Överklocka min CPU och om de är värt det?

Permalänk
Medlem

Överklocka min CPU och om de är värt det?

Yo! Jag hade tänkt att överklocka min CPU i hopp av mer FPS i spelet CS:GO, jag undrar hur mycket jag kan överklocka och om jag behöver bättre kylning. Det skulle också vara bra att veta hur mycket mer processorn låter eftersom jag redan nu tycker den låter lite för mycket, jag kör med intels vanliga processor kylare som sitter på processorn, har funderat på att köpa CM 212 Evo som jag tror den heter men eftersom min processor är konstigt placerad tror jag inte det går.. :/

Min processor är:
Intel Core i7-2600k CPU @ 3.40GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Yo! Jag hade tänkt att överklocka min CPU i hopp av mer FPS i spelet CS:GO, jag undrar hur mycket jag kan överklocka och om jag behöver bättre kylning. Det skulle också vara bra att veta hur mycket mer processorn låter eftersom jag redan nu tycker den låter lite för mycket, jag kör med intels vanliga processor kylare som sitter på processorn, har funderat på att köpa CM 212 Evo som jag tror den heter men eftersom min processor är konstigt placerad tror jag inte det går.. :/

Min processor är:
Intel Core i7-2600k CPU @ 3.40GHz

Konstigt placerad? Hur menar du nu, ta gärna en bild och ladda upp - alternativt skriv vilket moderkort du har.

Med överklockning så kommer du helt klart få mer prestanda ur processorn, men utan att du skrivit resterande komponenter så kan inte vi säga om det kommer bli en stor skillnad.
Det är dessutom kylaren som låter, inte processorn. Intels egna kylare är dessutom ökänd för att låta mycket under belastning, så att uppgradera till en 212 Evo skulle hjälpa både med kylning samt att hålla ljudnivån nere.

Just hur mycket du kan överklocka din processor är det ingen som vet - Alla processorer är unika.
Men 4.2Ghz hade förmodligen inte varit något större bekymmer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

vad har du för övriga delar i burken (framförallt grafikkortet)?

Om du ska göra någon betydelsefull överklocking kommer du definitivt behöva en annan kylning än default. Kolla in Noctuas D-15 eller Silverstone Argon AR01, men CM 212 evo funkar det också.

Sedan hur mycket du kan klocka är ganska mycket upp till vilken kylare du väljer samt hur tur du haft i processorlotteriet, men iaf upp till 4.2 - 4.5 bör väl gå med lite trixande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Yo! Jag hade tänkt att överklocka min CPU i hopp av mer FPS i spelet CS:GO, jag undrar hur mycket jag kan överklocka och om jag behöver bättre kylning. Det skulle också vara bra att veta hur mycket mer processorn låter eftersom jag redan nu tycker den låter lite för mycket, jag kör med intels vanliga processor kylare som sitter på processorn, har funderat på att köpa CM 212 Evo som jag tror den heter men eftersom min processor är konstigt placerad tror jag inte det går.. :/

Min processor är:
Intel Core i7-2600k CPU @ 3.40GHz

Går garanterat att byta kylare, och du kommer få en tystare dator oavsett vilken kylare du byter till. Beroende på hur mycket du vill lägga ut så får du en sval/tyst kylare därefter.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Går garanterat att byta kylare...

Beroende på chassit är det ju begränsat vad som får plats. Speciellt om man köpt en färdigbyggd dator.

Permalänk
Medlem

Laddar upp bild strax! Tack så mycket för hjälpen än så länge, sweclockers never fail to amaze me.

Permalänk
Medlem

@martengooz: Här är datorns alla delar! http://puu.sh/m60dw/2f50a4ca26.png

Grafikkortet som inte står är en GTX 670!

Permalänk
Medlem

Fota gärna hur det ser ut inne i datorn så kan vi tala om för dig om du kan byta till eftermarknadskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

@martengooz: Här är datorns alla delar! http://puu.sh/m60dw/2f50a4ca26.png

Grafikkortet som inte står är en GTX 670!

