Permalänk
Medlem

Hur skalar Win 8.1 på 4k?

Jag hade en 27 tummare som jag körde i 1920x1080p. Nu ska det bli en 4k skärm. Jag är aningen närsynt och undrar hur Windows skalar. Om jag kör 4k-upplösning kommer ikonerna bli skitsmå då? Hur litet blir de och kommer det att se normalt ut med tex ett skrivbord i 1920x1080p på en 4k-skärm?

Fasen vad svårt det var att förklara detta...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Det har inbyggd skalning, så skrivbordikonerna kommer det inte vara några problem med. Dock så finns det program som inte är anpassade för HiDPI som bara skalas upp rakt av vilket gör att de kan se suddiga ut.

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera win10 inte fullt så bra stöd i win8.1 som finns i 10:an

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Tack för svar, är lite orolig för hur litet det blir om man kör native. I spel blir det väl att köra 4k och hoppas att det flyter acceptabelt. Men i desktop blir det väl 2560 x 1440 typ... inte bra på detta... blir galen på den 19tummare jag suttit vid ett tag nu och vill ha en fin 32":a med lagom stora ikoner..

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Jag hade en 27 tummare som jag körde i 1920x1080p. Nu ska det bli en 4k skärm. Jag är aningen närsynt och undrar hur Windows skalar. Om jag kör 4k-upplösning kommer ikonerna bli skitsmå då? Hur litet blir de och kommer det att se normalt ut med tex ett skrivbord i 1920x1080p på en 4k-skärm?

Fasen vad svårt det var att förklara detta...

Jag kör skalat på min jobbdator som fortfarande har 8.1 och har inte haft några problem.

Men du får ju uppgradera till windows 10 gratis så gör det, ska vara bättre funktionalitet!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

japp jag utesluter inte en uppgradering till WIN 10. Spelar dock en del äldre spel så jag får fundera lite... stort tack för feedback... inte var dag man byter skärm...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Om dina spel funkar på Win8 så funkar de på Win10. Däremot har Win8 redan en hel del problem med äldre spel så du se till att ens funkar där. Vi talar spel äldre än XP dock.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slinger:

Tack för svar, är lite orolig för hur litet det blir om man kör native. I spel blir det väl att köra 4k och hoppas att det flyter acceptabelt. Men i desktop blir det väl 2560 x 1440 typ... inte bra på detta... blir galen på den 19tummare jag suttit vid ett tag nu och vill ha en fin 32":a med lagom stora ikoner..

Du vill inte köra icke-native upplösning i skrivbordsmiljö; det blir så suddigt att det är mycket mer värt att köpa en 1440p-skärm.

Köper du en 4K-skärm bör du köra den i 4K och du får då antingen leva med att saker blir små (om du kör 100 % skalning) eller att vissa (många) program blir suddiga eftersom de skalas upp (om du kör >100 % skalning).

Om du väljer en skärm i storleken 32″ kanske det blir "stort nog" för att du ska kunna köra 100 % skalning. Det motsvarar ju 1920x1080 på 16″, och den upplösningen funkar bra på min 13,3″-laptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

har 31.5" 4k upplösning och windows 7. Kör utan skalning alltså 100% .. Tycker dewfinitivt det blir för litet för mina ögon.. Har dock inte perfekt syn. har testat skala i windows vilket funkar fint på skrivbordet. Men de allra flesta program jag kör får problem!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

har 31.5" 4k upplösning och windows 7. Kör utan skalning alltså 100% .. Tycker dewfinitivt det blir för litet för mina ögon.. Har dock inte perfekt syn. har testat skala i windows vilket funkar fint på skrivbordet. Men de allra flesta program jag kör får problem!

Samma sak med W10, om än något bättre.
Personligen så väntade jag med en 4k skärm tills jag visste hur W10 skulle fungera med skalning.
Nu ser jag att det var helt rätt att vänta, man blir snabbt galen på allt som inte skalas korrekt.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows du kör har liten betydelse, eftersom det till största del är upp till utvecklarna av tredjepartsprogram att lägga in stöd för variabel dpi.

Det enda jag vet är bättre i 8 och 10 än i 7:an är väl att det ska gå att välja olika dpi per skärm om man har fler än en skärm - annars tror jag att det är exakt samma problem. Så vitt jag vet finns det ingen skillnad mellan 8:an och 10:an när det gäller tredjepartsprogram.

Själv kör jag med 150% dpi på min 28" 4K med Windows 7, och har så gjort i ett år nu. Funkar bra i de flesta fall, har bara haft problem i vissa spel där man måste slå av dpi-skalningen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Personligen så väntade jag med en 4k skärm tills jag visste hur W10 skulle fungera med skalning.
Nu ser jag att det var helt rätt att vänta, man blir snabbt galen på allt som inte skalas korrekt.

Problemet ligger snarare i programmen än operativsystemet. Windows 10 skalar utmärkt, men inte alla program till det. Windows skalar däremot vissa rutor som inte stödjer skalning, med resultatet att det blir oundvikligt suddigt då programmen definierar efter pixlar.

Helt enkelt, enligt mig har MS gjort ett riktigt bra jobb med skalning, vi måste bara vänta på alla tredjeparts program som måste skrivas om. Lyckligtvis så är det allt fler program med bra skalnings stöd, tyvärr går det däremot inte snabbt nog för att 4K UHD på liten skärmyta ska vara effektivt idag. MS kan inte trolla in stöd för riktig skalning i program, oavsett hur underbart det hade varit.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.