Microsoft återinför tidigare gratisnivå för befintliga Onedrive-användare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft återinför tidigare gratisnivå för befintliga Onedrive-användare

Efter stora protester återvänder nu mjukvarujätten Microsoft till tidigare gratisnivåer för befintliga användare av molntjänsten Onedrive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kunden har alltid rätt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"Måste anmäla", "nya användare får bara 5"!! Rätt sätt för att få in nya kunder Microsoft!! Låt alla få 15GB bara,, 5 e ju ingenting idag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kunden har alltid rätt!

Kunden ser alltid snett!*

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen 125GB gratis. Använder inte OneDrive så kommer inte ihåg hur

Edit: Det e någon "Bing-bonus" på 100GB som gäller till 2017. 15 gratis + 10GB "Lojalitet-bonus"

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Microsofts virusprogram och webbläsare är så skulle jag aldrig våga använda deras onedrive
Mega ger dig 50GB gratis, End to End kryptering så du slipper snokare i din backup.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tja, alltid något. Jag är egentligen inte emot att betala för det (100GB-varianten) heller, men jag tror inte jag skulle behöva ha mer än 15GB oavsett. Åtminstone på en enskild molnlagringstjänst. Mina tidsbegränsade erbjudanden på dropbox är slut, så onedrive ger ju mest just nu.
EDIT: Och just ja, jag har ju 50 GB gratis på box.com också.

Skrivet av strejf:

Kunden har alltid rätt!

Du har aldrig jobbat med detaljhandel, hör jag.

Permalänk
Medlem

Det var ju en positiv nyhet, men jag har redan migrerat till google sen Microsoft bestämde sig för att sänka lagringsutrymmet.
Vågar man gissa på att andra har gjort något liknande, och att Microsoft nu märker av att de förlorar kunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har Office 365, och jag har 10tb lagring. I artikeln står det att det bara ska gå upp till 1TB. Hur ligger det till här?

Permalänk
Medlem

Jag använder själv OneDrive ganska sparsamt, men ser att jag har 1,23 TB utrymme där om jag nu skulle vilja använda det mer. 15GB Gratis, 10GB Lojalitetsbonus, 15GB Kamerabilderbonus, 200GB Surfacebonus och 1TB Office365-prenumeration.
För de saker man vill ha hemliga men ändå lagra i molnet är nog en krypterad fil som monteras som ett eget filsystem (t.ex. med senaste VeraCrypt eller TrueCrypt v7.1a) att föredra även om krypterad filöverföring så klart är en trevlig bonus.
Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Jag lagrar massa oredigerad FullHD-video på OneDrive för senare i livet när man tror att det ska finnas mer tid till att pyssla med detta. Blir därför besviken på att unlimited slopas... Är förvisso förståeligt, men lika fullt besviken.

Permalänk
Medlem

Jag blir jättelockad att ta för mig av Microsofts alla förmånliga erbjudanden. Alla med förbehåll att det som gällde igår inte gäller idag. Sharewareannonser för gratis Windows10 på min dator. Sånt utstrålar soliditet, långvarig närvaro på marknaden, och en programvara som måste vara jättebra för att kräva den typen av annonsering. En påminnelse varje dag som tarvade regedit för att stänga av. Microsoft, sunkigt.

Permalänk
Medlem

Vad händer riktigt om man får sin lagringskapacitet sänkt? Inte raderar väl Microsoft ens filer automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Vad händer riktigt om man får sin lagringskapacitet sänkt? Inte raderar väl Microsoft ens filer automatiskt?

Skulle gissa att dom gör som Dropbox, du kan fortfarande ladda hem dina filer men inte ladda upp något nytt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man lägger till en app till sitt konto när man klickar på länken för att anmäla så de vet att man vill behålla utrymmet?? Borde det inte bara räcka med att man registrerar sin mail? Känns lite konstigt att man måste koppla en app till kontot :/ .....

Permalänk
Skrivet av hakd:

Med tanke på hur Microsofts virusprogram och webbläsare är så skulle jag aldrig våga använda deras onedrive
Mega ger dig 50GB gratis, End to End kryptering så du slipper snokare i din backup.

Med tanke på vilkas som står bakom Mega skulle jag aldrig våga använda dem till viktiga saker (därmed inte sagt att jag inte använder dem till mindre viktiga saker).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Kan någon förklara varför man lägger till en app till sitt konto när man klickar på länken för att anmäla så de vet att man vill behålla utrymmet?? Borde det inte bara räcka med att man registrerar sin mail? Känns lite konstigt att man måste koppla en app till kontot :/ .....

Microsoft sköt sig nog i foten med ändringen för första början och nu ändrar bara tillbaka som ett slags opt-in. Bästa billigaste lösningen att plåstra om med en sån app. Dock väldigt väldigt skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Med tanke på vilkas som står bakom Mega skulle jag aldrig våga använda dem till viktiga saker (därmed inte sagt att jag inte använder dem till mindre viktiga saker).

End to End krypterat med AES-128 så mega varken kan eller troligen vill veta vad du lagrar.
Så vad är du så orolig över ?

Jag tycker den roligaste delen dock är att du litar mera på Microsoft

Kör deras Syncklient på samtliga datorer och det fungerar precis lika bra som Dropbox onedrive eller liknande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Majora:

Det var ju en positiv nyhet, men jag har redan migrerat till google sen Microsoft bestämde sig för att sänka lagringsutrymmet.
Vågar man gissa på att andra har gjort något liknande, och att Microsoft nu märker av att de förlorar kunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du en till. Gav WP stora Torwals fingret.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av hakd:

End to End krypterat med AES-128 så mega varken kan eller troligen vill veta vad du lagrar.
Så vad är du så orolig över ?

Jag tycker den roligaste delen dock är att du litar mera på Microsoft

Kör deras Syncklient på samtliga datorer och det fungerar precis lika bra som Dropbox onedrive eller liknande.

Finns väl inget som hindrar dem från att stänga av krypteringen om de skulle vilja och börja synca okrypterat utan att du ens skulle märka det? Rent teoretiskt alltså. Klart man kan kryptera själv, men ändå. Jag tänker mer på vilken typ av organisation Mega är, med tanke på att de (fortfarande) lagrar enorma mängder upphovsrättsskyddat material och vilka som står bakom tjänsten så bedömer iaf jag det osannolikt att de kommer finnas kvar om 10 år, till skillnad från Microsoft och Dropbox som jag tror kommer finnas kvar längre. Jag använder inte Onedrive heller (trots att jag har 250GB gratisutrymme där utan att ha Office). Kör Dropbox i första hand, med viktiga datan krypterat. Jag bryr mig inte vilken molntjänst man använder, men skulle aldrig rekommendera Mega i första hand av anledningarna ovan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Finns väl inget som hindrar dem från att stänga av krypteringen om de skulle vilja och börja synca okrypterat utan att du ens skulle märka det? Rent teoretiskt alltså. Klart man kan kryptera själv, men ändå. Jag tänker mer på vilken typ av organisation Mega är, med tanke på att de (fortfarande) lagrar enorma mängder upphovsrättsskyddat material och vilka som står bakom tjänsten så bedömer iaf jag det osannolikt att de kommer finnas kvar om 10 år, till skillnad från Microsoft och Dropbox som jag tror kommer finnas kvar längre. Jag använder inte Onedrive heller (trots att jag har 250GB gratisutrymme där utan att ha Office). Kör Dropbox i första hand, med viktiga datan krypterat. Jag bryr mig inte vilken molntjänst man använder, men skulle aldrig rekommendera Mega i första hand av anledningarna ovan.

Du verkar inte förstå vad End to End innebär.
Du krypterar dina filer automatiskt innan dom hamnar i molnet, Det är därför mega äter cpu om du använder deras webbklient. Mega har alltså inte en aning om vad du har för filer på dina 50GB, vilket är hela tanken med mega.

Krypteringen kan inte "stängas av" såvida dom inte totalt bygger om systemet och ändå behövs krypteringsnyckeln som bara du har. Mega har t.o.m valt att dela koden som används av klienterna för att visa att det inte är något fuffens.

Glömmer du ditt lösenord så kan inte mega återställa det åt dig då det också är krypteringsnyckeln vilket dom inte tillhandahåller då dom inte vill eller kan veta vad du lagrar.

Läsvärt då du inte verkar ha koll på vad mega egentligen är:
https://mega.nz/#help/security

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Du verkar inte förstå vad End to End innebär.
Du krypterar dina filer automatiskt innan dom hamnar i molnet, Det är därför mega äter cpu om du använder deras webbklient. Mega har alltså inte en aning om vad du har för filer på dina 50GB, vilket är hela tanken med mega.

Krypteringen kan inte "stängas av" såvida dom inte totalt bygger om systemet och ändå behövs krypteringsnyckeln som bara du har. Mega har t.o.m valt att dela koden som används av klienterna för att visa att det inte är något fuffens.

Glömmer du ditt lösenord så kan inte mega återställa det åt dig då det också är krypteringsnyckeln vilket dom inte tillhandahåller då dom inte vill eller kan veta vad du lagrar.

Läsvärt då du inte verkar ha koll på vad mega egentligen är:
https://mega.nz/#help/security

Tro mig jag vet vad end to end encryption är, jag har inte hävdat att någon skulle bryta krypteringen - det är inte det jag skulle vara orolig för. Menar du att end-to-end encryption inte skulle kunna inaktivares av mjukvaran som sköter krypteringen? (I det här fallet Mega:s mjukvara).
Om jag läser din sida på mega(bra källa!), kan du läsa de här sidorna?
http://www.zdnet.com/article/mega-users-if-youre-hacked-once-... (notera att jag inte har koll på om Mega fortfarande använder sig av lösenordet för att kryptera filerna)
http://security.stackexchange.com/questions/53453/can-i-rely-...

Återigen, någonstans handlar det om man kan lita på företaget som driver molntjänsten. Jag väljer att inte lita på ett företag startat av Kim Dotcom, där tom han säger att man inte kan lita på Mega längre (mer shady typ får man väl leta efter, vilket iofs absolut kan innebära att han förtalar företaget ur eget intresse sen han blev tvungen att lämna företaget, mkt pga rättsliga tvister).

Vi kan säkert vara överens om att man bör sköta krypteringen själv, oavsett vilken molntjänst man väljer. Det är dock inget som gemene man kommer göra, varför man bör tänka sig för vad man rekommenderar till andra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Faktum kvarstår fortfarande att det var Megaupload som försvann med ens filer medans Micrsofts moln fortfarande finns kvar. Skulle aldrig ladda upp viktiga filer till Dotcoms webbplatser

Permalänk
Medlem

Microsoft är nog det företag i världen som bryr sig minst om vad deras kunder vill ha. Det här är ju bara ett exempel i raden. Windows 8 (och till viss del 10) är ju ännu mer slående.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Tro mig jag vet vad end to end encryption är, jag har inte hävdat att någon skulle bryta krypteringen - det är inte det jag skulle vara orolig för. Menar du att end-to-end encryption inte skulle kunna inaktivares av mjukvaran som sköter krypteringen? (I det här fallet Mega:s mjukvara).
Om jag läser din sida på mega(bra källa!), kan du läsa de här sidorna?
http://www.zdnet.com/article/mega-users-if-youre-hacked-once-... (notera att jag inte har koll på om Mega fortfarande använder sig av lösenordet för att kryptera filerna)
http://security.stackexchange.com/questions/53453/can-i-rely-...

Återigen, någonstans handlar det om man kan lita på företaget som driver molntjänsten. Jag väljer att inte lita på ett företag startat av Kim Dotcom, där tom han säger att man inte kan lita på Mega längre (mer shady typ får man väl leta efter, vilket iofs absolut kan innebära att han förtalar företaget ur eget intresse sen han blev tvungen att lämna företaget, mkt pga rättsliga tvister).

Vi kan säkert vara överens om att man bör sköta krypteringen själv, oavsett vilken molntjänst man väljer. Det är dock inget som gemene man kommer göra, varför man bör tänka sig för vad man rekommenderar till andra.

Vad jag säger kvarstår, dom vet inte vad du har för filer och dom vill inte veta det heller. Det skulle förstöra hela tanken med Mega. Mega är lika säkert som alla andra (om inte säkrare i och med End to End), förutom att lösenordet också är krypteringsnycklen. Blir du av med ditt lösenord så kan ingen hjälpa dig, alla som har nyckeln kommer åt dina filer.

Skrivet av eldfan:

Faktum kvarstår fortfarande att det var Megaupload som försvann med ens filer medans Micrsofts moln fortfarande finns kvar. Skulle aldrig ladda upp viktiga filer till Dotcoms webbplatser

Megaupload var en av dom största sidorna samtliga streamingsiter använde föra att hosta sin media.
Sidor som Icefilms med mera använde Megaupload vilket slutade i att sidan lades ner.

Microsoft hade sålt ut dig direkt om du delat/streamat (c) skyddat material medans Mega-upload tog ansvaret för alla sina användare och det slutade istället med att sidan lades ner.

Mega är uppföljaren, Mega kan inte längre se vad du har för filer och kan inte längre hållas ansvariga (samt du kan inte längre streama filerna). Kim startade sidan men det ägs nu av ett annat bolag

Det är upp till var och en om dom vill använda tjänsten, Ingen kommer tvinga dig!
Än idag enda gratistjänsten med 50GB End to End krypterad gratis lagring där företag inte kan se dina filera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Vad jag säger kvarstår, dom vet inte vad du har för filer och dom vill inte veta det heller. Det skulle förstöra hela tanken med Mega. Mega är lika säkert som alla andra (om inte säkrare i och med End to End), förutom att lösenordet också är krypteringsnycklen. Blir du av med ditt lösenord så kan ingen hjälpa dig, alla som har nyckeln kommer åt dina filer.

Megaupload var en av dom största sidorna samtliga streamingsiter använde föra att hosta sin media.
Sidor som Icefilms med mera använde Megaupload vilket slutade i att sidan lades ner.

Microsoft hade sålt ut dig direkt om du delat/streamat (c) skyddat material medans Mega-upload tog ansvaret för alla sina användare och det slutade istället med att sidan lades ner.

Mega är uppföljaren, Mega kan inte längre se vad du har för filer och kan inte längre hållas ansvariga (samt du kan inte längre streama filerna). Kim startade sidan men det ägs nu av ett annat bolag

Det är upp till var och en om dom vill använda tjänsten, Ingen kommer tvinga dig!
Än idag enda gratistjänsten med 50GB End to End krypterad gratis lagring där företag inte kan se dina filera.

Det är väl klart att Mega kan hållas ansvariga för länkar som leder till upphovsrättsskyddat material som går att hitta hur lätt som helst. Spelar ingen roll om det är krypterat om det är utdelat med en länk. I övrigt upprepar du bara vad jag bemött ovan
..

Klart ingen tvingar någon men sluta rekommendera en tvivelaktig aktör till höger och vänster isf tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Det är väl klart att Mega kan hållas ansvariga för länkar som leder till upphovsrättsskyddat material som går att hitta hur lätt som helst. Spelar ingen roll om det är krypterat om det är utdelat med en länk. I övrigt upprepar du bara vad jag bemött ovan
..

Klart ingen tvingar någon men sluta rekommendera en tvivelaktig aktör till höger och vänster isf tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Din syn på "tvivelaktig aktör" är aningen paranoid.
Isf är vi 15 miljoner lurade användare och du är den upplysta av oss * Facepalm *

Kul att du blir Butthurt av jag rekommenderar en annan tjänst en Onedrive, logik noll

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Onedrive funkar bra för mig, ser dock inte varför alla är så kränsa för att betala för det man använder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Kunden har alltid rätt!

Detta är alltså en helomvändning mot dina åsikter i andra trådar om att MS alltid har rätt och att kunderna ska acceptera allt de gör...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Detta är alltså en helomvändning mot dina åsikter i andra trådar om att MS alltid har rätt och att kunderna ska acceptera allt de gör...

Kunden har alltid rätt. Även när kunden har fel. Påverkar dock inte att jag anser att företag ska göra det som är bäst för användarna eftersom att användarna sällan vet vad de egentligen vill ha.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...