Problem med CPU kylning 2600k, Asus maximus IV Gene-Z, H80i

Permalänk
Medlem

Problem med CPU kylning 2600k, Asus maximus IV Gene-Z, H80i

Så jag har ett litet problem som jag dragits med alldeles för länge och som det nu är dags att ta tag i och fixa.

Som jag nämnde i rubriken sitter jag på en Asus Maximus IV Gene-Z moderkort med en Sandy bridge i7-2600k processor och som kylning använder jag ett H80i. Problemet är bara det att kylningen är rent ut av värdelös. Kör nuförtiden oklockat på grundinställningar för att den e såpass jäkla dålig.

Tidigare satt jag på en 2500k med en vanlig h80 och som jag minns det fungerade det bra ett tag (?) men sen en dag när jag kikade så var tempsen uppe över 90grader när jag spelade och jag antog att det var vattenkylningen som pajat. Bytte då tillbaka till stockkylaren och tempsen blev helt ok igen, det gick att använda i alla fall. Men så bytte jag ut kylaren på garanti och fick punga lite extra för en h80i då modellen utan i slutat produceras. När allt var installerat och klart var det samma problem igen (fast lite mer problem i och med att firmwaren var så dålig i början). Det känns kanske som att det har gått lite till och från när det fungerar hyfsat och när det inte fungerar alls.

Så i alla fall, nu började jag misstänka att det kanske var cpun som var problemet, så jag införskaffade mig en 2600k istället. Visade sig att ännu en gång kvarstod problemet. Har i samma veva bytt ut chassi och nya fläktar etc men ingenting hjälper så min senaste tanke är att någonting gör att vattenkylningen inte sitter 100% tight mot processorn (även fast skruvarna sitter åt). Tittar man nämligen i Corsair LINK när man spelar så brukar själva H80i:n ligga på kanske 40 grader medans processorn ligger på 80+

Så, vad kan man då göra? Min misstanke är att kanske moderkortet är för tunt eller något så att den inte fäster helt tätt och att man då kanske kan sätta några distanser på baksidan för att kunna skruva åt tightare. Är det någon som haft liknande problem och löst det? Och om man nu ska använda nylondistanser, vart hittar man sådana?

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig i detta dilemma.

Länk med bilder på tempsen...
http://imgur.com/a/Fd0NE

Permalänk
Medlem

De AIO jag har haft från Corsair har behövt lite shimsning på baksidan av moderkortet för att få bra kontakt mot CPU'n.