Photoshop, kan inte gå in på Avancerade Inställningar!

Permalänk
Medlem

Photoshop, kan inte gå in på Avancerade Inställningar!

Jag har haft problem efter att ha laddat ner senaste AMD Drivrutinerna till mitt R7 M260.

När jag startar står det att jag har för lite VRAM och att vissa 3D effekter och annat är "disabled". (När jag t.ex försöker vrida bilden står det "Bla bla bla fungerar bara med OPEN-GL aktiverade dokumentfönster")

Enligt Adobes Support ska jag gå in på Redigera > Inställningar > Prestanda > Avancerade Inställningar

Men rutan som det är i är grått och när jag drar musen över den står det att "Photoshop har upptäckt ett fel i din grafikdrivrutin. Uppdatera eller installera om drivrutinen."

Att uppdatera fungerade INTE, har provat typ 78a gånger bara idag (Har haft problemet ett tag men inte brytt mig).

Någon som har en lösning?
#GodDamnItAMD

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

För det första, vilken version av Adobe Photoshop använder du?

Sen för det andra, vad för typ av Photoshop använder du? Adobe Photoshop Elements eller Adobe Photoshop?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

För det första, vilken version av Adobe Photoshop använder du?

Sen för det andra, vad för typ av Photoshop använder du? Adobe Photoshop Elements eller Adobe Photoshop?

Hur ser man vilken version?

Adobe Photshop.

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Ok, det här kan vara lite lurigt. Eftersom du skriver M260 antar jag att det är en laptop vi talar om? Beroende på vad du har för processor kan det vara en modell med switchande grafik, som alltså byter mellan processorns integrerade grafik och ett extra grafichip beroende på uppgift.

I fallet med AMD-grafik bör du ha en meny för "Konfigurera växlingsbar grafik" om du högerklickar på skrivbordet. Då ska AMD Catalyst Control Center öppnas och du får ett val för vilka program som ska köras med Hög respektive Energisparande prestanda. Hög = M260, Energisparande = integrerad AMD/INTEL-grafik.

Kolla att du har rätt inställningar här. Photoshop.exe ska vara satt till "Höga prestanda" alternativt om du går in under Globala inställningar för växlingsbar grafik, testa att byta mellan "Optimera prestanda" och "Maximal prestanda" för att se om det gör någon skillnad. Du kan behöva starta om Windows mellan.

Jag vet inte exakt vad ditt problem beror på eller vilket grafikchip som används, men prova dig fram mellan inställningarna här för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Hur ser man vilken version?

Adobe Photshop.

Help > About Photoshop.

Eller om du har programmet på svenska: Hjälp > Om Photoshop.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ok, det här kan vara lite lurigt. Eftersom du skriver M260 antar jag att det är en laptop vi talar om? Beroende på vad du har för processor kan det vara en modell med switchande grafik, som alltså byter mellan processorns integrerade grafik och ett extra grafichip beroende på uppgift.

I fallet med AMD-grafik bör du ha en meny för "Konfigurera växlingsbar grafik" om du högerklickar på skrivbordet. Då ska AMD Catalyst Control Center öppnas och du får ett val för vilka program som ska köras med Hög respektive Energisparande prestanda. Hög = M260, Energisparande = integrerad AMD/INTEL-grafik.

Kolla att du har rätt inställningar här. Photoshop.exe ska vara satt till "Höga prestanda" alternativt om du går in under Globala inställningar för växlingsbar grafik, testa att byta mellan "Optimera prestanda" och "Maximal prestanda" för att se om det gör någon skillnad. Du kan behöva starta om Windows mellan.

Jag vet inte exakt vad ditt problem beror på eller vilket grafikchip som används, men prova dig fram mellan inställningarna här för att se om det gör någon skillnad.

Ja, jag har en HP ZBook, och jag har ett integrerat Intel grafikkort och ett AMD grafikkort (M260). Jag har dock inte Catalyst, utan har tydligen något som kallas "Firepro".

Photoshop var redan satt på "Höga prestanda", men inte på Globala som jag ändrade. Provade att starta om datorn men det fungerade fortfarande inte

Hur kan man se vilket grafikkort som används?

EDIT: Jag tror inte att jag använder AMD Grafikkortet!
När jag går in i FirePro kan man "övervaka" vilka program som GPU:et använder, och Photoshop kommer INTE upp!!!
Hur byter man?

Skrivet av Airikr:

Help > About Photoshop.

Eller om du har programmet på svenska: Hjälp > Om Photoshop.

Ah! Tack! Jag har 2014.2.2-utgåvan

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Ja, jag har en HP ZBook, och jag har ett integrerat Intel grafikkort och ett AMD grafikkort (M260). Jag har dock inte Catalyst, utan har tydligen något som kallas "Firepro".

Photoshop var redan satt på "Höga prestanda", men inte på Globala som jag ändrade. Provade att starta om datorn men det fungerade fortfarande inte

Ok, jag har en zBook 14 på jobbet och på den går jag in i de globala inställningarna och byter till Maximera/maximal prestanda. Det gör att alla program som inte är satta specifikt till att använda Intel-gpun automatiskt startas på AMD-gpun. Sen måste du ha hyfsat uppdaterade grafikdrivrutiner men det har du säkert redan. Om det ändå inte funkar, kolla mer efter OpenGL-inställningar i drivrutinspanelen. Nu kommer jag inte att vara på jobbet på två veckor så tyvärr kan jag inte kolla exakt hur min beter sig och vad jag har för inställningar där.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ok, jag har en zBook 14 på jobbet och på den går jag in i de globala inställningarna och byter till Maximera/maximal prestanda. Det gör att alla program som inte är satta specifikt till att använda Intel-gpun automatiskt startas på AMD-gpun. Sen måste du ha hyfsat uppdaterade grafikdrivrutiner men det har du säkert redan. Om det ändå inte funkar, kolla mer efter OpenGL-inställningar i drivrutinspanelen. Nu kommer jag inte att vara på jobbet på två veckor så tyvärr kan jag inte kolla exakt hur min beter sig och vad jag har för inställningar där.

Jag har satt AMD:n till Maximal på allt jag kan hitta.
Men hur kan jag veta om ett specifikt program (just nu Photoshop då) är satt till Intel-GPUN? Och vad ska batteriinställningarna stå på på Intels Inställningar?

Och vart hittar jag Drivrutinspanelen?

(... ledsen för många frågor... XD )

EDIT: Ska "OpenGL- Trippelbuffering" vara på "On" i AMD FirePro?

Visa signatur

Målar och gör spel : )