Efter datorbyte är TV-skärmen suddig/ konstigt kontrast

Permalänk
Medlem

Efter datorbyte är TV-skärmen suddig/ konstigt kontrast

Hej!

Jag har länge haft tvn inkopplad till datorn, nu uppgraderade jag dator och kör med R9 390 och Windows 10, datorskärmen ser bra ut, men tvn ser väldigt konstig, suddig fast skarp? ut, har inget bättre ord för det. Det är rätt upplösning inställd.

Kör skärmen som ser bra ut med DVI, på tvn kör jag HDMI. Jag har provat köra från DVI från grafikkortet till DVI-HDMI omvandlare in i tvn men det ser lika dåligt ut som HDMI till HDMI.

Det är som att bilden är suddig men har för hög skärpa och kontrast, jag har ändrat inställningarna på tvn för color, contrast, brightness och sharpness men inget ser bra ut...

I radeon inställningar/catalyst så har jag testat olika saker utan framgång, bland annat att ändra pixelformat, gamma och färg osv.

Känner mig helt uppgiven och vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp!

Tack!

Permalänk
Medlem

@hake95: Kollat uppdateringsfrekvensen?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@hake95: Kollat uppdateringsfrekvensen?

60Hz vilket låter rätt?

Permalänk
Medlem

när du bytte dator, bytte du möjligvis ifrån ett nvidia-kort till amd-kort för grafiken ?
kan vara det som spökar, har själv märkt en pytteliten skillnad i just det fallet...

/m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

när du bytte dator, bytte du möjligvis ifrån ett nvidia-kort till amd-kort för grafiken ?
kan vara det som spökar, har själv märkt en pyttelite skillnad just det fallet...

/m

Hade ett gammalt amd kort innan, Radeon HD4870.

Det är sjukt stor skillnad, kan inte kolla på TVn då det ser förjävligt ut...

Permalänk
Medlem

hhmm... kör du med en annan version av drivrutinen än du gjorde i den förra burken ?
kollat bitdjup (true color 32bit) ?

Permalänk
Medlem

att felsöka sånt här är ju inget kul projekt på en fredagskväll, så jag förstår absolut din frustration, men...
har du provat att bara köra med TVn inkopplad ?
testat att köra med en DVI - HDMI kabel istället för en "ren" HDMI - HDMI kabel ?
ser det lite illa ut då ?

alternativt kanske du kunde testa att slänga in det gamla grafikkortet på en annan plats i den nya datorn, så att du kör det nya kortet till skärmen, det gamla kortet till TVn ?
(jo, jag vet, det är onödigt overkill, men bara för att testa...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

att felsöka sånt här är ju inget kul projekt på en fredagskväll, så jag förstår absolut din frustration, men...
har du provat att bara köra med TVn inkopplad ?
testat att köra med en DVI - HDMI kabel istället för en "ren" HDMI - HDMI kabel ?
ser det lite illa ut då ?

alternativt kanske du kunde testa att slänga in det gamla grafikkortet på en annan plats i den nya datorn, så att du kör det nya kortet till skärmen, det gamla kortet till TVn ?
(jo, jag vet, det är onödigt overkill, men bara för att testa...)

Det blir likadant när jag bara har tvn inkopplad, det blir även likadant när jag kör DVI-HDMI (Det var så jag körde innan jag böt grafikkort då det grafikkortet inte hade HDMI).

I ditt andra svar nämde du bitdjup, i catalyst control center står det "Current color depth: 8 bpc". Bör detta vara på 32? Det ser ut som att det ska gå att ändra detta i ccc men taben är grå och är ej klickbar :S Men då är förmodligen detta felet alltså?

EDIT: Lite då och då så blinkar tvn till och visar "1920x1080@60Hz" som den annars gör när man byter source/ingång.

Permalänk
Medlem

tja, det kan ju vara bitdjupet som ställer till det hela...
prova att ställa om det till "true color 32bit" i catalyst, om det inte fungerar så prova att ändra det genom att att högerklicka på desktopen, välj "screen resolution" (heter det skärmupplösning på svenska?), sedan väljder du "advanced settings" (antar att det kallas avancerade inställningar på svenska). klicka på tabben "monitor" (skärm?), längst ner bör du kunna ändra till "true color (32bit)".

och ja, det ska vara 1920x1080 i 60hz, den biten är korrekt.

har inte direkt några andra tips å trix på rak arm, ska ta en funderare till...

/m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

tja, det kan ju vara bitdjupet som ställer till det hela...
prova att ställa om det till "true color 32bit" i catalyst, om det inte fungerar så prova att ändra det genom att att högerklicka på desktopen, välj "screen resolution" (heter det skärmupplösning på svenska?), sedan väljder du "advanced settings" (antar att det kallas avancerade inställningar på svenska). klicka på tabben "monitor" (skärm?), längst ner bör du kunna ändra till "true color (32bit)".

och ja, det ska vara 1920x1080 i 60hz, den biten är korrekt.

har inte direkt några andra tips å trix på rak arm, ska ta en funderare till...

