Oculus levererar slutgiltig version av Rift och SDK 1.0 till utvalda utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Oculus levererar slutgiltig version av Rift och SDK 1.0 till utvalda utvecklare

Trots en stundande lansering av Oculus Rift saknar utvecklare tillgång till den slutgiltiga hårdvaran och mjukvaran, någonting bolaget nu vill komma tillrätta med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det blir en spännande vår!

För en som hållit sig utanför det senaste, är det Oculus headset:et som förmodligen smäller högst eller ska man avvakta Vive? Vad tror ni, rent gissningsvis?

Magkänslan säger Oculus.

Permalänk
Medlem

@HansTriceps: Jag vill se vad Star VR för med sig.

Permalänk
Skrivet av HansTriceps:

Det blir en spännande vår!

För en som hållit sig utanför det senaste, är det Oculus headset:et som förmodligen smäller högst eller ska man avvakta Vive? Vad tror ni, rent gissningsvis?

Magkänslan säger Oculus.

Jag hade sagt Oculus, mestadels för att de haft längre tid på sig att utveckla produkten. Det kommer även att finnas fler speltitlar som är kompatibla med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Det blir en spännande vår!

För en som hållit sig utanför det senaste, är det Oculus headset:et som förmodligen smäller högst eller ska man avvakta Vive? Vad tror ni, rent gissningsvis?

Magkänslan säger Oculus.

Rent supportmässigt (spel/utvecklare) så känns det som Oculus
Hårdvaran är typ samma just nu men sen beror det på vad HTC ska annonsera för "stort tekniskt genombrott" för Vive på CES i januari

Jag personligen ska ha Oculus

Permalänk
Medlem

Några vr glasögon som kommer ha G-Sync freesync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Några vr glasögon som kommer ha G-Sync freesync?

Nej de kör med low persistence.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Det blir en spännande vår!

För en som hållit sig utanför det senaste, är det Oculus headset:et som förmodligen smäller högst eller ska man avvakta Vive? Vad tror ni, rent gissningsvis?

Magkänslan säger Oculus.

Jag hade kört på det projekt där John Carmack är inblandad

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Utifrån det man läst "längs med vägen" så känns det som fler av de som provat både Oculus och Vive har varit mer lyriska gällande den senare.

Jag lutar mer åt Vive i nuläget, men kommer givetvis att ta recensioner, pris och tillgängliga spel vid launch i beaktande.

Permalänk

@MightyRingo:

Riskerar en dum fråga, och en som jag säkert lätt skulle kunna googla mig till, men; Är det rätt uppfattat att Vive i första hand är tänkt till att röra sig i rummet och att Riften mer är tänkt för den som sitter i stolen framför datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

@MightyRingo:

Riskerar en dum fråga, och en som jag säkert lätt skulle kunna googla mig till, men; Är det rätt uppfattat att Vive i första hand är tänkt till att röra sig i rummet och att Riften mer är tänkt för den som sitter i stolen framför datorn?

Båda är bra på att sitta i stolen
Men Vive har mer utveckling på att röra sig i rum också
Oculus har inte lagt någon stor utveckling bakom det för att det är inget som kommer användas av de flesta användarna

Permalänk
Medlem

"Det blåser upp till storm" måste vara Sweclockers mest använda öppningsfras i artiklar.. Storm var då? Nej.. VR känns väldigt ljummet redan vid släpp får jag säga. Särskillt Facebookuclus..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Det blåser upp till storm" måste vara Sweclockers mest använda öppningsfras i artiklar.. Storm var då? Nej.. VR känns väldigt ljummet redan vid släpp får jag säga. Särskillt Facebookuclus..

https://vimeo.com/140431388

Kanske var det här han menade

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter flera år av väntan lanseras VR-headseten från de stora teknikjättarna under första och andra kvartalet 2016

Väntan har väl vart sedan 1992 eller något när Gräsklipparmannen släptes på bio
Får väl se om första generationen blir bra...

