Telia slopar roamingavgifter i Norden och Baltikum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Närliggande ämne, man skulle kunna tycka att den fria marknaden med konkurrens borde ha löst denna situation pga bättre erbjudanden än konkurrenterna. Lite synd att det måste gå så pass långt att det blir lagstiftande.

Det råder ju konkurrens mellan företagen, olika priser och olika erbjudanden, det är vad konkurrens är...eller vad är konkurrens enligt dig?

Skrivet av joabor:

Telia är inte dyrast längre. 4 st nya abonnemang med 4 st iPhone 6S, fria samtal etc. samt 40GB surf. slog både tre och Telenor i månadskostnad. Lägg dessutom till Homerun (numera Telia Wifi) på väldigt många offentliga platser inkl. sjukhus. Telias familjepaket är mycket intressant för oss som har stora familjer:)

Det var länge sedan Telia var dyrast, de senaste 5 åren har de varit förmånliga och ofta varit först med att ha bra erbjudanden till förmånliga priser.

Skrivet av Djinn:

Håller inte med de är dyrast. Gjorde nyligen en prisförfrågan på alla företag. Vad betalar du vilken abb så kan vi se om du har fått specialpris eller något?

En generell prisförfrågan säger egentligen ingenting, operatörerna har även olika erbjudanden och vad som ingår i deras abonnemang, så det går inte att bara jämföra prislappen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Vore trevligt om Halebop som ägs utav telia skulle också få något liknande

Skrivet av Rajat:

Halebop är självstyrande under eget varumärke med eget tjänsteutbud och inte ett dotterbolag, så Telia kan inte fatta det beslutet åt dem.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Trevligt! Hoppas även Halebop gör det snart

Även jag har Halebop som operatör så jag ställde frågan till deras support.

Jag frågade om även Halebop skulle slopa roamingavgift i Norden då dom kör på Telias nät.
"Vi håller på att kika på detta, håll utkik på hemsidan så kommer du också kunna ta del av informationen."

På sikt är det tänkt att alla operatörer ska erbjuda samma tjänst, så följdfrågan blev såklart hur snabbt denna infon skulle komma ut, men det kunde dom inte svara på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Även jag har Halebop som operatör så jag ställde frågan till deras support.

Jag frågade om även Halebop skulle slopa roamingavgift i Norden då dom kör på Telias nät.
"Vi håller på att kika på detta, håll utkik på hemsidan så kommer du också kunna ta del av informationen."

På sikt är det tänkt att alla operatörer ska erbjuda samma tjänst, så följdfrågan blev såklart hur snabbt denna infon skulle komma ut, men det kunde dom inte svara på.

Min fråga till dig är...varför citerade du mig i detta?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Tre håller på med sitt 3LikeHome som dom vill återlansera i Sverige.
3 har det redan i 3 Danmark och 3 England.

Nu sätter Telia press på 3, Tele 2 och Telenor, för sommaren 2017 måste samtliga operatörer inom Eu slopa roamingavgifter.

Det bådar för marknadskrig både om vem som kan erbjuda det bästa deal samt en ny prispress på tjänten, detta för att kunna ta marknadsandelar. Här tror jag att operatören 3 har ett försprång pga att deras 3 DK & UK 3LikeHome erbjuder i 28 länder inkl USA och HongKong.

Det blir en intressant framtid!

3LikeHome verkar bra men i verkligheten har de tyvärr har de en massa begränsningar som att man inte får använda internetdelning och man får inte kolla på strömmad video och det fungerar allmänt ruttet. Jag har ett 3UK-kort som min flickvän fick för att använda i Sverige, jag fick tillbaka det dagen efter för det fungerade så dåligt.

Rent allmänt fungerar roaming oftast sämre än att ha ett SIM-kort från en operatör i landet.

On topic så är det bra att Telia har det här, hade tänkt använda mitt Orange-kort i Finland när jag ska dit med nu kan jag köra med Telia företagsabonnemanget istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Gäller ej Halebop!