Inga konstigheter att byta kylare, är ett helt vanligt M-ATX moderkort

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Beroende på chassit är det ju begränsat vad som får plats. Speciellt om man köpt en färdigbyggd dator.

Med tanke på att de finns kylare som är mycket mindre än intels egna så jo.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Här är bilder jag tog nyss! Vet att datorn är lite dammig rengjorde den nyss dock! :-/. Är det svårt att överklocka, och kan jag göra det själv? Byggde inte ens min dator utan köpte den färdigbyggd, skulle vara SÅ gött med en överklockad processor!

Processorn: http://imgur.com/edit?album_id=6bXSH

Baksidan av datorn: http://imgur.com/iMg9KsN
Som ni ser är piggarna lite långt ner och jag tgror inte det går att installera 212 EVOn på grund av det, kommer inte ihåg riktigt varför men jag kollade upp detta en annan gång

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Skickade 2 bilder

Permalänk
Medlem

@WoG: Kan du länka någon som jag kan köpa?

Permalänk
Medlem

Du kan definitivt få in en eftermarknadskylare där, du kan dock få vara beredd att plocka ut moderkortet.
Är det något du skulle känna dig obekväm med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

@WoG: Kan du länka någon som jag kan köpa?

Nästan vilken som helst faktiskt. Beror på om du har höga minnen eller ej, svårt att se på bilden. Är det low profile-minnen kan du få in vilken kylare du vill.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369

Budget samt önskan av ljudnivå/kylkapacitet?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Du kan definitivt få in en eftermarknadskylare där, du kan dock få vara beredd att plocka ut moderkortet.
Är det något du skulle känna dig obekväm med?

Det kanske han inte behöver, med tanke på att han redan visat en bild från baksidan som är öppen. Det bör alltså gå att skruva fast allting utan att plocka ut moderkortet.

Permalänk
Medlem

Riktigt nojjig att ta ur moderkortet :/!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det kanske han inte behöver, med tanke på att han redan visat en bild från baksidan som är öppen. Det bör alltså gå att skruva fast allting utan att plocka ut moderkortet.

Frågan är om du får in bakplåten till kylarna och lyckas stoppa in skruvar från baksidan, du glömde kanske kolla på hålens placering i förhållande till hålet i plåten.

Permalänk

Just i Cs Go blev det knappt skillnad mellan stock och ända upp till 4.3 Ghz men sen i 4.4 Ghz så hoppade Fpsen till 299 fps

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det kanske han inte behöver, med tanke på att han redan visat en bild från baksidan som är öppen. Det bör alltså gå att skruva fast allting utan att plocka ut moderkortet.

Ja om han köper en kylare utan backplate, vilket man oftast inte gör ...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja om han köper en kylare utan backplate, vilket man oftast inte gör ...

Läste du mitt inlägg? Hans chassi har ett hål bakom moderkortet, som existerar av just den anledningen att man kan montera kylare med backplate utan att ta ut moderkortet.

Nu vet jag inte hålet i chassit är rätt positionerad i just hans fall, svårt att se från bilden då den är vinklad från ovan. De som han ringat in i svart.
Men i värsta fall går det nog att bara lossa på några skruvar längst ner på moderkortet och bara avlägsna det en centimeter för att få in backplaten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Läste du mitt inlägg? Hans chassi har ett hål bakom moderkortet, som existerar av just den anledningen att man kan montera kylare med backplate utan att ta ut moderkortet.

Nu vet jag inte hålet i chassit är rätt positionerad i just hans fall, svårt att se från bilden då den är vinklad från ovan. De som han ringat in i svart.
Men i värsta fall går det nog att bara lossa på några skruvar längst ner på moderkortet och bara avlägsna det en centimeter för att få in backplaten där.

