Fredagspanelen 106: AMD Freesync via HDMI, HTC Vive försenas och Just Cause 3

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 106: AMD Freesync via HDMI, HTC Vive försenas och Just Cause 3

Det vankas adaptiv synkronisering via HDMI, försenade VR-satsningar och en kavalkad av explosioner i veckans avsnitt av SweClockers fredagspanel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

kom för tidigt. (480p)

Permalänk

Veckans höjdpunkt! Tack grabbar o trevlig helg alla SweClockare!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

IN!!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig panel som vanligt!

Permalänk
Medlem

Grymt som vanligt!

Permalänk
Medlem

Räddningen efter en seg vecka med sur chef

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

När ni pratar om Livestreaming så gör alltid LinusTechTips varje fredag WAN Show.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

HDMI-förlängning via nätverkskabel är ett tips för er som inte är sugna på att dra långa hdmi kablar. Själv hade jag flytet att min lägenhet har nätverksuttag i alla rum så det var enkelt att få min xbox i vardagsrummet att visas i sängkammaren genom att använda ovan samt en HDMI splitter. Självfallet skulle detta fungera lika bra med HDMI från datorn till tv i vardags rummet

Permalänk
Medlem

Tack Grabbar

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Har haft en riktig helvetesdag idag, både hemma och på jobbet.... Det absolut enda och positiva jag har upplevt idag är att hinna med bussen hem från jobbet nu ikväll. På den låga nivån är det. Men ni räddar min kväll med fredagspanelen, ville bara säga tack!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Vangen:

När ni pratar om Livestreaming så gör alltid LinusTechTips varje fredag WAN Show.

Känns som att de tittar på WAN show, sjukt bra podcast.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag har min speldator i en datorhörna. Och dragit en aktiv hdmi och en aktiv usb kabel till sovrummet så jag kan ligga i sängen och köra på den också. Tror dom är 15 eller 20m och funkar hur bra som helst för mig.
Sen bor jag i hus med kattvind där man kan stuva undan högljudda datorer och servrar som tuggar så får dom stå svalt och rätt dammfritt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Då inväntar jag med spänning recensionen på Corsairs nya kylare..

Planerar att den ska kyla min 5960X i vardagsrummet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Gillade vardagsrums datorn, bra koncept! Kanske blir ett nybygge nästa år i ett sånt stuk.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

När Emil pratar om 4k skärmar som skalar 1080p, menar han att de använder en enkel uppskalningsalgoritm som endast fyller 4 pixlar med färgen från 1 pixel för att skala upp från 1080p till en multipel av den (4k)? Jag bara undrar vad det är för "uppskalning" Jonas och Emil pratar om, men det låter helt klart rimligt att det borde prestera bättre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Trevligt med vardagsrumsdatorn. Har länge tänkt att bygga en ny sådan. Skall spanana in det klippet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

@martinot: Har själv min speldator (GTX 970) kopplad till en 47 tums Philips TV anno 2011. Sitter i en fåtölj och både surfar, spelar och kollar film och sedan Cromecast i vardagsrums-TV:n och streama eller kolla film med Plex från speldatorn med sambon (eller tittar på TV från ip-TV Boxen).

Men... en TV är inte optimalt anpassad för spel. Man blir trött i ögonen efter en timma. Tyvärr är spelanpassade monitorer över 45 tum svindyra. Konstigt att Swec aldrig testat skillnaden att spela på monitor vs TV.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Som vanligt 3min tjöööööt innan panelen drar igång. Härligt!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad som sägs i panelen om att det är konstigt att inte 4k skärmar klarar att skala 1080p utan att ställa till nånting...
Är det inte egentligen ÄNNU konstigare egentligen att inte varken nvidias eller ATI:s drivrutiner klarar att göra detta?
Det måste väl vara en skitsak att implementera på mjukvarunivå? De har ju redan skalningen där. Varför inte ett läge till när det gör det utan filtrering?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Med tanke på vad som sägs i panelen om att det är konstigt att inte 4k skärmar klarar att skala 1080p utan att ställa till nånting...
Är det inte egentligen ÄNNU konstigare egentligen att inte varken nvidias eller ATI:s drivrutiner klarar att göra detta?
Det måste väl vara en skitsak att implementera på mjukvarunivå? De har ju redan skalningen där. Varför inte ett läge till när det gör det utan filtrering?

Är det inte detta ATI/AMD har och hade. Hemska autofunktionen Overscan som gjorde att man alltid fick trixa om man kopplade in en TV över HDMI? Det och att man fick trixa med inställningar vilken skärm man hade (rgbxxx någonting) gjorde att jag övergav ATI/AMD.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Är det inte detta ATI/AMD har och hade. Hemska autofunktionen Overscan som gjorde att man alltid fick trixa om man kopplade in en TV över HDMI? Det och att man fick trixa med inställningar vilken skärm man hade (rgbxxx någonting) gjorde att jag övergav ATI/AMD.

Näe, det är nått helt annat... Om än riktigt jäkla irriterande det också
Varför vissa drivrutiner defaultar till overscan aktiverat via HDMI kommer jag aldrig fatta. Ska man sitta med skärm till datorn vill man ha 1:1 mappat, och 99% av alla någorlunda moderna TV:apparater samt alla datormonitorer som använder HDMI klarar köra 1:1 mappat, så drivisarna borde utgå från det!!!

...

Men det vi var inne på innan var HUR den skalar:
Det borde finnas ett superprimitivt läge där skärmen skalar upp 1080p till 4k genom att helt enkelt bara dubbla alla pixlar.
Det borde även kunna finnas ett 1080p till 4k läge som gör någon form av rak enkel interpolering baserat på närliggande pixlar, utan några extra komplikationer ovanpå. Det borde kunna se rätt vettigt ut när upplösningen är perfekt dubblerad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nzxt u+

Någon som vet vart man kan köpa nzxt u+ någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, mycket lyckat avsnitt (som vanligt).

Ljudet upplever jag som dåligt (generellt, se nästa). Får ofta gällande fredags panelen hoppa bakåt då jag missat vad någon sa.

Lyssnade på "Ful Kul Tur 3" nyss och ljudet är suberbt. Om de haft fredags panelens ljud upplevelse hade det antagligen inte varit lika vilsamt att lyssna på. Ni uppgraderade till 1080p för ett tag sen, Trevligt. Personligen hade det varit mer värt om tal kom fram bättre.

En tanke.

Fortsätt det lysande jobbet till audio.

Väl mött.

/freevorn

Edit: Retur mellan "En tanke" och "Fortsätt...