Detta gäller ej halebop. Dags att lämna med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Min fråga till dig är...varför citerade du mig i detta?

Citerade dom som undrade över Halebops roamingavgifter och Halebop var nyckelordet så du slank med haha.

Permalänk
Medlem

What? Har 3 i Sverige inte 3LikeHome som i Danmark? Kunstigt, for det er et 10 år gammelt koncept!

Permalänk
Medlem

@Rajat: Har aldrig sagt något om att Halebop inte använder Telias nät. En typisk halmgubbe från din sida. Om du menar att det sitter en handfull människor på en våning här i Göteborg eller Farsta som arbetar med Telias webb och Halebops webb samtidigt så ja. Men de är anställda i samma företag och följer samma regler. Halebop opererar inte som ett företag skiljt från Telia. Vissa personer har visitkort som det står Halebop på och ansvarar för produkterna hos Halebop men går man upp några led så är det samma chefer. Halebop är ett varumärke och ett laboratorium för produkter.

Jag håller inte med, Halebop styrs inte som ett eget företag som använder Telias nät. Om du på utsidan har fått den uppfattningen så grattis till Telia, för då fungerar segmenteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Håller inte med de är dyrast. Gjorde nyligen en prisförfrågan på alla företag. Vad betalar du vilken abb så kan vi se om du har fått specialpris eller något?

Jag betalar 1 956SEK/mån, Tre och Telenor skulle ha mellan 2 025 - 2 100SEK/mån. Se bara till att Telia räknar på rätt sätt dvs. 1 basabonnemang samt 3 st add ons ( á 145 SEK/mån) dvs. INTE familjeabonnemanget. Fick dessutom 3 månader gratis i och med att Tre har 3 månaders uppsägningstid så att jag inte får dubbla avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det råder ju konkurrens mellan företagen, olika priser och olika erbjudanden, det är vad konkurrens är...eller vad är konkurrens enligt dig?

Tycker ofta det inte är någon märkbar skillnad alls nästan bortsett från något enstaka som är tokdyrt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

telenor har haft gratis surf och samtal(?) i norden ett bra tag nu, eller iallafall en variant på't

Skrivet av Szajda:

Tre håller på med sitt 3LikeHome som dom vill återlansera i Sverige.
3 har det redan i 3 Danmark och 3 England.

Nu sätter Telia press på 3, Tele 2 och Telenor, för sommaren 2017 måste samtliga operatörer inom Eu slopa roamingavgifter.

Det bådar för marknadskrig både om vem som kan erbjuda det bästa deal samt en ny prispress på tjänten, detta för att kunna ta marknadsandelar. Här tror jag att operatören 3 har ett försprång pga att deras 3 DK & UK 3LikeHome erbjuder i 28 länder inkl USA och HongKong.

Det blir en intressant framtid!

Telia körde en liknande tjänst före detta beslut. Grannland, som du för en liten penning (tror det var typ 49 kronor eller något sådant) fick samma förutsättningar i norden och Baltikum som hemma i Sverige. Nu gör de så att denna tjänst ingår istället för alla utan extra kostnad. Det har förmodligen att göra med att TeliaSonera äger mobilnät i både Norge, Danmark, Finland och Baltikum så de kan gå ut i förtid utan att det blir svindyrt för dem.

Sedan har Telia sina Semestervecka Europa och Världen som mot 199 och 299kr tror jag det är gör så att du får motsvarande i europa respektive hela världen. Fast då med begränsad surf på 1 GB.

Det brukar snarare vara så att Telia går före och tar riskerna sedan följer de andra operatörerna efter.

10721a"]
Uhhh, jo.

https://www.halebop.se/om-halebop

Enda anledning till varför Telia valde att starta upp Halebop är för att konkurrera med Comviq. Samma anledning till varför operatören 3 startade upp Halon (också för att konkurrera med redan etablerade Halebop).
[/quote]

Skrivet av beh:

@Rajat: Det stämmer icke. Halebop är endast ett varumärke, de har inte ens ett eget bolagsnummer (kör på Telias 556430-0142).