Ja jag läste ditt inlägg, jag kolla också bilden han länka och där såg det jävligt trångt ut att få dit en backplate utan att ta ur moderkortet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Här är bilder jag tog nyss! Vet att datorn är lite dammig rengjorde den nyss dock! :-/. Är det svårt att överklocka, och kan jag göra det själv?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...
Här är en bra guide om du beslutar dig för att överklocka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Kan jag inte köpa denna? Då behöver jag inte ta ut moderkortet eftersom man inte ska skruva nåt på backplaten! Den verkar ju inte så dålig och har många bra recensioner.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

Permalänk
Medlem

Är du orolig över det så köp ett ESD armband!
Ett annat tips är att damma ur datorn, men _INTE_ med dammsugare, köp typ tryckluft på burk.
Tips på kylare har du redan fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

@ClintBeastwood: Kan jag inte köpa denna? Då behöver jag inte ta ut moderkortet eftersom man inte ska skruva nåt på backplaten! Den verkar ju inte så dålig och har många bra recensioner.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

Har tyvärr alldeles för dålig koll på kylare och vill inte rekommendera något.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av jockre:

@ClintBeastwood: Kan jag inte köpa denna? Då behöver jag inte ta ut moderkortet eftersom man inte ska skruva nåt på backplaten! Den verkar ju inte så dålig och har många bra recensioner.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

Den kylaren är bra, bytte själv från originalkylaren till den. Din dator kommer dock inte att bli tystare då originalkylaren redan är rätt så tyst.
Tempen kommer gå ner och du kan lugnt överklocka. Jag överklockar min i5-2500K till 4,3Ghz och ligger på 60-65C, med original 80-85C. TX3 låter dock mer än originalkylaren, men det är många kylare som låter mer än originalkylaren när man överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Tempen kommer gå ner och du kan lugnt överklocka. Jag överklockar min i5-2500K till 4,3Ghz och ligger på 60-65C, med original 80-85C. TX3 låter dock mer än originalkylaren, men det är många kylare som låter mer än originalkylaren när man överklockar.

Jämfört med det här nu, för trådskaparens referens, så har jag också en i5-2500K och toppar ungefär i 60-65C-snåret om jag pressar upp den till 4,8Ghz istället - MEN då är datorn knäpptyst, så tyst att jag sover bredvid den med den påslagen. Så som du ser går bägge alternativen utmärkt, men ljudet skiljer lite. Det är det du får om du lägger 3-400kr till på en biffigare kylare och kanske beroende på hur det ser ut för dig 2-300kr till på finare fläktar.

Skiter du i ljudet om du t.ex. bara spelar med hörlurar ändå så kan du absolut klocka på den kylaren du länkade, men mindre kylfläns och mindre luftflöde (svagare eller mindre fläktar) ger mindre kylningskapacitet vilket gör att fläktarna får jobba lite mer vilket kan bli hörbart. Och vissa av oss är bara ljud-nazister och köper fläskigare/dyrare lösningar för att få käft på bygget oavsett ALLT.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Jämfört med det här nu, för trådskaparens referens, så har jag också en i5-2500K och toppar ungefär i 60-65C-snåret om jag pressar upp den till 4,8Ghz istället - MEN då är datorn knäpptyst, så tyst att jag sover bredvid den med den påslagen. Så som du ser går bägge alternativen utmärkt, men ljudet skiljer lite. Det är det du får om du lägger 3-400kr till på en biffigare kylare och kanske beroende på hur det ser ut för dig 2-300kr till på finare fläktar.

Skiter du i ljudet om du t.ex. bara spelar med hörlurar ändå så kan du absolut klocka på den kylaren du länkade, men mindre kylfläns och mindre luftflöde (svagare eller mindre fläktar) ger mindre kylningskapacitet vilket gör att fläktarna får jobba lite mer vilket kan bli hörbart. Och vissa av oss är bara ljud-nazister och köper fläskigare/dyrare lösningar för att få käft på bygget oavsett ALLT.

Ja när jag inte spelar så är den ju knäpptyst givetvis