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag kanske haft otur att se just dina inlägg i VR-diskussionerna, men ditt neggande över FB och Oculus börjar bli lite gammalt, IMHO. Det har gått fram.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Lär garanterat bli StarVR, man vill ju stödja svenska utvecklare och det är inget nackdel heller att starVR har bäst specs av dem alla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Ozzed: Jag kanske haft otur att se just dina inlägg i VR-diskussionerna, men ditt neggande över FB och Oculus börjar bli lite gammalt, IMHO. Det har gått fram.

Ja förmodligen är det bara otur. Jag kommenterar nog säkert något negativt om att imperiett Facebook har köpt communityprojektet Oculus Rift i varenda tråd där det är relevant, men se dig omkring i "nävärlden" så ser du att de flesta är negativa till köpet, och de som är positiva till Rift vet i de flesta fall inte om att det är Facebook som äger det nu.

Med det sagt är det naturligtvis tråkigt att du upplever att jag "neggar". Känslan jag försöker förmedla är snarare att jag tycker att det är förkastligt och ledsamt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

För en oinsatt får du gärna förklara VARFÖR det är negativt att just Facebook köpt Oculus Rift? På vilket sätt tror du att det kommer att påverka slutprodukten? Nu låter det ju mest som ogrundat hat mot Facebook.

Spontant känns det som att mer investerade pengar = bättre produkt till slutkonsumenten. VR har ju definitivt potential att bli "the next big thing", och att Facebook vill vara med på tåget är väl inga konstigheter. Snarare märkligt att inte fler stora bolag investerar i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirland:

@Ozzed:

För en oinsatt får du gärna förklara VARFÖR det är negativt att just Facebook köpt Oculus Rift? På vilket sätt tror du att det kommer att påverka slutprodukten? Nu låter det ju mest som ogrundat hat mot Facebook.

Spontant känns det som att mer investerade pengar = bättre produkt till slutkonsumenten. VR har ju definitivt potential att bli "the next big thing", och att Facebook vill vara med på tåget är väl inga konstigheter. Snarare märkligt att inte fler stora bolag investerar i VR.

Nej det är inget agg mot specifikt Facebook. Jag hade varit lika skeptisk om Google, Microsoft, Apple, Coca Cola eller något annat företag som låter vinst gå före vision köpt upp det.

Facebook investerar inte pengar i OR för att de vill att det ska bli en så bra produkt som möjligt som så många som möjligt kan ha glädje av, utan Facebook investerar pengar i produkten för att Facebook skall tjäna pengar på den. Kapitalet används alltså inte för att förbättra produkten, utan för att maximera Facebooks vinst på det hela. Därför tycker jag det hade varit bättre att det fått förbli ett projekt som vart beroende av donationer då folk fortfarande kunnat smälla dem på fingrarna ekonomiskt om de gjort något som folk inte tyckt om. Men nu när Facebook äger produkten är den ekonomiska makten från folket obefintlig. Om produkten blir skit/beter sig illa, och ingen köper, så rör der liksom inte Facebook i ryggen. Men hade det varit ett "litet" projekt hade de fått jobba med pressen att göra något bra för annars hade de inte haft råd att fortsätta utvecklingen.

Hoppas det var en något mer uttömmande förklaring till varför jag tycker som jag gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tack för svar. Dock är det väl rätt självklart att företag vill gå med vinst, ytterst få företag gör ju saker och ting utan vinstintresse. Och vinst gör de knappast genom att sälja en dålig produkt, så det ligger ju i både Oculus Rift och Facebooks intresse att göra en bra produkt som folk vill köpa och använda, annars är det ju en urkass investering.

Jag har ingen aning om hur mycket Facebook har att säga till om när det kommer till utvecklingen av OR, och huruvida OR har slutat att lyssna på vad community't önskar av produkten, men som sagt, det ligger ju i OR's intresse att sälja en bra produkt. Som jag förstår det är det dessutom fortfarande samma team som utvecklar produkten som det var när det fortfarande var gräsrotsfinansierat, bara att teamet växt och fått betydligt mer finansiella medel än tidigare.

