Snabbtest: Intel Skylake mot Broadwell – batteritid med Asus Zenbook UX305

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Intel Skylake mot Broadwell – batteritid med Asus Zenbook UX305

Med arkitekturen Skylake utlovar Intel ytterligare förbättringar i drifttid. Nu sätts påståendet på prov av SweClockers, som batteritestar två generationer av Asus Zenbook UX305.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara mycket intressant om man kunde gjort samma jämförelse mot en motsvarande AMD bestyckad laptop. Tror tyvärr att AMD inte haft en chans, möjligen så kan deras bättre GPU acceleration vid videouppspelning hjälpa.

Permalänk
99:e percentilen

Tack för ett bra test, SweClockers! Oj vad man är sugen på en ny, passivt kyld laptop med dubbla batteritiden mot min Ivy Bridge-Zenbook!

Citat:

Det handlar om 13,3 tum med upplösningen 3 200 x 1 800 pixlar och båda är utan pekfunktion.

Det är åter värt att påpeka att skärmen numera är den stora energislukaren och så gäller i synnerhet båda de testade varianterna av Zenbook UX305, som även finns i mindre påkostade utföranden med 1080p-skärmar.

Det tål att påpekas att 3200x1800-skärmen är fullständig katastrof pga att den har en PenTile RGBW-matris. 1080p-modellen är totalt överlägsen av denna anledning, samtidigt som den dessutom kostar mindre och ger bättre batteritid. Att den "högupplösta" varianten i teorin är mer "påkostad" avspeglas alltså inte i verkligheten, där den förlorar på alla punkter. Undvik!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ortovox:

Det skulle vara mycket intressant om man kunde gjort samma jämförelse mot en motsvarande AMD bestyckad laptop. Tror tyvärr att AMD inte haft en chans, möjligen så kan deras bättre GPU acceleration vid videouppspelning hjälpa.

En av anledningarna att batteritiden ökar så pass mycket just vid videouppspelning är att man inte längre använder GPU-delen utan flyttar dessa funktioner till fixed-function kretsar som ofta kan vara en tiopotens mer energieffektiva. Skylake har fått en rad nya sådana funktioner. Så en bättre GPU-delen skulle om något bara dra ner batteritid än mer om den kapaciteten faktiskt används till att avkoda film.

Att mobiler/pekplattor kan överleva så länge när de visar film beror dels på att de har lite mindre skärm, men främsta orsaken är att ARM-baserade systemkretsar för mobiler/pekplattor sedan länge haft en lång rad extrakretsar just för videoavkodning och en rad andra vanliga användningsområden.

Tror stenhårt på dessa fläktlösa Ultrabooks. Har införskaffat en UX305 med Core M (med 1920x1080 skärm då jag helt håller med @Alling om pentile) som blir en julklapp. Rätt säker på att min egna nästa laptop också kommer bli en fläktlös modell, det "trots" att den kommer använda för programutveckling.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan ni göra tester på hur mycket bättre dom dom nya igpu är jämfört med tidigare? Knappt något sida för sådana tester..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Kan ni göra tester på hur mycket bättre dom dom nya igpu är jämfört med tidigare? Knappt något sida för sådana tester..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det vore intressant, hur klarar de sig i spel överhuvudtaget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

UX305 - m7 vs i7 ?

* Är det batteriskillnad mellan UX305 med cpu; Intel Core m7 och Intel Core i7?
* Räcker en m7 för photoshop?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mirialia:

Kan ni göra tester på hur mycket bättre dom dom nya igpu är jämfört med tidigare? Knappt något sida för sådana tester..

Skickades från m.sweclockers.com

Notebook Check har generellt sett tester på alla mobila x86-kretsar. Skylake Core M kör med HD Graphics 515 och jämför man tidigare HD Graphics 5300 så finns det fall där 515 är många gånger snabbare.

Men kan de köra spel? Är nog en definitionsfråga (skulle själv säga: knappast)...

Metro Last Light 1366x768 medium:
515: 30 FPS
5300: 10 FPS

BioShock Infinite 1366x768 medium:
515: 27 FPS
5300: 15 FPS

Core M verkar fungera riktigt fint i fall där man belastar endera iGPU eller CPU, lastas båda under längre tid så kommer det throttla till en mindre eller större grad. Största vinsten med Skylake verkar här vara att man kan köra rätt mycket längre innan det blir problem, men det kommer bli för varmt tids nog när både CPU och iGPU jobbar.

Är däremot inga problem alls att köra "vanliga" program på dessa kretsar, inte ens Photoshop (belastar i stort sett bara CPU-delen, finns några enstaka filter som är GPU-accelererade).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack så sjukt mycket för det här testet! Det är precis sånt här jag vill ha, konkreta siffror och rakt på sak. Uppskattas enormt.

Tycker att siffrorna ärligt talat är ganska dåliga dock, en MacBook Pro med Haswell vinner över både en Broadwell och Skylake-UX305. Trots att de har fullfjädrade i5or/i7or. OSXs förtjänst antar jag.

Intressantaste frågan är ju dock vad Apple lyckas åtstadkomma med en Macbook Pro med Skylake, särskilt då jag redan får ut 12+ timmar utan några större problem med min Broadwellvariant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tack så sjukt mycket för det här testet! Det är precis sånt här jag vill ha, konkreta siffror och rakt på sak. Uppskattas enormt.

Tycker att siffrorna ärligt talat är ganska dåliga dock, en MacBook Pro med Haswell vinner över både en Broadwell och Skylake-UX305. Trots att de har fullfjädrade i5or/i7or. OSXs förtjänst antar jag.

Intressantaste frågan är ju dock vad Apple lyckas åtstadkomma med en Macbook Pro med Skylake, särskilt då jag redan får ut 12+ timmar utan några större problem med min Broadwellvariant.

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativt att den har större batteri eller en helt annan panel :)!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi:

OSX är mycket energieffektivare än Windows. Får 10h+ på min Mac Book Air med OSX, kör jag Windows 10 på den, så får jag 6 timmar

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tack så sjukt mycket för det här testet! Det är precis sånt här jag vill ha, konkreta siffror och rakt på sak. Uppskattas enormt.

Tycker att siffrorna ärligt talat är ganska dåliga dock, en MacBook Pro med Haswell vinner över både en Broadwell och Skylake-UX305. Trots att de har fullfjädrade i5or/i7or. OSXs förtjänst antar jag.

Intressantaste frågan är ju dock vad Apple lyckas åtstadkomma med en Macbook Pro med Skylake, särskilt då jag redan får ut 12+ timmar utan några större problem med min Broadwellvariant.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivalr på det. Tror du det inte snarare skulle vara att Apple vet hur deras 3 (överdrivet) model behöver för kylning samt mjukvara. Och att du kanske inte testat prestandaskillnaden i de progrom som andra använder. Du kan få ut över 12+h på en h med windows 8.1 också men frågan är vad man klipper eller inte.
T.ex vad gör du på din. Ljustyrka på skärmen, dynaiskt av eller inte. hur ofta går du och fikar och den kan gå ner några steg till i strömspar. Använder du den till och från jobbet? Är det bra motagning då eller behöver efektern på wifi gå up?.

Sen kommer vi tillbaks till det vanliga vilka program använder du. MSPAINT. Jag använder MSPAINT och det är min del som artist utan virtualisering.

Vad man än kan säja om Apple så brukar, brukar de vara bra på att balansera sina system. Sen om man vill betala eller ens tycker om systemen, är popcorn fredag här på swec.

Edit:
Det jag försöker säja är att programvara är en del, hårdvara en del. hur man sätter ihopp den en del. Sen vad man änvänder det till är en helt annan del.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Verkar riktigt trevlig och tom jag blir sugen men ska man klaga på något så ett batteri på 60/65wh hade kanske inte skadat så man fått grym batteritid på dom när dom ändå är ganska dyra och är det jag är mest intresserad av ...tyst och bra batteri

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Mycket uppskattat test! Har själv varit lite sugen på en Core M baserad dator.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

Ja det vore intressant, hur klarar de sig i spel överhuvudtaget?

Jag använder idag en laptop med en i3 2330m med HD3000, och på den spelar jag League of Legends i 768-upplösning (max på datorn) med det mesta på låga inställningar, något på medel. FPSen varierar kraftigt med lägsta runt 30 och högsta runt 120, oftast håller den sig dock runt 45-70, vilket är godkänt i min bok för ett sådant spel. Spelar lite strategispel också och där funkar det liksom. Men svårt att hitta hur bra dom nya iGPU:erna är jämfört med äldre.

Skrivet av Yoshman:

Notebook Check har generellt sett tester på alla mobila x86-kretsar. Skylake Core M kör med HD Graphics 515 och jämför man tidigare HD Graphics 5300 så finns det fall där 515 är många gånger snabbare.

Men kan de köra spel? Är nog en definitionsfråga (skulle själv säga: knappast)...

Metro Last Light 1366x768 medium:
515: 30 FPS
5300: 10 FPS

BioShock Infinite 1366x768 medium:
515: 27 FPS
5300: 15 FPS

Core M verkar fungera riktigt fint i fall där man belastar endera iGPU eller CPU, lastas båda under längre tid så kommer det throttla till en mindre eller större grad. Största vinsten med Skylake verkar här vara att man kan köra rätt mycket längre innan det blir problem, men det kommer bli för varmt tids nog när både CPU och iGPU jobbar.

Är däremot inga problem alls att köra "vanliga" program på dessa kretsar, inte ens Photoshop (belastar i stort sett bara CPU-delen, finns några enstaka filter som är GPU-accelererade).

Det är som du säger en definitionsfråga. Beror på vilka spel man spelar. För mig funkar en laptop med iGPU då jag främst håller mig till LoL, Minecraft, Terraria, Europa Universalis, Age of Empire II HD, CS, osv. Inte några direkt grafikkrävande spel. Och det är där jag tror iGPU har sin nisch. Men det kanske bara är jag som är annorlunda? ^^

Dock har jag sett på nätet att studenter som letar efter laptops även vill kunna spela spelen jag nämner ovan (främst LoL, Dota, CS och Minecraft), och då skulle väl SweC kunna testa iGPU på dessa spel? Man behöver inte testa med Metro bara för att det är ett av standardspelen i deras övriga tester, kan ha andra spel för iGPU-tester.

Tack för länken! Är ut efter en ny laptop nu och som jag sa innan använder jag idag en i3 2330m med HD3000. Jag har letat och väntat under hösten på skylake för att se ifall en slimmad skylake med i5a och iGPU är vägen att gå eller om man ska satsa på en äldre CPU med ett "bärbart kort" från Nvidia/AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att köpa en Asus Zenbook UX305 med M7-6Y75 och 1080p-skärm, borde täcka mina bärbara behov en ganska så lång stund.

Det hade varit trevligt om den var tillräckligt kraftful för en PS2 emulator (Suikoden V) och D4: Dark Dreams Don’t Die, men det är okej att den troligtvis inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Ser fram emot att köpa en Asus Zenbook UX305 med M7-6Y75 och 1080p-skärm, borde täcka mina bärbara behov en ganska så lång stund.

Det hade varit trevligt om den var tillräckligt kraftful för en PS2 emulator (Suikoden V) och D4: Dark Dreams Don’t Die, men det är okej att den troligtvis inte är det.

Svarar åt flera samtidigt:
Jag skiter högaktningsfullt i strömkraven, precis som alla andra overclockers. Ge mig en unlockad 4ghz 8 core intel utan NX or XB (palladin i alla dess codenames) i en sockel som stöds längre än lohan har sina trosor.
För att vara ärlig så finns det anledningar varför AMD presterar bättre i JIT än vad intel gör, de har optimerat annorlunda.
Pris per prestanda spelar roll, så att döma ut AMD känns prematurt.
Men för fanken, jag är ingen AMD fanboy, men Zen är otroligt intressant om de levererar ens en fraktion av vad de utlovat.
Jag hoppas på mer expansion och inte mindre, mer uniforma datorkompnenter betyder mindre marknad och färr valmöjligheter.

Sorry att jag satte allt i ett citat till dig och ber om ursäkt för det, men citatsystemet är ofunkande för mig under en längre stund och det kan vara likest att skippa-

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ju längre batteritid datorer får, desto svårare måste det bli att göra ett snabbtest av batteritiden.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bra test med intressant målsättning, tack!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hoppas på fler ingående batteritester!

