Gigabyte släpper nya moderkort för AM3+ med USB 3.1 Type-C och M.2

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper nya moderkort för AM3+ med USB 3.1 Type-C och M.2

Sockel AM3+ med tillhörande processorer har många år på nacken. Det här hindrar inte Gigabyte från att ta fram två nya moderkort med stöd för de senaste finesserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

... Oj! Det var oväntat. AM3+ lever fortfarande!

Ja priserna är ju helt Ok på AMD-moderkort måste jag ändå säga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Märklig timing, Men det uppskattas säkert av någon

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Tycker detta är trevligt ändå. Detta är ju ändå moderkort till AMDs bästa processorer för tillfället, eftersom dom är förZenade.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tja, gör man något annorlunda så får man en unik produkt som säkert finns efterfrågan på från AMD-entusiaster. Men de flesta väntar väl på AM4 istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som en extrem dum idé att inte ha en Intel NIC på kortet... Killer NIC har ju inte varit känt för att fungera felfritt.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

allt lät så bra tills denna mening kom:
"Därtill tillhandahålls nätverk via Killer E2200 NIC "
fy fan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Funderar på om det finns någon seriös anledning att köpa ett sådant. Att lägga närmare 3000 kr på en Vishera och ett 990FX-moderkort idag ... Jag kan verkligen inte se hur en sådan plattform är värd att köpa jämfört med en 4690K med moderkort, som presterar betydligt bättre och kommer vara aktuell betydligt längre.

Att uppgradera moderkortet för 1500 kr i en redan existerande AMD-rigg känns ännu mer ovärt. Så vad är poängen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av bl0m1:

Känns som en extrem dum idé att inte ha en Intel NIC på kortet... Killer NIC har ju inte varit känt för att fungera felfritt.

Skrivet av Christley:

allt lät så bra tills denna mening kom:
"Därtill tillhandahålls nätverk via Killer E2200 NIC "
fy fan

Hejsan

På vilket sätt har ni upplevt problem med de senare versionerna av Killer NIC? Vi säljer massvis med GAMING-moderkort (många % av vår totala försäljning), baserade på denna krets och vi får inte alls fått denna feedback, inte fått på flera år. Jag håller med om att de första versionerna av Killer NIC inte var fullt utvecklade (drivrutinsmässigt) vilket skapade problem, men sedan Qualcomm köpte upp dem (2011) har det rättat till sig rejält. Vore intressant att veta om det är på de nyare korten, max två-tre år gamla, som ni upplever detta eller om det är de äldre innan Qualcomm blandade sig i?

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Det här känns riktat till kinesiska marknaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

På vilket sätt har ni upplevt problem med de senare versionerna av Killer NIC? Vi säljer massvis med GAMING-moderkort (många % av vår totala försäljning), baserade på denna krets och vi får inte alls fått denna feedback, inte fått på flera år. Jag håller med om att de första versionerna av Killer NIC inte var fullt utvecklade (drivrutinsmässigt) vilket skapade problem, men sedan Qualcomm köpte upp dem (2011) har det rättat till sig rejält. Vore intressant att veta om det är på de nyare korten, max två-tre år gamla, som ni upplever detta eller om det är de äldre innan Qualcomm blandade sig i?

Har hjälpt folk som haft problem med det och där har det oftast varit att det ligger gamla drivrutiner på skivorna moderkorts tillverkarna skickar med, minns ej om just Gigabyte tillhör skaran som gör det. Detta gäller även på moderkort baserade på Z97 kretsen. Drivrutiner med minnesläckor. Så fort man har senaste drivrutinerna så fungerar Killer NIC bra och anser det inte vara en negativ sak personligen.

Däremot tror jag en stor anledning till att ni inte får in så många rapporter om det är pga att där problemen identifieras löser man det helt enkelt och tänker inte mer på det sedan. Lösningen, att ladda ner senaste drivrutinerna, är inte någon större utmaning trots allt.

Tycker personligen att ni kan fortsätta skicka med skivor, men att ni uppmanar att man ska ladda ner senaste oavsett om problem är identifierade med just dem drivrutinerna eller inte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Typiskt när man precis köpt AsRock Fatal1ty 990FX Killer.. -.-

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Itx hade ju varit trevligt om man har planer om å pensionera sin gammla i en htpc/lanburk vid nyköp. Det hade jag hoppats på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

mycket smart drag måste jag säga. Många kommer se detta som "det enda vettiga" för att det är nyast i en bortglömd marknad och fullsmetat med funktioner, det är jag övertygad om.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

På vilket sätt har ni upplevt problem med de senare versionerna av Killer NIC? Vi säljer massvis med GAMING-moderkort (många % av vår totala försäljning), baserade på denna krets och vi får inte alls fått denna feedback, inte fått på flera år. Jag håller med om att de första versionerna av Killer NIC inte var fullt utvecklade (drivrutinsmässigt) vilket skapade problem, men sedan Qualcomm köpte upp dem (2011) har det rättat till sig rejält. Vore intressant att veta om det är på de nyare korten, max två-tre år gamla, som ni upplever detta eller om det är de äldre innan Qualcomm blandade sig i?

förvånad av att få svar av tillverkaren.

jag har haft problem på två stycken z97 moderkort för något år sedan. vet inte modellerna, men var inte gigabyte versioner. problemet var/är minnesläckor vilket gjorde både internet och datorn brutalt seg.
det verkar som att qualcomm gjort något åt det om du säger så, men har bara hört och varit med om negativa saker. aldrig positiva.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

förvånad av att få svar av tillverkaren.

jag har haft problem på två stycken z97 moderkort för något år sedan. vet inte modellerna, men var inte gigabyte versioner. problemet var/är minnesläckor vilket gjorde både internet och datorn brutalt seg.
det verkar som att qualcomm gjort något åt det om du säger så, men har bara hört och varit med om negativa saker. aldrig positiva.

Nu är jag helt oinsatt men vad är det för positiva grejer som intels nics bättre förutom att de bara fungerar och inte får minnes läckor.
Jag kommer ihåg att jag hjälpte en snubbe med minnesläckor men det var nog två år sen och jag tror det var ett msi moderkort(z97/z87) och om jag inte minns fel så var det en stor våg av msi kort som strulade då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Nu är jag helt oinsatt men vad är det för positiva grejer som intels nics bättre förutom att de bara fungerar och inte får minnes läckor.
Jag kommer ihåg att jag hjälpte en snubbe med minnesläckor men det var nog två år sen och jag tror det var ett msi moderkort(z97/z87) och om jag inte minns fel så var det en stor våg av msi kort som strulade då.

att internet bara fungerar och levererar korrekt hastighet är perfekt.
skitdrygt att bara vilja spela och inte kunna det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Skulle det komma ett mitx moderkort med am3+ skulle jag köpa det direkt, skulle passa perfekt till liten lan-dator med någon gammal phenom II x4/x6

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Lär bli ett sådant om mitt Sabertooth lägger av.
Med de rycken det haft på senare tid är det kanske dags snart..
Inget fungerande ljudkort, SATA-portar som lägger av och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

På vilket sätt har ni upplevt problem med de senare versionerna av Killer NIC? Vi säljer massvis med GAMING-moderkort (många % av vår totala försäljning), baserade på denna krets och vi får inte alls fått denna feedback, inte fått på flera år. Jag håller med om att de första versionerna av Killer NIC inte var fullt utvecklade (drivrutinsmässigt) vilket skapade problem, men sedan Qualcomm köpte upp dem (2011) har det rättat till sig rejält. Vore intressant att veta om det är på de nyare korten, max två-tre år gamla, som ni upplever detta eller om det är de äldre innan Qualcomm blandade sig i?

Hej Rasmus, problemen som jag har haft är framförallt när jag har använt kretsar tillsammans med linux baserade system.
Det har varit bökigt att få till det med drivrutiner osv, det har ofta löst sig när man har har laddat ner några random drivrutiner men hittat på olika forum osv, dessa har man fått bökat med usb för att föra över.