Konkurrensen från jättar som Valve & Sony etc. gör det ju dessutom ännu viktigare att OR får tillskjutet kapital, annars är det ju nästan dömt att misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldidy:

Lär garanterat bli StarVR, man vill ju stödja svenska utvecklare och det är inget nackdel heller att starVR har bäst specs av dem alla med

Fast i vilket stadie av sin utveckling ligger egentligen StarVR? Känns mest som att det blir ett alternativ för den andra generationens VR-headsets.

Hur tänker för övrigt SC:s medlemmar angående inköp av grafikkort för VR? Det börjar bli dags att uppgradera mitt 7950 inför Rifts release känner jag, men är osäker på om jag ska slå till på ett 980 Ti om jag hittar nått bra erbjudande eller kanske begagnat, eller invänta billigare/bättre kort. Väntas det något nytt på GPU-marknaden under det första kvartalet av 2016, när Rift planeras att släppas?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det är inget agg mot specifikt Facebook. Jag hade varit lika skeptisk om Google, Microsoft, Apple, Coca Cola eller något annat företag som låter vinst gå före vision köpt upp det.

Facebook investerar inte pengar i OR för att de vill att det ska bli en så bra produkt som möjligt som så många som möjligt kan ha glädje av, utan Facebook investerar pengar i produkten för att Facebook skall tjäna pengar på den. Kapitalet används alltså inte för att förbättra produkten, utan för att maximera Facebooks vinst på det hela. Därför tycker jag det hade varit bättre att det fått förbli ett projekt som vart beroende av donationer då folk fortfarande kunnat smälla dem på fingrarna ekonomiskt om de gjort något som folk inte tyckt om. Men nu när Facebook äger produkten är den ekonomiska makten från folket obefintlig. Om produkten blir skit/beter sig illa, och ingen köper, så rör der liksom inte Facebook i ryggen. Men hade det varit ett "litet" projekt hade de fått jobba med pressen att göra något bra för annars hade de inte haft råd att fortsätta utvecklingen.

Hoppas det var en något mer uttömmande förklaring till varför jag tycker som jag gör.

Du tror alltså inte att de tidigare investerarna inte brydde sig om pengar? Det var väldigt längesen som oculus var ett projekt som gick runt på donationer. Redan innan facebook köpte dem så var inte läget så. Det kostar otroligt mycket pengar att designa något sånt här, och att gå runt på donationer var inte ens nära att räcka så länge som de behövde för att släppa en bra produkt. Oculus har alltid varit ett företag som alla andra, vars mål är att tjäna pengar. Facebook ändrade absolut inget i det. Speciellt då de var långt ifrån först med att investera.

Den ekonomiska makten från folket är fortfarande där. Om de gör en bra produkt som folk vill ha så köper folk den, och facebook får in pengar. Det gör också att det sen finns en möjlighet att bygga virtuella världar och ta facebook frammåt, då många då har VR och kan använda det. Om få köper produkten så får facebook lite pengar, och de kan inte bygga virtuella världar där de kan få in pengar. Facebook har alltså mycket att vinna på att göra en bra produkt som folk vill ha.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirland:

@Ozzed: Tack för svar. Dock är det väl rätt självklart att företag vill gå med vinst, ytterst få företag gör ju saker och ting utan vinstintresse. Och vinst gör de knappast genom att sälja en dålig produkt, så det ligger ju i både Oculus Rift och Facebooks intresse att göra en bra produkt som folk vill köpa och använda, annars är det ju en urkass investering.