Skrivet av IceDread:

Tycker ofta det inte är någon märkbar skillnad alls nästan bortsett från något enstaka som är tokdyrt.

Både Telia Sverige och Halebop är fristående autonoma företag. Båda ägs dock av koncernen TeliaSonera. På samma sätt som Telia Danmark, Finska Sonera och Norska NetCom ägs av TeliaSonera. Det är Telia Sverige som tagit roaming beslutet som nämns här i egen regi. Det är inget som vi ser i andra TeliaSonera företag vilket gör det osannolikt att det är ett generellt direktiv till koncernen.

Så ja, Halebop är ett fristående företag som tar egna beslut, så länge det går inom ramarna för vad TeliaSonera har för strategi i stort.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Både Telia Sverige och Halebop är fristående autonoma företag. Båda ägs dock av koncernen TeliaSonera. På samma sätt som Telia Danmark, Finska Sonera och Norska NetCom ägs av TeliaSonera. Det är Telia Sverige som tagit roaming beslutet som nämns här i egen regi. Det är inget som vi ser i andra TeliaSonera företag vilket gör det osannolikt att det är ett generellt direktiv till koncernen.

Så ja, Halebop är ett fristående företag som tar egna beslut, så länge det går inom ramarna för vad TeliaSonera har för strategi i stort.

Ditt svar är ju totalt ointressant för vad jag skrev i min första post och i min andra post om det inte är så att du håller med men i så fall skriv det för du skrivet inte något sådant. Det du skriver om är ägarstrukturer, jag skriver om konkurrens och då är din post ointressant eftersom du bara benämner ett fåtal och ignorerar resten vilket är konstigt eftersom du fokuserar på några men gör ingen poäng av det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ditt svar är ju totalt ointressant för vad jag skrev i min första post och i min andra post om det inte är så att du håller med men i så fall skriv det för du skrivet inte något sådant. Det du skriver om är ägarstrukturer, jag skriver om konkurrens och då är din post ointressant eftersom du bara benämner ett fåtal och ignorerar resten vilket är konstigt eftersom du fokuserar på några men gör ingen poäng av det.

Jag beskrev hur verkligheten ser ut. Telia Sverige kan inte besluta om Halebop skall införa slopade roamingavgifter eller inte. Om det faktumet är för dig totalt ointressant så står det dig naturligtvis fritt att blunda

När det gäller konkurrens så är frågan inte relevant idag och därmed ointressant. Post och Telestyrelsens "priskontroll" har gjort att Telia helt enkelt inte får vara billigast i Sverige tack vare sin starka ställning på marknaden. Post och Telestyrelsen är den myndighet som reglerar marknaden.

Priskontrollen har dock varit under lupp av EU Kommissionen nyligt och innan slutet på 2016 så kommer den försvinna och ersättas av ett Ekonomiskt Replikerbarhets Test (ERT). Det gör enkelt sagt att Telia från och med då kan sätta lägre priser än sina konkurrenter så länge den produkt och marknad de prissätter klarar ERT testet.

Vill du läsa mer om detta så finns dokument med korrespondensen mellan kommissionen och PTS att ladda ned.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Telia i Finland har haft detra bra mycket mer än 1 år. 3 och ett halvt år sedan jag fick det, riktigt bra deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Reser du ofta utomlands? Annars så spelar det inte någon roll för dig över huvud taget.

Tja.. Kanske 4-5 gånger om året, mest till Finland och kanske någon kryssning till Tallinn. Sa bara att det är trevligt, inte om det har någon betydelse för mig.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Äntligen lanserar Telia detta, som flera redan sagt har Sonera i Finland haft detta redan ett bra tag. Dåligt dock att detta inte gäller samtal till utlandet som faktiskt ingår hos Sonera. Så, bra gjort Telia men ni kan göra även bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

@Rajat: Har aldrig sagt något om att Halebop inte använder Telias nät. En typisk halmgubbe från din sida. Om du menar att det sitter en handfull människor på en våning här i Göteborg eller Farsta som arbetar med Telias webb och Halebops webb samtidigt så ja. Men de är anställda i samma företag och följer samma regler. Halebop opererar inte som ett företag skiljt från Telia. Vissa personer har visitkort som det står Halebop på och ansvarar för produkterna hos Halebop men går man upp några led så är det samma chefer. Halebop är ett varumärke och ett laboratorium för produkter.

Jag håller inte med, Halebop styrs inte som ett eget företag som använder Telias nät. Om du på utsidan har fått den uppfattningen så grattis till Telia, för då fungerar segmenteringen.

Det är ingen uppfattning, det är fakta på hur det är, Halebop startades INNAN Telia förvärvade dem och efter förvärvet är de fortfarande självstyrande med en egen styrelse, vad är det som är så svårt att förstå i det?

Skrivet av IceDread:

Tycker ofta det inte är någon märkbar skillnad alls nästan bortsett från något enstaka som är tokdyrt.

Du får tycka vad du vill, men det är fortfarande konkurrens.

Skrivet av TheFlyingFin:

Telia i Finland har haft detra bra mycket mer än 1 år. 3 och ett halvt år sedan jag fick det, riktigt bra deal.

Sonera menar du, Telia och Sonera är 2 olika bolag som har ett samarbetspartnerskap.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Både Telia Sverige och Halebop är fristående autonoma företag. Båda ägs dock av koncernen TeliaSonera. På samma sätt som Telia Danmark, Finska Sonera och Norska NetCom ägs av TeliaSonera. Det är Telia Sverige som tagit roaming beslutet som nämns här i egen regi. Det är inget som vi ser i andra TeliaSonera företag vilket gör det osannolikt att det är ett generellt direktiv till koncernen.

Så ja, Halebop är ett fristående företag som tar egna beslut, så länge det går inom ramarna för vad TeliaSonera har för strategi i stort.

Skrivet av Rajat:

Det är ingen uppfattning, det är fakta på hur det är, Halebop startades INNAN Telia förvärvade dem och efter förvärvet är de fortfarande självstyrande med en egen styrelse, vad är det som är så svårt att förstå i det?

Fram till och med Årsredovisningen 2004 var Halebop AB (556603-7312) listat som ett dotterbolag åt TeliaSonera med värde 0 KR. Men i årsredovisningen för år 2005 listas inte Halebob AB under dotterbolag och i en notis kan man läsa följande:

Citat:

Innehavet av Övriga svenska och utländska dotterbolag för jämförelseåret avsåg
bolag som under 2005 avyttrats, 13 MSEK (Telia Reinsurance S.A.) och likviderats,
442 MSEK (Telia Promotor AB, Telia Networks Management AB, Telia Online AB, Telia
Partner AB, Telia Försäljning AB, Telia Handel AB, Telia Internet Services Management
AB, Halebop AB, Netpool Sverige AB, Telia Scanswitch AB, Thoreb ITMobile AB och
NorSea Com AS)

Halebop är inte mer företag inom TeliaSonera än vad XC90 är ett företag inom Volvo Cars.

TeliaSonera förklarar även hur man ser på Halebop:

Citat:

TeliaSonera har stärkt sin ställning i detta segment genom att
lansera egna erbjudanden med nya varumärken och med konkurrenskraftiga
priser för mobila bastjänster. Exempel på dessa satsningar
är Halebop i Sverige, Tele Finland i Finland, Diil i Estland, Ezys i
Litauen och Chess i Norge. Bolagen köper kapacitet från TeliaSonera
men arbetar med egna erbjudanden samt egen marknadsföring
och försäljning.

