Nvidia åtgärdar hög strömförbrukning med högfrekvensskärmar

Permalänk
Medlem

Det gjorde lite skillnad ja. Från ca 900/3500 core/memory till 135/324

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Oh herregud. Tänk er om detta skulle vara AMD istället som har problemet. Man skulle läsa kommentarer som ''See ? Here you go again! AMD driver problems. AMD SUCKS!'' eller ''Detta är varför jag väljer nVidia. AMD har ALLTID problem med drivers och EXTREMT varma kort.. #TeamnVidia''. Det är verkligen synd att när det är nVidia som har problem så ska folk alltid stötta dom och säga saker som ''Detta kommer lösa sig inom kort, oroa er inte folk'' eller ''Jag ser inte ens detta som ett problem. Jag kan sätta ner mina klockfrekvenser manuellt och köra på. Det är ju en FEATURE!!'' Någon annan som håller med och avskyr fanboyismen hos nVidia folk ? Finns såklart en minoritet som inte smutskastar AMD. Men tyvärr så gör majoriteten det. En anledning varför jag köper AMD kort och stöttar dom. #Loyal2AMD4Ever.

Så du köper en viss produkt bara för att det finns folk som snackar skit om ett företag i ett forum..

Jag köper en produkt om jag gillar den och inte vad andra tycker om den

Både AMD/Intel/Nvidia skiter i det blåa skåpet ibland...

Senaste detta

http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-used-three-samsung-pa...

länk
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

No shit att det är fler Nvidia nissar ute och gallar när Nvidia har en enormt mycket större fanbas, dom säljer mycket mer osv.

Permalänk
Medlem

Det bästaste med nya drivrutiner är att se om de får för sig att stänga av SLI helt random!
144Hz ger nu en klock på 405-540MHz, ner från 899MHz. Fläktarna spinner inte upp längre, vilket de gjorde förut, då kortet inte blir mer än någon enstaka grad varmare av 405-540MHz jämfört med 899MHz.

Så nog fungerade det allt!

Edit 1;
Nu gick de faktiskt ner till 135MHz och verkar trivas där.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Friterad:

Jaså? Men det var ju i år som nyheten kom här på SweC, eller?

Stämmer bra det. Det hindrar dock inte mina nvidia kort från att gå på hög clock sedan jag skaffade min 144hz skärm.

Permalänk
Medlem

Hur vore det om sweclockers istället uppmärksammade att 900-serien är en totalflopp?

Det stora problemet är snarare tvärt om. Hur många är det inte som har problem med att deras kort aldrig går över 50% load?
Hade varit trevligt att se lite tryck från media så att de fixar detta via drivrutiner..
Jag är en ev de som råkade ut för detta, mitt ATI 5770 presterade bättre än mitt 970..

Aldrig sett dem skriva något om detta... En enkel googling visar att detta är ett STORT problem.

Permalänk
Medlem

Yes. Uppdatera till denna versionen. Efter att uppdateringen var klar hade jag ingen bild på en av mina två skärmar. Inget konstigt, utan jag starta om datorn. När den skulle starta får jag ingen bild på någon av skärmarna. Testa även att dra ur strömmen till grafikkortet och koppa skärmen direkt till moderkortet utan resultat. Vad kan denna drivrutin ha ställt till med för problem? Och hur kan man lösa dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tofflans:

Yes. Uppdatera till denna versionen. Efter att uppdateringen var klar hade jag ingen bild på en av mina två skärmar. Inget konstigt, utan jag starta om datorn. När den skulle starta får jag ingen bild på någon av skärmarna. Testa även att dra ur strömmen till grafikkortet och koppa skärmen direkt till moderkortet utan resultat. Vad kan denna drivrutin ha ställt till med för problem? Och hur kan man lösa dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Gör en clean install; boota felsäkert, avinstallera, installera, reboota.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Oh herregud. Tänk er om detta skulle vara AMD istället som har problemet. Man skulle läsa kommentarer som ''See ? Here you go again! AMD driver problems. AMD SUCKS!'' eller ''Detta är varför jag väljer nVidia. AMD har ALLTID problem med drivers och EXTREMT varma kort.. #TeamnVidia''. Det är verkligen synd att när det är nVidia som har problem så ska folk alltid stötta dom och säga saker som ''Detta kommer lösa sig inom kort, oroa er inte folk'' eller ''Jag ser inte ens detta som ett problem. Jag kan sätta ner mina klockfrekvenser manuellt och köra på. Det är ju en FEATURE!!'' Någon annan som håller med och avskyr fanboyismen hos nVidia folk ? Finns såklart en minoritet som inte smutskastar AMD. Men tyvärr så gör majoriteten det. En anledning varför jag köper AMD kort och stöttar dom. #Loyal2AMD4Ever.

Du inser att du är lika löjlig som de som bashar hej vilt på AMD nu va? Det här är ju lika P14 whine som allt annat, herre jösses...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k:

Jag säger bara det som är sant. Bashar inte nVidia men jag gillar varken det dom håller på men eller fanboysen som alltid ska spy galla. Om du undrar varför jag inte är ett stort fan av nVidia kan du kika på denna videon : https://www.youtube.com/watch?v=ZcF36_qMd8M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag säger bara det som är sant.

Till skillnad från dom som kritiserar AMD eller?

