSP 512MB, medan 3DS har 64MB.. Och extra-priset de tar för +4GB RAM och +64GB lagring är inte värt det.

Det är 4G och kamera ä i den även, det är 4G som lockar, men annars får jag köra med telefonen som Hotspot, det är nog det bästa alternativet då jag för övrigt håller med dig om att priset de begär för Pro-versionen är i det högsta laget utan tvivel.
Så tack för att du fick en att tänka om, då blir det att backa upp med en vanlig version med retro-padsen bl a, då det blir en ersättare till nästintill alla spelkonsoller jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Precis. Priset kommer att vara jätteviktigt.
Priset på den vanliga modellen (4GB RAM, 64GB lagring) ser ut att vara runt 3000kr (325€), vilket ser fullt resonligt ut i mina ögon.

Det är ganska mycket för en bärbar konsol, men man får ju samtidigt många gånger bättre hårdvara än Sonys or Nintendos bärbara.

Den stora frågan är också hur den hanterar emulatorer för där finns helt klart en intressant nischmarknad. Det ser ju ut som att de har det i åtanke med de alternativa knapparna. Det har släppts handhållna konsoler förr som mer eller mindre enbart riktat in sig mot emulering fast de flesta har varit baserade på ARM. Har inte stenkoll på emulatormarknaden men det borde ju finnas lite fler för x86. I den nischen spelar ju hårdvaran inte så stor roll för det är många generationer hårdvara, inklusive gamla arkadspel, som går att köra på en telefon idag. De som växte upp med NES, SNES och så vidare har ju idag generellt jobb och pengar över att slänga på lite nostalgi så klarar den av att driva upp till Gamecube och Dreamcast så finns det garanterat en marknad. Den har ju HDMI ut också så man kan koppla in den till sin TV för extra nostalgi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Riktigt kul ide!

Väldigt intressant alternativ till att spela på iPad eller telefon.

Hade köpt en Pro-version om den kom med Windows installerat som standard, men vill inte mecka in ett system som det inte är garanti och support för.

Tyvärr faller det för mig på att det är SteamOS som blir det enda officiellt supportade alternativet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Javisst. Och därför är det nog inga problem att lägga in en Linux dist utan "steam-mode". Tex Ubuntu eller Debian.

Ojdå, nu missade jag helt att du hade svarat. SteamOS är baserat på Debian Wheezy och det finns ett desktop-läge som man kan slå på i inställningarna. Nu kommer ju inte Smach Z att tillverkas, men den skulle ha kört med en SoC av AMD så det hade nog inte ens behövts att lyfta kernel för att köra annan distro.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810