Jag har ingen aning om hur mycket Facebook har att säga till om när det kommer till utvecklingen av OR, och huruvida OR har slutat att lyssna på vad community't önskar av produkten, men som sagt, det ligger ju i OR's intresse att sälja en bra produkt. Som jag förstår det är det dessutom fortfarande samma team som utvecklar produkten som det var när det fortfarande var gräsrotsfinansierat, bara att teamet växt och fått betydligt mer finansiella medel än tidigare.

Konkurrensen från jättar som Valve & Sony etc. gör det ju dessutom ännu viktigare att OR får tillskjutet kapital, annars är det ju nästan dömt att misslyckas.

Skrivet av Marinlik:

Du tror alltså inte att de tidigare investerarna inte brydde sig om pengar? Det var väldigt längesen som oculus var ett projekt som gick runt på donationer. Redan innan facebook köpte dem så var inte läget så. Det kostar otroligt mycket pengar att designa något sånt här, och att gå runt på donationer var inte ens nära att räcka så länge som de behövde för att släppa en bra produkt. Oculus har alltid varit ett företag som alla andra, vars mål är att tjäna pengar. Facebook ändrade absolut inget i det. Speciellt då de var långt ifrån först med att investera.

Den ekonomiska makten från folket är fortfarande där. Om de gör en bra produkt som folk vill ha så köper folk den, och facebook får in pengar. Det gör också att det sen finns en möjlighet att bygga virtuella världar och ta facebook frammåt, då många då har VR och kan använda det. Om få köper produkten så får facebook lite pengar, och de kan inte bygga virtuella världar där de kan få in pengar. Facebook har alltså mycket att vinna på att göra en bra produkt som folk vill ha.

Det ni båda missar är att Facebook har för vana att göra bra produkt som de sedan försämrar gradvis när folk redan är sålda. Reklam mellan loadingscreens och annat skit kanske låter avlägset men det skulle inte förvåna mig om så blir fallet. Sen spelar konkurrensen i det här fallet inte så stor roll eftersom VR är dyrt och folk inte bara kan "byta" om de är missnöjda, utan vad som förmodligen kommer hända oavsett märke är att det blir en väldig fanatism (fanboyism?) kring de olika märkena och folk kommer vägra erkänna att den produkten de köpt är värdelös, oavsett märke, eftersom den var så dyr.. Det är i alla fall vad jag tror kommer hända.

Sen är det inget fel i att tjäna pengar men jag tycker inte man ska göra det på folks bekostnad på det sättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Fast i vilket stadie av sin utveckling ligger egentligen StarVR? Känns mest som att det blir ett alternativ för den andra generationens VR-headsets.

Hur tänker för övrigt SC:s medlemmar angående inköp av grafikkort för VR? Det börjar bli dags att uppgradera mitt 7950 inför Rifts release känner jag, men är osäker på om jag ska slå till på ett 980 Ti om jag hittar nått bra erbjudande eller kanske begagnat, eller invänta billigare/bättre kort. Väntas det något nytt på GPU-marknaden under det första kvartalet av 2016, när Rift planeras att släppas?

Rift planeras och ska släppa första kvartalet.
AMD och Nvidia kommer nog inte hinna ut med nya kort tills dess
Så min plan är att köpa en 970 nära releasen av rift så jag får det så billigt som möjligt och sen upgradera med värstingkort när nvidia släpper nytt. Båda AMDs och Nvidias nya kort kommer vara otroligt mycket bättre för VR än vad dagens kort är.

Men orkar du vänta med Rift så vänta tills det släpps nya kort om du inte vill köpa dubbelt.

Jag personligen kommer inte vänta och kommer trycka på köpknappen direkt när preorder öppnas nästa månad

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ja herregud, reklam i loading screens. Skulle nog kasta mig OR i väggen direkt om Facebook väljer att implementera en sådan funktion. Har däremot ganska svårt att se det hända men man ska väl aldrig säga aldrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Rift planeras och ska släppa första kvartalet.
AMD och Nvidia kommer nog inte hinna ut med nya kort tills dess
Så min plan är att köpa en 970 nära releasen av rift så jag får det så billigt som möjligt och sen upgradera med värstingkort när nvidia släpper nytt. Båda AMDs och Nvidias nya kort kommer vara otroligt mycket bättre för VR än vad dagens kort är.