Permalänk

Tack för ett riktigt bra test!
Följ gärna upp även med prestanda/batteritid. Jag såg att Skylake M har högre klockor, så det vore kul om den dessutom får mer jobb utfört samtidigt som den har lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@muSashi:

OSX är mycket energieffektivare än Windows. Får 10h+ på min Mac Book Air med OSX, kör jag Windows 10 på den, så får jag 6 timmar

// Lazze

Det där beror på optimerade drivrutiner i första hand, inte på själva operativsystemet som sådant. Om du kör Hackintosh på en Windows-PC och jämför så är skillnaden ungefär 5-10% till OsX favör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Svarar åt flera samtidigt:
Jag skiter högaktningsfullt i strömkraven, precis som alla andra overclockers. Ge mig en unlockad 4ghz 8 core intel utan NX or XB (palladin i alla dess codenames) i en sockel som stöds längre än lohan har sina trosor.
För att vara ärlig så finns det anledningar varför AMD presterar bättre i JIT än vad intel gör, de har optimerat annorlunda.
Pris per prestanda spelar roll, så att döma ut AMD känns prematurt.
Men för fanken, jag är ingen AMD fanboy, men Zen är otroligt intressant om de levererar ens en fraktion av vad de utlovat.
Jag hoppas på mer expansion och inte mindre, mer uniforma datorkompnenter betyder mindre marknad och färr valmöjligheter.

Sorry att jag satte allt i ett citat till dig och ber om ursäkt för det, men citatsystemet är ofunkande för mig under en längre stund och det kan vara likest att skippa-

Kan du välja: Skriv antingen dina inlägg på svenska, eller på engelska.
Det that är very hårt to läsa.

Permalänk
Medlem

synd att den inte närmar sig 10h+ som de gör reklam för(inget ont om Asusen, det gäller alla windows-ultrabooks).

Jag kanske är konstig och i minoritet, men för mig så duger FHD skärm bra och jag skulle gärna ha möjligheten att hänga på ett extra batteri bak på maskinen, som ett grepp ungefär - för att få 6-7 extra timmar. Vikten är inte så viktig för mig, bara den är smidig o välformad. QHD etc är OK, bara den är ljusstark, färg-korrekt och gärna inte glansig.

Just nu verkar Lenovo vara de enda som kör med dubbla batterier, hoppas de kommer med en fin skylake uppgradering på sina maskiner.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Just nu verkar Lenovo vara de enda som kör med dubbla batterier, hoppas de kommer med en fin skylake uppgradering på sina maskiner.

Även Dell har ju en lösning med externa batterier, även om få känner till den. http://accessories.ap.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=in&l=...

Tycker den typen av lösning som passar till flera olika modeller är bättre än "sheet batteries" som endast passar till en modell. Priset tenderar också att vara betydligt lägre.

Permalänk
Avstängd

Vet inte om LPDDR4 skulle göra någon skillnad i praktiken men kanske.

Är det något som sker vad gäller mer energieffektiva skärmpaneler?
Eller står det stilla där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Även Dell har ju en lösning med externa batterier, även om få känner till den. http://accessories.ap.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=in&l=...

Tycker den typen av lösning som passar till flera olika modeller är bättre än "sheet batteries" som endast passar till en modell. Priset tenderar också att vara betydligt lägre.

mmm, ja jo...har testat ett sådant. Det hänger ju i en sladd till datorn, helt oanvändbart enligt mig! Det måste ju sitta fast på maskinen!

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

mmm, ja jo...har testat ett sådant. Det hänger ju i en sladd till datorn, helt oanvändbart enligt mig! Det måste ju sitta fast på maskinen!

Antar att vi har olika syn på det, föredrar själv smidigheten med att kunna behålla en lättare dator som också med standardbatteri har 6-10 timmars batteritid och "i nödfall" ha möjligheten att koppla in ett externt batteri gentemot att alltid ha en tyngre maskin, även när det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Antar att vi har olika syn på det, föredrar själv smidigheten med att kunna behålla en lättare dator som också med standardbatteri har 6-10 timmars batteritid och "i nödfall" ha möjligheten att koppla in ett externt batteri gentemot att alltid ha en tyngre maskin, även när det inte behövs.

mmm, därav att Lenovos lösning är genial. De har ett mindre /lätt batteri i fronten. Sen kan man trycka in ett i baken oxo, som är större o tyngre

// LZ

Permalänk
Medlem

Synd att man inte riktigt vill lägga ut pengarna.
Jag är stornöjd med zenbook och säkerligen köpa den generationen med nästa processor.

8 timmar laddtid är nästan ett måste.