I Windows miljöer har jag personligen inte stöt på så mycket problem med Killer NIC den har varit stabil, dock så har jag fått sämre prestanda än med motsvarade Intel NIC:ar, värt att säga är att detta är om man kommer upp i hastigheter väldigt nära gigabit.

Förstår att detta moderkort riktar sig mot gamers och att det låter tufft men "Killer NIC" istället för "Intel baserad nätverkskrets".

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

På vilket sätt har ni upplevt problem med de senare versionerna av Killer NIC? Vi säljer massvis med GAMING-moderkort (många % av vår totala försäljning), baserade på denna krets och vi får inte alls fått denna feedback, inte fått på flera år. Jag håller med om att de första versionerna av Killer NIC inte var fullt utvecklade (drivrutinsmässigt) vilket skapade problem, men sedan Qualcomm köpte upp dem (2011) har det rättat till sig rejält. Vore intressant att veta om det är på de nyare korten, max två-tre år gamla, som ni upplever detta eller om det är de äldre innan Qualcomm blandade sig i?

Måste instämma med ovanstående.

Har haft flera moderkort, nu senast X99 GODLIKE gaming från MSI med Killer NIC doubleshot X3, fungerar superbt och ger mig mycket högre näthastigheter än Intels lösning.

Mitt intryck är att Killer har rett ut problemen som fanns dom första åren, och nu fungerar det utmärkt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Gigabyte_Rasmus: om man bara installerar själva drivrutinen via enhetshanteraren-NIC-"leta på datorn" och väljer ini filerna så man slipper själva killer appen/programmet som har ram läckage fungerar det utmärkt

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lär bli ett sådant om mitt Sabertooth lägger av.
Med de rycken det haft på senare tid är det kanske dags snart..
Inget fungerande ljudkort, SATA-portar som lägger av och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Med den klocken är det väl inte så konstigt att saker går sönder

Övrigt:
Jag vill hellre se moderkort för AMD Zen även om det är ett år dit

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kan man ha boot på M.2 på detta kort tro?
@Gigabyte_Rasmus

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kan man ha boot på M.2 på detta kort tro?
@Gigabyte_Rasmus

Hittar ingenting snabbt, Men sålänge de har stöd för nvme så ska de inte va nå problem.. Köpte mitt Fatal1ty nu just pga nvme stödet, Dock bara på 10Gb/s.. -.-

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Är det här det första så kallade "framtidssäkrade" moderkortet på marknaden? Jag är intresserad av att välja en Samsung M2-SSD som min nästa hårddisk, och jag vill definitivt kunna använda USB-C. Kan det här kortet använda både Intel och AMD, eller är det AMD-exklusivt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Skrivet av Arnkell:

Är det här det första så kallade "framtidssäkrade" moderkortet på marknaden? Jag är intresserad av att välja en Samsung M2-SSD som min nästa hårddisk, och jag vill definitivt kunna använda USB-C. Kan det här kortet använda både Intel och AMD, eller är det AMD-exklusivt?

1. En SSD är inte en hårddisk
2. Detta är endast för AMD processorer med socket AM3+, Vill du köra Intel så finns det massor av moderkort med samma funktioner i den senaste generationen (socket 1151)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Men för i h-e!!!!!!!!!!!!

Bytte ner mig från FX-9590 till 4690k just för att ha tillgång till M.2, men tji fick man där.
i5:an är visserligen bättre på att hantera enskilda spel men kan bannemej inte göra två saker samtidigt utan att hålla på jobba ihjäl sig, åtminstone inte jämfört med min ack så kära AMD.
Att synka bitcoin och virussöka samtidigt som man surfar känns som en självklarhet, men neeejdå.

Är AMD lika prisvärda i nästa generations processorer går jag definitivt tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av SirMacke:

Kan man ha boot på M.2 på detta kort tro?
@Gigabyte_Rasmus

Hejsan. Ledsen för sent svar. Det kan man

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Not in use.