Men orkar du vänta med Rift så vänta tills det släpps nya kort om du inte vill köpa dubbelt.

Jag personligen kommer inte vänta och kommer trycka på köpknappen direkt när preorder öppnas nästa månad

Preorder-knappen kommer hamras sönder i samma sekund den dyker upp, så mycket är säkert Jag kanske dock följer din linje med ett något sämre men fullt dugligt kort inledningsvis (970) för att senare i år uppgradera till nått värre.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det ni båda missar är att Facebook har för vana att göra bra produkt som de sedan försämrar gradvis när folk redan är sålda. Reklam mellan loadingscreens och annat skit kanske låter avlägset men det skulle inte förvåna mig om så blir fallet. Sen spelar konkurrensen i det här fallet inte så stor roll eftersom VR är dyrt och folk inte bara kan "byta" om de är missnöjda, utan vad som förmodligen kommer hända oavsett märke är att det blir en väldig fanatism (fanboyism?) kring de olika märkena och folk kommer vägra erkänna att den produkten de köpt är värdelös, oavsett märke, eftersom den var så dyr.. Det är i alla fall vad jag tror kommer hända.

Sen är det inget fel i att tjäna pengar men jag tycker inte man ska göra det på folks bekostnad på det sättet.

Jag tycker att du kanske ska ta och kolla in några av John Carmack,s keynotes om just VR. Den mannen är mycket för öppna standarder och är ofta ärlig, han är just nu en av de huvudansvariga på Oculus.

Det är i allafall någon jag litar på i detta bolag, så allt är inte helt åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ni båda missar är att Facebook har för vana att göra bra produkt som de sedan försämrar gradvis när folk redan är sålda. Reklam mellan loadingscreens och annat skit kanske låter avlägset men det skulle inte förvåna mig om så blir fallet. Sen spelar konkurrensen i det här fallet inte så stor roll eftersom VR är dyrt och folk inte bara kan "byta" om de är missnöjda, utan vad som förmodligen kommer hända oavsett märke är att det blir en väldig fanatism (fanboyism?) kring de olika märkena och folk kommer vägra erkänna att den produkten de köpt är värdelös, oavsett märke, eftersom den var så dyr.. Det är i alla fall vad jag tror kommer hända.

Sen är det inget fel i att tjäna pengar men jag tycker inte man ska göra det på folks bekostnad på det sättet.

Ge gärna exempel på hur de försämrat produkter. Om man tar Instagram som exempel så har det förbättrats rejält sen facebook köpte det. Bland annat genom mycket högre upplösning på bilderna och att man kan ändra format(ratio) på bilden. Alltså rejäla förbättringar.

Fanatism finns för allt. Även billiga produkter. Konkurrens finns även för produkter som kostar 4-5k, även om det finns många fanboys. Kolla bara på xbox one och ps4 som legat i de prisklasserna, och som har anpassats efter varandra just pga konkurrens. Om det inte fanns ett PS4 så hade jag kunnat satsa stora pengar på att Xbox inte hade gjort de rejäla vändningar de gjorde efter sina ursprungliga uttalanden, som always online. Samma sak lär gälla här. Om Oculus är likvärdig i prestanda som HTCs variant, och kostar ungefär lika mycket, men trycker in reklam överallt(ett påstående som det finns 0 tecken på). Ja då kommer konkurrensen troligtvis trycka fram HTCs variant och antingen trycka bort reklamen, eller göra facebooks variant mycket billigare för att väga upp för det.

Konkurrens handlar inte bara om att "bara byta produkt", utan om att kanske välja något annat från första början. Eller att de olika tillverkarna pressar varandra frammåt för att ha den bästa eller billigaste produkten. Konkurrens är definitivt en faktor.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell