Hur hade ni utformat en databas för logga sensorer och annat?

Permalänk

Hur hade ni utformat en databas för logga sensorer och annat?

Har precis fått fart på MySQL och Workbench där jag började skapa strukturen men körde fast då databasen protesterade.

Mitt mål; göra en liten sida där jag kan se värden ifrån olika sensorer i huset, temperaturer, vatten, el.
Vatten sensorn skickar puls för varje liter, och temperatursensorerna bör sända mätvärden.

Vatten
- idvatten *key*
- datum/tid

utetemp
- idutetemp *key*
- datum/tid
- temperatur

Problemet var att jag ville ju att "idvatten" och "idutetemp" skulle skriva namnet på mätaren om och om igen och då sa databasen att så kan man ju inte ha det, skulle ju bli unik rad. Istället för jag väl döpa om det att tablen blir unika namnet sen låta den göra radnummer och skita i sätta någon key.

Vatten#1
- radnummer
- datum/tid

utetemp#1
- radnummer
- datum/tid
- temperatur

eller kanske inte behöver radnummer heller när jag hopparöver key.

Ah ni märker att jag snurrar till det. Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Har precis fått fart på MySQL och Workbench där jag började skapa strukturen men körde fast då databasen protesterade.

Mitt mål; göra en liten sida där jag kan se värden ifrån olika sensorer i huset, temperaturer, vatten, el.
Vatten sensorn skickar puls för varje liter, och temperatursensorerna bör sända mätvärden.

Vatten
- idvatten *key*
- datum/tid

utetemp
- idutetemp *key*
- datum/tid
- temperatur

Problemet var att jag ville ju att "idvatten" och "idutetemp" skulle skriva namnet på mätaren om och om igen och då sa databasen att så kan man ju inte ha det, skulle ju bli unik rad. Istället för jag väl döpa om det att tablen blir unika namnet sen låta den göra radnummer och skita i sätta någon key.

Vatten#1
- radnummer
- datum/tid

utetemp#1
- radnummer
- datum/tid
- temperatur

eller kanske inte behöver radnummer heller när jag hopparöver key.

Ah ni märker att jag snurrar till det. Hur hade ni gjort?

Hur samlar du in denna information? SNMP?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Hur samlar du in denna information? SNMP?

Det vet jag inte än utan började i denna änden och forma webbsidan först.
En Raspberry och ett program som fångar in signalerna, sen kommer det kluriga att föra in dem som SQL i databasen men anar att någon gjort det tidigare så bör att gå att googla fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Det vet jag inte än utan började i denna änden och forma webbsidan först.
En Raspberry och ett program som fångar in signalerna, sen kommer det kluriga att föra in dem som SQL i databasen men anar att någon gjort det tidigare så bör att gå att googla fram.

Om du använder dig av sensorer som har stöd för SNMP så är det bara att installera en CACTI eller liknande och sätta igång och logga. Om de inte har stöd, så kan man logga till en fil och be cacti läsa filen.

Kolla runt bland färdiga projelt så slipper du uppfinna hjulet på nytt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Om du använder dig av sensorer som har stöd för SNMP så är det bara att installera en CACTI eller liknande och sätta igång och logga. Om de inte har stöd, så kan man logga till en fil och be cacti läsa filen.

Kolla runt bland färdiga projelt så slipper du uppfinna hjulet på nytt.

Tack fast det är lite av nöjet justnu att få klura och koda lite. Har sett iaf ett ganska tjusigt komplett program för få diagram och allt redan vid uppstarten men, ah, jag tyckte det var kul med node.js och vill lyckas jobba via mysql.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Tack fast det är lite av nöjet justnu att få klura och koda lite. Har sett iaf ett ganska tjusigt komplett program för få diagram och allt redan vid uppstarten men, ah, jag tyckte det var kul med node.js och vill lyckas jobba via mysql.

Ok.

Du kanske ska en tabell som heter devices. I den har du

id, name, value, date

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag hade använt en lightweight tidsseriedatabas typ influxdb. Enkelt att sätta upp och föda med data. Sen hade jag satt grafana som frontend.
Det mesta är out of the box dock förutom datainsamlarna/klienterna. Om jag var tvungen att använda en relationsdatabas så hade jag använt postgres och json fält för att mer dynamiskt kunna lägga till olika sensor-data.