Sonys nya batteriteknik ger uppåt 40 procent förbättrad kapacitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Öhh... 40% bättre kapacitet, i förhållande till vaddå?
Dom kan ju inte mena storleken eftersom dom säger att dom kommer att bli kompaktare också, menar dom 40% mer kapacitet per viktenhet?

Min gissning är att de menar att antalet mAh ökar med ca 40% jämfört med dagens batterier och dessutom på en mindre yta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Inte helt hundra på innebörden men att den största vikten läggs vid batterier för ex mobiltelefoner och dylikt är lite hmm fel kan tyckas. Svavel är ju väldigt vanligt förekommande och kan man därtill trycka in mer effekt i krympt form så skulle det innebära en revolution för UAVs, elbilar och lagring av energi från kraftverk med ojämnt produktion eller för hemanvändning så som Tesla Powerwall m.m.

Det ena utesluter inte det andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet är att i stället för att behålla lika stort batteri som idag, kommer dom troligen göra det 40% mindre i stället.

Händer så på laptops där dom krymper storleken, när hårdvaran drar mindre ström.

Så antingen ligger batteritillverkningen långt efter eller så är felet att tillverkarna är för snabba att krympa enheter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

2020... GG

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Om 4 år kanske det finns sådant här:

http://www.networkworld.com/article/2866715/wireless/ces-2015...

Om man är på McDonalds t.ex. kan man ladda mobilen trådlöst vid bordet. Lägg till skärmar som kan agera som solceller så har det tagits ett stort steg framåt. Sedan skulle det ju inte skada med batterier som kan lagra mer kapacitet än idag utöver det.