Förvirringen är total, så att även TeliaSonera själva skriver om Halebop som ett "bolag" när man samma år likviderat det. Nyckeln till att förstå detta är att förstå vad ett varumärke är samt förstå vad fördelen är att arbeta med "egna erbjudanden samt egen marknadsföring och försäljning". Det handlar endast om att framtså som ett eget bolag och nå andra kundgrupper än vad man gör med Telia varumärket.

Skrivet av Rajat:

Sonera menar du, Telia och Sonera är 2 olika bolag som har ett samarbetspartnerskap.

Nej, det finns ett TeliaSonera AB (556103-4249) som enligt senaste årsredovisning äger bla. följande dotterbolag:

  • TeliaSonera Finland Oyj, 1475607-9, Helsingfors

  • TeliaSonera Sverige AB, 556430-0142, Stockholm

  • Samt ett TeliaSonera International Carrier för varje land man har tillhandahåller nättjänster.

Telia och Sonera är idag endast varumärken. Det finns inga bolag med dessa namn och har inte funnits sedan fusionen trädde i kraft 1 Januari 2003. Kan vi släppa detta nu?

Permalänk
Inaktiv

För helvete Sweclockers kan ni i alla fall låtsas att ni vet vad fan ni håller på med och inte är sväljer skiten som europeiska kommissionen skickar ut?

Roaming avgifter kommer INTE att avskaffas 15 juni 2017 då först ska det genomföras analys av användandet i EU för att se till att operatörer inte lider för mycket och även om det av någon otur lyckas bli färdigt i tid så är extra roaming kostnader borta bra upp till "fair use" nivån, varefter de kommer tillbaka med de fina skyhöga räkningar vi alla älskar.

Med andra ord så saboterades nätneutraliteten för att man ska "ta bort" roamingavgifter på pappret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Detta har jag väntat på, Telia i Finland har haft detta i över ett år redan, funderade på att byta över till ett sådant abonnemang ett tag.

Men detta är skitbra för sådana som mig som rör sig mycket inom norden

Har inte Finland typ "Europa Abbonemang" - att det är utan roaming avgift i tyskland etc också?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Fram till och med Årsredovisningen 2004 var Halebop AB (556603-7312) listat som ett dotterbolag åt TeliaSonera med värde 0 KR. Men i årsredovisningen för år 2005 listas inte Halebob AB under dotterbolag och i en notis kan man läsa följande:

Halebop är inte mer företag inom TeliaSonera än vad XC90 är ett företag inom Volvo Cars.

TeliaSonera förklarar även hur man ser på Halebop:

Förvirringen är total, så att även TeliaSonera själva skriver om Halebop som ett "bolag" när man samma år likviderat det. Nyckeln till att förstå detta är att förstå vad ett varumärke är samt förstå vad fördelen är att arbeta med "egna erbjudanden samt egen marknadsföring och försäljning". Det handlar endast om att framtså som ett eget bolag och nå andra kundgrupper än vad man gör med Telia varumärket.

Nej, det finns ett TeliaSonera AB (556103-4249) som enligt senaste årsredovisning äger bla. följande dotterbolag:

  • TeliaSonera Finland Oyj, 1475607-9, Helsingfors

  • TeliaSonera Sverige AB, 556430-0142, Stockholm

  • Samt ett TeliaSonera International Carrier för varje land man har tillhandahåller nättjänster.

Telia och Sonera är idag endast varumärken. Det finns inga bolag med dessa namn och har inte funnits sedan fusionen trädde i kraft 1 Januari 2003. Kan vi släppa detta nu?

Fortfarande så STARTADES inte Halebop utav Telia, de startade 1 år innan det förvärvades av Telia och de har ALDRIG varit ett dotterbolag till Telia.

TeliaSonera AB är exakt det jag sa sedan Telia och Sonera är samarbetspartners, sedan de ingick partnerskap så bildades TeliaSonera AB, så det du skriver är bara en tillkrånglad upprepning utav vad jag just sa, så kan DU släppa detta nu?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du får tycka vad du vill, men det är fortfarande konkurrens.

Det är ingen effektiv konkurrens om priserna / modellerna ser likartade ut, då har det stagnerat vilket kan peka på kartellbildning eller indirekt sådan.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fortfarande så STARTADES inte Halebop utav Telia, de startade 1 år innan det förvärvades av Telia och de har ALDRIG varit ett dotterbolag till Telia.

Sidan 99 i TeliaSoneras Årsredovisning 2004, Post 31: "Specifikation av aktier och andelar" under "Dotterbolag", "Svenska bolag":
Halebop AB, 556603-7312, Stockholm

Bolaget införlivades sedan i TeliaSonera Sverige AB under 2005.

Jag har aldrig sagt att Halebop startades av Telia. Bara att Halebop inte är ett eget företag vare sig utanför eller inuti TeliaSonera.

Skrivet av Rajat:

TeliaSonera AB är exakt det jag sa sedan Telia och Sonera är samarbetspartners, sedan de ingick partnerskap så bildades TeliaSonera AB, så det du skriver är bara en tillkrånglad upprepning utav vad jag just sa, så kan DU släppa detta nu?

Telia och Sonera fusionerade, vilket betyder att de tillsammans bildar ett nytt bolag (TeliaSonera AB org# 556103-4249) och i detta tillfället tillsammans byter namn på de befintliga bolagen till TeliaSonera Sverige AB respektive TeliaSonera Finland Oyj.

Förstår du skillnaden? Det finns inget bolag som heter Telia, inget bolag som heter Sonera. Men det finns många bolag som heter TeliaSonera. Det är viktigt eftersom TeliaSonera fortfarande använder varumärket Telia i Sverige och varumärket Sonera i Finland. Telia och Sonera är inte samarbetspartners eftersom Telia och Sonera inte är juridiska personer längre, de finns inte (endast som varumärken hos TeliaSonera) och kan därför inte samarbeta.

Detta är fakta med väl underbyggda källor (årsredovisning publicerad av företagen i fråga). Var kommer dina påståenden från?

Rättade felaktig negation.
Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Sidan 99 i TeliaSoneras Årsredovisning 2004, Post 31: "Specifikation av aktier och andelar" under "Dotterbolag", "Svenska bolag":
Halebop AB, 556603-7312, Stockholm

Bolaget införlivades sedan i TeliaSonera Sverige AB under 2005.

Jag har aldrig sagt att Halebop startades av Telia. Bara att Halebop inte är ett eget företag vare sig utanför eller inuti TeliaSonera.

Telia och Sonera fusionerade, vilket betyder att de tillsammans bildar ett nytt bolag (TeliaSonera AB org# 556103-4249) och i detta tillfället tillsammans byter namn på de befintliga bolagen till TeliaSonera Sverige AB respektive TeliaSonera Finland Oyj.

Förstår du skillnaden? Det finns inget bolag som heter Telia, inget bolag som heter Sonera. Men det finns många bolag som heter TeliaSonera. Det är viktigt eftersom TeliaSonera fortfarande använder varumärket Telia i Sverige och varumärket Sonera i Finland. Telia och Sonera är inte samarbetspartners eftersom Telia och Sonera inte är juridiska personer längre, de finns inte (endast som varumärken hos TeliaSonera) och kan därför inte samarbeta.

Detta är fakta med väl underbyggda källor (årsredovisning publicerad av företagen i fråga). Var kommer dina påståenden från?

Det är lätt att blanda ihop eller förväxla begreppen... speciellt när man inte är instatt i detta.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Precis, det håller jag med om och det är just därför vi diskuterar saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Detta har jag väntat på, Telia i Finland har haft detta i över ett år redan, funderade på att byta över till ett sådant abonnemang ett tag.

Men detta är skitbra för sådana som mig som rör sig mycket inom norden

Har innan haft tjänsten "Grannland" för 30-40 kr månaden vilket varit riktigt bra.

Nu kunde jag dock plocka bort tjänsten. Visserligen bara några få tior jag sparar, men nu räcker standardavtal för mig fint.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/