Kom ner från din höga häst, det var ditt eget första inlägg i denna tråden som startade "Nvidia vs AMD"-tjafset. Inget av företagen är perfekta, inte minst deras drivrutiner.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Äntligen, nu idlar kortet på 135mhz när jag kör 144hz

Har dock märkt att SPOTIFY får kortet att gå upp på max även om man minimerar till taskbaren. Vilket jäkla skitprogram spotify är, det får alltså geforcekort att köra fullt och dra massa ström i onödan för ingenting... SPOTIFY U SUCK !!!!

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

@Underklockaren:
Finns det inget alternativ för att stänga av hårdvaruacceleration då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@trickeh2k:

Jag säger bara det som är sant. Bashar inte nVidia men jag gillar varken det dom håller på men eller fanboysen som alltid ska spy galla. Om du undrar varför jag inte är ett stort fan av nVidia kan du kika på denna videon : https://www.youtube.com/watch?v=ZcF36_qMd8M

Hahaha.. är ju precis det du håller på med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Hur vore det om sweclockers istället uppmärksammade att 900-serien är en totalflopp?

Det stora problemet är snarare tvärt om. Hur många är det inte som har problem med att deras kort aldrig går över 50% load?
Hade varit trevligt att se lite tryck från media så att de fixar detta via drivrutiner..
Jag är en ev de som råkade ut för detta, mitt ATI 5770 presterade bättre än mitt 970..

Aldrig sett dem skriva något om detta... En enkel googling visar att detta är ett STORT problem.

Total flopp ??

970 kan jag hålla med om men knappast kan det kallas flopp då dom andra i serien säljer hur bra som helst..

Mitt ASUS STRIX GTX980Ti OC har inga problem alls utan det fungerar klockrent oavsett vilka drivrutiner jag installerat..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Total flopp ??

970 kan jag hålla med om men knappast kan det kallas flopp då dom andra i serien säljer hur bra som helst..

Mitt ASUS STRIX GTX980Ti OC har inga problem alls utan det fungerar klockrent oavsett vilka drivrutiner jag installerat..

säljer bra okej men om 40 % av alla sålda inte arbetar i mer än 50 % så är det enligt mig en total flopp.
Sen gz, du fick ett av de korten som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

säljer bra okej men om 40 % av alla sålda inte arbetar i mer än 50 % så är det enligt mig en total flopp.
Sen gz, du fick ett av de korten som fungerar.

Jag är 100% säker på att du bara drog till med just 40%.

Du tror inte det kan ligga något i att din processor flaskhalsar då? Att du lämnade tråden här på Sweclockers istället för att fortsätta få hjälp med felsökningen gör ju saken ännu lustigare. Jag förstår så klart om du är frustrerad över att ditt kort inte presterar som det ska/som du vill, det hade jag också varit. Men den rätta vägen att få det fixat är inte att lämna en tråd du själv startade där du ber om hjälp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är 100% säker på att du bara drog till med just 40%.

84,3% av all statistik är påhittad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

säljer bra okej men om 40 % av alla sålda inte arbetar i mer än 50 % så är det enligt mig en total flopp.
Sen gz, du fick ett av de korten som fungerar.

Skulle vilja ha en källa på att 40% av korten ej fungerar som dom ska ?

40% är en hel del kort och borde vara en stor nyhet tycker man..Har ej hört detta förut

Däremot har jag vertical sync på slaget i tex World of warships jobbar mitt kort ej i 100% har en 60hz 4k skärm.Men slår jag av det drar den på men blir då mycket varmare och fläktarna drar upp i varv.Så jag låser alla spel vid 60fps då skärmen ej klarar över det.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

84,3% av all statistik är påhittad.

Vet inte om du slant på tangentbordet men det är 85,3%

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fungerar ej med 1440p 144hz...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet inte om du slant på tangentbordet men det är 85,3%

Ahh, mitt misstag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Scious:

Fungerar ej med 1440p 144hz...

Jag kör mitt 970 i 1500mhz med 144hz och 1440p
Kan spela BF4 i 1440p med en kombo av high/ultra settings med runt 70fps... Det kan man knappast kalla flopp ?!?

Gefroce GTX970 är så jävla bra kort, och när man klockar det till 1500mhz så är det jämnbördigt med ett GTX980 fast ett par tusen billigare.

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Skrivet av Firsov:

Hur vore det om sweclockers istället uppmärksammade att 900-serien är en totalflopp?

Det stora problemet är snarare tvärt om. Hur många är det inte som har problem med att deras kort aldrig går över 50% load?
Hade varit trevligt att se lite tryck från media så att de fixar detta via drivrutiner..
Jag är en ev de som råkade ut för detta, mitt ATI 5770 presterade bättre än mitt 970..

Aldrig sett dem skriva något om detta... En enkel googling visar att detta är ett STORT problem.

900-serien en flopp? Ja gomiddag.

980 Ti spöar alla andra singlekort och 970 är nog det mest prisvärda Nvidia kortet sedan 8800-serien.

Problemet med ditt kort kan bero på X antal andledningar så du får nog felsöka lite innan du spyr galla
Skulle kortet vara defekt så finns garanti.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fermia:

Total flopp ??

970 kan jag hålla med om men knappast kan det kallas flopp då dom andra i serien säljer hur bra som helst...

Nog svårt att kalla 970 för flopp då det är den 900-modell som sålt bäst så här långt, i alla fall om man ska tro Steam-statistiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog svårt att kalla 970 för flopp då det är den 900-modell som sålt bäst så här långt, i alla fall om man ska tro Steam-statistiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var väl det jag misstänkte

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kau205:

Fungerar ej med 1440p 144hz...

Update: Nu har det börjat fungera och frekvenserna klockar ner sig som dom ska!
780 + Acer XB270HU

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MexxII: Aa riktigt tråkigt