16gb RAM men 7,5gb går bara att använda?

Permalänk
Medlem

16gb RAM men 7,5gb går bara att använda?

Hejsan!
Har då som rubriken säger ett ganska underligt problem som många har. Köpte nya RAM minnen idag och installerade dem som man skulle. Gick in i BIOS direkt och kolla så allt stämde och visst gjorde dem de. Jag märkte dock att klockhastigheten var väldigt låg men jag antar att de kanske bara är för att dem inte behöver använda mer(?). Har testat näst intill alla googles främsta lösningar men har inte lyckas.

Så jag vänder mig till er på SweClockers då jag fått majoriteten av alla svar här(Dock inte till detta problem ). Vet ni vad problemet är?

Specs:
OS: Windows 10 Home (64bit)
RAM: HyperX Savage 16gb RAM(?) 2133MHz
Processor: Intel i5 3470 3,6GHz
Moderkort: MSI B75MA-P45 (MS-7798)
Grafikkort: AMD Radeon HD6870 1gb (Overclocked edition)

Tacksam för alla svar!
Mvh Hetsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImHetsar:

Hejsan!
Har då som rubriken säger ett ganska underligt problem som många har. Köpte nya RAM minnen idag och installerade dem som man skulle. Gick in i BIOS direkt och kolla så allt stämde och visst gjorde dem de. Jag märkte dock att klockhastigheten var väldigt låg men jag antar att de kanske bara är för att dem inte behöver använda mer(?). Har testat näst intill alla googles främsta lösningar men har inte lyckas.

Så jag vänder mig till er på SweClockers då jag fått majoriteten av alla svar här(Dock inte till detta problem ). Vet ni vad problemet är?

Specs:
OS: Windows 10 Home (64bit)
RAM: 16gb RAM(?) 2133MHz
Processor: Intel i5 3470 3,6GHz
Moderkort: MSI B75MA-P45 (MS-7798)
Grafikkort: AMD Radeon HD6870 1gb (Overclocked edition)

Tacksam för alla svar!
Mvh Hetsar

Kan du skriva ut vilka minnen du köpte?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kan du skriva ut vilka minnen du köpte?

Så fixade de

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImHetsar:

Så fixade de

Har du testat med ett minne i taget?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du testat med ett minne i taget?

Dem fungerade som dem skulle enskilt. Testa alla platserna och fick inga problem. Tror du de kan vara mjukvarufel?

EDIT: Jag vet inte hur men jag skulle starta om datorn för jag skulle installera ett program, när jag sen gick in och kolla så kunde jag använda 15,5GB o.0. Tack för hjälpen annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImHetsar:

Dem fungerade som dem skulle enskilt. Testa alla platserna och fick inga problem. Tror du de kan vara mjukvarufel?

Har du kontrollerat att du har den senaste versionen av BIOS?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |