Är det värt att handla från Amazon?

Permalänk
Medlem

Är det värt att handla från Amazon?

Jag har nu valt ut mina delar till mitt bygge, men nu när jag har kollat runt lite så har jag hört att det kan tillföra en del kostnader om man köper delarna till Sverige från Amazon. Så jag kollade då runt i de svenska butikerna, och märkte att deras priser var en hel del högre.

Vad lönar sig mest, att köpa från Amazon med ett lägre inköpspris men eventuella andra kostnader eller köpa från ett svenskt företag med ett högre inköpspris?

E: Lutar nu mer åt att beställa inom Sverige, verkar inte vara lika krångligt.

Permalänk
Medlem

Menar du Amazon UK eller US???

Permalänk

Jag antar att du menar amerikanska Amazon. Jag tycker inte det är värt det när det gäller datorkomponenter, eftersom supportärenden blir oändligt mycket krånglare än vid handel med en svensk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag antar att du menar amerikanska Amazon. Jag tycker inte det är värt det när det gäller datorkomponenter, eftersom supportärenden blir oändligt mycket krånglare än vid handel med en svensk butik.

Skulle det vara någon skillnad om det var den brittiska Amazon och vet du om totalkostnaderna ligger lika ungefär, alltså mellan Amazon och svenska företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte lite vattenskoterdelar ifrån Amazon (us). Paketet skickades med usps och togs sedan över av något svenskt bolag när det väl landat i Sverige. Usps var snälla att deklarera paketet åt mig så samma dag som jag fick hämta paketet fick jag också betala tull, moms och importkostnader. Visserligen var jag beredd på det. Kan ju dock vara tråkigt för Kalle 14 som beställer hem en ny dator för alla sina pengar och hamnar i skuld hos staten på ett par tusenlappar!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Kireei:

Skulle det vara någon skillnad om det var den brittiska Amazon och vet du om totalkostnaderna ligger lika ungefär, alltså mellan Amazon och svenska företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte koll på Storbritanniens konsumentlagar, eller hur EU-lagar och -regler fungerar över gränserna. Men det är ju iallafall billigare att skeppa saker till Storbritannien än USA. Jag handlar en del andra saker som är lika stor risk för DOA och allmänt fallerande från Amazon.co.uk samt Amazon.de, och frakten från UK brukar vara billig. Däremot är det dyrare att skicka saker till Storbritannien från Sverige än vice versa. Komponenter vet jag inte vad de kostar på varken tyska eller brittiska Amazon, men det är lätt för dig att jämföra.

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte en Kindle så lade Amazon (US) själva på moms, tullavgifter och hela klabbet. Du får alltså betala ett mycket högre pris av vad du ser när du tittar på enskilda produkter.

Lär inte löna sig med andra ord.

Permalänk
Medlem

UK = tullfritt
US = tull (troligtvis).

Permalänk

Om man handlar från USA finns en enkel överslagsräkning: USD x 10= SEK. Med moms på totalsumma ink. frakt samt ev. tull brukar det landa kring detta.

Permalänk
Medlem

Handlar du från Amazon US så betalar du svensk moms i kassan så du ser vad det går på totalt.

Nästan aldrig lönt att köpa datorprylar från USA om det inte är enormt bra pris.
Frakt och moms käkar upp det mesta av vinsten samtidigt om det ofta är knepigt med
garantier utanför USA.

Bästa köpet gör man om man är där och handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

UK = tullfritt
US = tull (troligtvis).

Inte tull, men moms.

Permalänk
Medlem

Brukar ibland handla enskilda komponenter ifrån Amazon.de eftersom det är närmast av amazon sidorna men inte vinner man så mycket. Nya datorpaket/uppgraderingar beställer jag ofta från nån tysk sida, kollar genom www.geizhals.net/eu för att hitta de bästa priserna och gör beställning där det blir billigast och finns i lager de produkter jag vill ha.

Varför jag gärna beställer från amazon är pga deras bra service, speciellt deras "no question asked" väldigt simpla returneringsmetod. Du bara printar ut en return label med en förvald orsak för returningen och dät's it. Pengarna får du tillbaka på kontot så fort de skannat sträckkoden så ingen annan sida kan konkurrera i hur enkelt det är att returnera saker. Skulle gärna handla mera från hemlandet men då jag nästan alltid upplevt kundsupporten som dryg och besvärlig och de sidor som har bra rykte igen brukar ha dyrare priser, här i Finland åtminstone.

Ibland lönar det sig nog beställa från hemlandet. T.ex. grafikkort, hårddiskar, skärmar (Amazon kan va helt okej vid skärmköp dock men överlag så om man vill ha något snabbt och dessa produkter ger ju ofta upphov till problem)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Jag handlar på amazon lite då och då. Köpte ett par gaming lurar till min pojkvän och lyckades spara några hundra.. Jag menar det är ju intw mycket pengar kanske i vissa fall men kan tycka att allt som går att spara på är väl värt?

Permalänk
Medlem

Brukar handla från både amazon.de (tyska) och amazon.co.uk (UK) och har aldrig haft några problem. Ibland dyker det upp saker där man kan spara några hundralappar gentemot svenska återförsäljare, t.ex. mina Philips Fidelio X1 beställde jag från amazon.it (italienska) för ca 1300 kr när de annars kostade här i Sverige över 2000 kr!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag köpte bilvårdsprodukter från USA för 1800 SEK och fick betala exakt 0:- i tull och moms. Företaget som jag handlade ifrån satte när värdet och märkte det som gåva, helt på eget bevåg.

Köpte en parfym från ett företag baserat på Jersey och då fick jag pröjsa 180:- tull och moms.

Köpte delar till min KitchenAid Artisan från USA och fick betala 0:- i tull och moms, värdet på beställningen var 223 SEK.

Min erfarenhet är att om värdet överstiger en viss summa enligt deklarationen så blire tull och moms, märks deklarationen med ett lågt värde och/eller som gåva så slipper man det.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3