Permalänk
Medlem

Plötslig ostabil klockning

Så jag körde en 975 bloomfield på 4.1 ghz ett bra tag utan problem men sen en dag så fick jag plötsligt bluescreens etc. Jag antog att det var kylpastan som behövde bytas och klockade ner den då jag inte orkade fixa det då. Jag har kört den på 3.7 ett år typ utan problem. Jag städade datorn idag och la då på ny kylapsta och klockade tillbaka den till 4.1. temperaturerna är bra, runt 60-70 i load men jag upplever fortfarande ostabilitet på samma settings som jag hade innan som fungerade utan problem.

Vad kan detta bero på? Många komponenter börjar bli till åren då de köptes när I7 var ny, så är väl 6-7 år nu(moderkort, minne är lite äldre än CPU då jag har en 920 också) så är det därför? Jag har prövat dragit upp volten ännu mer och sitter nu på saftiga 1.35 men det verkar stabilare, varför kräver den mer nu?

Permalänk
Medlem

Min lekmanna gissning är att åldern börjar ta ut sin rätt och att prylarna helt enkelt har degenererats så pass mycket att klocken inte längre är stabil.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Så jag körde en 975 bloomfield på 4.1 ghz ett bra tag utan problem men sen en dag så fick jag plötsligt bluescreens etc. Jag antog att det var kylpastan som behövde bytas och klockade ner den då jag inte orkade fixa det då. Jag har kört den på 3.7 ett år typ utan problem. Jag städade datorn idag och la då på ny kylapsta och klockade tillbaka den till 4.1. temperaturerna är bra, runt 60-70 i load men jag upplever fortfarande ostabilitet på samma settings som jag hade innan som fungerade utan problem.

Vad kan detta bero på? Många komponenter börjar bli till åren då de köptes när I7 var ny, så är väl 6-7 år nu(moderkort, minne är lite äldre än CPU då jag har en 920 också) så är det därför? Jag har prövat dragit upp volten ännu mer och sitter nu på saftiga 1.35 men det verkar stabilare, varför kräver den mer nu?

Du har antagligen svarat på frågan själv, processorer blir äldre och med tiden sämre vilket kan få en tidigare stabil klock att bli ostabil om man inte ger den mer volt. Tyvärr men din dator börjar nog ge efter en del!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Avstängd

Cpun i sig klockar säkert lika bra men är kanske slitage som strömmatning kondningar på moderkortet som blivit lite slitnare med åren ev att agget inte leverer lika stabilt eller nått för cpu´s klarar oftast ålder riktigt bra ...men kan vara andra saker med så är svårt att ge exakt svar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ja, blir väl att köra på med 1.35 volt och hoppas att det håller. Kanske dags att uppgradera snart, den har ju ändå hållit ett tag