Fungerar en g-syncskärm utan ett Nvidia kort?

Permalänk
Medlem

Fungerar en g-syncskärm utan ett Nvidia kort?

Lite dum fråga kanske men funderar på att köpa en g-syncskärm och funderar på om den funkar även om jag inte har ett nvidia kort i burken?

Alltså jag förstår att själva funktionen med g-sync inte kommer fungera men den kommer fungera som vanligt annars med t ex 144Hz och allt annat lull lull?

Har i dagsläget ett 770 men jag byter grafikkort rätt ofta så vill inte åka på en mina.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se någon anledning att det inte skulle fungera, men jag ska inte svära på det. Eftersom G-sync är en inställning som måste slås på för Nvidiakort så måste det rimligen även fungera utan G-sync (dvs med vilket grafikkort som helst med displayport).

Dessutom, om en G-sync-skärm enbart kunde användas med Nvidiakort så borde det framgå VÄLDIGT tydligt på förpackningen och beskrivningen, men något sådan har jag aldrig sett.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Ja precis G-sync är en funktion som går att sätta på on/off. Men väldigt dyrt att betala för en G-sync-skärm utan att kunna använda det? Eller ska du skaffa Nvidiakort inom en snar framtid

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Min efarenhet med en g-sync skärm, Asus ROG Swift PG278Q, är att det inte funkade 144hz med en r9 290. Men 120 fungerade. För vissa andra verkar det dock fungera med 144hz och radeonkort så det är väl lite lotteri då. 120 hz fungerar alltid.

Permalänk
Medlem

Stort tack för bra svar!

Permalänk
Medlem

När jag köpte min Acer XB270HU hade jag ett R9 280 och kunde endast köra i 85 Hz högst (utan G-sync såklart). Med ett Nvidia kort kunde jag köra med Gsync och 144 Hz då.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

När jag köpte min Acer XB270HU hade jag ett R9 280 och kunde endast köra i 85 Hz högst (utan G-sync såklart). Med ett Nvidia kort kunde jag köra med Gsync och 144 Hz då.

Ok, jag antar att jag inte köper en g-sync då för jag vet inte vilket graffe jag kommer ha sen. Tack!