/m

Tack för att du försöker hjälpa! Gjorde som du sa men när jag går in i advanced settings mm. så säger den att den redan kör 32bit true color, medans det i catalyst står 8bpc...

Hur som helst, jag har nu kopplat testat att koppla in en annan dator med Windows 10, en annan dator med Windows 7 samt Xbox 360. Tvn har samma problem med alla datorer, det är svårt att urskilja med xboxet. Jag kan tyvär inte testa på datorn jag hade innan mitt byte, då tvn fungerade finfint.

Permalänk
Inaktiv

På min så står det 1920x1080 50hz (pal) när jag kopplar hdmi kabeln och sen trycker Wintangent +P och spegla. Detta skall automatiskt ställa in det korrekta, det som din tv stöder, annars är det en bugg i catalyst.
Och om detta inte fungerar, har du testst nån annan, äldre drivrutin?

Permalänk
Medlem

Om färgerna ser skumma ut typ att vitt är nästan lite gulaktigt och svart inte riktigt är svart så beror det antagligen på att datorn ser din tv som just en tv och ställer om färgerna att gå mellan 16-235 istället för fulla bredden på 0-255 eller vad det är.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Om färgerna ser skumma ut typ att vitt är nästan lite gulaktigt och svart inte riktigt är svart så beror det antagligen på att datorn ser din tv som just en tv och ställer om färgerna att gå mellan 16-235 istället för fulla bredden på 0-255 eller vad det är.

Tror det heter HDMI black level

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Tror det heter HDMI black level

color range. limited { 16-235 }, full { 0-255 }

Skrivet av hake95:

Tack för att du försöker hjälpa! Gjorde som du sa men när jag går in i advanced settings mm. så säger den att den redan kör 32bit true color, medans det i catalyst står 8bpc...

Hur som helst, jag har nu kopplat testat att koppla in en annan dator med Windows 10, en annan dator med Windows 7 samt Xbox 360. Tvn har samma problem med alla datorer, det är svårt att urskilja med xboxet. Jag kan tyvär inte testa på datorn jag hade innan mitt byte, då tvn fungerade finfint.

En skärm idag har vanligtvis bara 8 bitar panel, över detta brukar bara professionella skärmar ha vilket din inte har.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

På min så står det 1920x1080 50hz (pal) när jag kopplar hdmi kabeln och sen trycker Wintangent +P och spegla. Detta skall automatiskt ställa in det korrekta, det som din tv stöder, annars är det en bugg i catalyst.
Och om detta inte fungerar, har du testst nån annan, äldre drivrutin?

Jag har testat senaste och näst senaste drivrutinen, men då jag nu testat flera andra datorer och samma problem kvarstår tror jag inte att det är datorn utan snarare att tvn fått spratt :/

Skrivet av FlashTec:

Om färgerna ser skumma ut typ att vitt är nästan lite gulaktigt och svart inte riktigt är svart så beror det antagligen på att datorn ser din tv som just en tv och ställer om färgerna att gå mellan 16-235 istället för fulla bredden på 0-255 eller vad det är.

Tror inte att detta är problemet, färgerna ser ok ut, dock är allt rätt mörkt, det är svårt att beskriva hur bilden ser ut, tänk dig att allt är suddigt och att man försökt rätta till det genom att dra upp sharpness som tusan :S

Skrivet av Commander:

color range. limited { 16-235 }, full { 0-255 }

En skärm idag har vanligtvis bara 8 bitar panel, över detta brukar bara professionella skärmar ha vilket din inte har.

Ok då är detta inte problemet.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknanze problem på en skärmför ett länge sen när jag bytte grafikkort.
Felet löste sig själv när jsg tex valde en jättelåg upplösning så det ändrades på skärmen till det sen tillbaka till det jsg skulle ha och sen var allt som det skulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hake95:

Jag har testat senaste och näst senaste drivrutinen, men då jag nu testat flera andra datorer och samma problem kvarstår tror jag inte att det är datorn utan snarare att tvn fått spratt :/

Kan tillägga att jag oftast kopplar från pc till min avr och inte direkt till tvn. Såna här saker kan undvikas så. Se till bara att ha hdmi:n aktiv på avrn annars händer inget i ccc.

Permalänk
Medlem

Bara som ett test, får du samma fenomen på tvn om du använder hdmi porten på moderkortet till hdmi på tvn?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

jo, har stött på samma fenomen nån gång men det var ett bra tag sedan...
helt klart värt att testa med att byta till en löjligt låg upplösning, aktivera den låga upplösningen och sen byta tillbaka till 1920x1080.

Skrivet av [Molotov]:

Jag hade liknanze problem på en skärmför ett länge sen när jag bytte grafikkort.
Felet löste sig själv när jsg tex valde en jättelåg upplösning så det ändrades på skärmen till det sen tillbaka till det jsg skulle ha och sen var allt som det skulle.

Skickades från m.sweclockers.com