Permalänk
Medlem

6600k ta skada av att vara för kallt?

Tjaa Swec

Sitter på en 6600k 4.5 ghz 1.264v Idle temp ligger på 20c ungefär men kan gå ner till 15 som kallast? Kan cpun ta skada av detta? eller är det bara när det blir för höga temps?

Mvh Rroxen

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Nix, så länge den inte blir fuktig så är det acceptabelt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du då kallt inomhus eller är det något specialbygge med utomhusluft?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av RRoxen:

Tjaa Swec

Sitter på en 6600k 4.5 ghz 1.264v Idle temp ligger på 20c ungefär men kan gå ner till 15 som kallast? Kan cpun ta skada av detta? eller är det bara när det blir för höga temps?

Mvh Rroxen

Nu blev jag nyfiken, hur lyckas du med så låga temps, bor du i toppen av sverige utan värme eller?

Permalänk
Medlem

Oftast när du får sådana korrupta siffror är en sensor trasig eller mjukvaran för att läsa av dem fungerar inte korrekt.

Har du ställt datorn utomhus i vinterkylan kommer fukt ta sig in i datorn.

Permalänk
Medlem

@RRoxen: Har du typ 8 grader varmt i ditt rum? För det är nämligen fysikaliskt omöjligt att din cpu håller lägre temperatur än din rumstemperatur givet att du inte tillför kalluft från någon extern källa. Troligare är nog att programmet inte visar rätt temperaturer. Oavsett är det ingen fara.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av RRoxen:

Tjaa Swec

Sitter på en 6600k 4.5 ghz 1.264v Idle temp ligger på 20c ungefär men kan gå ner till 15 som kallast? Kan cpun ta skada av detta? eller är det bara när det blir för höga temps?

Mvh Rroxen

Kylpastan under ihs gillar inte kyla och fungerar dåligt/spricker någonstans mellan -120 till -150 grader så ska du kyla med flytande kväve så rekommenderar jag att du kör en delid och byter kylpasta.

Skämt åsido (ovan är sant) så är det inget att ora sig för vid normal användning, tempsensorn kan visa för låg temp men den kommer aldrig vara kallare än omgivningen vilket kunde skapat problem med kondens osv.

Permalänk
Medlem

Bara du inte får fukt i chassit så är det ok.
Antar att den står ganska kallt eller har jävligt skev sensor för idle temp (kring 10c fel).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har du då kallt inomhus eller är det något specialbygge med utomhusluft?

Radiatorn i frysen?

Permalänk
Medlem

Med tanke på vår höga luftfuktighet vi har i landet så bör du ha i åtanke att det kan bli kondens med tiden om processorn VILL ödsla iväg 100C men ligger på 20C. Någonstans tar värmen vägen, någonstans möter den kylan.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hade glömt fönsterna öppna igår (Var cirka 6 minus ute), och hade fått stå så i cirka 4 dagar. Var typ 8 grader i rummet, och jag fick en idletemp på typ 15 tills värmen kom tillbaka.

Så antingen så är det svinkallt hos dig eller så är det programmet du använder som visar fel )

Permalänk
Medlem

ts använder säkert speed fan

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Hade glömt fönsterna öppna igår (Var cirka 6 minus ute), och hade fått stå så i cirka 4 dagar. Var typ 8 grader i rummet, och jag fick en idletemp på typ 15 tills värmen kom tillbaka.

Så antingen så är det svinkallt hos dig eller så är det programmet du använder som visar fel )

Hur kan det ha gått 4 dar sen igår?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Hur kan det ha gått 4 dar sen igår?

Trådskaparen och han du citerade är inte samma person

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Hur kan det ha gått 4 dar sen igår?

Det skall jag förklara för dig, kära du!
Jag kom hem igår, jag var borta i 4 dagar!
Du får ursäkta min dåliga förklaring, är trött

Edit: Skulle nämligen stå att jag insåg att jag hade glömt mina fönster öppna igår

Permalänk

Jepp som dom andra säger, så länge det inte är fuktigt så är det lungt.

Permalänk
Medlem

Många här som inte kan NÅGOT om hur fukt, relativ fuktighet, fuktkvot osv fungerar.

Att ställa datorn utomhus på vintern (vi antar att den är skyddad mot snö, vind, regn etc och bortser från nattutstrålning) är totalt ofarligt. Det kan enkelt bevisas. Under vintern är normalt den RELATIVA fuktigheten i utomhusluft >80% tillskillnad mot sommaren då den ligger nånstans runt 40-50%. Trots detta är fukthalten [g/m3] betydligt högre på sommaren då luft kan ta upp mer fukt desto varmare den är. Detta är dock endast positivt för den som letar låga temperaturer.

För att förstå problemet måste vi första reda ut var fuktkällan kommer ifrån, normalt sker fuktransport genom diffusion, konvektion eller kapillärsugning. Men i eftersom en dator inte är en fuktkälla så är den enda källan därmed fukten i luften där den transporteras genom konvektion.

Fukt, eller rättare sagt vatten bildas när den relativa fuktigheten överstiger 100% vilket betyder att luften inte kan ta upp någon mer vattenånga. Detta sker normalt när fuktig luft går från ett VARMARE medium till ett KALLARE.

Säg att luft men en temperatur av 20C med en RF 50% kommer i kontakt med en stålbit med en temperatur av 0C. Luften innehåller då 17,3*50%=8,65 [g/m3] där 17,3 är luftens maximala ånghalt vid 20C. Vid 0C är luftens maximala ånghalt 4,9 [g/m3], detta medför att alldeles intill stålet där luften är ~0C är kapaciteten inte tillräcklig och 8,85-4,9=3,75 [g/m3] vattenånga kommer kondensera till vatten.

Vi kan med högsta sannolikhet säga att en dator kommer vara varmare än omgivande luft på vintern. Det medför att vi får motsatsen till exemplet ovan, dvs en luft med hög RF men lågt fuktinnehåll kommer i kontakt med varm luft genom konvektion. Det enda som händer är att RF kommer sänkas tills att den varma luften ventileras ut och återgår till omgivande temperatur. Notera att fuktinnehållet [g/m3] var densamma under hela processen i det här fallet.

TLDR: Det kan inte bildas kondens i en dator (som är igång) placerad utomhus det enda som kommer variera är den relativa fuktigheten i luften som kommer sänkas i chassit.

Permalänk
Medlem

Älskar att det kommer in en random dude och slänger ner faktan på bordet. Tumme upp för Sweclockers!

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Hade min gamla q9550 ute på balkongen under hela vintern och sommaren i 2år. Dock igång 24/7.
Tror ja har bilder och siffror i mitt galleri

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RRoxen:

Tjaa Swec

Sitter på en 6600k 4.5 ghz 1.264v Idle temp ligger på 20c ungefär men kan gå ner till 15 som kallast? Kan cpun ta skada av detta? eller är det bara när det blir för höga temps?

Mvh Rroxen

Förstår inte riktigt, här ett annan citat från vår vän:)

Skrivet av RRoxen:

Tjoo
Oc på 4.5ghz 1.296vcore.
Ligger på 50-60c i spel som bf4 csgo m.m
Prime95 ungefär 70c efter 15 min.
Ser detta bra ut ni experter där ute

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@vikham:
Han glömmer bort att chassin oftast är gjorda av metall, när datorn är idle genererar den inte så mycket värme, dvs luftfuktighet kommer att frysa inne i chassit, frost. Sen drar man igång något intensivt, det smälter.

Vanligt fel när folk stirrar sig blinda på endast en faktor. Glömmer bort att verkliga livet inte fungerar som en konversation av nummer på ett papper säger. Finns många faktorer att tänka på.

Permalänk
Medlem

Min 6700K ligger på 19-20 grader i idle när jag kör den på stock, inget jag har reflekterat över att det skulle vara något konstigt med då jag har överdimensionerad kylning.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@vikham:
Han glömmer bort att chassin oftast är gjorda av metall, när datorn är idle genererar den inte så mycket värme, dvs luftfuktighet kommer att frysa inne i chassit, frost. Sen drar man igång något intensivt, det smälter.

Vanligt fel när folk stirrar sig blinda på endast en faktor. Glömmer bort att verkliga livet inte fungerar som en konversation av nummer på ett papper säger. Finns många faktorer att tänka på.

Så du menar alltså att chassit kan uppnå en lägre temperatur än uteluften (med de antaganden jag gjorde)? Vad bra, då kan jag sätta 40 fläktar på min h100 och kyla processorn till -50C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wow_jon:
Utomhus i vintern = minusgrader
Vart bor du i Sverige där temperaturen aldrig når minusgrader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Trådskaparen och han du citerade är inte samma person

Hehe det vet jag

Skrivet av Harling:

Det skall jag förklara för dig, kära du!
Jag kom hem igår, jag var borta i 4 dagar!
Du får ursäkta min dåliga förklaring, är trött

Edit: Skulle nämligen stå att jag insåg att jag hade glömt mina fönster öppna igår

Hahah förstod att du glömt ett "tills" i meningen, så fick ha lite roligt på kvällskvisten

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Det är svin kallt i mitt rum ja, ska ta exakt hur kallt det igt är. Men kan inte tänka mig 10-15c tror sensorn är broken isf.. Haha tack alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@wow_jon:
Utomhus i vintern = minusgrader
Vart bor du i Sverige där temperaturen aldrig når minusgrader?

Hur bildas frost?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murvel:

Min 6700K ligger på 19-20 grader i idle när jag kör den på stock, inget jag har reflekterat över att det skulle vara något konstigt med då jag har överdimensionerad kylning.

Har du runt 14-15ºC i rummet är 19-20ºC idle fullt rimligt, har du runt 20ºC i rummet är det däremot mer troligt att tempsensorn visar för lite (de har en felmarginal på ±7ºC vid temperaturer under 50ºC.
Så 20ºC avläst kan alltså vara allt mellan 13 och 27ºC.

Att din kylning skulle vara så pass effektiv att processorn håller samma temperatur som omgivningen är föga troligt (spelar ingen roll hur mycket överdimensionerad den är).

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Har du runt 14-15ºC i rummet är 19-20ºC idle fullt rimligt, har du runt 20ºC i rummet är det däremot mer troligt att tempsensorn visar för lite (de har en felmarginal på ±7ºC vid temperaturer under 50ºC.
Så 20ºC avläst kan alltså vara allt mellan 13 och 27ºC.

Att din kylning skulle vara så pass effektiv att processorn håller samma temperatur som omgivningen är föga troligt (spelar ingen roll hur mycket överdimensionerad den är).

Det låter vettigt, visserligen är det kallt i just det rummet men förmodligen inte kallare än runt 16-17 grader.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Trådskaparen och han du citerade är inte samma person

Det var det nog ingen som trodde.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG